The Academic
Vandaag krijgen we een bandje met iets kleiner arsenaal aan songs (komt goed uit ook want had 't vrij druk vandaag). Bij deze, The Academic! Een Iers
indierockbandje onder leiding van Craig Fitzgerald. De band werd rond 2013 gevormd, redelijk recent dus en heeft een EPtje en, begin dit jaar, een debuut album gereleased.
Ik denk dat er nog niet veel mensen zijn die al van de band heeft gehoord, toch stonden ze al een paar keer bij ons op een podium (en al een aantal keer op
Eurosonic als ik het goed heb?). De eerste keer was op
Pukkelpop 2016 in de Lift. In het najaar kwam de band voor het eerst voor een clubshow naar het kleine Witloofbarzaaltje in de Botanique. Medio november van vorig jaar, mochten ze
The Kooks komen supporten op hun concert in Vorst. In april komen ze eindelijk met een eigen headline show naar de
Botanique om hun debuut plaat voor te stellen. Dus voor wie zin heeft na dit tekstje..
In 2015 kwam de band eindelijk met wat werk, een tweetal singles werden gereleased voor ze hun EP '
Loose Friends' uitbrachtten. Van die twee singles vond
Northern Boy eigenlijk het beste blijven hangend, al vond ik Different ook niet mis, hoor. Op de EP staan naast die 2 nummers nog een 3-tal nummers waarvan ik Thought I told You het beste vond. Vrij energiek nummer, geen idee gewoon een goed nummer. In 2016 releaste de band nog een los singletje, Mixtape 2003 maar heeft zowat dezelfde vibe als de nummers op de eerder uitgebrachte EP.
Deze zomer deed de band iets vrij unieks, ze presenteerden een nummer
Bear Claws via een livestream op Facebook (oké dit is niet speciaals). Maar ze presenteerden het nummer door de lag die bij livestreams komt kijken te gebruiken en er een loop van te maken en telkens wanneer de loop voorbij was werd er iets toegevoegd. De video kun je hieronder vinden, vind 't vrij indrukwekkend bedacht om zoiets te doen. Trouwens de bijhorende officiële clip voor dit nummer vind ik vrij mooi en ingenieus ineen gezet, ook de moeite om eens te bekijken. In oktober en november werden er dan nog 2 nummers aangekondigd als singles waarmee bij de eerste werd aangekondigd dat er een eerste plaat ging aankomen begin 2018.
Dan nu de plaat,
Tales from the Backseat. Het begint eigenlijk minder indie/garagerock achtig als op hun EPtje maar iets meer toegankelijkere sound zeg maar? met eerst
Permanent Vacation, die dus al op voorhand werd gereleased en de al eerder besproken Bear Claws. Daarna volgt Different die al als single werd gereleased en ook op hun EP stond, gebeurt trouwens ook met Northern Boy iets later in de tracklist. Beide zijn trouwens vrij oké nummers en hebben een redelijke meezingfactor vind ik. Daarna volgen een aantal nieuwe nummers die allemaal wel vrij leuk klinken,
I Feel It Too vond ik vrij leuk. Northern Boy is een iets rustiger nummer denk ik, waarna de band weer de chille kant op gaat bij Television en Why Can't We Be Friends en uiteindelijk afsluit met een redelijk cava Girlfriends.
Als er mensen zijn die wat bands kunnen opnoemen op wie ze lijken qua sound/zang, be my guest. heb 't altijd wat moeilijk om verschillende soorten klanken en nummers te linken aan andere bands maar mij doen ze een beetje denken aan de
Kaiser Chiefs. Vrij
zonnige, meezingbare en chille tracks al is Ricky Wilson wel echt een beest op het podium als ie er zin in heeft en dat valt aan Craig nog te bewijzen of ie ook zo is (hoeft natuurlijk niet haha)
Bon, iedereen gereed om "eeeeejjj o-oohhh I never let you go-ooh" mee te brullen met die gasten?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=lO9d-AJai8Q[/video]
Hieronder trouwens een link naar een Spotify afspeellijst die ik heb gemaakt met de acts/bands die ik tot nu toe heb besproken met een aantal van m'n favoriete nummers van hen. Natuurlijk gaat niet alles gespeeld worden, zeker als er ouder werk tussen zit maar afin.
https://open.spotify.com/user/1137765564/playlist/7CbGh6dwAdtEiZeJz3go1w?si=DiZ6nJLkR66KQgAAh789fg