Moet niet veel gekker worden, Jack White 3 Juli in de HMH. Lekker tijdens RW, pff
Ach, dit gaat meer en meer de strategie van Live Nation worden.
Op Rock Werchter zetten ze een aantal supergrote namen (bv. volgend jaar nog maar 2 van het lijstje Coldplay, Muse, Foo Fighters) en het verkoopt sowieso uit. Andere mogelijke grote(re) namen worden dan in een aparte zaalshow gezet (bv. Elbow dit jaar, en er zullen nog zo’n namen volgen (Kasabian, Jack White, Paul McCartney, Lenny Kravitz…) of op een ander festival dat ook in de handen van Live Nation is (Cactus Festival is bv overgekocht door Live Nation, daar worden nu Massive Attack en Afghan Whigs geplaatst, een aantal jaar geleden hadden we die gewoon nog op Rock Werchter gekregen). Gevolg zal volgens mij zijn: minder sterke subheadliners op de grote festivals. Reden van dit alles: winst opdrijven natuurlijk.
<div class="d4p-bbt-quote-title">Everyknight wrote:</div>
Op Rock Werchter zetten ze een aantal supergrote namen (bv. volgend jaar nog maar 2 van het lijstje Coldplay, Muse, Foo Fighters) en het verkoopt sowieso uit. Andere mogelijke grote(re) namen worden dan in een aparte zaalshow gezet (bv. Elbow dit jaar, en er zullen nog zo’n namen volgen (Kasabian, Jack White, Paul McCartney, Lenny Kravitz…) of op een ander festival dat ook in de handen van Live Nation is (Cactus Festival is bv overgekocht door Live Nation, daar worden nu Massive Attack en Afghan Whigs geplaatst, een aantal jaar geleden hadden we die gewoon nog op Rock Werchter gekregen). Gevolg zal volgens mij zijn: minder sterke subheadliners op de grote festivals. Reden van dit alles: winst opdrijven natuurlijk.
Enige nadeel van je gedachte gang is, dat dan de festivals binnen nu en 5 jaar weg zijn omdat er weinig mensen heen gaan.
<div class="d4p-bbt-quote-title">Fonneke wrote:</div>
<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Everyknight wrote:</div><br>
Enige nadeel van je gedachte gang is, dat dan de festivals binnen nu en 5 jaar weg zijn omdat er weinig mensen heen gaan.
Neen, want als je superbands als Pearl Jam, Coldplay, Muse, Red Hot Chili Peppers… boekt (met wat andere deftige namen natuurlijk), verkoop je sowieso uit.
Als ze dat doen moet ik eerlijk toegeven dat ik waarschijnlijk ook gelijk kaarten ga kopen. Omdat ik toch wel weet dat de rest van de lineup ok is en er altijd wel wat te zien is. Daar heb ik nog wel het vertrouwen in.(bv. volgend jaar nog maar 2 van het lijstje Coldplay, Muse, Foo Fighters)
Ik koop meteen een kaartje omdat ik inderdaad de headliners top vond/vind, maar ook omdat ik nog een hele namenzee verwacht met daar tussen nog wat groots. Als dan de grootste namen (KoL uitgezonderd) Imagine Dragons en Bastille zijn, vind ik dat al teleurstellend, al helemaal nu er toch nog veel mogelijk was.
<div class="d4p-bbt-quote-title">Everyknight wrote:</div>
<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Fonneke wrote:</div>
<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Everyknight wrote:</div><br><br>
Neen, want als je superbands als Pearl Jam, Coldplay, Muse, Red Hot Chili Peppers… boekt (met wat andere deftige namen natuurlijk), verkoop je sowieso uit.
Dan klopt je redenatie niet je zegt zelf dat je denkt dat ze volgend jaar nog maar 2 grote namen boeken en minder grote subheadliners, dan zijn er inderdaad steeds minder mensen die hier 220 euro voor aftikken. Je moet niet vergeten dat de meeste mensen die naar werchter gaan toch echt gaan voor de headliners en co/ sub headliners, als dat minder wordt blijven er veel mensen weg.
<div class="d4p-bbt-quote-title">juw wrote:</div>
<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Everyknight wrote:</div>
<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Fonneke wrote:</div>
<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Everyknight wrote:</div><br><br><br>
Dan klopt je redenatie niet je zegt zelf dat je denkt dat ze volgend jaar nog maar 2 grote namen boeken en minder grote subheadliners, dan zijn er inderdaad steeds minder mensen die hier 220 euro voor aftikken. Je moet niet vergeten dat de meeste mensen die naar werchter gaan toch echt gaan voor de headliners en co/ sub headliners, als dat minder wordt blijven er veel mensen weg.
Ik zeg niet dat ze nog maar 2 grote namen gaan boeken! Ze boeken wel enkele bands die bijna op hun eentje de dagtickets uitverkopen (Metallica, Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers, Foo Fighters, Muse, Coldplay, Rammstein…) waardoor meerdere goede co -of subheadliners (of Barnheadliners) niet meer nodig zijn voor de ticketverkoop. Die zetten ze dan op een ander (eigen) festival of in een zaal, zo wordt uit deze namen ook geld gepuurd.
Dit gaat niet altijd op (zie vorig jaar Phoenix-KoL-Blur op één dag) maar dit is toch een (logische) commerciële redenering. Ze moeten idd echter oppassen dat ze hier niet te ver in gaan om te veel ‘ontevreden klanten’ te vermijden, maar toch, die écht grote namen zetten vele mensen sowieso aan een ticketje aan te schaffen.
Als Jack White alleen maar headliner wil zijn is het toch volkomen logisch dat Werchter hem niet geboekt heeft? Wat een gezeik daarover, als White afsluiter was geweest had de organisatie ook een hoop stront naar zich toe gekregen namelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb liever Jack White ipv KoL, maar ik snap dat de organisatie hem niet als headliner zou willen. Dat Imagine Dragons en Bastille de enige laatste grote namen waren is ook onzin, kijk eens naar de lineup: daar staan al heel veel grote namen hoor. We hebben geen reden tot klagen hier, al vind ik ook dat de organisatie hun kruid wat vroeg verschoten heeft.
<div class="d4p-bbt-quote-title">Gloeilamp wrote:</div>
Als Jack White alleen maar headliner wil zijn is het toch volkomen logisch dat Werchter hem niet geboekt heeft? Wat een gezeik daarover, als White afsluiter was geweest had de organisatie ook een hoop stront naar zich toe gekregen namelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb liever Jack White ipv KoL, maar ik snap dat de organisatie hem niet als headliner zou willen. Dat Imagine Dragons en Bastille de enige laatste grote namen waren is ook onzin, kijk eens naar de lineup: daar staan al heel veel grote namen hoor. We hebben geen reden tot klagen hier, al vind ik ook dat de organisatie hun kruid wat vroeg verschoten heeft.
Hoezo mag ik niet klagen? Ik ben echt oprecht ontevreden geworden over de line-up. En wie zegt dat Jack White alleen maar wil headlinen. Hij speelt in de fucking HMH! Daar kunnen net 6000 man in. Op Glastonbury is hij ook geen hoofdact. Mensen hebben dit ook over de Black Keys gezegd; ‘nee die komen niet willen alleen maar headlinen’. Hoe weten jullie dat nou? Hebben jullie net even met Jack gebel ofzo? Is allemaal gelul. Werchter heeft gezien dat ze weer eens gingen uitverkopen en dacht toen, hopsakee inpakken en wegwezen. Maar mensen als ik die naar meer festivals gaan en ieder jaar opnieuw kiezen hebben op een gegeven moment zo iets van ja, als ze me een vrijdag geven met alleen AM en een zondag met alleen KoL dan kan ik net zo goed naar Pinkpop gaan, die hebben wel iedere dag een dubbele bezetting.
En hoezo een slecht jaar voor festivals? Rock Am Ring, Pinkpop, Roskilde hebben allemaal pracht line-ups met HUGE namen. Ik geef toe, Rock Werchter ook maar van de headliners zijn er precies 0 bijzonder. Ik heb ze (op metallica na maar die mijd ik ook bewust) allemaal al een keer gezien en ze komen allemaal eens per twee/drie jaar weer op de festivals.
Er staat 0 HipHop op, van de dance-namen komen Rudimental en Major Lazer op repeat, Skrillex vind ik wel heel vet en voor de rest zijn het wat kleine dingetjes maar niks bijzonders (niet dat ik dat niet cool vind hoor) en geen DeadMau5/Calvin Harris/KnifeParty/Pendulum/Prodigy etc. etc. (dit soort namen). De kleine namen vind ik gaaf al kan ik er met mijn hoofd niet bij waarom ze Chvrches niet hebben geboekt maar ok je kunt niet alles hebben.
Uiteindelijk weet ik zeker dat Rock Werchter een hoogtepunt gaat worden maar daar waar ik vorig jaar en het jaar daarvoor zeker wist het jaar daarna weer te gaan durf ik dat nu niet te zeggen.
Buiten RS en Arcade Fire staat er toch ook niet zoveel origineels op Pinkpop? (Voor Pinkpops doen is het een geweldig affiche hoor daar niet van.)Rock Am Ring, Pinkpop, Roskilde hebben allemaal pracht line-ups met HUGE namen. Ik geef toe, Rock Werchter ook maar van de headliners zijn er precies 0 bijzonder. Ik heb ze (op metallica na maar die mijd ik ook bewust) allemaal al een keer gezien en ze komen allemaal eens per twee/drie jaar weer op de festivals.
Hoezo mag ik niet klagen? Ik ben echt oprecht ontevreden geworden over de line-up. En wie zegt dat Jack White alleen maar wil headlinen. Hij speelt in de fucking HMH! Daar kunnen net 6000 man in. Op Glastonbury is hij ook geen hoofdact. Mensen hebben dit ook over de Black Keys gezegd; ‘nee die komen niet willen alleen maar headlinen’. Hoe weten jullie dat nou? Hebben jullie net even met Jack gebel ofzo? Is allemaal gelul. Werchter heeft gezien dat ze weer eens gingen uitverkopen en dacht toen, hopsakee inpakken en wegwezen. Maar mensen als ik die naar meer festivals gaan en ieder jaar opnieuw kiezen hebben op een gegeven moment zo iets van ja, als ze me een vrijdag geven met alleen AM en een zondag met alleen KoL dan kan ik net zo goed naar Pinkpop gaan, die hebben wel iedere dag een dubbele bezetting.