Rock Werchter 2014 - Geruchten

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Goh, als je alles optelt vallen er al flink wat festivals weg hoor. T In The Park is pas het 3e of 4e grootste festival van de UK, als ze exclusief een festival doen ter ere van een verjaardag lijkt het me dat ze iets groters nemen. IOW valt hier nog onder, en Muse staat niet eens in het lijstje van bands die de organisator dit jaar graag als headliners zou hebben. RaR zou net als Southside/Hurricane betekenen dat ze meteen 2 shows moeten spelen. Al bij al denk ik dat we naar Werchter of Roskilde moeten kijken, en zoals Luud zegt heeft Werchter het voordeel door die speciale band.

Hmmmmm ik denk dat als Werchter er echt voor zou gaan dat het zou kunnen lukken, maar het zou me niks verbazen als ze toch geen festival doen. En waarom valt Sziget af?
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Sziget heeft nooit grote exclusieve acts dus lijkt me erg onwaarschijnlijk, IOW doet het op dat gebied best goed dus lijkt me een goede kanshebber voor Muse samen met RW en Roskilde. Zou geen slechte zet zijn voor RW om samen met de start van de kaarverkoop Muse bekent te maken, trekt meteen een hoop mensen.
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
Selah Sue en The Fray zijn ook kanshebbers voor Werchter 2014. Beide brachten vorige week hun eerste single uit van het nieuwe album. The Fray is al sinds 2010 niet meer in de BeNeLux geweest, dus de kans is groot dat ze deze zomer touren. En ook Keaton Henson en London Grammar zijn misschien artiesten voor The Barn, of zijn die nog te klein?
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Selah Sue zie ik als voorlaatste in The Barn spelen. Dat denk ik ook van The Kooks, of die krijgen een 'vampire weekend achtige spot' op de mainstage dit jaar. Ook Stromae en The Wombats zie ik spelen in The Barn, zijn nog te klein voor de main.

En daar heb je ineens het gerucht van The Strokes! Dat zou in mijn ogen een welkome aanvulling zijn want die hebben al jaren niet in Nederland of Belgie gestaan. Alleen is nog onduidelijk of ze met hun uitspraken bedoelen dat ze gaan touren of een album op gaan nemen. Of nog beter een combinatie er van! Dus ook mainstage materiaal!

Denk trouwens dat Franz Ferdinand hier iets te hoog wordt ingeschat. Natuurlijk een goede band en daar ben ik het volledig mee eens. Maar nog geen co headliner. Toen ze op hun hoogte punt van bekendheid waren stonden ze als hoogste een spot voor de co headline spot. Dat zal dus ongeveer dezelfde spot zijn of een lager. Bij die een lager denk ik aan voorlaatste of afsluiter van The Barn. Dat is bij Bloc Party ( die volgens vele ook op de main gezet had moeten worden ) ook goed uitgepakt. Dus hoop dat ze een zelfde opzet doen. En dan Nine Inch Nails, Noel Gallagher, Pixies en Foals als afsluiter van een dag The Barn. Met Selah Sue, Franz Ferdinand, Interpol en The Kooks daar net voor.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
@Thijs De Barn is inderdaad wat te groot, maar London Grammar lijkt me perfect als intieme act voor KluB C overdag!

Selah Sue zie ik wel op de main stage terecht komen. Ze heeft op verschillende grote festivals al bewezen dat haar muziek perfect werkt tegen een zomerse achtergrond, en in 2012 stond ze al als subheadliner in de Barn.

The Kooks daarentegen nooit ofte nimmer op een Vampire Weekend-achtige spot! Op het hoogtepunt van hun populariteit was 16u op main stage het hoogste wat ze bereikt hebben, en vandaag zitten ze eerder op een dieptepunt nu de helft van de originele band weg is en de laatste plaat wat matig was. Het zou me zelfs niet verbazen moesten ze de voorkeur geven aan headlinen op Les Ardentes ipv een plekje in de marge op Werchter.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
The Kooks kunnen best op een Vampire Weekend achtige plek, maar ik vond dit jaar dat Vampire Weekend helemaal verkeerd stond. Zij hadden omgeruild moeten worden met Biffy Clyro dat ik eigenlijk te goed vond voor The Barn. The Kooks en Vampire Weekend vind ik beide wel passen op de plek van Biffy afgelopen jaar, als co-headliner of misschien zelfs een plekje daar onder in het geval van The Kooks.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Even als Belg: de populariteit in België van Vampire Weekend >>> de populariteit van The Kooks en zeker Biffy Clyro (die laatste krijgen de AB (capaciteit: 2000) niet uitverkocht).
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Biffy Clyro en Vampire Weekend vind ik beide gewoon mainstage materiaal. Ik zie Biffy Clyro echt nog wel eens op Werchter headlinen of sub headliner worden. Op Reading/Leeds hebben ze het ook helemaal klaargemaakt en Sziget heeft het ook al aangedurft. Over 2 weken lekker in de 013 Tilburg :D

Vorig jaar had de donderdag gewoon een overschot aan grote namen.

Pixies in de Barn. Dat zal wel heel tof zijn
Franz en NIN zijn echt maten te groot voor The Barn.
Noel Gallagher zie ik er met zijn staat van dienst ook niet snel geplaatst worden.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
We vergeten hier wel even dat de Barn een capaciteit van 18.000 man heeft, dat is ook niet niets he.


Populariteit moet je per land bekijken: Biffy Clyro wordt in Belgie niet op de radio gedraaid, ze hebben moeite met uitverkopen van kleinere zalen, en je moet je best doen om een plaat van hun in de winkel te vinden die niet hun meest recente is. Als ze main stage staan zullen ze momenteel niet hoger dan eerste/tweede spot komen. Headlinen zullen ze nooit doen.

Als je Bloc Party en Sigur Ros in de Barn kan zetten, gaat dat met Franz Ferdinand net zo goed. Noel Gallagher stond in 2012 ook maar voor een matig geinteresseerde wei, als headliner in de Barn tegenover een grote naam redt die het wel.

En tenslotte: Trent Reznor van NIN heeft in een interview gezegd dat Pukkelpop een van de ergste optredens was die hij ooit gaf omdat er zo weinig volk in hem geinteresseerd was. De dag nadien kreeg hij op Lowlands de Alpha maar halfvol. Zet NIN tegenover een populaire hitjesheadliner, en de Barn zal niet eens tot de nok gevuld zijn. Als hij al festivals doet: het vreselijke optreden op Pukkelpop, gevolgd door het debacle op Reading een week later (de wei was maar 1/3 gevuld, als subheadliner) hebben hem doen twijfelen over het spelen van grote festivals in de toekomst, tenzij hij headliner kan zijn...
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Black Keys - Pearl Jam
Arcade Fire - Artic Monkeys (NIN in de barn)
QOTSA - Metallica
Placebo - Muse

En dan achter Pearl Jam en Artic Monkeys nog een dance act.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Biffy Clyro mag dan misschien niet veel gedraaid worden, maar de tent stond afgelopen jaar toch goed vol. Bij Vampire Weekend vond ik het daarentegen erg rustig en de vrolijke zomerliedjes kwamen niet tot hun recht op het naar mijn mening te grote hoofdpodium. Biffy Clyro kan daar, deels omdat het wat meer een wall of sound is, denk ik sterker overkomen dan Vampire Weekend. Dat ze AB niet uitverkocht krijgen ligt er denk ik ook een beetje aan dat mensen niet speciaal fan zijn van Biffy Clyro, maar op een festival wel in het verlengde ligt van andere acts waardoor ze toch gaan kijken en het heel tof vinden.

 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Waar komen eigenlijk de Black Keys geruchten vandaan, komen ze weer met nieuw werk?
 

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Hebben gezegd dat ze met de vorige producer de studio in zijn gegaan vandaar de geruchten. Maar het album zou al begin dit jaar af moeten zijn dus ik betwijfel of er nog wat komt. Er is maar een (logische) manier om daar achter te komen.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
ah ok thx! zou wel vet zijn. Als die lijst van Shaverion klopt is RW heel snel uitverkocht denk ik :)
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
Volgende naam die kan worden toegevoegd aan de geruchten: Young The Giant. 21 Januari een nieuw album. Prima band voor op de Main Stage
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Young The Giant zou inderdaad goed kunnen. Ik denk trouwens dat het geruchtenlijstje eens een flinke boost qua namen kan krijgen. Er staan er nu pas drie ( sterke ) geruchten maar kunnen we geen twee lijstjes maken met sterke en zwakke geruchten?

Sterk: Muse, Queens Of The Stone Age, Arcade Fire, Elbow, Actic Monkeys, Franz Ferdinand, Andy Burrows, Kodaline, Miles Kane, The Neighbourhood, Stromae, Puggy, Volcano Choir, Foals, Noel Gallagher, SBTRKT, Earl Sweatshirt, Calvin Harris, Disclosure.

Matige geruchten: Pearl Jam, Metallica, Pixies, Interpol, Nine Inch Nails, The Chemical Brothers, The Prodigy, Skrillex, Major Lazer, Rige Against The Machine, The Strokes, The Black Keys, Kasabian, Florance And The Machine, Snow Patrol, Beck, Placebo, Drake, Nicky Romero, Chase And Status, TNGHT, Diplo, Zedd, Nero, Justice, C2C, Yellow claw, Noisia, Baauer, Parov Selar, Duck Sause, Steve Aoki, Knife party, A-Track, Half Moon Run,

Dit zijn een paar namen die geruchten kunnen zijn. Natuurlijk kan er wisseling zijn in de sterk en zwakke reeks.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Op basis waarvan zijn The Neighbourhood en Andy Burrows sterke geruchten, en Pearl Jam/Placebo/RATM zwakke? Van die laatste 3 hebben we meer zekerheid dat de festivalorganisatoren ermee aan het onderhandelen zijn dan de eerste 2.

Ik zou nog even wachten met het geruchtenlijstje aan te vullen totdat de grote festivals met hun eerste namen komen, of bands zelf meer verklappen over hun tourplannen. Over 2 dagen is het november, dus het lijkt me dat we vanaf volgende week elk moment namen van de grote festivals (RaR, Werchter, Roskilde, Download) kunnen verwachten.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
The Prodigy en Chemical Brothers op Snowbombing betekend beiden kanshebbers als dance-act op RW. The Prodigy stond vorig jaar al op pukkelpop dus dit jaar alleen maar meer kans op RW :)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Op basis waarvan zijn The Neighbourhood en Andy Burrows sterke geruchten, en Pearl Jam/Placebo/RATM zwakke? Van die laatste 3 hebben we meer zekerheid dat de festivalorganisatoren ermee aan het onderhandelen zijn dan de eerste 2.

Ik zou nog even wachten met het geruchtenlijstje aan te vullen totdat de grote festivals met hun eerste namen komen, of bands zelf meer verklappen over hun tourplannen.

Helemaal mee eens. Het is nog altijd een grote gok. Nog even wachten met aankondigingen dan kunnen we het geruchtenlijstje bijvullen
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
The Neighbourhood op het feit dat ze een nieuw album hebben en gaan touren. Denk dat die net zoiets al Bastille zullen staan, misschien een spot lager. Andy Burrows tourt door en verwacht dat hij er ook zal staan na Pukkelpop vorig jaar.

Het is inderdaad nog wat vroeg voor meer geruchten maar op dit moment zijn dit wel redelijke geruchten. Ben benieuwd naar november!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken