Rock Werchter 2025

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.302
7.284
Laten we hopen dat ze de komende jaren nog goed wat gras voor de voeten van RW gaan wegmaaien. :) Concurrentie is altijd goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekroeck

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.302
7.284
Maar je ziet toch ook in dat het voor een RW geen goede dingen zou betekenen?

Nu heb je een festival waar je zowel PJ Harvey als Dua Lipa als Sampha kan zien. Stel je verdeelt dat ook weer onder kleinere spelers, dan wordt het toch weer een dure bedoening om alles te checken wat je wil zien. En het is niet dat er naast RW niet al heel veel mooie kleinere festivals bestaan hè. Op een gegeven moment heb je overkill, zoals de verkoopcijfers en weggeefacties van LiL al verklappen.

Hoe meer festivals, hoe meer je alles verwaterd. Maar goed, er zijn duidelijk meerdere manieren om ernaar te kijken.
Als LiveisLive er niet was geweest had the National misschien wel helemaal niet in Belgie gespeeld dit jaar.
 

festibob

Gouden Tip
5 jan 2024
403
220
Sinds dit jaar heb ik drie Rock Werchters achter de rug: TW 1988 als student met oa 10.000 Maniacs, John Hiatt, Inxs, Bryan Adams, Sting. Heel leuke herinneringen aan dit festival dat toen bijlange niet zo commercieel was en een mooie line-up had. Gek genoeg heb ik meer actieve herinneringen aan dit festival dan aan dat van 2013.

De volgende 2013 zaterdag met oa Rammstein, Nick Cave, James Blake was veel meer commercieel met dure eetkraampjes die minstens de helft van hun omzet aan de organisatie afgaven en alomtegenwoordig waren. Beperkt comfort voor muziekliefhebber met afgesloten tenten waar je soms niet binnen kon en van buiten enkel de muziek kon volgen zonder beelden/videoschermen.

Dit jaar opnieuw zaterdageditie met Dua Lipa als headliner: alle muzikale acts goed kunnen zien of in de tent of op videoschermen buiten de Barn. Veel meer zitplaatsen dan ik me kon herinneren van 2013. Dus duidelijk veel ingehaald qua comfort voor de muziekliefhebber. Eten blijft pokkeduur maar je kan wel eten meenemen in het festival wat niet overal zo is. Het enigste wat me echt zwaar stoorde is dat als je met het openbaar vervoer gaat dat de bus je dropt op een plek waar je bijna een uur moet wandelen tot je bij de ingang van het festivalterrein bent wat als 50'er die niet zo sportief is heel zwaar is. Tevens sta je wel ver van de main als je Dua Lipa wilt zien zonder een half uur op voorhand al te wachten in de buurt van de main. Ja er is geen golden circle in Rock Werchter maar je moet wel je plaatsje helemaal vooraan ruim op voorhand innemen als je dicht genoeg bij de headliner wilt staan.

Even een vergelijking met Live is Live (LIL) dat ik op vrijdag dit jaar zag met The National als headliner:
LIL: tram brengt je op minder dan vijf minuten van de ingang en ticketscanning/ RW veel te lange wandeltocht van drop off bus tot ingang 45 minuten
LIL: zien headliner : kan van vrij dichtbij zelfs bij headliner National en achter golden circle/ RW headliner van ver te bekijken als je niet minstens 20 minuten voor aanvang headliner je meer vooraan plaatst.
LIL: kwaliteit line-up: goede mix van internationale en Belgische acts met ook klein podium als aanvulling/ RW: bredere en betere line-up in de breedte.
LIL: eten: heel gevarieerd, ambachtelijke look en niet te duur RW: duur en vnl standaard friet, hamburger, pasta ed.
LIL: prijszetting: dagticket van 90 euro gekocht via ticketswap aan 72 Euro dus goedkoop voor de line-up/ RW bijna 130 Euro voor dagticket
LIL: enorm veel mogelijkheden om te zitten zowel bij eettenten als op het terrein zelf, gemakkelijke circulatie. / RW veel drukker dan LIL en ondanks verbetering in zitplaatsen toch nog gebrek aan zitplaatsen op sommige locaties.

Met dezelfde headliner zou ik altijd LIL verkiezen boven Rock Werchter. Met een goede brede undercard (2 co-headliners main, headliners barn, club) wordt Rock Werchter wel interessanter.
 
  • Leuk
Waarderingen: TNFke en yannickd

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.789
9.738
Als LiveisLive er niet was geweest had the National misschien wel helemaal niet in Belgie gespeeld dit jaar.
Hoezo? Dat lijkt me er nu wel eentje waarbij ze serieus gevloekt hebben binnen het RW kantoor. Net het type naam (co-head vlak voor de afsluiter) dat ook een beetje ontbrak dit jaar op hun lineup.
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
497
712
Het enigste wat me echt zwaar stoorde is dat als je met het openbaar vervoer gaat dat de bus je dropt op een plek waar je bijna een uur moet wandelen tot je bij de ingang van het festivalterrein bent wat als 50'er die niet zo sportief is heel zwaar is.
Een uur wandelen is erg overdreven. Vanaf station Aarschot met de pendelbus wordt je gedropt bij camping C3, een minuut of 20 wandelen tot aan de ingang. Volgens mij is de gang van zaken vanaf station Leuven vergelijkbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.069
5.431
Een uur wandelen is erg overdreven. Vanaf station Aarschot met de pendelbus wordt je gedropt bij camping C3, een minuut of 20 wandelen tot aan de ingang. Volgens mij is de gang van zaken vanaf station Leuven vergelijkbaar.
Jep
Dit jaar wel lange rijen 's nachts
 

TNFke

Support act
16 jan 2014
828
804
Ik denk dat we de concurrentie tussen FKP en Live Nation wat overschatten.

In Duitsland is FKP organisator van Rock am Ring samen met MLK, die nu toch al enkele jaren CEO is van Live Nation GSA. Ik zie veel bands van LNA op FKP festivals en omgekeerd (zie Electric Callboy).
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.818
1.037
Laten we hopen dat ze de komende jaren nog goed wat gras voor de voeten van RW gaan wegmaaien. :) Concurrentie is altijd goed.
Ik volg dit, in die zin:
als alle interessante bands opeens enkel en alleen op een mega-festival als Werchter zouden staan (cfr. Glastonbury), dan krijg je nog meer overlappingen en moet je sowieso nog meer keuzes maken.
Het is nu al soms erg genoeg dat je twee van je favoriete acts tegenover elkaar staan hebt.
Dus laat die andere festivals maar hun ding doen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.745
1.317
Zeg nu eerlijk, als Werchter écht The National, Smashing Pumpkins, Alvvays, Ben Howard,... wou hebben dan hadden ze die gewoon gehad.

Ik denk dat ze of écht niet konden dat weekend, een hogere spot vroegen of Werchter niet wou happen wegens "niet relevant/verfrissend genoeg". In geen elk van die 3 scenarios had Werchter ze wel gebooked als Live is Live er niet was geweest denk ik.
 
  • Winning
Waarderingen: RubenFrusciante

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.868
3.218
Zeg nu eerlijk, als Werchter écht The National, Smashing Pumpkins, Alvvays, Ben Howard,... wou hebben dan hadden ze die gewoon gehad.

Ik denk dat ze of écht niet konden dat weekend, een hogere spot vroegen of Werchter niet wou happen wegens "niet relevant/verfrissend genoeg". In geen elk van die 3 scenarios had Werchter ze wel gebooked als Live is Live er niet was geweest denk ik.
Volgensmij zijn ze d'r gewoon keihard uitgeboden voor the National. Dat ze Smashing Pumpkins/Ben Howard dit jaar niet hadden geboekt ben ik het wel mee eens, zie bijvoorbeeld die Ahoy show van de Pumpkins.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.302
7.284
Volgens mij heeft Jimmy eerder gezegd dat RW the National wel wilde maar dat ze die misgelopen zijn.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.143
1.334
Volgens mij heeft Jimmy eerder gezegd dat RW the National wel wilde maar dat ze die misgelopen zijn.
Vraagt blijft dan waarop het misgelopen is.

Als RW overboden is door LiL voor The National, dan is Live /s Live inderdaad een kaper op de kust voor dit soort namen.
Als The National per se wilde headlinen, dan hadden ze waarschijnlijk sowieso niet op Rock Werchter gestaan en is het maar goed dat ze op een festival als Live /s Live een plaats hebben gevonden.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
1.107
581
Zo'n band als Smashing Pumpkins valt natuurlijk tussen wal en schip. Voor LiL een mooie headliner. Maar wat moet Rock Werchter ermee? Eigenlijk te groot voor headliner in de Barn, te klein of te weinig relevant de laatste jaren om absolute headliner te zijn op een dag. En Billy Corgan zal waarschijnlijk ook zijn wensen hebben qua plek en podium. Ik zou ze heel graag nog eens zien, maar weet niet of dat op Rock Werchter gaat zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: DanielNedelko

Gebruikers die dit onderwerp bekijken