Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

visdave34 wrote:
Leuk geschreven! Buiten Charlotte en Never even told me her name waren vooral Shooting Star en No more running away de grootste hits medio jaren 2000 hier in België. Ze stonden al op Rock Werchter in 2007 (in de Pyramid Marquee) en in 2008. In 2008 zelfs twee keer (zowel de donderdag als de vrijdag op mainstage). Dit laatste omwille van een late afzegging van Babyshambles, ik denk dat Pete Doherty toen net opgepakt was door de politie
1f642.svg

Haha, kan me die 2008 optredens nog herinneren ja! Had Pete toen niet afgezegd omdat zijn kat moest bevallen?!
1f602.svg

Haha, dit vind er nog over terug: https://www.gva.be/cnt/aid733443/kwam-doherty-niet-naar-werchter-omwille-van-zijn-kat-4
Het is dus nooit helemaal duidelijk geworden, de bevalling van zijn kat of ‘juridische problemen met één van de bandleden’
1f642.svg

2008… bijna 10 jaar geleden al zeg… Wel één van mijn beste edities ooit, met als grote namen R.E.M., The Chemical Brothers, de combo Sigur Ros-Radiohead en de de vrijdag met achtereenvolgens The Verve – Neil Young – Moby. Ook nog Slayer en Jay-Z in de namiddag die dag
1f642.svg
En in de Pyramid Marquee onder andere Vampire Weekend, The National, een verwoestend Grinderman, Justice die toen echt heel hot waren en Underworld. Mooie herinneringen.
Slayer was geweldig toen, al die tienermeisjes in het voorste vak aan het wachten op Pete om dan na een uur Slayer te horen dat hun held niet kon komen.

Och 2008. Beste Werchterjaar ooit, kinderen! The National in de Marquee ten tijde van Boxer. En Grinderman ook, de boel aan gort spelend. Gnarls Barkley bestond ook nog gewoon. R.E.M. die een grote strik bond rond hun laatste Belgische concert ooit. Sigur Ros en Radiohead zorgden voor kippenvel de main stage. Inderdaad die grappige en heerlijke bizarre combo van Slayer en Jay-Z. Beck die gewoon als main stage sub kon... en mr. Neil Young als headliner. The Verve die even terugkeerde. DIE Justice en Soulwax shows. Zelfs Moby vond ik erg goed, met die 'live mix' show van 'm. En (vooral voor toen) mijn helden dEUS die alles afsloten.

Het is alsof die lineup werd samengesteld speciaal voor kleine ikke. Word er een beetje emo van. :)

Zou er deze vrijdag nog iets bekend gemaakt worden? De podiumindeling of de volledige timetable al? Of is dit nog te vroeg en laten ze ons nog een paar weken speculeren en in angst voor clashes?

Heel benieuwd naar het uurschema, maar denk niet dat we dat deze vrijdag al mogen verwachten.

Hoop gewoon dat Pearl Jam - Jack White - Fleet Foxes - Jack Johnson - MGMT dat dit meevalt en ik niet de halft moet missen qua clashes!

Zelden zo benieuwd geweest naar een timetable. Hopelijk dat het slagveld dat 'zondag' heet meevalt.

Ergens hoop ik dat Fleet Foxes begint vlak NA Jack White. Aangezien PJ minstens 2.5h duurt zie ik het nog voor me dat Jack Johnson speelt tijdens het laatste 1,5 uur van PJ. Heel erg wishful thinking.

Maar RW kennende gaan er enkele onverwachte wendingen zitten in de timetable/podiumindeling. Is elk jaar wel zo. Zou me bijvoorbeeld niet verbazen als ze Nine Inch Nails alsnog laten subben voor Nick Cave (want qua publiek sluit dat nog aan) en Noel Gallagher in de Barn zetten, met Parov Stelar erna. Post Malone lijkt me vast gebeiteld als KlubC afsluiter. Eerlijk gezegd zou ik dit stiekem ook wel een leuke indeling vinden... hoef ik NiN, Cave én AM niet te missen. Kan me ook inbeelden dat er meer mensen zijn die voor de combo Cave en NiN een ticket kopen (mijn baas op m'n werk bijvoorbeeld haha).

Zelden zo benieuwd geweest naar een timetable. Hopelijk dat het slagveld dat ‘zondag’ heet meevalt.

Helemaal mee eens, ik heb nog nooit zoveel clashes zien aankomen. Ik gok dat de ergste AM - NIN gaat zijn, vooral omdat ik dan voor NIN zou gaan terwijl de mensen met wie ik ga AM gaan kiezen.

Het zou mij niks verbazen als ze de clashfinder nog ff achterwege laten, als je ziet wat je allemaal op 1 dag kan krijgen zal dat een hoop mensen aanspreken. Maar als ze vervolgens zien dat de helft tegelijk is haken er natuurlijk een hoop mensen weer af.

Vol verwachting klopt mijn hart voor de volgende post van Yannick. Ik gebruik je post om elke dag nummers aan mijn Spotify-playlist toe te voegen. Bedankt voor je inzet in ieder geval!

Het is vooral ook erg lastig om zelf op spotify de namen op te zoeken.. afijn, ik vind het een prima initiatief maar het illustreert wel de luiheid van het gros v/d mensen hier.

Dit vind ik persoonlijk een leukere manier om artiesten te ontdekken, inclusief achtergrondinformatie en zonder dat het teveel in één keer wordt. Heeft niets met luiheid te maken.

Zoiets op zondag?

Main: Arctic Monkeys - Nick Cave - Noel Gallagher - Nova Star - Kaleo - Amazons - Equal Idiots
Barn: Nine Inch Nails - Parov Stelar - Eels - George Ezra - Albert Hammond Jr. - Romeo Elvis
Klub C: Post Malone - David Byrne - Rone - Fever Ray - NAO - Sigrid - PVRIS
Slope: Idles - Academics - Warbly Jets - Pale Waves - Naaz

Zoiets op zondag?

Main: Arctic Monkeys – Nick Cave – Noel Gallagher – Nova Star – Kaleo – Amazons – Equal Idiots
Barn: Nine Inch Nails – Parov Stelar – Eels – George Ezra – Albert Hammond Jr. – Romeo Elvis
Klub C: Post Malone – David Byrne – Rone – Fever Ray – NAO – Sigrid – PVRIS
Slope: Idles – Academics – Warbly Jets – Pale Waves – Naaz

Dat zou wel eens goed kunnen, al zie ik Byrne eerder in de Barn staan.

Ja, ik in eerste instantie ook, maar dat dacht ik van The Pretenders vorig jaar ook en ik vind het een vergelijkbare act, vandaar.

The Academic

maxresdefault.jpg

Vandaag krijgen we een bandje met iets kleiner arsenaal aan songs (komt goed uit ook want had 't vrij druk vandaag). Bij deze, The Academic! Een Iers indierockbandje onder leiding van Craig Fitzgerald. De band werd rond 2013 gevormd, redelijk recent dus en heeft een EPtje en, begin dit jaar, een debuut album gereleased.
Ik denk dat er nog niet veel mensen zijn die al van de band heeft gehoord, toch stonden ze al een paar keer bij ons op een podium (en al een aantal keer op Eurosonic als ik het goed heb?). De eerste keer was op Pukkelpop 2016 in de Lift. In het najaar kwam de band voor het eerst voor een clubshow naar het kleine Witloofbarzaaltje in de Botanique. Medio november van vorig jaar, mochten ze The Kooks komen supporten op hun concert in Vorst. In april komen ze eindelijk met een eigen headline show naar de Botanique om hun debuut plaat voor te stellen. Dus voor wie zin heeft na dit tekstje.. :p

In 2015 kwam de band eindelijk met wat werk, een tweetal singles werden gereleased voor ze hun EP 'Loose Friends' uitbrachtten. Van die twee singles vond Northern Boy eigenlijk het beste blijven hangend, al vond ik Different ook niet mis, hoor. Op de EP staan naast die 2 nummers nog een 3-tal nummers waarvan ik Thought I told You het beste vond. Vrij energiek nummer, geen idee gewoon een goed nummer. In 2016 releaste de band nog een los singletje, Mixtape 2003 maar heeft zowat dezelfde vibe als de nummers op de eerder uitgebrachte EP.
Deze zomer deed de band iets vrij unieks, ze presenteerden een nummer Bear Claws via een livestream op Facebook (oké dit is niet speciaals). Maar ze presenteerden het nummer door de lag die bij livestreams komt kijken te gebruiken en er een loop van te maken en telkens wanneer de loop voorbij was werd er iets toegevoegd. De video kun je hieronder vinden, vind 't vrij indrukwekkend bedacht om zoiets te doen. Trouwens de bijhorende officiële clip voor dit nummer vind ik vrij mooi en ingenieus ineen gezet, ook de moeite om eens te bekijken. In oktober en november werden er dan nog 2 nummers aangekondigd als singles waarmee bij de eerste werd aangekondigd dat er een eerste plaat ging aankomen begin 2018.

Dan nu de plaat, Tales from the Backseat. Het begint eigenlijk minder indie/garagerock achtig als op hun EPtje maar iets meer toegankelijkere sound zeg maar? met eerst Permanent Vacation, die dus al op voorhand werd gereleased en de al eerder besproken Bear Claws. Daarna volgt Different die al als single werd gereleased en ook op hun EP stond, gebeurt trouwens ook met Northern Boy iets later in de tracklist. Beide zijn trouwens vrij oké nummers en hebben een redelijke meezingfactor vind ik. Daarna volgen een aantal nieuwe nummers die allemaal wel vrij leuk klinken, I Feel It Too vond ik vrij leuk. Northern Boy is een iets rustiger nummer denk ik, waarna de band weer de chille kant op gaat bij Television en Why Can't We Be Friends en uiteindelijk afsluit met een redelijk cava Girlfriends.
Als er mensen zijn die wat bands kunnen opnoemen op wie ze lijken qua sound/zang, be my guest. heb 't altijd wat moeilijk om verschillende soorten klanken en nummers te linken aan andere bands maar mij doen ze een beetje denken aan de Kaiser Chiefs. Vrij zonnige, meezingbare en chille tracks al is Ricky Wilson wel echt een beest op het podium als ie er zin in heeft en dat valt aan Craig nog te bewijzen of ie ook zo is (hoeft natuurlijk niet haha)

Bon, iedereen gereed om "eeeeejjj o-oohhh I never let you go-ooh" mee te brullen met die gasten? :D

[video]https://www.youtube.com/watch?v=lO9d-AJai8Q[/video]

Hieronder trouwens een link naar een Spotify afspeellijst die ik heb gemaakt met de acts/bands die ik tot nu toe heb besproken met een aantal van m'n favoriete nummers van hen. Natuurlijk gaat niet alles gespeeld worden, zeker als er ouder werk tussen zit maar afin.
https://open.spotify.com/user/1137765564/playlist/7CbGh6dwAdtEiZeJz3go1w?si=DiZ6nJLkR66KQgAAh789fg

Ja, ik in eerste instantie ook, maar dat dacht ik van The Pretenders vorig jaar ook en ik vind het een vergelijkbare act, vandaar.

Vind die twee acts eigenlijk niet echt vergelijkbaar, behalve dat ze iets langer meegaan. Byrne lijkt me een typische Barn naam te gaan worden, zeker met die ambitieuze show opstelling die opvoert.

Over The Academic: kende deze totaal niet. Ga ik nu even verandering in brengen. Zolang het niet té Kaiser Chiefs wordt... ;-)

Zoiets op zondag?

Main: Arctic Monkeys – Nick Cave – Noel Gallagher – Nova Star – Kaleo – Amazons – Equal Idiots
Barn: Nine Inch Nails – Parov Stelar – Eels – George Ezra – Albert Hammond Jr. – Romeo Elvis

Ik vind George Ezra een typische main stage act. Daarnaast lijkt mij de laatste 3 in the barn David Byrne - Eels - NIN ideaal en redelijk logisch. Dan sluit Klubc denk ik af met Fever Ray - Parov Stelar - Post Malone.

Main: Equal Idiots - Kaleo - George Ezra - Novastar - Noel Gallagher - Nick Cave - Arctic Monkeys
Barn: Romeo Elvis - NAO - Albert Hammond Jr. - David Byrne - Eels - Nine Inch Nails
Klubc: Sigrid - PVRIS - Amazons - Rone - Fever Ray - Parov Stelar - Post Malone

Novastar gaat hoogstens 2de van de dag staan op Main Stage, zo groot zijn die hier nu ook niet.

Vraag is vooral wat er met NIN en Parov Stelar gaat gebeuren. Ergens hoop ik op een situatie vergelijkbaar met Beck - Jamie XX in 2016, waar de echte Barnheadliner nog gevolgd werd door een party act. Op die manier zou de gevreesde overlap tussen NIN en Nick Cave ook tot een minimum beperkt blijven. En in de tent hoeft Trent niet tot 23u te wachten om zijn lichtshow volledig te kunnen benutten.

Ah, The Academic. Zojuist de vier nummers in mijn playlist eens opgezet. Bear Claw bleek ik al te kennen, is weleens op 3FM gedraaid toen ik dat nog luisterde. Klinkt als een vrolijke indierockband waar een lekker gitaartje aanwezig is. Het is echter vrij bravig en zonder hoekige of rauwe randjes. Ik snap de vergelijking met Kaiser Chiefs daarom wel, al hebben die wel wat meer hitpotentie (of hadden?). Zo na een eerste luisterbeurt is dit een leuk bandje om een van de tenten te openen. Lekker op de grond zitten met je eerste biertje van de dag en langzaam wakker worden.

Zoiets op zondag?

Main: Arctic MonkeysNick Cave – Noel Gallagher – Nova Star – Kaleo – Amazons – Equal Idiots

Ik hoop stiekem dat Eels in het zonnetje op de Main speelt en dat ik een goed plaatsje heb in het voorste vak. En dat Idles vroeg(er) speelt anders gaat dit te veel clashen met de grote namen denk ik.

Users who are viewing this thread