Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Waw, waw, waw... voor mij is dé ontdekking van de affiche toch Isaac Gracie. Doet me denken aan een combinatie Kurt Cobain / Jeff Buckley. Denk dat hij binnen een paar jaar wat hoger op de affiches zal staan...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=LReufxiMYak[/video]

Waw, waw, waw… voor mij is dé ontdekking van de affiche toch Isaac Gracie. Doet me denken aan een combinatie Kurt Cobain / Jeff Buckley. Denk dat hij binnen een paar jaar wat hoger op de affiches zal staan…

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/LReufxiMYak" style="margin: 1em auto; height: 537.75px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

Goeie tip. Ziet eruit alsof ik dat ook wel leuk ga vinden. Nu ik het zo luister heb ik het nummer Terrified weleens voorbij horen komen. Prima muziek.

Isaac Gracie is voor mij tot nu toe ook een van de grootste ontdekkingen onder de kleine namen. Zoals ik eerder aangaf toont The Slope hiermee gelijk zijn meerwaarde aan. Als eerste geraakt door het nummer reverie maar deze is ook erg goed.

Isaac Gracie is voor mij tot nu toe ook een van de grootste ontdekkingen onder de kleine namen. Zoals ik eerder aangaf toont The Slope hiermee gelijk zijn meerwaarde aan. Als eerste geraakt door het nummer reverie maar deze is ook erg goed.

Hij komt in mei ook naar de AB, ik heb al een ticket besteld

Ik heb ook een goed woordje gehoord over die Steve Wilson en wow wat maakt die mooie klanken!
Ik hoop dat deze nog in de donderdag als rust tussen Triggerfinger, At the drive in, Alice in chains, Qotsa en Gorillaz kan vallen.
Dat zou echt super zijn.

https://youtu.be/lzxpZM3kBIs

Mooie woorden over Steven Wilson! Ben erg blij dat hij nu op een mainstream festival als RW staat. Hij maakt zulke mooie en goede muziek maar bleef toch altijd wat hangen in de prog incrowd mensen. Ik denk dat hij na RW een heleboel nieuwe fans heeft!

Ik heb ook een goed woordje gehoord over die Steve Wilson en wow wat maakt die mooie klanken!
Ik hoop dat deze nog in de donderdag als rust tussen Triggerfinger, At the drive in, Alice in chains, Qotsa en Gorillaz kan vallen.
Dat zou echt super zijn.

<iframe width="100%" height="392" src="https://www.youtube.com/embed/lzxpZM3kBIs?feature=oembed" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen="" style="height: 537.75px;"></iframe>

Rust? Ik hoop dat hij lekker gaat raggen met oude Porcupine Tree nummers, haha. Home Invasion was ook heel vet live. Maar ik snap wat je bedoeld, het heeft vaak een meer dromerige sfeer dan de bands die jij opnoemt. Hoe dan ook, ik sta vooraan...

Zo te horen moet ik wat meet onderzoek doen (of het live voor mezelf horen). Maar ik ga sowieso los met At the drive in.
Met het berichtje van de eenarmige schaar
CUT AWAY CUT AWAY!

In het totaal aantal bands vind ik donderdag wel de beste by far.
Maar die zaterdag mag er ook wel wezen!

Warbly Jets

111_1.jpg

Vandaag eindelijk nog 's een naam, wéér een kleintje (dat gaat nog wat worden als die grote kanonnen mekaar zo hard gaan opvolgen haha). Veel UK-bandjes al gepasseerd, deze groep komt van over de grote plas nl. de VS, LA ookal is hun sound vrij Brits (vond ik meteen eigenlijk toen ik Alive opzette). Met die eerste single braken ze ook meteen door bij 'het grote publiek'. Ze maken vrij robuuste garagerock en hebben intussen 1 plaat die zelf getiteld is. Hun optreden op Werchter zal meteen een eerste zijn op Belgische bodem als ik het allemaal wat juist heb opgezocht, wie wil daar nu niet bij zijn? :p

Bij de eerste luisterbeurt van de plaat geeft de plaat een toch redelijk rommelige maar ook frisse indruk. Nummers als Alive, Shapeshifter, 4th Bomb Comingen Fast Change springen er voor mij toch wel uit. Maar dan heb je ook nummers als Pt. II en The Lowdown die toch iets rommeliger klinken. De closing track heeft trouwens iets van Oasis, ofso? Ze blijven doorheen hun plaat hun sound behouden maar proberen ook soms af te wisselen door andere klankkleuren op te zoeken, wat ik wel kan appreciëren bij bands. Ik vind dat ze heel wat weg hebben uit de sound van wat rockbands uit 90's uit de UK maakten. Geen idee wat ik hiervan dus moet verwachten en ben ook niet meteen weggeblazen door hun sound/album.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=l0RcFdNRDi4[/video]

Warmbly Jets is inderdaad een geinig bandje. Lekker rammelende rock om de dag goed mee te beginnen. Dat vind ik het fijne van RW dat ze lagere spots geregeld opvullen met lekkere nieuwe gitaarbandjes. De nummers blijven nog niet specifiek bij me hangen, maar mogelijk dat ze live er wat moois van maken.

Warbly Jets vind ik echt een bezoekje waard op Rock Werchter op basis van Spotify-luisterbeurten. Ze staan wel op zondag... heel misschien (en hopelijk) toch nog een gaatje om hen te kunnen zien!

Jack White

9a1f91dec1e286f95d7074090e52ebf3.jpg

Tsja, waar begin je met zo'n artiest? Met een kleine bekentenis, waarschijnlijk. Aanvankelijk wist ik dat Jack White bij The White Stripes heeft gezeten en het enige nummer dat ik van kende was.. jawel Seven Nation Army, hoe kan het ook anders. Maar het werd een ware prachtige ontdekkingstocht vol blues-, garage-, americana- en alternative rock. White was de leadzanger en gitarist van The White Stripes maar heeft daarnaast nog al in een aantal supergroepen gezeten zoals The Dead Weather en The Raconteurs. Daarnaast is heeft hij ook z'n eigen label, Third Man Records. Sinds hij zo'n invloedrijk figuur was in het begin van de 2000's leverde hem dat veel vette kansen op als solo artiest, in een tijdperk na The White Stripes.. Zo werkte hij al samen met Beck, Alicia Keys, Beyoncé, de Stones en ga zo maar door.

Ik had geen idee waar ik bij White moest beginnen, omdat er gewoon zo veel te ontdekken viel, dus heb ik 't bij zijn solo werk en de White Stripes gehouden maar die ga ik denk ik niet volledig bespreken want, in totaal, 9 albums bespreken zie ik niet echt zitten en zit ook denk ik niet echt iemand te popelen om een gigantische blok tekst te lezen (wie weet, misschien wel) over The White Stripes..

Blunderbuss is de eerste uit, 3 albums uit de solo discografie van White. Het album is, zoals eigenlijk veel van wat White heeft gemaakt, weer vrij divers qua sound en klankkleuren. Hij experimenteert toch wel op een aantal nummers, de ene is al wat ruiger dan de andere. Die opener, Missing Pieces, is echt zo'n prachtig nummer hé? Daarnaast zijn er bepaalde nummers met een duidelijke elektrische gitaar aanwezig (of ja weet je, het klinkt vrij elektronisch bijna, geen idee of het echt de gitaar is natuurlijk) zoals op Sixteen Saltines en Freedom at 21. Daarnaast is er ook in dit album plaats voor een ballad of twee, iets wat ze bij The Stripes ook wel eens deden naar het einde toe van een album. Ik was echt blij verrast toen ik deze voor de eerste keer opzette en het zo dik meeviel!
Favoriete nummers: Missing Pieces, Blunderbuss en Weep Themselves To Sleep

Lazaretto is het volgende album, uit 2014. Net als zijn debuut moet ik zeggen dat ook deze me zeer is meegevallen om te ontdekken! Het begint vrij sterk met Three Women waarop die heerlijke titeltrack volgt, man man.. Lillie Mae Rische begeleid hem vervolgens op Temporary Ground, qua instrumentatie heeft dit toch meer weg van een White Stripes nummer dan van wat White op z'n debuut maakte, vrij leuk americana/folk nummer imo. Would You Fight For Me? is dan ook weer zo'n rustig nummer waarna we opeens 3 versnellingen omhoog gaan met High Ball Stepper. Wat voor een heerlijk nummer is dat?! Daarna volgen er een aantal tragere nummers, vrij folky/country maar wel leuk gebracht. Een laatste hoogtepunt in het album valt voor mij onder de noemer van That Black Bat Licorice.
Favoriete nummers: Three Women, Lazaretto, High Ball Stepper en That Black Bat Licorice

Ten slotte, volgt er ook nog het album dat sinds vandaag uit is namelijk Boarding House Reach. De singletjes had ik zo hier en daar wel eens opgezet maar nog niet echt veel aandacht aan gegeven. White blijft ook op deze plaat weer z'n eigenzinnige en experimentele zelve. Beginnen doet ie ook opnieuw weer zeer sterk met Connected by Love, zeer lekker nummer dit! Dan een nummer over honden, vreemd concept om een liedje over te schrijven al zitten er wel een aantal waarheden in.. Dan volgt Corporation, een nummer dat me eigenlijk (nog) niet zo veel doet. Daarna volgt er een klein stukje spoken word over hoe White graag nog een theetje zou willen etc. Hypermisophoniac en Ice Station Zebra kan ik ook niet echt meteen goed plaatsen.. Over and Over and Over klinkt dan weer zeer bombastisch en energiek zoals we White kennen. Everything You've Ever Learned begint precies als Fitter Happier van Radiohead ofso haha. Maar, daarna in het tweede deel van het nummer, gaat White wel weer lekker los. Respect Commander bouwt gewoon verder op dat elan. Ezmeralda Steals the Show deed me direct denken aan Everybody Hurts van R.E.M., is hetzelfde melodietje niet? Het album sluit af met een aantal, je kan het bijna raden, tragere nummers.
Favoriete nummers: Connected by Love, Over and Over and Over, Everything You've Ever Learned en What's Done is Done

Ik moet toegeven dat Jack White een ware ontdekking is geworden. Ik heb niet alles besproken van hem, maar toch proberen een beeld te schetsen van hem. De albums van The White Stripes heb ik deze week ook allemaal opgehad en voor wie nog niet bekend was met hen dan raad ik je vooral Elephant, Icky Thump en Get Behind Me Satan aan om eens op te zetten. Al vond ik White Blood Cells ook wel nog vrij goed.

Enjoyyyyyy :D

[video]https://www.youtube.com/watch?v=N9EKw1mmt0k[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GN71Z5g8sfQ[/video]

en natuurlijk......;
[video]https://www.youtube.com/watch?v=DOW_I_MZ1PA[/video]

Boem. Jack White, 1 van de hoofdredenen waarom juli niet snel genoeg kan komen voor mij. Meer dan Pearl Jam.

Icoon toch. Amerikaans instituut bijna haha. Is altijd omringd door een band waar het spelplezier van afspat en kan cherry picken uit een catalogus om u, v en w tegen te zeggen.

Ik zie nu al op tegen de clash met fleet foxes. Ergste clash van het weekend waarschijnlijk voor mij. Ik hoop dat het mee valt en ik eerst bij ff kan kijken en dan nog een goed uur van jack white kan zien. Als het volledig samenvalt weet ik nog niet wat ik ga doen.

Ik zie nu al op tegen de clash met fleet foxes. Ergste clash van het weekend waarschijnlijk voor mij. Ik hoop dat het mee valt en ik eerst bij ff kan kijken en dan nog een goed uur van jack white kan zien. Als het volledig samenvalt weet ik nog niet wat ik ga doen.
Precies dit. Ik hoop nog steeds dat Jack Johnson tegenover White komt te staan en Fleet Foxes tegenover Pearl Jam. Dan kan ik ze gewoon beide zien en nog een stukje PJ mee pakken. Maar vrees dat het ijdele hoop is.

Boem. Jack White, 1 van de hoofdredenen waarom juli niet snel genoeg kan komen voor mij. Meer dan Pearl Jam.

Icoon toch. Amerikaans instituut bijna haha. Is altijd omringd door een band waar het spelplezier van afspat en kan cherry picken uit een catalogus om u, v en w tegen te zeggen.

Ook mijn favoriet van het weekend. Ik ben wel niet mee met zijn nieuwe plaat...

Van de White Stripes kan ik deze wel aanraden:
My doorbell, Hardest button to button, Blue orchid, Fell in love with a girl
Van zijn solo nummers is Over and over ook wel tof.
Ik zou al die Stripes nummers wel live willen horen vooral Blue orchid. Maar reken eerder op Seven nation army

Jack white. Ik kijk hier ontzettend naar uit. Wat een heerlijke artiest. Zowel zijn gitaarwerk is geweldig maar zijn rustige nummers zoals Blunderbuss zijn ook schitterend. Hiersta ik vooraa.

Ondertussen word er dapper verder gewerkt aan het landschapspark Werchter.
mooie luchtbeelden:
https://werchterpark.be/item.php?item=14

Users who are viewing this thread