Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

“Flink doorraggen met Burn my eyes”

Als Machine Head fan weet ik niet of ik nu moet lachen of huilen.

Podiumindeling en tijdschema maakt RW toch altijd tegelijkertijd bekend?
Niet altijd. Heb meerdere keren meegemaakt dat de Podiumindeling eerst verscheen en de tijdslots pas later bekend gemaakt werden.

“Flink doorraggen met Burn my eyes”

Als Machine Head fan weet ik niet of ik nu moet lachen of huilen.

Je hebt altijd baas boven baas he. Voor moderne Werchter begrippen kan ik mij deze beschrijving best voorstellen.

The Amazons gezien tijdens 3fm festival. Echt een goede band. Maar die zanger zong toch een partijtje vals. Was echt niet om aan te horen. Wat een kattengejank. Als hij gewoon zijn snuit houd is het een goed instrumentaal optreden.

David Byrne zijn set op lollapalooza vond ik echt schitterend, aangezien er al veel Barn-namen zijn op zondag, zou hij niet op de Main Stage kunnen spelen?

The Amazons gezien op Pkp vorig jaar. Lekker rammelend rockbandje. Niet heel bijzonder maar prettig tijdverdrijf. In My Mind vind ik een lekker nummer!

Ja en ruggende gitaren. Ik snap het wel. Zit zelf ook in de harde metal hoek maar voor dit type band rammen ze af en toe lekker door. Ik heb liever een paar jonge gasten die dit doen dan de zoveelste hipster met een drumcomputer.

Rae Sremmurd

Rae-Sremmurd-Colbert-2.jpg

Swae Lee en Slim Jxmmi hebben volgens mij weinig introductie nodig. De 2 broers waren werkelijk niet van de radio weg te slaan de afgelopen 3/4 jaar met hits als No Flex Zone, No Type, Black Beatles, Swang, Look Alive maar daarover straks meer. De Black Beatles geraakten eigenlijk vooral bekend door Mike Will Made-It die hen liet featuren op een mixtape van hem en hen signede als eerste artiesten onder z'n nieuw label dat ie had opgericht. Daarna kwam Throw Some Mo die hen de mogelijkheid gaf om al op een aantal feestjes op te treden. Ze bliezen pas echt op toen ze met Mike Will Made-It naar SXSW trokken en er No Flex Zone op de wereld los lieten. De track ging viraal en de weg lag open naar meer. In september van 2014 kwam dan eindelijk de opvolger, No Type en mét succes. Daarna kwam Sremmlife, met nog een aantal hits, dan Sremmlife 2 met een aantal dikke hits en de rest is geschiedenis.

Rae Sremmurd stond vorig jaar al op Werchter, in de Barn rond een uur of 4/5 en eigenlijk waren ze vrij goed! Niet omdat 't kwalitatief zo'n hoogstaande act was maar omdat het echt een plezier was om erbij te zijn. Die twee stralen gewoon energie uit op het podium (oké, ze zijn geen Travis Scott) en doen heel wat aan publieksinteractie. Ik moet toegeven dat het hele ananas gooien, filmpjes opnemen van het publiek met mensen hun telefoon best wel vreemd was om aan te kijken maar afin. Los daarvan staan ze nu al garant voor een hele vette show met een setlist vol hits.

Ik vertelde daarnet al een beetje over hun parcours, maar wilde ook niet te diep hierop ingaan want dat is voor het discografie gedeelte, natuurlijk :-D Zowel Sremmlife als z'n opvolger staan vol met hits en catchy nummers. Je hebt enerzijds de nummers die al compleet zijn grijs gedraaid door de radio's maar anderzijds heb je ook gewoon vette en energieke nummers met weinig laagtes in beide albums zelf. Bij Sremmlife heb ik 't dan over No Flex Zone, Throw Some Mo en No Type maar daarnaast heb je ook die bangers als Unlock The Swag, This Could Be Us, Come Get Her, Up Like Trump en natuurlijk YNO! Bij Sremmlife 2 heb je hits als Black Beatles en Look Alive maar ook dikke bangers als Start A Party, Real Chill, Shake It Fast etc. Ten slotte heb ze een aantal weken geleden weer een single, Powerglide, gedropt die ook weer vrij catchy is. Blijft zoals Black Beatles, Look Alive, No Type etc ook weer lekker hangen vind ik en er komt binnekort natuurlijk dat derde album aan!

Rae Sremmurd is tesamen met Kendrick Lamar en Migos één van dé mainstream rap/ hip hop acts van het moment en Werchter heeft het slim bekeken om ze weer te boeken, toch had bv een Migos niet misstaan om toch maar niet weer een act te boeken die op herhaling zou komen ofso. (+ je moet ook toegeven dat er waarschijnlijk wat is misgelopen met die donderdag als je dat vergelijkt met andere grote Barn-namen op de andere dagen) Rae Sremmurd is zeker niet voor iedereen, ben ik me van bewust maar dus bij deze, geef ze 's een kans zou ik zeggen? :p

[video]https://www.youtube.com/watch?v=97SHo45tyqA[/video]

The Amazons gezien op Pkp vorig jaar. Lekker rammelend rockbandje. Niet heel bijzonder maar prettig tijdverdrijf. In My Mind vind ik een lekker nummer!

Ja en ruggende gitaren. Ik snap het wel. Zit zelf ook in de harde metal hoek maar voor dit type band rammen ze af en toe lekker door. Ik heb liever een paar jonge gasten die dit doen dan de zoveelste hipster met een drumcomputer.

Precies dat! Lekker tijdverdrijf, en met stukken meer charme en bravoure dan een vent met een laptop.

https://festileaks.com/2018/03/derde-dag-lollapalooza-argentina-2018-afgelast/

Das ook zuur zeg. PJ, LCD Soundsystem, The National en David Byrne door je neus geboord...

Ik zal liegen als ik zeg dat ik enorm warm loop van deze boeking. Rae Sremmurd heeft, toegegeven, enkele energieke nummers die ik best goed vind. Leuke flow hebben die gasten. Maar als ik livebeelden van hen bekijk blijf ik precies toch om m'n honger zitten. Er zit wel héél weinig in zo, met alleen die turntabel gast die een plaat oplegt waarbij die Swae en Slim daar een stukje over rappen/roepen. Nuja, dit is natuurlijk heel erg gangbaar hip hop, maar in tegenstelling tot pakweg Run The Jewels, zit er ook weinig chemie in hun performance... vind ik... puur afgaande op enkele clips die ik online zit te bekijken. Misschien een beetje kort door de bocht van mij, en eigenlijk zou ik zoiets weleens een kans moeten geven.

Mocht ik tijd overhebben en er echt niks te doen zijn(betwijfel het met deze line-up), dan ga ik het misschien eens aanschouwen, maar ik moet zeggen dat ik het onder de hip hop acts eigenlijk een over het paard getilde act vind. Zie nou niet wat er op het studiowerk nou zo bijzonder aan is(wat ik bij Vince Staples en Anderson Paak wel zie bijvoorbeeld). Dat de sfeer er goed mag zijn wil ik best geloven in ieder geval, maar muzikaal gezien vind ik het best wel standaard moet ik zeggen en ook niet echt knap wat er gebeurd. Vind de songs ook best wel 13 uit een dozijn achtig klinken. Maar na het zo te lezen zal ik het misschien eens een 2e kans geven.

@mattman Ik heb Rae Sremmurd vorig jaar op Werchter gezien en precies ervaren wat jij denkt te gaan ervaren. Hoef ze niet nog eens te zien. Maar ieder zijn eigen ervaring natuurlijk, als je zoiets al lang niet hebt geprobeerd dan is het misschien weer eens de moeite waard :P

Tja Rae Sremmurd (stomme naam trouwens). Een act die duidelijk de meningen verdeeld. Ik zit zelf ook aan de sceptische kant. Black Beatle vind ik een tof nummer en de optredens zien er wel energiek uit, maar verder komt het een beetje leeg over. Afhankelijk van de timetable ga ik het wel een kans geven. Soms is het ook lekker om uit je eigen muziekbubble te stappen. Zo heb ik vorig jaar erg genoten van Machine Gun Kelly.

Vind het niet onlogisch dat ze zo'n act een keer boeken, maar ik vind het vooral schrijnend dat dit op herhaling moet komen, terwijl er naar het zich laat aanzien nog wel wat andere hiphop acts in de buurt zijn (die ook beter bij mijn persoonlijke smaak passen).

Ik was binnen 5 minuten de tent uit toen ik doorhad dat het Rae Sremmurd was in plaats van Rag 'n Bone Man. Helaas pas na de start van de show...

Natuurlijk ben ik wel erg enthousiast over al deze undercard-bands die je eruit plukt! Dat er zo nu en dan een band tussen zit die ik niet goed vind, is natuurlijk alleen maar een teken dat de line-up er een is waar voor ieder wat wils is.

Wat eerste festivalshows (voorlopig nog) te bekijken op Youtube:

The Killers: https://www.youtube.com/watch?v=A6OxldqxgXE&t=1892s

Gorillaz: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1379&v=5Yod6a5JzqA

Die professionele opname van de show van David Byrne op Lollapalooza is helaas al verdwenen. Ook Pearl Jam speelde daar zijn eerste festivalshow, geen professionele opname van te vinden.

Ook setlist.fm is onze vriend natuurlijk.

Iets anders: door verder te klikken wel nog onder de indruk geraakt van de shows van Lana Del Rey op Lollapalooza... toch een aparte sfeer die ze weet te creëren. Nog nooit gezien, misschien Sportpaleis toch nog overwegen...

Bij mij is de afgelopen weken het kwartje volledig gevallen wat betreft de Stereophonics. Wat een heerlijke band zeg. Dakota, Mr. Writer, Bartender and the Thief, Local Boy in a photograph. Lekkere stem en een goede groove in de nummer. Waar ik eerst dacht, lekker in het zonnetje met een biertje want ik kwam niet heel veel verder dan Have a Nice Day, wil ik hier nu echt vooraan staan en dit concert lekker beleven.

Ditzelfde gevoel ontstaat inmiddels ook bij Noel Gallagher. Kende zijn solowerk nog niet zo goed maar hier zitten een paar heerlijke nummers tussen. En dan ook nog meeblerren met Little by Little, Let it Out en natuurlijk Don't look back in Anger. Kan niet anders dan een heerlijk uurtje muziek worden.

Bij mij is de afgelopen weken het kwartje volledig gevallen wat betreft de Stereophonics. Wat een heerlijke band zeg. Dakota, Mr. Writer, Bartender and the Thief, Local Boy in a photograph. Lekkere stem en een goede groove in de nummer. Waar ik eerst dacht, lekker in het zonnetje met een biertje want ik kwam niet heel veel verder dan Have a Nice Day, wil ik hier nu echt vooraan staan en dit concert lekker beleven.

Blijft bizar in 2010 subheadliner en ondertussen zo hard gezakt in de line up. Was toen zeker een goed optreden, ik ga zeker weer kijken!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=jtgqdc6yApk[/video]

Joslittel wrote:

Blijft bizar in 2010 subheadliner en ondertussen zo hard gezakt in de line up. Was toen zeker een goed optreden, ik ga zeker weer kijken!

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/jtgqdc6yApk" style="margin: 1em auto; height: 147.375px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
Sterker nog, in 2013 stonden ze ook al in de middag op main stage. Heerlijke band voor in het zonnetje wat mij betreft.

Users who are viewing this thread