Jack White
Tsja, waar begin je met zo'n artiest? Met een kleine bekentenis, waarschijnlijk. Aanvankelijk wist ik dat Jack White bij The White Stripes heeft gezeten en het enige nummer dat ik van kende was.. jawel
Seven Nation Army, hoe kan het ook anders. Maar het werd een ware prachtige ontdekkingstocht vol blues-, garage-, americana- en alternative rock. White was de leadzanger en gitarist van
The White Stripes maar heeft daarnaast nog al in een aantal supergroepen gezeten zoals
The Dead Weather en
The Raconteurs. Daarnaast is heeft hij ook z'n eigen label, Third Man Records. Sinds hij zo'n invloedrijk figuur was in het begin van de 2000's leverde hem dat veel vette kansen op als solo artiest, in een tijdperk na The White Stripes.. Zo werkte hij al samen met Beck, Alicia Keys, Beyoncé, de Stones en ga zo maar door.
Ik had geen idee waar ik bij White moest beginnen, omdat er gewoon
zo veel te ontdekken viel, dus heb ik 't bij zijn solo werk en de White Stripes gehouden maar die ga ik denk ik niet volledig bespreken want, in totaal, 9 albums bespreken zie ik niet echt zitten en zit ook denk ik niet echt iemand te popelen om een gigantische blok tekst te lezen (wie weet, misschien wel) over The White Stripes..
Blunderbuss is de eerste uit, 3 albums uit de solo discografie van White. Het album is, zoals eigenlijk veel van wat White heeft gemaakt, weer vrij
divers qua sound en klankkleuren. Hij experimenteert toch wel op een aantal nummers, de ene is al wat ruiger dan de andere. Die opener,
Missing Pieces, is echt zo'n prachtig nummer hé? Daarnaast zijn er bepaalde nummers met een duidelijke
elektrische gitaar aanwezig (of ja weet je, het klinkt vrij elektronisch bijna, geen idee of het echt de gitaar is natuurlijk) zoals op Sixteen Saltines en Freedom at 21. Daarnaast is er ook in dit album plaats voor een
ballad of twee, iets wat ze bij The Stripes ook wel eens deden naar het einde toe van een album. Ik was echt blij verrast toen ik deze voor de eerste keer opzette en het
zo dik meeviel!
Favoriete nummers: Missing Pieces, Blunderbuss en Weep Themselves To Sleep
Lazaretto is het volgende album, uit 2014. Net als zijn debuut moet ik zeggen dat ook deze me zeer is meegevallen om te ontdekken! Het begint vrij sterk met Three Women waarop die heerlijke
titeltrack volgt, man man.. Lillie Mae Rische begeleid hem vervolgens op Temporary Ground, qua instrumentatie heeft dit toch meer weg van een White Stripes nummer dan van wat White op z'n debuut maakte, vrij leuk americana/folk nummer imo. Would You Fight For Me? is dan ook weer zo'n rustig nummer waarna we opeens 3 versnellingen omhoog gaan met
High Ball Stepper. Wat voor een heerlijk nummer is dat?! Daarna volgen er een aantal tragere nummers, vrij folky/country maar wel leuk gebracht. Een laatste hoogtepunt in het album valt voor mij onder de noemer van
That Black Bat Licorice.
Favoriete nummers: Three Women, Lazaretto, High Ball Stepper en That Black Bat Licorice
Ten slotte, volgt er ook nog het album dat sinds vandaag uit is namelijk
Boarding House Reach. De singletjes had ik zo hier en daar wel eens opgezet maar nog niet echt veel aandacht aan gegeven. White blijft ook op deze plaat weer z'n eigenzinnige en experimentele zelve. Beginnen doet ie ook opnieuw weer zeer sterk met
Connected by Love, zeer lekker nummer dit! Dan een nummer over honden, vreemd concept om een liedje over te schrijven al zitten er wel een aantal waarheden in.. Dan volgt Corporation, een nummer dat me eigenlijk (nog) niet zo veel doet. Daarna volgt er een klein stukje spoken word over hoe White graag nog een theetje zou willen etc. Hypermisophoniac en Ice Station Zebra kan ik ook niet echt meteen goed plaatsen.. Over and Over and Over klinkt dan weer zeer
bombastisch en energiek zoals we White kennen. Everything You've Ever Learned begint precies als Fitter Happier van
Radiohead ofso haha. Maar, daarna in het tweede deel van het nummer, gaat White wel weer lekker los. Respect Commander bouwt gewoon verder op dat elan. Ezmeralda Steals the Show deed me
direct denken aan
Everybody Hurts van R.E.M., is hetzelfde melodietje niet? Het album sluit af met een aantal, je kan het bijna raden, tragere nummers.
Favoriete nummers: Connected by Love, Over and Over and Over, Everything You've Ever Learned en What's Done is Done
Ik moet toegeven dat Jack White een ware ontdekking is geworden. Ik heb niet alles besproken van hem, maar toch proberen een beeld te schetsen van hem. De albums van The White Stripes heb ik deze week ook allemaal opgehad en voor wie nog niet bekend was met hen dan raad ik je vooral Elephant, Icky Thump en Get Behind Me Satan aan om eens op te zetten. Al vond ik White Blood Cells ook wel nog vrij goed.
Enjoyyyyyy
[video]https://www.youtube.com/watch?v=N9EKw1mmt0k[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GN71Z5g8sfQ[/video]
en natuurlijk......;
[video]https://www.youtube.com/watch?v=DOW_I_MZ1PA[/video]