Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
Ik baal ook ontzettend hard van Jack White. Hij is echt megagoed live en had er ideaal bijgepast. Ben bang dat hij wel naar Down The Rabit Hole gaat, voor mij wordt het volgend jaar dat festival eens proberen denk ik, best goede naampjes daar

<div class="d4p-bbt-quote-title">Stockholm Syndrome wrote:</div>
Rock Am Ring, Pinkpop, Roskilde hebben allemaal pracht line-ups met HUGE namen. Ik geef toe, Rock Werchter ook maar van de headliners zijn er precies 0 bijzonder. Ik heb ze (op metallica na maar die mijd ik ook bewust) allemaal al een keer gezien en ze komen allemaal eens per twee/drie jaar weer op de festivals.

Buiten RS en Arcade Fire staat er toch ook niet zoveel origineels op Pinkpop? (Voor Pinkpops doen is het een geweldig affiche hoor daar niet van.)

Als je het affiche in het geheel bekijkt vind ik RW een stuk boeiender dan PP en vooral RaR. Het lijkt wel alsof de hele lineup afgerekend wordt op het feit dat er geen sub is op vrijdag. Ben benieuwd hoe mensen gedacht hadden als er één naam bij was gekomen.

Edit: + grotendeels eens met hierboven. Nog niet gelezen voordat ik dit postte

Met een vrijdagsub(of co-)headliner erbij was het voor mij een 'zeer goede' affiche, nu gewoon een 'goede'. Die reden + sommige Belgische namen die té klein zijn. Die vrijdag is gewoon Rock Werchter onwaardig. Die donderdag en zaterdag zijn dan weer bij de beste dagen van de laatste jaren.

Hoezo mag ik niet klagen? Ik ben echt oprecht ontevreden geworden over de line-up. En wie zegt dat Jack White alleen maar wil headlinen. Hij speelt in de fucking HMH! Daar kunnen net 6000 man in. Op Glastonbury is hij ook geen hoofdact. Mensen hebben dit ook over de Black Keys gezegd; ‘nee die komen niet willen alleen maar headlinen’. Hoe weten jullie dat nou? Hebben jullie net even met Jack gebel ofzo? Is allemaal gelul. Werchter heeft gezien dat ze weer eens gingen uitverkopen en dacht toen, hopsakee inpakken en wegwezen. Maar mensen als ik die naar meer festivals gaan en ieder jaar opnieuw kiezen hebben op een gegeven moment zo iets van ja, als ze me een vrijdag geven met alleen AM en een zondag met alleen KoL dan kan ik net zo goed naar Pinkpop gaan, die hebben wel iedere dag een dubbele bezetting.

En hoezo een slecht jaar voor festivals? Rock Am Ring, Pinkpop, Roskilde hebben allemaal pracht line-ups met HUGE namen. Ik geef toe, Rock Werchter ook maar van de headliners zijn er precies 0 bijzonder. Ik heb ze (op metallica na maar die mijd ik ook bewust) allemaal al een keer gezien en ze komen allemaal eens per twee/drie jaar weer op de festivals.

Er staat 0 HipHop op, van de dance-namen komen Rudimental en Major Lazer op repeat, Skrillex vind ik wel heel vet en voor de rest zijn het wat kleine dingetjes maar niks bijzonders (niet dat ik dat niet cool vind hoor) en geen DeadMau5/Calvin Harris/KnifeParty/Pendulum/Prodigy etc. etc. (dit soort namen). De kleine namen vind ik gaaf al kan ik er met mijn hoofd niet bij waarom ze Chvrches niet hebben geboekt maar ok je kunt niet alles hebben.

Uiteindelijk weet ik zeker dat Rock Werchter een hoogtepunt gaat worden maar daar waar ik vorig jaar en het jaar daarvoor zeker wist het jaar daarna weer te gaan durf ik dat nu niet te zeggen.

Ik ben het volledig eens met Gloeilamp, Pwoperfish en Kereltje. (Leuke namen alledrie trouwens, haha)
Glastonbury zet acts neer waarvan zij willen dat ze headlinen en andere acts heel ergens anders. Zo gaat het gerucht dat Metallica eigenlijk de Other Stage had moeten headlinen, maar omdat Prince niet is gelukt het nu toch de Pyramid Stage wordt.
Heel Glastonbury wordt op tv uitgezonden en dit zorgt voor enorme publiciteit. Je zou voor de grap eens naar de cd-verkopen in de engelse iTunes store moeten kijken van de artiesten die op Glastonbury hebben gestaan nadat het is afgelopen.
Niemand wilde vorig jaar Arctic Monkeys als headliner. Rock Werchter en Pinkpop hebben ze hiervoor afgewezen. Glastonbury liet ze wel headlinen en waar staan ze nu?

Verder kan ik geen enkele grote band bedenken die ze nou echt gemist hebben.
Hebben ze Muse gemist? Nee, komt niet in Europa
Foo Fighters? Komt niet in Europa
Coldplay? Tourt niet.

En dat zijn dan de supergrote namen, wie had jij verder als subheadliner willen zien?
Elbow - exclusieve zaalshow
Kasabian - hele weekend vol (slecht argument misschien, maar de russische datum stond wel al heel vroeg) én zijn eigenlijk niet eens een echte subheadliner op Rock Werchter
National - stond er vorig jaar
NIN - wil het liefst headlinen en doet het liefst geen mainstream festivals (aka Werchter)

Verder hebben we wel namen als de Eels, Interpol en Pixies. Die zijn allemaal geen subheadliners op hun dagen, maar zouden het van mij zo mogen worden. Pixies domineert veel jaren 80 toplijstjes, Interpol dan weer veel jaren 00 lijstjes.

Bovendien heeft Roskilde Major Lazer, Trentemøller en Damon Albarn als subheadliners. Staan stuk voor stuk op Rock Werchter, gewoon niet als subheadliner.
Zo komen we gelijk ook uit op de grootste naam die Rock Werchter niet heeft; The Rolling Stones. Maar die hebben ze wél. Ze hebben ze gewoon op TW Classic gezet. Erg slimme zet in mijn ogen. Als je ziet hoeveel jaarlijkse Pinkpopgangers nu niet naar Pinkpop kunnen en hoeveel Rolling Stones fans nu niet naar The Rolling Stones kunnen. Geef ze dan maar hun eigen dag.

Verder Outkast - staat op Pukkelpop. Stevie Wonder - staat op Roskilde, zou ik mooi gevonden hebben, maar ik betwijfel of dat op Rock Werchter past. En Drake. Die al helemaal niemand hier hoeft te zien, geloof ik.

Ik baal zelf wel ook van CHVRCHES. Er is gewoon een heel mooit gat voor ze vrij, zowel in het RW-schema als hun tourschema. Roskilde heeft ze ook niet geboekt, maar bij een Q+A met de bookers kwam naar voren dat het "One of the acts on the table, but not one we chose." was. Jammer dus.

(Ik baal wel ontzettend dat Jack White dan ook tijdens Rock Werchter in de HMH staat, maar dat is natuurlijk een heeeel ander verhaal.)

edit: van de Hiphop baal ik ook. Chance the Rapper en A$AP Ferg zijn in ieder geval in de buurt en echte topnamen. Heel veel Rock Werchter-gangers klagen echter over Hiphop en als je zag hoe leeg het vorig jaar was bij OFWGKTA en Kendrick Lamar, snap ik deze keuze ook wel.

Even een reactie op vele bovenstaande posts...

Eerst hetgeen ik het mee eens ben. Vrijdag is inderdaad Werchter onwaardig, maar ook die dag ga ik zeker wat artiesten vinden die me kunnen boeien met als afsluiter één van mijn persoonlijke favorieten. De donderdag en zaterdag zijn behoorlijk sterk en vooral het dagprogramma op zondag is gewoon zeer goed.

Het is jammer dat ze acts als Jack White, Kasabian en CHVRCHES niet hebben kunnen boeken. Ik heb overigens van Jack White weleens gelezen dat hij helemaal niet van festivals houdt, omdat er teveel publiek staat dat niet voldoende kennis van zijn muziek heeft of voor andere bands komt. En hij juist (de reactie van) het publiek nodig heeft om een goeie set op te kunnen bouwen. Kan me dus heel goed indenken dat hij alleen voor headline posities gaat (met een uitzondering voor Glastonbury, wie wil daar niet ooit gestaan hebben?) en verder liever voor eigen (zaal)shows gaat. Zijn goed recht. Ik geloof daarom ook niet dat ie naar DTRH of BKS komt, zeker niet nu er een HMH show is aangekondigd.
Kasabian is jammer, maar die zijn te druk (hebben waarschijnlijk zelf de keuze voor andere festivals gemaakt). Zijn overigens in 2012 nog geweest. CHVRCHES is er dan één die ik ook niet snap. Volgens mij de ideale festivalact, maakt veel mensen blij, goeie lichtshow en hoeft volgens mij nog niet veel te kosten. Misser van de organisatie.

Ook ik vind de lineup van RW persoonlijk veel beter dan die van RaR en Pinkpop. En misschien ook wel dan Roskilde. Het is wel zonde dat Arcade Fire niet tot de mogelijkheden behoorde en dat er onderaan de affiche voor de verkeerde Belgen (Girls in Hawaii anyone?) en andere weinig zeggende namen is gegaan

Verder zag ik iemand klagen over de dancenamen. Ik snap dat niet. Met Trentemoller, Moderat, Gesaffelstein en SBTRT hebben ze een juist eindelijk een keer het neusje van de zalm in de dancewereld geboekt in plaats van het platte gebeuk van Knife Party en Pendulum... En voor de liefhebber van dat laatste staan er nog Chase & Status, Major Lazer en Skrillex. Plus Rudimental, The Subs en Crystal Fighters, stop die zelf maar in een hokje... Lijkt mij dus een uitstekende mix.

Verder zag ik iemand klagen over de dancenamen. Ik snap dat niet. Met Trentemoller, Moderat, Gesaffelstein en SBTRT hebben ze een juist eindelijk een keer het neusje van de zalm in de dancewereld geboekt in plaats van het platte gebeuk van Knife Party en Pendulum… En voor de liefhebber van dat laatste staan er nog Chase & Status, Major Lazer en Skrillex.

I approve this comment! :-)

Inderdaad eens met de meesten. Het is een super sterke line up vergeleken met de overige festivals dit jaar(uitzondering dat er geen subheadliner op vrijdag is). Het is gewoon een wat mager jaar qua aanbod van grotere bands. Werchter heeft alle bands die in Europa zijn tijdens Werchter, of een andere Belgisch festival en niet een clubstadion show hebben. Black Keys headlined meeste festivals en op Werchter sub, bovendien Zondag en Donderdag zijn super sterk in de breedte. Enige wat dus mist is een sub op vrijdag en een paar kleine internationale namen(Chvrches, Temples, Circa Waves) i.p.v kleine Belgische namen

Wat we ook niet mogen vergeten is dat Pearl Jam dit jaar een vrij exclusieve naam is. Op hun schema staan slechts een tiental gigs waarvan Werchter op Open'er na het enige festival is.
Ok, ze hebben er al vaak gestaan maar ik heb ze nog nooit gezien.
Ik ben heel tevreden met 2/4 headliners nog niet gezien en nog heel wat kleinere leuke namen.
En volgend jaar ziet er dan ook weer veelbelovend uit :-P

Aangezien de mensen achter de schermen dit hier lezen, laat ze hun dan niet verstoppen en hier eens antwoorden!

Welke hebben jullie om volgende bands niet te boeken? (te duur, niet in Europa, te veel eisen)
Prodigy?
Kasabian??
Jack White???

Aangezien de mensen achter de schermen dit hier lezen, laat ze hun dan niet verstoppen en hier eens antwoorden!

Welke hebben jullie om volgende bands niet te boeken? (te duur, niet in Europa, te veel eisen)
Prodigy?
Kasabian??
Jack White???

Ten eerste, waarom denk je dat organisatoren dit forum (of welk forum dan ook) lezen? Waarschijnlijk niet hoor. Maar oke, stel dat het wel zo is, denk je dan echt dat ze jou vraag gaan beantwoorden?

Nog niet zolang geleden was er een periode dat er hier mensen schreven dat je via fb berichten moest sturen, soms liet de organisatie dan iets vallen. Op een keer zij iemand dit op dit forum en niet veel later kreeg hij in privébericht hetzelfde antwoord als wat hij toen op dit forum geschreven had...

De organisatie antwoorde met als iedereen dingen vraagt zullen ze af en toe wel iets lossen.

Daarom ben ik zeker dat ze het lezen, al denk ik idd niet dat de schuur zelf deze berichten leest.

Een antwoord verwacht ik niet direct, tzou leuk zijn maar ik denk het niet. Wat ik wel verwacht is dat er vroeg of laat wel een reden zal bekend gemaakt worden. Vorig jaar vroeg ik me af hoe het kon dat Qotsa niet naar Rock Werchter kwam en ondertussen weten we dus dat het komt omdat qotsa headliner wou zijn en dat niet was op werchter, hierdoor speelden ze op een festival in polen.

Graag zou ik ook benadrukken dat Bands zoals Jack White, dat het enerzijds ook goed is dat ze niet komen...
Stel dat je Jack White dit jaar boekt, en volgend jaar terug dan spreek je snel over herhaling want 3 keer in 4 jaar tijd.

Als je dit jaar Muse, Foo Fighters boekt, wie boek je dan volgend jaar als headliner

Bekijk ook Bastille, Passenger, Biffy Clyro heel goede bands maar herhaling, het is misschien geen slecht idee om de herhaling tegen te gaan en bands waarvan je denkt die kunnen er ook nog bij, om die dan te boeken voor het jaar nadien, zodat je jaar na jaar een goede line-up hebt.
Anders denk ik dat Festivals over 10 jaar gedaan zullen zijn.

Ik bedoel maar, ik zou nu een line-up kunnen maken met artiesten die ik dit jaar op Werchter had verwacht en die dus niet komen.
Toch zijn er heel wat van mijn verwachtingen uitgekomen (black Keys, Arctic Monkeys, Franz Ferdinand, Biggy Vlyro, Bastille, Metallica..)

Het jammere is dat het op een kleine details na wel een goede affiche is, één sub, iets minder belgen en in de plaats iets van hiphop of iets zoals Milky Chance/Portugal The Man en dan was deze affiche echt wel een verjaardageditie waardig, dat waar nu toch wel redelijk wat mensen op hun honger blijven zitten.

Maar kom volgend jaar zullen er terug goede groepen staan, daar ben ik zeker van :)

<div class="d4p-bbt-quote-title">Fonske122 wrote:</div>
Biggy Vlyro

Is dit de rap versie van Biffy?

haha sorry, klinkt zo leuk
icon_smile.gif

haha nu kan ik dit niet laten:

Biffy Vlyro, ro, ro, ro, ro

Oké ik heb alles gelezen maar een beetje veel reacties dus misschien dat ik iets vergeet of iets dergelijk maar goed;

-Ja ik ben liefhebber van KoL, maar ik heb ze nu een paar keer op een festival gezien en dat is gewoon niet best, zaalshows zijn wel vet omdat het publiek veel meer interesse heeft. Ik kijk enorm uit naar concert in de Ziggo, totaal niet naar optreden op Werchter. Stonden er vorig jaar en in 2011 ook, klaar gewoon geen goede afsluiter.

-Dan de vraag naar het alternatief. Het alternatief was een band er neer te zetten die (nog) niet de grootte van KoL hebben maar wel een goede show neer kunnen zetten. Het liefst Black Keys, maar ook Placebo, Jack White, Elbow, Nine Inch Nails etc. En dan niet gaan roepen dat de één al een exclusieve show daar heeft en de ander een exclusieve show daar want concurrentie heeft ieder festival last van, that's all in the game.

- Rolling Stones al op Classic. Dat is geen argument, want ik koop een kaartje voor Rock Werchter dus als zij de Stones op een ander festival van hun zet betekent dat dat Rock Werchter minder wordt.

-Jack White/Elbow/Florenece+The Machine etc. geen subheadliners. Ik weet wel dat er voor iedere artiest redenen zijn te bedenken waarom ze niet zouden kunnen, maar we hebben het inmiddels al wel over heeeel veel bands die touren en die niet geboekt zijn, dan moet wel alles tegen zitten willen ze allemaal niet willen/kunnen en daar geloof ik dus niet in.

- Werchter leest met dit forum mee want toen ik vroeg; 'wanneer komen er weer namen' reageerden ze dat ze mijn geduld 'en dat van het festileaks forum' nog even op de proef moesten stellen. Niet dat ze omdat ik nu om uitleg vraag dat ook gaan doen maar ik hoop wel dat een radioDJ nog even wat namen gaat vragen aan Herman.

-Dance namen, ik vind Gesaffelstein en SBTRT ook wel leuk hoor maar dit zijn wat kleinere naampjes, in 2011 had je gewoon Skrillex/DeadMau5/SteveAoki/KnifeParty/DieAntwoordt/Chase&Status en dit jaar hebben we van dat formaat twee dancenamen, dat vind ik erg jammer en niet nodig. Dat Calvin Harris al op Pukkelpop staat en daarom niet kan is dus onzin, want dan hadden ze hem ervan moeten overtuigen Werchter te doen ipv Pukkelpop (als dat de reden was dat ie niet komt)

En als laatste ben ik nog wel erg benieuwd wat er nou met Muse aan de hand is, want als je op Matt Bellamy's twitter kijkt was er een tour beloofd die nooit is gekomen. (wat waarschijnlijk betekent dat RW er echt niks aan kan doen, wat ik ook al wel dacht wat betreft Muse)

-in 2011 had je gewoon Skrillex/DeadMau5/SteveAoki/KnifeParty/DieAntwoordt/Chase&Status en dit jaar hebben we van dat formaat twee dancenamen, dat vind ik erg jammer en niet nodig.

Steve Aoki? Laat dat soort namen maar op iets als Tomorrowland hun ding doen (een knop indrukken en taarten gooien).

Ik ben blij dat we dit jaar betrekkelijk gespaard zijn van dat soort namen... Mensen klagen veel over de herhaling van KoL maar wat dat betreft kunnen die Chase en Status er ook wat van hoor...

En Die Antwoord is maar een kleinere naam hoor.

- Rolling Stones al op Classic. Dat is geen argument, want ik koop een kaartje voor Rock Werchter dus als zij de Stones op een ander festival van hun zet betekent dat dat Rock Werchter minder wordt.

Wat hadden ze dan in godsnaam op classic moeten zetten? Ze hebben niet eens een act voor boutique, classic ook maar cancelen dan? Dat festival word ook al 12 jaar elk jaar gegeven en waarom? Zodat ze RS op werchter kunnen zetten terwijl ze het zonder ook makkelijk uitverkopen. Wat mensen volgens mij ook niet zo begrijpen is dat geld belangrijk is, voor de organisatie maar ook voor ons. Als RW niet genoeg verdient worden de acts daar ook niet beter op ofzo.

Mattman, ik heb dezelfde mening over Steve Aoki, maar C&S is toch echt een heeeele goede act hoor ! Alle dance-acts trouwens in mijn ogen :)

Users who are viewing this thread