Alright, vooraleer ik begin met over de optredens te praten etc toch even een paar opmerkingen over een aantal dingen die me zijn opgevallen. Te beginnen met de Hive; de wachtrijen waren immens. Wanneer je dacht dat je binnen was maar nog een tweede keer moest aanschuiven voor je effectief binnen bent vind ik echt erg. We waren redelijk vroeg (rond 4 effectief binnen en hebben er een uurtje over gedaan om naar binnen te gaan.) Een vriendin van me echter die om bepaalde redenen pas later kwam heeft er 3u (!) in gestaan en werd er na een bepaald moment afgeroepen dat men moest wachten tot er 4000 mensen in de rij stonden, van waar komt dat nu? Ik snap wel dat ze het in twee hebben opgedeeld om veiligheidsredenen ofso maar zo'n taferelen, damn. Los van dat vond ik de Hive (kan met het weer te maken hebben gehad) veel beter geregeld tegenover vorig jaar. Specifiek de party tent die nu véél makkelijker terug te vinden was omdat ze letterlijk aan de ingang lag. Ik herinner me nog van vorig jaar dat het telkens een helse zoektocht was om ze te vinden.
Ik ben donderdag vrij vroeg alleen vertrokken richting de wei en ik denk dat dat ook maar goed was van wat ik heb gehoord van de wachtrijen nadien. Op een eerste festivaldag is het vrij normaal (denk ik?) dat het eventjes duurt voor je binnen bent. Toch wil ik zeggen, net zoals hierboven al werd beschreven, dat in die afgelopen 4 dagen nooit ben gefouilleerd geweest. Natuurlijk zullen er wel mensen zijn geweest die zijn gefouilleerd, misschien wel elke dag maar doe het dan voor iedereen gelijk. Iedereen of gewoon niet, maar afin. De beveiliging mocht er zijn, van de betonblokken naar de camping toe naar de stalen paaltjes aan de ingang. Alles was goed geregeld en daar kun je ze alleen maar dikke credits aan geven
Anyways, op tijd binnen dus voor het eerste optreden van RW en dat stond onder de naam van
Tout Va Bien. Had al een aantal nummers van hem op voorhand beluisterd en die waren wel in mijn straatje dus was best wel benieuwd naar z'n show. Hij stelde niet teleur, kreeg het publiek flink mee en bracht gewoon een goeie (maar toch te kort vond ik) show. Daarna snel door naar
Declan McKenna in de Klub C die ook een vrij tof optreden gaf maar me minder boeide dan TVB. Leuke nummers, energieke gast, iedereen was mee denk ik maar hij overtuigde me toch niet helemaal en ik heb geen idee waarom. Daarna was het tijd voor
Cigarettes After Sex. Ik had hun plaat beluisterd en ik vond het eerlijk gezegd gene vetten om het droog te zeggen. Veel nummers bleven bij datzelfde ritme en houden ook vast aan hetzelfde thema namelijk liefde en dan allemaal gezongen door een dude die na 4 nummers toch redelijk zagerig overkomt. Wel, het tegendeel werd bewezen. Wat een geweldig intiem concert was dat. Ge zit letterlijk op de zanger zijn lippen om u gewoon meer te vertellen over welke shit hij allemaal heeft meegemaakt . Ik kan me best voorstellen dat de mensen die vrij achteraan of buiten in het gras aan het kijken waren het saai en eentonig vonden maar dat was ook niet de plaats waar je dan moet zijn om een Cigarettes After Sex concert te gaan bekijken. De storing in het midden van hun set was best schrikwekkend omdat ge helemaal
in the moment zijt en ge dan opeens wordt wakker geschud maar ook dat pakten ze vrij goed aan vond ik en dat apprecieer ik. Geweldig show. Daarna de laatste van m'n stagehoppen,
Whitney ! Ze brachten voor mij persoonlijk een van de beste platen van 2016 uit en kende dus elk nummer (de streek van de zanger dat ze een nieuw nummer gingen brengen ookal was het gewoon een nummer van hun album werkte bij velen maar niet bij mij lol..) Ik had ze al gezien op de stream en had me al voorbereid op het nonchalante gedrag van de zanger. Die bleek na een 3-tal nummers er even genoeg van te hebben en kuste gewoon met de bassist (denk ik?) op de grond wat best wel een momentje was om eerlijk te zijn haha.. Ze gaven een goede show en bleven gewoon hun eigen zelve al mochten ze van mij gewoon integraal hun eerste album hebben gespeeld. Toch een beetje jammer dat sommige bands weinig speeltijd krijgen maar het zij zo. Daarna vond ik opeens m'n vrienden terug die Cigs After Sex waren misgelopen en Whitney gaan bekijken dus konden we tesamen door voor
Prophets Of Rage. Ondanks dat we wat aan de late kant waren konden we toch nog een goede plek versieren, weliswaar niet op een plaats waar veel zou worden gemosht maar ja. Wat een heerlijk optreden man, er waren een aantal momenten dat ik dacht van kan dit nog beter en dan halen ze die ene hit boven of beginnen ze aan hun classic hip-hop stuk. Geweldig! Het moment voor Chris Cornell was toch wel pakkend vond ik, je kon een speld horen vallen op de wei zo stil was het er om Chris te eren. Op het einde nog lekker door gegaan met Bullet In My Head en Killing In The Name of en voor je het wist was dat gitaarfeest jammer genoeg gedaan. Tijd voor een beetje eten, chillen om daarna door te gaan naar
Lorde. Eén van mijn absolute must-sees en potverdikke was dat een geweldig feestje. Ik kende zowat elk nummer en het was gewoon schreeuwen, dansen en springen aan een stuk door. Green Light moet wel het hoogtepunt zijn geweest toen je gewoon de hele Barn voelde springen (de planken gingen letterlijk op en neer doordat zoveel mensen sprongen haha) Wat ik wel een beetje jammer vond was dat ze haar kooi met dansers niet had meegebracht en haar bandje stond daar ook maar te spelen, maar dat kan aan mij liggen. Na Lorde, lopen naar de main voor
Arcade Fire. Vrienden natuurlijk kwijt geraakt maar dat maakte niet zoveel uit uiteindelijk. Toen ik de merch voorbij was merkte ik dat je nog in het voorvak kon, wat ik best vreemd vond. Dus dan maar naar binnen gegaan voor een goeie plek. AF stelde niet teleur en speelden aan een rotvaart hun nummers af. Ze pauzeerden amper en bleven hit na hit spelen. Ik had geen last van mensen die er maar mak bij stonden of aan het wachten waren voor KoL. Iedereen rondom me zong en danste mee en kende ook zowat alle teksten. Een geweldig feest was het, maar ik vond dat ze echt heel rap hun nummers aframmelden, is dat normaal? Verder vond ik het best vreemd dat Win vroeg of het publiek iets actiever kon doen want bij ons was het feest en toen kwam dus de realisatie dat eigenlijk de meerderheid al een plekje wilde hebben voor KoL.. (Waarom hebben ze die 2 in godsnaam niet verwisseld vraag me dan af???) The Suburbs; voor David Bowie, Sprawl II en Wake Up waren echt een van m'n favoriete momenten uit de setlist (die ik dus ook te kort vond, had ze graag 2u gezien want dat anderhalf uur is gewoon voorbij gevlogen) Na AF vond ik vrij snel m'n vrienden weer terug en gingen we richting Klub C voor
Mura Masa. Geweldig hoe die gast zo is gegroeid op een jaar tijd, gaf er wel degelijk een goeie show en kreeg gans de tent mee naar mijn gevoel. Maar (!) wat hebben ze hem toch opgehypet he seg. Schuldige van dienst bij zo'n talenten die ze de hemel in prijzen zijn te vaak StuBru en nu niet anders. Je wekt zo'n hoge verwachtingen van mensen die op die leeftijd nog niet gewend zijn om al op zo'n podium op dat uur te spelen en nog bezig zijn zichzelf te ontwikkelen en zelfs nog niet eens een album hebben uitgebracht vaak. Ik heb veel vooruitgang gezien tegenover vorig jaar maar hij is nog steeds een beetje die verlegen bedroomproducer die door de hype opeens een ganse live show ineen moet flansen om zijn reputatie hoog te houden. Wat ik echt totaal verkeerd vind. Laatste act van de dag was
Kings Of Leon waar we volgens mij de laatste 5/6 nummers hebben van gehoord achteraan het veld maar ik was toch niet zoo impressed nu ik er op terugkijk. Ik vond het jammer dat er niet tot de gewoonlijke 2u werd gespeeld op de main zeker als je ziet dat ze daar 2 headliners van formaat neerpoten en hen dan maar anderhalf uur schenken, jammer en totaal onnodig.
Ik had vrijdag al beschreven op het forum als kampeerdag voor de main en dat is het ook geworden. De groep wilde absoluut
Coely zien dus we waren vrij vroeg binnen en genoten van een heel leuk, vrolijk en stoer optreden. Prima dag-opener. Daarna hebben we ons iets verder gezet om
Slowdive te gaan bekijken. De meerderheid vond er niks aan en is in het gras gaan liggen, ik ben gewoon blijven staan. Het was heerlijk wegdromen en ze deden zoals Stijn Van De Voorde voorspelde, de wolken verdwijnen en plaats maken voor zon en prachtig weer. Geweldig concert maar had ze dan liever in de Barn gezien ipv op de main. Daarna ben ik ook in het gras gaan liggen voor Nathaniel Rateliff die een prima optreden gaf. Ik kende niet zoveel nummers maar het was echt heerlijk om 'm zo bezig te horen, ze waren goed op dreef en SOB was echt heerlijk op het einde. M'n vrienden gingen weg voor Birdy dacht ik en ik bleef gewoon aan de main, van de gelegenheid dus maar gebruik gemaakt om in het voorvak te gaan zitten voor
White Lies maar die stelden me grandioos teleur. De eerste 20-tal minuten waren tof maar daarna viel het als een kaartenhuis ineen, saai optreden en ben dan maar wat eten gaan halen en me klaar gemaakt om vanaf Royal Blood in het voorvak te blijven.
Royal Blood leverde voor mij een van de beste optredens af van die dag en speelden de wei gewoon plat. Alles kapot vanvoor en de moshpits volgenden elkaar snel op. De twee jonge meisjes die achter mij stonden kregen amper ruimte om te ademen door het geduw en getrek en na drie kwartier was ook mijn rug naar de vaantjes haha. Na Royal Blood een plaatsje opgezocht aan de reling om wat achterover te kunnen leunen als het moest en al klaar te staan voor RH. Zelf ben ik een redelijk grote fan van
James Blake maar dit was echt een draak van een optreden. Totaal misplaatst op de mainstage en de beats gecombineerd met de fluwelen stem van Blake en het pianospel misten voor mij totaal hun effect. Ik snap dat dit waarschijnlijk in de clausule stond van RH om te spelen maar dit was echt niet goed. Voor de nummers die ik herkende zong ik luidkeels mee maar niemand in het voorvak deed mee, niemand. Teleurstellend en je merkte vanaf minuut 1 dat iedereen gewoon aan het wachten was op Radiohead. Ten slotte was het dus tijd voor
Radiohead. Een van m'n favoriete bands op denk ik de 7e rij (wilde niet super dicht gaan staan, anders zie je niks..) weer maar eens kunnen aanschouwen en tegenover de vorige keer in Berlijn was dit 10 treden boven wat ze daar toen speelden. Subliem. En wat het publiek bij Blake niet kon, konden ze wel bij Radiohead namelijk zingen. Iedereen was mee en Thom was ook in z'n nopjes. Ik dacht gedurende de hele setlist dat ze Creep gingen spelen, maar die kwam dus niet. Vind ik eigenlijk helemaal niet erg want de set stond als een huis, wat zeg ik flatgebouw! Traantje weggepinkt bij Lucky en Karma Police en voor je het wist zat het er alweer op. Ik zag dat vele mensen best verbaasd waren over het feit dat ze te vroeg waren gestopt.. Maar ze spelen altijd een set van een dikke 2u, max 2u15 dus moest je geen fan zijn dan snap ik het best ja.. Dit moet zowat het beste optreden zijn geweest dat ik al heb gezien, volgens mij kan geen enkele band van nu tippen aan de kwaliteit waarmee Radiohead speelt.
Door een ferm katerke pas laat op het terrein geraakt en zo dus Frank Carter en J Bernardt gemist. Aan de reviews te lezen hier waren die beide heel sterk en heb ik dus wat gemist. Damn, you alcohol! De dag begonnen op de main met
Seasick Steve die een leuke en vrolijke set speelde. Momentje was toch wel toen hij Jan Paternoster erbij haalde om een (aantal?) nummer te spelen, geweldig om te zien! Daarna wilde onze groep graag naar
Charli XCX maar daar zijn we al snel weggegaan want het trok echt op niks. Haar stem geluid is zo plat, klonk voor mij vals om dan constant het publiek op te hypen dat ook voor geen meter lukte. Eventjes naar de main gegaan voor wat eten en op de achtergrond
Jimmy Eat World gehoord, heb ik eigenlijk geen mening over want te weinig van gezien.
Kodaline hebben we dan op groot scherm gezien in het gras dat vreselijk saai was en eigenlijk iedereen aan het wachten was op dat ene hitje. Terug naar de main voor
Blink-182. Opzich vond ik het best leuk maar al dat gezever en dat "
gemotherfucker" ertussen hoeft ook echt niet voor mij. Voor mij was het best een aannemelijk show maar ik viel er echt niet van achterover om eerlijk te zijn, ik had er meer van verwacht. Dan heb ik dus de fout van m'n leven begaan (oké zo erg nu ook weer niet haha) door niet naar System Of A Down én niet naar Bonobo te gaan wanneer ik dat achteraf gezien zou hebben gekunnen. Ik wilde absoluut vanvoor staan bij Above & Beyond en ben dus al vanvoor gaan staan bij
Crystal Fighters. Ik kende denk ik 2 nummers van hen ofso en ze leverden een opgewekte en leuke set af en heel het publiek zat mee, dans en sprong. Leuk om ertussen te staan, ookal ken je helemaal niks van hun liedjes. Daarna dus nog een uur gewacht en was het eindelijk tijd voor
Above & Beyond die weer een prachtige set ineen hadden geflanst met hun hoogtes en laagtes. De tent was volgens mij niet zo super gevuld en ook het publiek, behalve de eerste 2/3 rijen kende niks van de nummers die speelden. Bummer. Na Above & Beyond nog de encore (denk ik) gezien van
Linkin Park, of toch het laatste halfuur met Numb, In The End en al hun andere hits en als ik de reviews en mensen die ik de dag erna bevroeg heb ik helemaal niks gemist haha. Op het gras dus nog Linkin Park gezien en dan naar de camping getrokken.
Zaterdag was voor mij dus echt een baaldag door het missen van 4 acts die ik wel had aangestreept om te gaan zien en niet gezien heb, echt jammer..
Zondag was ik alweer vroeg weg en zag ik
Karen Elson aan het werk die met alle moeite van wereld de Klub C probeerde te overtuigen, maar tevergeefs. Niemand deed mee en er waren mensen aan de eerste rij die gewoon hingen, praatten etc. Onrespectvol en jammer want ik vond ze best wel nog leuk zingen.. Daarna
Nothing But Thieves gezien en ik snap echt compleet waarom iedereen zo hypet is over de band. Geweldig songs en de praatjes van de zanger tussen door waren best grappig. Bv toen iemand een vlag van waar ze afkomstig zijn in de lucht stak of wanneer iemand een grappig bordje in de lucht hield en hij er zelf mee moest lachen tijdens het nummer. Vet bandje en om in het oog te houden zou ik zo zeggen. Daarna ben ik naar
Thurston Moore gegaan die echt een prachtige maar voor mij toch wel luide set leverde. Het samenspel tussen de drie op podium was amusant om te zien en dat lekker door raggen op die gitaren maakte het er bij momenten alleen maar beter om. Geweldig optreden. Daarna naar voor gekropen voor
Rae Sremmurd die toch ietwat vreemd begonnen. Na 10" stond die DJ nog steeds heen en weer te kijken van waar de 2 broers juist waren. Uiteindelijk kwamen ze dan toch on stage, maakten een drietal ananassen kapot, maakten filmpjes met mensen hun gsm en rapten ertussen ook nog is. Het perfecte hip-hop concert voor de gemiddelde millenial maar voor mij ging al die shit toch een brug te ver. Ja, ze hebben heerlijke nummers maar hun optreden vond ik echt gene vetten, sorry..
Benjamin Clementine was de volgende om te gaan zien en holy shit wat kan die man zingen! Condolence was zowieso het hoogtepunt van z'n set, voor de mensen die er ook waren weten vast wat ik bedoel. Prachtig optreden. Na Clementine, m'n vrienden terug gevonden en gaan klaar staan voor
The Lumineers. Ik was eerlijk gezegd niet echt fan van hun laatste album Cleopatra en kende maar een paar nummers maar het was best een zeer leuk optreden met natuurlijk die 'Hey Ho!' hit die ze hebben. Uiteindelijk niet de keuze gemaakt om naar Warpaint, Soulwax en The Avalanches te gaan omdat ik geen zin meer had in een hoop geloop en gezoek achteraf dus gewoon voor de main blijven zitten voor
Alt-J. En om eerlijk te zijn, ookal ben ik fan van hun, ik was toch niet helemaal overtuigd. De meerderheid van de mensen was al aan het wachten op de Foo Fighters en ik vond ze net als Blake op vrijdag totaal misplaatst. Zet Alt-J in de Barn, aub. Er hing totaal geen sfeer en het feit dat ze tot 4 keer toe een nummer zijn moeten herbeginnen hielp er ook niet op. Hopelijk komen ze vrijdag op NOS wat sterker voor de dag want dit vond ik ondermaats. Ten slotte hebben we ons wat verder gezet voor de
Foo Fighters, want ge wilt wel wat plaats hebben met u luchtgitaar in u handen he seg :lol: . Ik vond de Foo's best goed, ze speelden hun hits en Grohl lulde af en toe is. Vond het best soms we leuk als artiesten dat doen maar te veel is te veel na een tijd, er moet een bepaalde balans zijn en niet na pakweg elk nummer bijna. Geweldige afsluiter van een prachtig weekend, ook al zijn we wat vroeger door gegaan om niet in de stroming te zitten + niet iedereen was echt grote fan dus was het meer zoiets van "die moeten we ooit eens gezien hebben"-kinda thing.
Ten slotte moet ik een dikke probs geven aan de organisatie en medewerkers, iedereen was altijd wel klaar voor een lach of grapke. Alles zat goed ineen. Nooit ergens super lang moeten wachten voor eten of drinken of toiletten., toch als je op de goede momenten gaat en niet net na een optreden. The Slope en Apero hebben voor mij niet echt een meerwaarde sinds ik daar gewoonweg niet heb rond gehangen maar ik snap wel dat er bepaalde mensen er blij mee zijn met de toevoegingen en North West Walls hadden weer prachtige werken om te bewonderen het afgelopen weekend.
Hieronder m'n lijstje met de bands/artiesten die ik heb gezien;
10/10
1. Radiohead
9/10
2. Arcade Fire
3. Lorde
4. Royal Blood
8/10
5. Prophets Of Rage
6. Benjamin Clementine
7. Cigarettes After Sex
7/10
8-16 Whitney, Mura Masa, Above & Beyond, Thurston Moore, Slowdive, Seasick Steve, Crystal Fighters, Tout Va Bien, Nothing But Thieves
6/10
17-21 Foo Fighters, Coely, The Lumineers, Nathaniel Rateliff, Declan McKenna
5/10
22-27 Alt-J, Blink-182, Rae Sremmurd, Kings Of Leon, Linkin Park, Karen Elson
4/10
28-29 White Lies, James Blake
3/10
30-31 Charli XCX, Kodaline