Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Sorry maar ik kan niet wachten tot Sam Fender wordt voorgesteld! Voor zij die hem niet kennen: Greasy Spoon is een van de beste nummers die ik in de afgelopen jaren heb gehoord! Zou egoïstisch zijn om daar mee te wachten als jullie hem gewoon nu al kunnen ontdekken! Binnen een paar jaar sluit SAM FENDER de barn af!

Is wel een leuke site voor om dit soort dingen in te zetten, krijg je over een paar jaar een reminder en kun je checken of hij er daadwerkelijk staat :-D http://factgurus.com/nl

Verder heb ik m'n combi ticket afgelopen week ook maar gekocht. Ben erg blij dat de herhaling dit jaar mee valt, het was alleen wel lastig om een maatje die 1x eerder in 2014 mee was te overtuigen mee te gaan. (10 dezelfde namen waaronder 2 headliners)

Als ik het schema bekijk van de Clashfinder, dan is er nog ruimte voor acts op The Slope. Vooral de donderdag en zaterdag zijn matig bezet. Dus ik hoop nog op Tame Impala voor op dat podiumpje ?

Air Traffic

28058958_10156819079272366_3292416352813753618_n.jpg

Ah, kijk! Daar is 'm, de eerste band die ik nog nooit heb opgezet! Bij de bekendmaking had ik eigenlijk het gevoel dat het een Belgische band was, geen idee waarom. Maar dat was dus niet zo, de band komt uit Bournemouth, UK. Ze maken een soort van indierock gemixt met piano, het werkt wel denk ik. De band zag het licht in 2006 en werden eigenlijk meteen opgepikt door verschillende radio zenders met hun eerste nummer, Never Even Told Me Her Name. Kort daarna kwam hun tweede single Charlotte en een EPtje. In 2007 kwam vervolgens eindelijk hun debuutplaat die ze graag presenteerden op de wei van Werchter. Maar verder dan de Benelux en de UK brak de band eigenlijk nooit echt door en in 2010 zetten ze, voor onbepaalde tijd, de band op non-actief. Tot! ze begin februari van 2017 hun social media accounts weer actief zetten en ze een reeks aankondigden voor de 10-jarige verjaardag van hun debuut plaat (doet een beetje denken aan The Kooks lol) Hieronder waren er 3 avonden in Het Depot die in een mum van tijd waren uitverkocht. Maar ook dit jaar staat de Britse band weer in ons land met 2 shows in de AB (waar eentje ook weer zeer snel was uitverkocht trouwens!) en natuurlijk op Werchter..

En dan nu.. muziek, right? Zoals ik al eerder vermeldde maken ze een van die typische Britse indierock uit medio 2000 maar bij de meeste nummers worden die ook begeleid door piano bespeeld door frontman Chris Wall. Ik denk dat je die typische sound wel kent, er zijn namelijk talloze bandjes ontstaan in die tijd toen, die vooral hier zijn bekend geraakt. Ik heb hun eerste plaat beluisterd en eigenlijk valt er niet zo super veel over te zeggen (sorry?). Alle nummers klinken vrij hetzelfde maar klinken wel vrij fijn. Dan was er ook nog de EP, maar die bevatte letterlijk alle nummers die ook op het album stonden, dus daar was ik eigenlijk niet zo veel mee? Ten slotte is er ook nog een nieuw nummertje dat ze vorig jaar hebben gedropt, Almost Human. Het nummer vind ik best wel leuk en catchy, en is toch anders (wat wil je ook) als de nummers die ze zo'n 10 jaar geleden gemaakt hebben. Iets kleurrijker, zeg maar?
Heerlijk voor in het zonnetje vroeg op de Mainstage lijkt me waar ze zowat al hun hitjes bijeen gaan spelen plus wat nieuw werk hopelijk. Iemand een pintje? :lol:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=YAs6n1W_TTM[/video]

Air Traffic

Ah, kijk! Daar is ‘m, de eerste band die ik nog nooit heb opgezet! Bij de bekendmaking had ik eigenlijk het gevoel dat het een Belgische band was, geen idee waarom. Maar dat was dus niet zo, de band komt uit Bournemouth, UK. Ze maken een soort van indierock gemixt met piano, het werkt wel denk ik. De band zag het licht in 2006 en werden eigenlijk meteen opgepikt door verschillende radio zenders met hun eerste nummer, Never Even Told Me Her Name. Kort daarna kwam hun tweede single Charlotte en een EPtje. In 2007 kwam vervolgens eindelijk hun debuutplaat die ze graag presenteerden op de wei van Werchter. Maar verder dan de Benelux en de UK brak de band eigenlijk nooit echt door en in 2010 zetten ze, voor onbepaalde tijd, de band op non-actief. Tot! ze begin februari van 2017 hun social media accounts weer actief zetten en ze een reeks aankondigden voor de 10-jarige verjaardag van hun debuut plaat (doet een beetje denken aan The Kooks lol) Hieronder waren er 3 avonden in Het Depot die in een mum van tijd waren uitverkocht. Maar ook dit jaar staat de Britse band weer in ons land met 2 shows in de AB (waar eentje ook weer zeer snel was uitverkocht trouwens!) en natuurlijk op Werchter..

En dan nu.. muziek, right? Zoals ik al eerder vermeldde maken ze een van die typische Britse indierock uit medio 2000 maar bij de meeste nummers worden die ook begeleid door piano bespeeld door frontman Chris Wall. Ik denk dat je die typische sound wel kent, er zijn namelijk talloze bandjes ontstaan in die tijd toen, die vooral hier zijn bekend geraakt. Ik heb hun eerste plaat beluisterd en eigenlijk valt er niet zo super veel over te zeggen (sorry?). Alle nummers klinken vrij hetzelfde maar klinken wel vrij fijn. Dan was er ook nog de EP, maar die bevatte letterlijk alle nummers die ook op het album stonden, dus daar was ik eigenlijk niet zo veel mee? Ten slotte is er ook nog een nieuw nummertje dat ze vorig jaar hebben gedropt, Almost Human. Het nummer vind ik best wel leuk en catchy, en is toch anders (wat wil je ook) als de nummers die ze zo’n 10 jaar geleden gemaakt hebben. Iets kleurrijker, zeg maar?
Heerlijk voor in het zonnetje vroeg op de Mainstage lijkt me waar ze zowat al hun hitjes bijeen gaan spelen plus wat nieuw werk hopelijk. Iemand een pintje?
1f606.svg

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/YAs6n1W_TTM" style="margin: 1em auto; height: 537.75px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

Leuk geschreven! Buiten Charlotte en Never even told me her name waren vooral Shooting Star en No more running away de grootste hits medio jaren 2000 hier in België. Ze stonden al op Rock Werchter in 2007 (in de Pyramid Marquee) en in 2008. In 2008 zelfs twee keer (zowel de donderdag als de vrijdag op mainstage). Dit laatste omwille van een late afzegging van Babyshambles, ik denk dat Pete Doherty toen net opgepakt was door de politie :)

Het zou fijn zijn als zo'n lang bericht niet volledige gequote wordt, scheelt wat scrollwerk.

Leuk geschreven! Buiten Charlotte en Never even told me her name waren vooral Shooting Star en No more running away de grootste hits medio jaren 2000 hier in België. Ze stonden al op Rock Werchter in 2007 (in de Pyramid Marquee) en in 2008. In 2008 zelfs twee keer (zowel de donderdag als de vrijdag op mainstage). Dit laatste omwille van een late afzegging van Babyshambles, ik denk dat Pete Doherty toen net opgepakt was door de politie
Yep, had 't ook gelezen maar dacht 't wel genoeg ging zijn. Was wat zoeken bij deze want ik kende ze werkelijk nog niet haha

Toch jammer dat Volbeat niet komt. Vooral ze nu aangekondigd zijn in het voorprogramma van Guns 'n Roses, 4 juli in Nijmegen. Staan 9 juli in Polen en daarna het weekend (vrijdag) op de Zwarte Cross. Helaas dat ik ze bij laatstgenoemd evenement mis omdat ik dit jaar alleen de zaterdag ga. Had ze graag op Werchter willen mee pakken.

Ik heb hun eerste plaat beluisterd en eigenlijk valt er niet zo super veel over te zeggen (sorry?). Alle nummers klinken vrij hetzelfde maar klinken wel vrij fijn.

Valt wel mee toch? Een nummer als 'Get In Line' klinkt echt compleet anders als 'I can't understand', terwijl ze op het album elkaar opvolgen. Vind in ieder geval niet dat al hun nummers op elkaar lijken. Live zijn ze erg goed trouwens, zanger super bij stem en leuke interactie met publiek! Ik zou zeker een bezoekje brengen als ik naar Werchter ging!

Vind toch ook niet dat alle nummers hetzelfde lijken.

Iets als Charlotte rocket gewoon lekker terwijl iets als Shooting Star of No More Running Away het van zijn rustigere passages moet hebben. En iets als Time Goes By is dan meer op z'n Coldplay'tjes.

Ik was op hun eerste rëunie show in Leuven een aantal maanden geleden, en was toch een fijn optreden. Ging er metw at twijfels naartoe. Maar de zanger was zeer grappig en oprecht en dat zorgde voor leuke interactie. Kijk er naar uit om ze nog eens te zien!

De 'maar' was key hier jongens. Ik zie eigenlijk best wel een beetje early Coldplay in ze. Ze hebben best verscheidene nummers hoor, wat rustiger en wat meer up tempo.. Maar het is zo niet echt iets unieks ofso, 'gewoon leuk' snapt ge? Zoals ik al zei, leuke band met een fris pintje bij de hand voor in het zonnetje maar voor mij persoonlijk niet meer dan dat. Sommige tekstjes gaan nu eenmaal wat lyrischer zijn over de ene band als over de andere. En het beste is dat je morgen gewoon een nieuwe krijgt ;)

Blijf dit echt een gaaf initiatief vinden. Elke band krijgt zo genoeg aandacht. Voor mij was het een goede reden om Air Traffic vanochtend tijdens het forenzen eens op te zetten. Had al 6 nummers in de playlist gezet maar nog niet toegekomen aan luisteren.

Indruk is toch wel positief. Beetje Keane meets Snow Patrol, vooral aan die laatste band doet het me veel denken. De basis is de melodie maar hier en daar toch een wat stevigere gitaar. Zo heeft het nummer No More Running Away een lekker rockende climax. Wanneer die sound live wat meer wordt aangezet is het denk ik een meer dan prima optreden. Sluit me wel aan bij Yannick dat ik niets gehoord heb dat me meteen omver heeft geblazen maar het lijkt me een perfecte vroege mainstage band, biertje in de hand en heerlijk luisteren/relaxen. Ga het nog een paar keer luisteren de komende maanden in de hoop dat ik ook mee kan gaan zingen!

Leuk geschreven! Buiten Charlotte en Never even told me her name waren vooral Shooting Star en No more running away de grootste hits medio jaren 2000 hier in België. Ze stonden al op Rock Werchter in 2007 (in de Pyramid Marquee) en in 2008. In 2008 zelfs twee keer (zowel de donderdag als de vrijdag op mainstage). Dit laatste omwille van een late afzegging van Babyshambles, ik denk dat Pete Doherty toen net opgepakt was door de politie ?

Haha, kan me die 2008 optredens nog herinneren ja! Had Pete toen niet afgezegd omdat zijn kat moest bevallen?! ?

Gang Of Youths

img_2643.jpg

Zo! Een Australisch bandje, die zijn ook vrij zeldzaam denk ik maar bij deze. De vrij rock-y uitziende front-man, David Le'aupepe, maakt samen met z'n groepje eigenlijk vrij rustige indie(rock). Het vrij grappige aan deze band is dat ze mekaar hebben ontmoet tijdens een kerkviering en dat terwijl elk lid eigenlijk een totaal andere afkomst en achtergrond heeft.

In 2013 begonnen ze te werken aan hun debuut album, The Positions, dat z'n release kende in april 2015. In Australië kende de band meteen al vrij snel succes. Voor de ARIA's (de MIA's van Australië) werden ze 5x genomineerd in dat jaar. Ondertussen wisselden ze van drummer en werkte zanger Le'aupepe verder aan het album. Aangezien hij de enige tekstschrijver was in de band, gaan de dingen waarover hij schrijft voornamelijk over dingen die hij heeft meegemaakt/meemaakt.

Hun debuut gaat over de relatie die de frontman had/heeft? met z'n vriendin en over haar terminale ziekte. De teksten in het album zijn duidelijk en vrij negatief als je weet waarover het album gaat bv in Poison Drum of Restraint & Release maar behouden vaak toch een soort van uplifiting sound ofso? Ze hebben ook iets psychedelisch wat ik wel kan accepteren, maar veel Australische bandjes schijnen wel zo'n kantje te hebben haha. Hun grootste hit van dat album, Magnolia, geraakte tot #21 in de Triple J top 100 van dat jaar. Zeg maar een top 100 van de beste nummers van dat jaar.
In 2016 kwam er vervolgens een EP, Let Me Be Clear met voornamelijk B-sides en nummers die The Positions niet hebben gehaald en een cover als bonus track van Joni Mitchell's Both Sides. De EP begint vrij rustig en eigenlijk valt het nu pas op hoe de stem van Le'aupepe trekt op die van Nathaniel Rateliff (Geen idee of anderen dit ook gaan denken, maar ik hoor gewoon ergens een overeenkomst tussen beide.) maar gaat dan over in een soort van punk-ish nummer. Strange Diseases werd net voor de release van de EP gereleased en is ook weer zo'n leuk indierock nummer. Voor de rest bevat de EP vrij rustige nummers onder vrij leuke instrumentatie (blazers, piano en ik hoorde zelfs een viool?). Still Unbeaten Life vond ik ook een vrij leuk nummer eerlijk gezegd.

Ten slotte nog hun meest recente werk, een album waar ik vorig jaar niet aan toe ben gekomen eigenlijk, maar denk wel dat ze op m'n lijstje stonden. Hun tweede plaat, Go Farther In Lightness. In tegenstelling tot hun debuut en EP is dit echt een vrij dik album, ca 75" lang en heb ik altijd toch wat moeite mee voor ik aan zoiets begin. Voor ik aan het album begin toch even vermelden dat de groep vorig jaar weer genomineerd was voor een aantal ARIA's (8!) en nu wonnen ze wél. Ze wonnen er maar liefst 4, waaronder Album van het Jaar en Groep van het Jaar (gewonnen voor Nick Cave en King Gizz)! Daarnaast eventjes kijken naar de Triple J top 100 waar ze met maar liefst 3 nummers in de top 10 van het album instonden!
Het eerste nummer, Fear and Trembling, begint vrij stevig en heeft echt een lekker tempootje. Zoals ik eerder al had vermeld heeft de band echt oog voor detail in de instrumentatie, een mooi voorbeeld vind ik ook wel Keep Me In The Open voor dit. Daarop volgend komt L'Imaginaire, een soort interlude voor Do Not Let Your Spirit Wane, waar een aantal strijkers de hoofdrol krijgen en het nummer prachtig inleiden vind ik. En eigenlijk trekken ze die redelijk klassieke stijl tot over het gehele album, vrij speciaal en een totale stijlbreuk met wat ze daarvoor deden maar daarom niet minder mooi en leuk om naar te luisteren! Let Me Easy is het eerste nummer terug, sinds Keep Me In The Open, dat een beetje lijkt terug te grijpen naar die indie(rock) sound van het eerste album maar nog steeds begeleid met strijkers. Wel nog steeds die zeer indrukwekkende instrumentatie en klankkleuren, die #2 in de Triple J top 100 hebben ze met dit nummer niet gestolen. Heerlijk nummertje dit. Daarna volgen nog een aantal prachtige nummers met die klassieke ondertonen vooral The Deepest Sighs, the Frankest Shadows en Our Time is Short vond ik zeer mooi. Qua sound kom ik eigenlijk op niet echt iets direct dat ook maar een beetje als hen klinkt bij dit tweede album van hen. Af en toe krijg ik wel een soort van The War On Drugs-gevoel maar de stem van de zanger klinkt dan weer totaal anders.

Zeer prettige ontdekking vandaag met Gang of Youths, zet ze maar in tentje dan verdrinken ze op die grote Mainstage met hun prachtige indie(rock) muziek. Eindelijk is een band die ook wat meer om het lijf al heeft dan maar 1 albumpje te hebben uitgebracht (ook al betekent dit echt gigantisch veel luisterwerk haha). Je merkt duidelijk het verschil tussen het debuut en dat EPtje en hun sophomore. Met twee albums en een EP is er veel muziek voor een bandje dat waarschijnlijk vroeg op de dag gaat optreden maar ik vind 't wel de moeite om hun gehele discografie is op te zetten eigenlijk.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=NXlAKOasa2s[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=tZVl29c9mwM[/video]

Zeer fijne band dit! Stonden begin dit jaar in de Sugarfactory en helaas gemist, maar schijnen zeer goed te zijn.

Verhaal van de zanger is ook zeer indrukwekkend

Goede keuze Yannick en wederom een mooi verhaal! Heel toevallig ben ik hen nu ook voor het eerst aan het luisteren. Komt inderdaad over als een band die al wat meters gemaakt heeft. Ik verwacht dat dit zich ook doorvertaald in een goed live optreden. Ik hoop vroeg in The Barn om de dag goed te beginnen. Eerste vergelijking die bij mij opkwam is (We are) Augustines, en dat is wat mij betreft alleen maar positief. Het klinkt als muziek met meer lagen en diepte dan een gemiddelde kabbelende indierock band (denk The Boxer Rebellion). Ik moet het nog wel een paar keer luisteren om te ervaren of het echt blijft hangen. In ieder geval een welkome kennismaking en mooie toevoeging aan het affiche.

Hier vertelt de zanger waarom hij begonnen is met de band, zeer indrukwekkend verhaal
[video]https://youtu.be/AGMypR-fvkk?t=1m53s[/video]

No stage diving, en hup :p. Ook 1ntje waar ik zeker naar uitkijk, een uurtje Barn in de vroege middag, lekker om mee op gang te komen die eerste dag.

Gang of Youths, staat toch zeker wel op mijn verlanglijst! Go Farther in Lightness is echt een uitstekend album!

Leuk geschreven! Buiten Charlotte en Never even told me her name waren vooral Shooting Star en No more running away de grootste hits medio jaren 2000 hier in België. Ze stonden al op Rock Werchter in 2007 (in de Pyramid Marquee) en in 2008. In 2008 zelfs twee keer (zowel de donderdag als de vrijdag op mainstage). Dit laatste omwille van een late afzegging van Babyshambles, ik denk dat Pete Doherty toen net opgepakt was door de politie
1f642.svg

Haha, kan me die 2008 optredens nog herinneren ja! Had Pete toen niet afgezegd omdat zijn kat moest bevallen?!
1f602.svg

Haha, dit vind er nog over terug: https://www.gva.be/cnt/aid733443/kwam-doherty-niet-naar-werchter-omwille-van-zijn-kat-4
Het is dus nooit helemaal duidelijk geworden, de bevalling van zijn kat of 'juridische problemen met één van de bandleden' :)

2008... bijna 10 jaar geleden al zeg... Wel één van mijn beste edities ooit, met als grote namen R.E.M., The Chemical Brothers, de combo Sigur Ros-Radiohead en de de vrijdag met achtereenvolgens The Verve - Neil Young - Moby. Ook nog Slayer en Jay-Z in de namiddag die dag :) En in de Pyramid Marquee onder andere Vampire Weekend, The National, een verwoestend Grinderman, Justice die toen echt heel hot waren en Underworld. Mooie herinneringen.

Users who are viewing this thread