Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Weer een paar hele mooie namen erbij gekomen gisteren. Dit wordt een overvol programma voor mij.
Do: 9
Vr: 14
Za: 8
Zo: 11
Veel te veel wat ik heel graag wil zien dus.

Toch ook maar mijn lijstje, volgorde vond ik wel heel lastig.

1. London Grammar
2. Stereophonics
3. Arctic Monkeys
4. Queens Of The Stone Age
5. Ben Howard
6. Noel Gallagher’s High Flying Birds
7. Jack White
8. Snow Patrol
9. Angus & Julia Stone
10. Wolf Alice
11. Franz Ferdinand
12. Nick Cave & The Bad Seeds
13. Black Rebel Motorcycle Club
14. Nine Inch Nails
15. Fever Ray

En dan nog Gorillaz, Steven Wilson, The Killers, Fleet Foxes, Susanne Sundfor en Eels.
Eigenlijk niet te doen zo’n lijstje, haha.

Met nog 117 dagen te gaan voor Rock Werchter dacht ik dat 't cool zou zijn om dagelijks een artiest uit te doeken te doen zodat iedereen zowat de namen kent. Een beetje info, een beetje over de discografie, een populair nummer etc.
Als ik merk dat er een band (uit m'n randomisator) gekozen is waar wat minder over te vertellen valt als bv. een headliner dan doen we er wel 2 ofso. Cool idee? :D

Mijn lijstje zonder al wat te hebben ingeluisterd op dit moment: (maar dat zal hoogstwaarschijnlijk wel veranderen)
1. Gorillaz
2. Nick Cave
3. Arctic Monkeys
4. Pearl Jam
5. Anderson .Paak
6. David Byrne
7. Vince Staples
8. Jack White
9. Ben Howard
10. IDLES / Blackwave. / Susanne Sundfor

Over die zondag @mattman, ik geloof dat Parov Stelar wel eens op de Main kan staan net zoals ze op Pinkpop op een buitenpodium zullen staan. Ze hebben zich de afgelopen jaren wel goed genoeg bewezen (Vorst, RW16 Barn, PKP afsluiter, Paleis 12).. De tent, het mag dan nog vergroot worden naar 20k is volgens mij te klein en past rond een uur of 5/6 denk ik beter op de Main. Dus zoiets?
Kaleo > Parov Stelar > Noel Gallagher > Nick Cave > AM
Fever Ray > Post Malone > Rone
David Byrne > EELS > Nine Inch Nails

Wolf Alice
gettyimages-542976304-920x584.jpg

Die blonde schone daar op de foto dat is Ellie Rowsell en tesamen met Joff Oddie, Theo Ellis en Joel Amey vormen ze Wolf Alice. De band komt uit de UK en werd gevormd rond 2010 maar de huidige bezetting werd gevormd in 2012. Ze maken een mix van alternative rock en indie rock en hebben tot nu toe al 2 platen uitgebracht, nl. My Love Is Cool (2015) en Visions Of Life (2017). Zoek Wolf Alice op en je vind ofwel een Rowsell die wat lief staat te zingen ofwel met mond open en stevig staat te rocken, het is vaak héél stevige rock ofwel leuke indie. Ikzelf ben eigenlijk nog maar sinds vorig jaar met hen bekend geraakt met de release van hun nieuwe plaat die in m'n album lijst van vorig jaar op plekje #94 strandde met een 6/10.

In de UK hebben ze al een redelijk grote following gecreëert de afgelopen jaren maar ook hier in België begint 't eindelijk te komen. Zo stonden ze afgelopen oktober nog in een bijna uitverkochte Botanique Orangerie. Met een nieuwe plaat om de hand kon het natuurlijk niet zijn dat ze niet op een Belgisch festival zouden staan! Op welk podium ze zullen staan is nog voor de gokkers onder ons maar ik schat dat ze de Mainstage die dag wel zullen openen. Net als Nothing But Thieves vorig jaar, zit er volgens mij wel meer in om door te groeien en binnen een aantal jaren op écht grote plekken en spots te spelen op festivals.

Dan is het nu misschien is tijd om in hun discografie te duiken? Wolf Alice bracht naast de 2 eerder vernoemde platen ook al een kleine EP uit genaamd Blush in 2013. Alles tesamen is dat dus een dikke 2u aan luisterplezier voor deze band. Ik dacht te beginnen met hun meest recente werk aangezien ze daar waarschijnlijk het meeste uit zullen spelen en zo terug te gaan in de tijd, dus bij deze. Visions Of Life begint kent een duidelijke afwisseling: rustig - 2x stevig - rustig - stevig - 2x rustig enzovoorts. De plaat kent een aantal potentiële hitjes nl. Beautifully Unconventional en Don't Delete The Kisses, die ongetwijfeld zullen zorgen voor een aantal meezingmomentjes zo vroeg op de dag in juli. :) Hun debuut plaat, My Love Is Cool, begint eigenlijk net zoals VOL ook zeer rustig met Turn To Dust maar is over het algemeen veel lichter. Rowsell haalt wel een aantal keer flink uit en er zijn ook stevigere nummers maar over het algemeen is deze plaat een stuk rustiger en meer indierock gericht dan die 50/50 mix die duidelijk hoorbaar was op hun tweede. Zeker een aanrader maar toch nét ietsje minder als Visions Of Life. Ten slotte maken we ook plaats voor hun allereerste werk nl hun Blush EP dat slechts 4 nummertjes kent. Op deze EP zien we een nog frêlere Rowsell met die rustige indie(rock) waar ik al zoveel keer over heb gesproken zonder echt de stevige uithalen. De echte grondbeginselen van Wolf Alice lagen dus wel ergens anders ook al krijgen we die op een aantal nummers wel nog te horen op Visions Of Life hoe lief en frêle ze kan klinken.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=67RNlr6RFsE[/video]
edit: U vraagt, wij draaien!

Misschien dat ik voor de volgende naam gewoon chronologisch ga werken, want ik bleef constant vergelijken met hun meest recente plaat en eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn. Het is misschien ook iets makkelijker leesbaar dan, maar ik denk dat dat gewoon part of the process is ofso.
Dus bij deze, Wolf Alice!

Een tweede naam krijgen jullie vanavond als jullie dit leuk vinden..? :)

Wolf Alice

Een tweede naam krijgen jullie vanavond als jullie dit leuk vinden..?
1f642.svg

Blijven doen zou ik zeggen!
Anders lees je altijd de standaard teksten op de site van het festival zelf, maar daar is het altijd goed...
Wolf Alice stond niet echt op mijn lijstje omdat ik ze niet kende, maar na dit te lezen zou ik dit wel eens durven meepikken...
THX!

Wolf Alice in een uitverkochte MAX afgelopen november, ging he-le-maal los. Van begin tot eind in de moshpit gezeten waar ik mensen van allerlei leeftijden voorbij zag komen. Leuk, fris bandje! Aanrader!

Misschien nog een idee om eventueel een youtube clip er aan toe te voegen van bijvoorbeeld een live concert?

Bryan wrote:
The Prodigy spelen op zaterdag in Nederland, bij We Are Electric. Zou me niets verbazen als Rock Werchter ze voor de vrijdag heeft geboekt.

Toch hou ik er rekening mee dat we geen grote namen in de categorie The Prodigy, The xx, Placebo, Jamiroquai, Kasabian, Tame Impala… meer moeten verwachten.

Mijn wenslijst: nog een Gallagherbroer, My Bloody Valentine, Jungle, The Breeders, Biffy Clyro, Millionaire, Interpol, Girls in Hawaii… en ik vergeet er nog wel wat. Nog twee namen uit voorgaand lijstje en ik ben uitermate tevreden.

Robert Plant mag stilaan uitgesloten worden, het lijkt er meer en meer op dat zijn Europese tour maar op 22 juli van start gaat.

Zo, uitermate tevreden dus :)

Toch beginnen met het negatieve (want wij (mijzelf en ook heel wat andere reguliere Rock Werchter-forum-posters) kunnen ook best kritisch zijn voor Rock Werchter, ondanks wat er soms beweerd wordt in andere topics hier). Wat ik hier al gelezen heb: de Belgische acts... ik mis toch Girls in Hawaii, Intergalactic Lovers, Millionaire (!)... die boekingen hadden wat 'beter' gekund. Ook de (te) hoge plaatsen voor The Script, James Bay en London Grammar in de line-up. En het missen van een aantal persoonlijke favorieten (bv. Massive Attack, Underworld, Jungle) maar dat is elk jaar wel zo, dat is normaal.

Maar... voor de rest, zoals gezegd, uitermate tevreden dus! Gisteren nog een heel mooie lichting, met voor mij als uitschieters Noel Gallagher's high flying Birds, The Breeders, Albert Hammond Jr, Courteeners, Novastar en The last Internationale.

Dan, qua totale programma:

zou ik graag zien op donderdag: Gorillaz, Queens of the Stone Age, Alice in Chains, At the Drive in, Black Rebel Motorcycle Club, The Vaccines, Rival Sons, Triggerfinger en Steven Wilson. Gang of Youths moet ik nog beluisteren, maar de beschrijving is alvast veelbelovend. Dat zijn dan 10 namen die ik wil zien.

zou ik graag zien op vrijdag: The Killers, London Grammar, Ben Howard, Franz Ferdinand, Anderson .Paak & the free Nationals, Air Traffic, Arsenal, Wolf Alice, Courteeners en The White Buffalo. Dat zijn dan 10 namen die ik wil zien.

zou ik graag zien op zaterdag: Pearl Jam, Jack White, MGMT, Stone Sour, Stereophonics, The Breeders, Petit Biscuit, Angèle, The Struts, The last Internationale en Susanne Sundför. Dat zijn dan 11 namen die ik wil zien.

zou ik graag zien op zondag: Arctic Monkeys, Nick Cave & the bad Seeds, Nine Inch Nails, Eels, Noel Gallagher's high flying Birds, David Byrne, Fever Ray, Novastar, Rone, Albert Hammond Jr, The Amazons, Equal Idiots en IDLES. Waarschijnlijk ook Warbly Jets en The Academic door de beschrijving, maar die moet ik nog luisteren. Dat zijn dan 15 namen die ik wil zien.

Dus ik wil respectievelijk 10, 10, 11 en 15 namen zien... uiteraard zal dit in realiteit niet kunnen, maar... dit heb ik nooit eerder meegemaakt (en mijn eerste Werchter was in 2002). Qua dagprogramma toch wel een verschil met vorig jaar. Topline-up dus, nu al mijn complimenten aan de organisatie!

Wolf Alice in een uitverkochte MAX afgelopen november, ging he-le-maal los. Van begin tot eind in de moshpit gezeten waar ik mensen van allerlei leeftijden voorbij zag komen. Leuk, fris bandje! Aanrader!

A tof!

Everyknight wrote:

Bryan wrote:
The Prodigy spelen op zaterdag in Nederland, bij We Are Electric. Zou me niets verbazen als Rock Werchter ze voor de vrijdag heeft geboekt.

Toch hou ik er rekening mee dat we geen grote namen in de categorie The Prodigy, The xx, Placebo, Jamiroquai, Kasabian, Tame Impala… meer moeten verwachten.

Mijn wenslijst: nog een Gallagherbroer, My Bloody Valentine, Jungle, The Breeders, Biffy Clyro, Millionaire, Interpol, Girls in Hawaii… en ik vergeet er nog wel wat. Nog twee namen uit voorgaand lijstje en ik ben uitermate tevreden.

Zo, uitermate tevreden dus
1f642.svg

Toch beginnen met het negatieve (want wij (mijzelf en ook heel wat andere reguliere Rock Werchter-forum-posters) kunnen ook best kritisch zijn voor Rock Werchter, ondanks wat er soms beweerd wordt in andere topics hier). Wat ik hier al gelezen heb: de Belgische acts… ik mis toch Girls in Hawaii, Intergalactic Lovers, Millionaire (!)… die boekingen hadden wat ‘beter’ gekund. Ook de (te) hoge plaatsen voor The Script, James Bay en London Grammar in de line-up. En het missen van een aantal persoonlijke favorieten (bv. Massive Attack, Underworld, Jungle) maar dat is elk jaar wel zo, dat is normaal.

Om daar nog even op in te haken: ik vind Biffy Clyro ook echt een groot gemis. Weet niet of zij niet konden of de organisatie geen interesse had, maar dat was voor mij een perfecte naam geweest om de vrijdag wat meer pit te geven of de zaterdag wat meer te vullen. Zonde.

Wat de hoge positie van London Grammar betreft, ik ga het er toch nog eens in gooien: wat als de organisatie hen, á la The XX, als nachtelijke afsluiter na The Killers heeft gepland? Het is wellicht een naam die qua grootte die spot nog niet verdiend heeft, maar qua stijl past het zeker wel. Ik zou dat mooier vinden dan vóór The Killers op mainstage, en bovendien verdeel je op die manier mooi wanneer mensen het terrein verlaten.

In de krant staat trouwens dat de organisatie van Rock Werchter Novastar geboekt heeft én op mainstage geplaatst heeft na het beluisteren van de ruwe schetsen van zijn nieuw album.

In de krant staat trouwens dat de organisatie van Rock Werchter Novastar geboekt heeft én op mainstage geplaatst heeft na het beluisteren van de ruwe schetsen van zijn nieuw album.

Novastar heeft op zijn Twitter ook bevestigd dat hij op de Main Stage zal spelen, vandaar zullen de kranten het dus hebben overgenomen.

Angèle

fiftyfifty_bdq12.jpg

De volgende op 't lijstje is Angèle, nog zo'n blonde schone haha. In de media wordt ze vaak eerst beschreven als 'de zus/dochter van..' maar vind dat een beetje oneerbiedig want ze heeft volgens mij wel heel wat in haar mars. De Brusselse verkocht de Botanique uit zonder ook nog maar 1 officieel uitgebracht nummer, moet je kunnen vind ik! Toch was ze al véél langer bezig met muziek. Op haar YouTube kanaal kun je immers een aantal covers terugvinden die ook vrij de moeite zijn vind ik.

Over het discografie valt eigenlijk niet zoveel te zeggen. La Loi De Murphy en je veux tes yeux zijn beide vrij zeemzoete pop-nummertjes die al eventjes worden gedraaid op onze radiostations maar voor wie haar nog niet heeft opgezet, doe maar! Ze zijn vrij catchy en natuurlijk.. Frans! Daarnaast zingt ze ook samen met haar broer op een nummer van hem, 'J'ai vu'. Dat nummer kenden we natuurlijk ook al eventjes, Morale dropte namelijk vorig jaar al (al krijgen jullie Roméo wel een andere keer voorgeschoteld ;) ). Ten slotte zijn er ook nog een aantal covers, die ze door nog een te kort aan eigen werk (maar dat komt wel!), zowieso ook zal brengen. Allemaal gebracht op/via piano, engelachtig bijna..

Geen idee wat Rock Werchter voor haar in petto heeft, de kleine Slope? Klub C? Waar ik wél zeker van ben is dat het de moeite zal zijn en dat Roméo zeker eens een kijkje zal komen nemen. A bientot, Angèle!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ATPHb3qvYqI[/video]

Ik heb het wel voor die Angèle. Alleen al om de manier waarop ze met haar Franse accent 'what the fuck' zingt in La Loi De Murphy. En ze is waarschijnlijk de meest frisse verschijning die op het podium gaat staan. (Sorry Hannah Reid en Lauren Mayberry!)

Leuk idee dit! Wolf Alice kijk ik erg naar uit. Nu ook wat dieper hun discografie ingedoken maar wat een lekkere hoekige rockers maken ze. Ik heb er zin in. Ik verwacht zelf een plekje in de middaf in de Barn. Zoudem ze het best tot hun recht komen.

Ook leuk om angele even te lezen en horen. Is wat minder mijn ding en qua muziekstijl wat minder onderscheidend. Zijn wel van die optredens waar je vroeg op de dag een kijke gaat nemen.

Users who are viewing this thread