Tom Grennan
Een Brit met een gitaar, waar hebben we dat eerder gehoord, niet waar?
Ondanks dat er een aantal van z'n soort staan vind ik deze wel veel belovend naar de toekomst toe. Zijn stem heeft wel iets vind ik, iets warms zeg maar. Zoals ik al eerder had vermeld bij The Academic denk ik, stond ook Grennan op de
shortlist voor de
BBC's Sound of 2017. Grennan is eigenlijk nog niet zo lang bezig met muziek, een dikke 2 jaar nu als ik het juist heb. We zagen 'm een eerste keer als feature op een track van
Chase & Status, All Goes Wrong. Hiermee ging de bal al redelijk aan het rollen voor Grennan en kreeg hij ook wat bekendheid. Het duurde echter nog eventjes, tot z'n 3e EP, dat ie met het nummer
Found What I've Been Looking For, compleet doorbrak. Z'n debuut album,
Lightning Matches, komt uit op 6 juli, timing kan niet beter lijkt me
Something In The Water is de eerste EP van Grennan uit 2016. In de tracklist vinden we een aantal zeer fijne nummers. De titeltrack bleef meteen hangen en ook Sweet Hallelujah was best beklijvend. Ten slotte goot hij All Goes Wrong in een
akoestische versie, maar klonk imo niet echt veel anders dan het origineel. Blijft wel een fijn nummer tho.
Nog geen half jaar later kwam z'n volgende EP,
Release The Brakes, waarbij ik Praying het meest noemenswaardig vond van het viertal. Op deze EP kiest Grennan voor een iets comfortabelere sound dan op de eerste EP, maar dat kan ook gewoon aan mij liggen.
Wederom een aantal maanden later komt Grennan met een EPtje, Found Out What I've Been Looking For waarmee hij zoals eerder vermeld compleet
doorbrak in de UK. Z'n sound in het nummer heeft wat weg van pakweg een
Jeremy Loops nummer. Vrij fris, uplifting en vooral zomers. Naast het hitje vinden we ook enkele demo's terug en een akoestische versie van de titeltrack. First Day Of The Sun vond ik wel leuk maar vooral die ballad, Silhouette amai..
In afwachting van z'n debuut album werden er al een aantal singletjes gelost. Nl. Royal Highness, I Might en Sober.
Royal Highness is net zoals FOWIBLF, vrij zomers en uplifting en daar heb ik wel wat mee eigenlijk. (nouja met Werchter in het achterhoofd weetjewel) Vrij radio vriendelijk en heerlijk voor in het zonnetje lijkt me. I Might en Sober vond ik eigenlijk iets minder, maar hey smaken kunnen verschillen.
Niet meteen m'n cup of tea maar wel iemand met veel talent die wel is goed zou kunnen doorbreken.. Maar of 't echt wereldwijd of voor in Europa zal blijven valt nog af te wachten, ik kijk al graag uit naar z'n album en beloof 'm mooi weer als ie komt optreden op de Slope haha
[video]https://www.youtube.com/watch?v=VDvX1hzGZN4[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=veMRbwFSc9Y[/video]