Rock Werchter 2017 - Nieuws & Geruchten

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.183
3.004
Na 3 kwartier verveling maar vooor de gein mijn kameraad heen en weer geduwd. Voor dat ik het wist kwamen er 6 onbekende jongens mee doen en hadden we helemaal achter op het veld een mini-moshpitje. Super gezellig.

Ons groepje stond vlak naast je! Ik was net even weggelopen omdat ik Linkin Park ook maar niets vind maar mijn 2 vrienden vertelden dat ze bijna werden meegesleurd in jullie moshpitje haha!
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.982
557
Volgend jaar graag weer wat minder spenderen aan zoveel grote headliners en iets meer aan kwaliteit in de tenten.
Dit ben ik in principe met je eens, maar op de momenten dat er dan wat kwaliteit in de tenten stond (Mattman noemde al Thurston Moore en Warpaint als voorbeelden) kregen zij niet eens een halve tent als publiek. Ik vraag me af hoeveel dat zal veranderen als ze de kwantiteit aan dit soort acts gaan verhogen. Het feit dat Linkin Park (op Foo Fighters na) de headliner was met het grootste publiek dat ik daar ooit heb gezien en acts als Kodaline en Rag n Bone Man hun tenten al voor de start vol hadden staan, geeft wel aan dat de koers met dergelijke 'popacts' wel een terechte blijkt. Dat is nu eenmaal wat de massa wil en RW blijft een massaal festival. Ik draag het festival een heel warm hart toe, maar ik ga eens goed bij mezelf te raden of ik volgend jaar weer ga. Na NOS Alive vorig jaar en BKS dit jaar te hebben meegemaakt, blijkt gewoon dat dit soort festivals een lineup en publiek hebben die veel meer in mijn straatje liggen.
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
Nog een dingetje over SOAD. Volgens mij zeggen ze bijna nooit wat om te crowdpleasen. Toen ze aan het einde aan gaven hoe geweldig ze het publiek vonden (best crowd this tour of on a festival ever of zoiets zeiden ze? ) geloofde ik ze oprecht. Naar mijn idee kon ik ze ook echt op het podium zien genieten.

Ik had precies hetzelfde. Het voelde ook wel enigszins speciaal aan voor een of andere reden. En mocht het toch niet zo zijn, dan wil ik het wel graag blijven geloven.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.162
Oh ja, vergat ik ook nog te zeggen dat ik onze Francken Theo had gespot op zondag, geen idee wat die daar kwam doen.. De beveiliging checken ofso? Maar afin, ik vond het best een grappig tafereel toen een vriendin luidkeels tegen me riep "Is da nu Theo Francken??!!" en hem terwijl aanstaarde waarop hij dat had gehoord en een nogal vreemde blik terugstuurde naar haar :lol:
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.005
263
Als je:
- net na een optreden drinken gaat halen
- tussen 12u - 13u en 17u-19u eten gaat halen
- pipi gaat doen na een optreden
- bij het binnenkomen bonnen gaat kopen bij de eerste verkoopsstand dat je tegen komt
- ....
tja, dan kan je wel eens in een file terecht komen, dat klopt.


Gewoon even logisch nadenken of 5min stappen naar andere stand en geen enkel probleem
Heb zelf nergens langer als 3min moeten wachten...

 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
406
90
Als je:
– net na een optreden drinken gaat halen
– tussen 12u – 13u en 17u-19u eten gaat halen
– pipi gaat doen na een optreden
– bij het binnenkomen bonnen gaat kopen bij de eerste verkoopsstand dat je tegen komt
– ….
tja, dan kan je wel eens in een file terecht komen, dat klopt.

Gewoon even logisch nadenken of 5min stappen naar andere stand en geen enkel probleem
Heb zelf nergens langer als 3min moeten wachten…

... of in de toiletten als een kieken zonder kop naar de dichtste wc bij de inkom van de toiletten loopt.
... of in een tent blijft staan bij een ingang, iedereen weet dat het kalmer is als je iets verder loopt.
...

Nee een dikke pluim voor de RW organisatie!

Je moet maar eens op bezoek gaan bij:
- Main Square Festival, 2 wc's voor heel het terrein, op een bepaalde dag iedereen gewoon binnen laten op het terrein zonder de e-tickets (!) te scannen, iedereen cash laten betalen aan de bar's,...
- Berlin Festival: Oeps, veel volk die naar een tent wil, dan cancellen we gewoon die tent voor de rest ven het weekend (Fatboy Slim, 2manydjs, Boys Noize)
- Balaton: Oei regen, dat kennen we niet in Hongarije, mja de mensen zullen ook wel genieten van wat modder. (Geen zand of houtschilfers te bespeuren).
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Chiel wrote:
Volgend jaar graag weer wat minder spenderen aan zoveel grote headliners en iets meer aan kwaliteit in de tenten.


Dit ben ik in principe met je eens, maar op de momenten dat er dan wat kwaliteit in de tenten stond (Mattman noemde al Thurston Moore en Warpaint als voorbeelden) kregen zij niet eens een halve tent als publiek. Ik vraag me af hoeveel dat zal veranderen als ze de kwantiteit aan dit soort acts gaan verhogen. Het feit dat Linkin Park (op Foo Fighters na) de headliner was met het grootste publiek dat ik daar ooit heb gezien en acts als Kodaline en Rag n Bone Man hun tenten al voor de start vol hadden staan, geeft wel aan dat de koers met dergelijke ‘popacts’ wel een terechte blijkt. Dat is nu eenmaal wat de massa wil en RW blijft een massaal festival. Ik draag het festival een heel warm hart toe, maar ik ga eens goed bij mezelf te raden of ik volgend jaar weer ga. Na NOS Alive vorig jaar en BKS dit jaar te hebben meegemaakt, blijkt gewoon dat dit soort festivals een lineup en publiek hebben die veel meer in mijn straatje liggen.

Mee eens!

In 2012 naar Pinkpop gegaan en in 2013, 2014 en 2015 naar Rock Werchter gegaan. Tijd van mijn leven gehad. In 2016 naar Down The Rabbit Hole geweest en daardoor toch wel beetje afgeknapt op hoe enorm massaal Rock Werchter wel niet is. Hoe druk het overal is. Dat je niet meer op het grasveld bij de mainstage kan zitten want 1 ) er zitten al andere mensen of 2 ) het ligt bezaaid met afval. De tenten bij 60% van de acts tot de nok toe vol zijn. Jaa als je op tijd bent kan je een plekje zoeken, maar ik heb absoluut geen zin om een uur van te voren al in een tent een beetje te moeten wachten. Bij een festivalsfeer hoort ook gewoon kunnen chillen op het gras en ontspannen naar een act gaan. Wat dat betreft is zo'n tweede buitenpodium wat Pinkpop heeft zo verkeerd nog niet. Eigenlijk altijd plek en al sta je achteraan, dan nog kan je de act zien. Don't get me wrong, Rock Werchter heeft over het algemeen zijn zaakjes enorm goed voor elkaar en die grote drukte en die enorme headliners horen bij het festival, maar ik ben er wel beetje klaar mee.

Conclusie, ik heb een mooi weekend gehad en geweldige shows gezien, maar ik verleg mijn focus volgend jaar op de wat intiemere festivals alla BKS en DTRH.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ze mogen inderdaad wel een 2e groot podium gaan maken en dan de derde tent zo laten maar wellicht verplaatsen naar NWW of daar bij The Slope. Dan heb je niet meer dit gezeik met volle tenten en dus optredens die je moet missen.
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
569
167
Zouden ze, hoewel t dan nog masaler wordt, niet 2 mainstages kunnen doen zoals bij graspop?? Of past dat dan niet in de breedte
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
Ik zie eerder dan een kleiner podium erbij komen (a la de 3FM stage bij Pinkpop). Nadeel is dat RW dat alleen gaat doen om groter te worden.

@Heemstock, ik vond dat vuil reuze meevallen. Op grote delen van het festivalterrein werd continu schoongemaakt en de gehele dag (behalve 's avonds vanaf de sub) kon je nog prima een plek op gras met uitzicht op de main vinden.

Dat het een behoorlijke mensenmassa is klopt wel. Vind ik wel weer boeiend om te zien. Als krioelende mieren. Zeker vanaf een uitzichtpunt zoals de slope.

Ik vond vooral storend de wachtrij bij de ingang. Voor de veiligheid snap ik extra controle best. Maar een wachtrij bestaande uit minimaal 2000 personen, lijkt mij toch een behoorlijk veiligheidsrisico.

Wel weer positief dat de politie het verkeer op de maandaguittocht regelde. Het wegrijden ging daardoor een stuk soepeler.
 

Pim

Randprogramma
24 mrt 2013
233
1
Was weer leuk!
Veel goede optredens gezien, maar Foo Fighters en Arcade Fire waren voor mij toch wel de toppers van het festival.
Radiohead was voor mij een teleurstelling, een van de minder leuke/interessante optredens.

Minpunten
- De Hive
- De parkeerplaats naast de Hive. Maandagochtend 2,5 uur bezig geweest om de parkeerplaats af te komen. Slechts één uitrit is gewoon te weinig.
- De tenten die te snel 'vol' zijn terwijl er nog ruimte genoeg is.

Verder was het wel erg druk op het terrein dit jaar.


 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
313
Het feit dat ik het dit jaar ook behoorlijk opgeruimd vond, zegt ook wat over de voorgaande jaren.
Complimenten voor alle vrijwilligers met hun grijpertjes.
Ook vond ik de rijen bij de ingang en de wc goed te doen.

Ach, en ondanks alle kritiek die ik heb, volgend ben ik er waarschijnlijk weer bij.
Nu langzaam toeleven naar Pukkelpop 2017 en in oktober een concert van Sigur Ros!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.305
6.506
Brian wrote:
Na 3 kwartier verveling maar vooor de gein mijn kameraad heen en weer geduwd. Voor dat ik het wist kwamen er 6 onbekende jongens mee doen en hadden we helemaal achter op het veld een mini-moshpitje. Super gezellig.

Ons groepje stond vlak naast je! Ik was net even weggelopen omdat ik Linkin Park ook maar niets vind maar mijn 2 vrienden vertelden dat ze bijna werden meegesleurd in jullie moshpitje haha!

Haha, jammer dat je net weg was. Anders had je mooi kunnen meedoen. Ondanks de muziek een van de leukste momenten van het weekend!
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.403
627
Laat die tenten (en hun capaciteit) zoals ze zijn, voor het type acts dat RW boekt zijn die perfect. De verandering zou op andere vlakken moeten gebeuren:

1) Organisatorisch: Zorg voor een goede oplossing op vlak van soundbleed zodat Main Stage en Barn kunnen overlappen. Acts die vlot Vorst/Lotto Arena of zelfs Sportpaleis vullen, kunnen geweldig uitdraaien in een tent. Maar als er dan geen enkele act tegenover staat kan je die overvolle tenten ook van mijlen ver zien aankomen. Laat O&TW volledig clashen met Radiohead, Bazart met Royal Blood, en Lorde met ID of AF, en je reduceert de drukte toch al gedeeltelijk. Uiteraard is dit geen garantie (zie Pixies vs PJ in 2014), maar op praktisch vlak zou dit toch instinctmatig moeten gebeuren.

2) Mentaliteit: Sommige mensen mogen ook gewoon eens leren wat minder asociaal te zijn op zulke massa-events. Schuif verdomme eens door als je vlakbij de ingang staat. En als je lekker wil kletsen bij wat leuke achtergrondmuziek, ga dat dan buiten aan de schermen doen, zo krijg je honderden plaatsen vrij voor zij die de artiest wel graag wilden zien. Daarnaast kan ik me ook ontzettend ergeren aan mensen die een halve dag aan een toog hangen, 2 minuten voor tijd dan toch nog richting Lorde of O&TW trekken, en vervolgens op sociale media gaan roepen dat RW haar zaakjes niet op orde heeft. Uiteraard blijft het wel zuur als je 25min op voorhand reeds aan een gevulde tent toekomt, maar daarvoor dient oplossing 1 dan.
 

Max

Playlistbediener
8 feb 2017
10
3
Heerlijk Weekend gehad, vijf dagen lang feesten springen zuipen en bruin worden.

Hoogtepunt was voor mij SOAD met aansluitend Linkin Park. Laatstgenoemde is een ervaring om nooit te vergeten, heerlijk meegeschreeuwd met alle nummers met als hoogtepunt in the end. Geweldige sfeer vooraan. Dat mensen LP niks vonden kan ik niet begrijpen, ach wellicht komt het omdat de muziek heel veel jeugdige herinneringen opnoemen.

Wat betreft Foo Fighters was ik erg teleurgesteld. Niet zozeer van het optreden (wat af en toe wel wat meer tempo in nummerwisselingen mocht hebben) maar meer van het publiek. Man man man.. wat heb ik me zitten ergeren aan de mensen die vooraan stonden en gewoon geen enkel lied mee konden zingen en een beetje verdwaald om zich heen keken. Ga dan op z'n minst achteraan staan. Het was nog erger dat er twee reuzen van dik boven de 2 meter voor ons stonden waardoor we bijna niks konden zien van het optreden. En dan ook nog mensen op de rug nemen, ik werd gek! Nee ik ben een zeer grote Foo Fighters fan maar deze ervaring was verschrikkelijk :( :-x

Verder nog een zeer groot pluspunt wat hier weinig genoemd wordt: DROPKICK MURPHY'S!! Wat een geweldige sfeer, ik heb zitten roeien, dansen met onbekende mensen en meermaals deelgenomen aan enkele moshpits.

Arcade Fire en Radiohead waren super, alhoewel het nogsteeds niet mijn muziek is. Kings of Leon daarentegen is wel mijn muziek, maar live kunnen ze mij niet overtuigen en zijn ze gewoon niet headline waardig.

Eten, drinken en de toiletten waren op het festivalterrein super geregeld. Wel erg druk de laatste dagen.

De camping was ook prima, alleen lange wachtrijen voor de toiletten en wc's. Bij de afterparty's werden veel van dezelfde nummers gespeeld maar we hebben ons meermaals tot 4 uur vermaakt met wederom een goede sfeer. Tot slot wil ik nog even melden dat het verlaten van het parkeerterrein maandag erg lang duurde. Wij hebben maarliefst 3 uur stilgestaan voordat wij van de parking tot aan de hoofdweg waren. Hier moeten ze het komend jaar echt iets op verzinnen.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
313
Voor het eerst met de auto gegaan en ook bang voor de files geweest.
Ik stond op parking A8 en kon om 9 uur zo wegrijden, er zat geen enkele auto voor me.
 

gerrie

Dagopener
22 jun 2016
569
413
9 uur is voor de meesten ook nog te vroeg
1f60f.svg

De 'goedemorgen' muziek om 10 uur op de camping is dan ook één van de hoogtepunten die je nog even wil meepakken, met je brakke hoofd. :p


En denk dat de grootste auto rij bij de hive parking stond, maar goed, wat wil je ook met zoveel mensen. Tis volgens mij niet echt te voorkomen.
Wij hebben de muziek hard gezet en nog even genoten in de auto. Snap dat je naar huis wil, maar wij hadden ons er vooral al wel een beetje op ingesteld dat het nog wel even ging duren.

Ik weet niet of de trein/bus beter werkt qua rijen?? (qua spullen natuurlijk wel minder handig)
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
313
Trein en bus gaat inderdaad wel sneller, maar dan moet je eerst naar het punt lopen waar de bussen staan. Dan toch wel een klein tijdje in de bus naar Luven en daar hopen op een goede verbinding naar je eindstation. Ik denk dat ik van Werchter naar Overijssel (Nederland) er met de auto zo'n drie uur over doe en met de bus en trein zes uur. Ook een kwestie van verkeerde verbindingen. En je kan inderdaad minder bagage meenemen.
 

NiekBBQ

Randprogramma
21 nov 2016
167
87
Wij hadden de auto op C11 staan. Rond half 11 zonder enig probleem vertrokken.
Hive zal wel stuk drukker zijn. Nog een reden voor ons om daar dus niet op te gaan staan.

Mijn vader en zusje lagen op Camping De Klokkeberg. Ik ga proberen daar volgend jaar ook te staan met Caravan/Camper. Afterpartys op Camping C3 zijn toch ook niet meer wat ze geweest zijn... Voor de rest trouwens alles top geregeld op C3. Erg schone douches en maar een keer over mijn nek gegaan in een Dixie.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken