James Bay
Een nieuwe dag, een nieuwe artiest al heeft deze maar weinig introductie meer nodig denk ik. Bay is een Engelse singer song writer uit de UK die een aantal jaren geleden uit het niets doorbrak met
Hold Back The River. Meerdere hits volgden al zeer snel op elkaar (maar daarover straks meer) na. Voor z'n eerste show speelde ie in de
Rotonde helemaal terug in 2015. Bay blies zoals eerder vermeld helemaal op en z'n
debuutplaat werd meteen een groot succes wat hem een leuke spot opleverde in de Barn op
Rock Werchter in datzelfde jaar. Vervolgens zagen we Bay terugkeren voor een show in de Lotto Arena en opnieuw op de wei van Werchter maar dit keer op het hoofdpodium. Het proces lijkt bijna compleet want nu zal ie hoogstwaarschijnlijk de
Barn headlinen op donderdag en headlinen plekjes lijken stillaan in zicht voor de 28-jarige. In de UK hebben ze dus wel meer singer song writers die niet ros zijn en kunnen zingen
Ik was al een beetje begonnen over de discografie van Bay maar ik denk dat de meesten wel redelijk bekend zijn met z'n debuut
Chaos and The Calm. Het debuut
ademt gewoon hits en
meezingers. Van Craving, Hold Back The River, Let It Go, If You Ever Want To Be In Love tot Best Fake Smile, When We Were On Fire, Scars en Need The Sun To Break. Die spot in 2016 zo op de middag op de Mainstage stond 'm echt op het lijf geschreven en ik vergelijk 'm maar al te graag met
Ed Sheeran ook al is Bay net iets meer uplifting en lijkt er meer energie in te zitten. De hits heeft ie (nu) al, nu nog z'n arsenaal wat uitbreiden en ik zie 'm binnen een aantal jaren gemakkelijk het
Sportpaleis uitverkopen. Over arsenaal uitbreiden gesproken, Bay komt natuurlijk niet naar Werchter met wéér is dezelfde plaat. Dat is iets wat enkel Oscar & The Wolf gegeven is.. :lol: Er is een nieuwe plaat op komst, namelijk
Electric Light en die komt uit op 18 mei. Er werden al 2 singles gedropt,
Wild Love en deze week de tweede genaamd
Lemonade. Wild Love lijkt nu al een echte meezinger, voor mij toch allezins, en blijft gewoon hangen na een aantal keren beluisteren. Leuk nummertje! Pink Lemonade is dan weer een leuk maar typisch indierock nummer, voelt voor Bay's doen en in vergelijking met z'n debuut eerder als een filler track maar dat is mijn mening. Voor z'n nieuwe album en nummers laat ie z'n kenmerkende hoed achterwegen en gaat ie een beetje voor de
Alex Turner look van 2014.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=cbwD4DYKs8k[/video]
Morgen de volgende!