Rock Werchter 2024

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.001
8.652
Ik niet. Ik zou (veel) liever The Cure, Elbow en Green Day zien dan Dua Lipa en Ed Sheeran.

Daarbij: Green Day stond nog maar drie keer in de geschiedenis van Rock Werchter op de wei: 2005, 2010 en 2013. Zal dan bovendien 11 jaar geleden zijn dus. The Cure en Elbow zullen dan ook 5 jaar geleden zijn.
Doe mij Dua Lipa én The Cure maar. (Green Day mag ophoepelen.)

Sowieso is Dua Lipa een naam waar je als RW zijnde moet achteraan gaan vind ik. Al zal dat vast even duur zijn als een Foo Fighters.

Depeche Mode ipv The Cure mag ook. ;)
 
  • Geweldig
Waarderingen: visdave34

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
695
482
Loonkost, logistieke kosten, belastingen, ... De gemiddelde ticketprijs van een major hangt echt gewoon samen met de koopkracht van dat land hoor. In Spanje en Portugal zijn ze spotgoedkoop, ga je naar UK of Scandinavië betaal je nog meer dan in de Benelux.

Vind het ook vreemd dat er zo hard over de kostprijs van Live Is Live gevallen wordt. The National heeft net een tour achter de rug in zalen van het kaliber Sportpaleis. De gemiddelde staanplaats in Sportpaleis tikt tegenwoordig ook al 65-70 euro aan. Voor een volledig dagprogramma en beter geluid vind ik die 25 euro extra zo gek nog niet...
Je ziet wel de trend dat steeds meer artiesten in een halfleeg Sportpaleis staan (balkon is meer dicht dan open tegenwoordig). Ticketprijzen zijn zeker voor de grotere shows al lang véél te duur geworden en ver boven loonkost/inflatie uitgestegen, mede dankzij het steeds degoutantere "Platinum/Premium" ticket systeem van Ticketmaster waarmee ze hun dynamische prijzen maskeren. Mensen kunnen het gewoon niet meer opbrengen om constant 100+ euro voor een show te betalen. Dus ik denk dat we ergens toch richting een grens aan het evolueren zijn.

Als je ziet naar Live /s Live en CORE vorig jaar die ongeveer even duur waren, dan geraakten die weides ook alleen maar gevuld door een massa aan gratis tickets die voor beide events via mediapartners zijn weggegeven. Dus die 90 euro die ze dit jaar vragen lijken mij toch echt wel te veel in vergelijking, zeker omdat het weer een stijging van zo'n 10 procent tov vorig jaar is.
 

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
285
193
Een aantal jaren geleden aangenaam verrast door het voorprogramma bij volgens mij London Grammar in de Afas live toen nog.

Dat was Public Service Broadcasting. Leuke vulling voor vroeg op de dag in een van de tenten. Speciale sfeer en wat anders!
Absoluut geen grote naam, maar die zijn allemaal al gepasseerd de afgelopen 130 paginas.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.148
1.182
Een aantal jaren geleden aangenaam verrast door het voorprogramma bij volgens mij London Grammar in de Afas live toen nog.

Dat was Public Service Broadcasting. Leuke vulling voor vroeg op de dag in een van de tenten. Speciale sfeer en wat anders!
Absoluut geen grote naam, maar die zijn allemaal al gepasseerd de afgelopen 130 paginas.
Public Service Broadcasting ook al eens gezien als voorprogramma van Manic Street Preachers in de AB. Ik ben voor! Everest!
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.631
886
Dacht je dat zo’n nieuwe Barn gratis is ofzo?
Die is nog steeds in bezit van Veldeman, hoor.
Zoals bij de vorige tenten wordt die gehuurd.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.631
886
Als je vooral winst wil maken, moet je geen festivals organiseren.
En ook Werchter draait op vrijwilligers en investeert steeds weer veel terug in het festival. Dacht je dat zo’n nieuwe Barn gratis is ofzo?

Verschil is wel degelijk dat een festival als Crammerock integraal de winst laat doorvloeien naar hun festival en jeugdhuis.
Vandaar dat ze hun tickets relatief laag kunnen houden qua kostprijs.

Bij Rock Werchter en achterliggende organisaties niet, dit is gewoon een zeer grote business die gevoed wordt door de bezoekers die toch blijven komen en consumeren.
Een persoonlijk vermogen van 37 miljoen euro bij Schuermans is er heus niet enkel gekomen door zijn deal met Live Nation.

 
  • Winning
Waarderingen: Mark's Kal

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.168
4.314
Die is nog steeds in bezit van Veldeman, hoor.
Zoals bij de vorige tenten wordt die gehuurd.
Dus die tent kost Werchter niks?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.915
6.146
Bovendien, Crammerock's programma is ook gewoon hoofdzakelijk lokaal geboekt. Dat dekt enorm de kosten ipv een bepaalde internationale act binnen te rijven.
 
  • Winning
Waarderingen: Paddy

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.168
4.314
Verschil is wel degelijk dat een festival als Crammerock integraal de winst laat doorvloeien naar hun festival en jeugdhuis.
Vandaar dat ze hun tickets relatief laag kunnen houden qua kostprijs.

Bij Rock Werchter en achterliggende organisaties niet, dit is gewoon een zeer grote business die gevoed wordt door de bezoekers die toch blijven komen en consumeren.
Een persoonlijk vermogen van 37 miljoen euro bij Schuermans is er heus niet enkel gekomen door zijn deal met Live Nation.

Dat “niet gehinderd door boekhoudkundige kennis” is wel een hint he.

Ik weet niet of ie bewust brood als voorbeeld heeft gepakt, want dat is nou net een product dat tot vorig jaar relatief weinig in prijs gestegen.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: slyke en Mark's Kal

Ouwe Rockert

Campingartiest
20 dec 2015
76
4
Ik zie op en rond Werchter ook genoeg vrijwilligers overigens, waar LN dankbaar gebruik van maakt om e.e.a. te organiseren. Prijzen zijn over de breedte enorm gestege. Afgelopen jaar denk ik zo 700+ euro aan RW uitgegeven, maar kwalitatief blijft het voor mij echt een van de betere festivals. Zoveel sterke acts, die er uiteindelijk echt wel zullen staan. Misschien dat een klein tipje van de sluier vanmiddag of volgende week de sfeer er wat terug in kan brengen ;-)
De vrijwilligers op RW hebben tijdens het festival veel vrije tijd die ze op de wei door kunnen brengen. Daarnaast krijgen ze voldoende bonnen. Ze krijgen dus een gratis festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: wesvs en PJ

Breinaard

Gouden Tip
8 nov 2014
445
60
volgens pinkpop topic;

Greenday komende zomer on tour in the USA,
samen met The Smashing Pumpkins & Rancid

The Smashing Pumpkins staan ook in the UK....
Zal Greenday dan eerst in juni/vroeg juli nog naar Europa komen?

Ik zie liever The Smashing Pumpkins dan Greenday, maar oke als ze er beiden staan. Een flinke tour in the USA zal het wel minder aannemelijk maken dat Greenday ook op Werchter te zien is
Oh dat zou erg gaaf zijn. Rancid staat nog op mijn bucketlist. Dit jaar helaas niet gelukt...
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.148
1.182
Maar goed: hier Foo Fighters. Pearl Jam ook grote kanshebber denk ik. Dua Lipa kanshebber. Ed Sheeran Boutique denk ik, tenzij dat hij nodig is op de reguliere Rock Werchter omdat er schaarste is qua 'grootverkopende headliners'.

Kunnen we Green Day echt schrappen? Kan perfect dat ze in juni en begin juli in Europa zitten toch?
Sam Smith hierboven natuurlijk vergeten.

Voorts wordt hier volgens mij te weinig gesproken over:

- Maneskin: nieuw album uit dit jaar, populair
- Royal Blood: nieuw album uit dit jaar, vaste klant op Rock Werchter en populair bij de gemiddelde Werchterganger
- Greta Van Fleet: nieuw album uit dit jaar, Vorst Nationaal en Ziggo Dome uitverkocht dit najaar
- Yungblud: met Lowlife nieuwe succesvolle single gelost dit jaar, in 2023 op Pukkelpop
 
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en mattman

Gebruikers die dit onderwerp bekijken