Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
Ik vraag me af of de invloed van de Werchter organisatie niet overschat wordt... 'Objectief' gezien zijn Metallica, Pearl Jam, Arctic Monkeys en Kings of Leon gewoon grote namen. Dus vier prima headliners (de herhaling van KoL even buiten beschouwing). Bands als Muse, Coldplay, Rolling Stones, Foo Fighters zijn gewoon niet zomaar naar een festival te halen. Zeker niet als ze geen tour doen, maar slechts enkele optredens plannen (en vaak ook nog eens aan de andere kant van de oceaan). Als die niet willen, kun je hoog of laag springen, dan komen ze gewoon niet. Punt. Het is echt geen toeval dat andere festivals van naam (Roskilde, RAM bv.) ze ook niet weten te boeken.
Bovendien heeft RHCP twee jaar geleden nog afgesloten (en hoewel ik het prima vond, was het geen onverdeeld succes). Een andere spot zou dus raar zijn en bovendien nog meer herhaling.

Killers is echt vergane glorie wat mij betreft, ik ben persoonlijk blij dat ze die (nog) niet geboekt hebben. Laatste albums waren schrikbarend slecht in vergelijking met de sterke eerste twee. Zou ik dus niet eens een 'grote naam' noemen. Iron Maiden schijnt waardeloos geweest te zijn op Werchter en is dus niet voor herhaling vatbaar (past blijkbaar niet). Moeten ze dus niet doen. Blijft Linkin Park en Prodigy over en de kans is best aanwezig dat ze die nog toe kunnen voegen.

Het blijft natuurlijk een vreemde keuze om KoL als headliner op zondag te boeken (ik denk nog steeds gewoon dat zij afsluiten), daar kan ik natuurlijk ook niet omheen. Maar als je het aanbod bekijkt, vind ik dat ze het afgezien daarvan tot nu toe echt niet verkeerd doen. Ben benieuwd waar ze nog meer mee komen.

Ik begrijp het ook hoor. Dat lijstje namen slaat gewoon nergens op vind ik, veel namen die niet of nauwelijks toeren. En er zijn gewoon heel weinig geschikte kandidaten. Ik zie Linkin Park best samen met AM staan op de vrijdag, ik vind dat die dag echt nog iets nodig heeft. Wij kunnen bovendien niet weten of de organisatie echt een fout heeft gemaakt met boeken, ik denk dat er gewoon geen andere opties waren. Ze boeken niet voor de lol nog een keer KoL, en ze wisten dat ze daarmee een bak stront over zich heen ouden krijgen. Ik denk dat KoL plan C, D of E was.

Ik vind het gewoon ver gaan om The Killers, Muse, Coldplay, Foo Fighters, The Stones en nog meer namen uit dat lijstje te bestempelen als gemiste kansen. Veel acts touren namelijk nauwelijks, dus die kan je niet echt als kanshebber zien denk ik. Ik denk dat we zeker op de vrijdag nog een grote naam mogen verwachten, die dag vind ik nog wel wat magertjes.

Het zijn ook niet stuk voor stuk gemiste kansen, maar als je ziet wat er allemaal nog is zou toch denken dat Werchter daar minstens één act van zou kunnen strikken. En inderdaad, of KoL was een noodoplossing, of ze hebben zoals @Pim hierboven suggereert nog een grote act op zondag staan die om wat voor reden dan ook nog niet aangekondigd is en ze hebben KoL als 'huisband' voor een 'vriendenprijsje' ofzo ervoor gezet. Ik hoop het. En Linkin Park op vrijdag zou ook wel mooi zijn, maar om én iets op zondag én iets op vrijdag te verwachten gaat wat ver. Ik hoop dan toch meer op een knallende afsluiter, want zoals ik al zeg is daar vanuit Werchter nog niets over gecommuniceerd, dus je zou daarvanuit denken dat er nog wat komt. Anyway, volgens mij zijn we het eigenlijk aardig met elkaar eens dus ik houd erover op.

Om nog even meer op @Pim in te gaan: Bruno Mars op vrijdag zou zeker kunnen, maar dan sub of een plaats daaronder zelfs. Dat wordt nooit 'de grote naam'.

Vanwaar ineens nu weer zoeken naar een "grote" band op vrijdag? Die grote band staat er al en heet Arctic Monkeys (terecht trouwens, wat zijn die goed, live nog 1000 keer sterker dan op album). Ok er moeten gewoon nog wat sterke subs komen maar iets groter dan Arctic Monkeys moet je echt niet verwachten hoor.

Een degelijk afsluiter, dat hebben we nodig, maar misschien eerst ook eens een podiumindeling. Zien we daar Chase en Satus op de main staan, dan weten we genoeg..

Ik vraag me af of de invloed van de Werchter organisatie niet overschat wordt… ‘Objectief’ gezien zijn Metallica, Pearl Jam, Arctic Monkeys en Kings of Leon gewoon grote namen. Dus vier prima headliners (de herhaling van KoL even buiten beschouwing). Bands als Muse, Coldplay, Rolling Stones, Foo Fighters zijn gewoon niet zomaar naar een festival te halen. Zeker niet als ze geen tour doen, maar slechts enkele optredens plannen (en vaak ook nog eens aan de andere kant van de oceaan). Als die niet willen, kun je hoog of laag springen, dan komen ze gewoon niet. Punt. Het is echt geen toeval dat andere festivals van naam (Roskilde, RAM bv.) ze ook niet weten te boeken.<br>
Bovendien heeft RHCP twee jaar geleden nog afgesloten (en hoewel ik het prima vond, was het geen onverdeeld succes). Een andere spot zou dus raar zijn en bovendien nog meer herhaling.

Killers is echt vergane glorie wat mij betreft, ik ben persoonlijk blij dat ze die (nog) niet geboekt hebben. Laatste albums waren schrikbarend slecht in vergelijking met de sterke eerste twee. Zou ik dus niet eens een ‘grote naam’ noemen. Iron Maiden schijnt waardeloos geweest te zijn op Werchter en is dus niet voor herhaling vatbaar (past blijkbaar niet). Moeten ze dus niet doen. Blijft Linkin Park en Prodigy over en de kans is best aanwezig dat ze die nog toe kunnen voegen.

Het blijft natuurlijk een vreemde keuze om KoL als headliner op zondag te boeken (ik denk nog steeds gewoon dat zij afsluiten), daar kan ik natuurlijk ook niet omheen. Maar als je het aanbod bekijkt, vind ik dat ze het afgezien daarvan tot nu toe echt niet verkeerd doen. Ben benieuwd waar ze nog meer mee komen.

Roskilde weten we nog niet hè, die moeten volgens mij nog met een heleboel namen komen. Zal me niet verbazen als daar straks wel een Muse/Coldplay/RHCP staat. The Killers teren misschien een beetje op oud succes en stonden er natuurlijk vorig jaar ook al, dus een grote naam vind ik het ook niet, maar het is nog altijd beter dan KoL. En over RHCP, het zou mij niet verbazen als daar straks nog een aantal festivaldata bij komen, kan me niet voorstellen dat die alleen Isle of Whight doen. Bovendien, het was een UK exclusive, als het een EU exclusive was geweest hadden ze dat er natuurlijk lang en breed bij vermeldt.

Stones hoeft van mij ook niet, stelletje veel te dure opa's, en de Foo's zitten waarschijnlijk gewoon de hele zomer in de USA. Verder zeg ik ook telkens over Werchter, ze doen het niet per se verkeerd maar het lijkt alsof het zoveel beter kan. Of nog beter wordt natuurlijk, ik geef de hoop op nog een knaller pas op als de hele line-up bekend is.

Vanwaar ineens nu weer zoeken naar een “grote” band op vrijdag? Die grote band staat er al en heet Arctic Monkeys (terecht trouwens, wat zijn die goed, live nog 1000 keer sterker dan op album). Ok er moeten gewoon nog wat sterke subs komen maar iets groter dan Arctic Monkeys moet je echt niet verwachten hoor.

Een degelijk afsluiter, dat hebben we nodig, maar misschien eerst ook eens een podiumindeling. Zien we daar Chase en Satus op de main staan, dan weten we genoeg..

Ineens? Dat zeg ik al weken hoor, en ik ben niet de enige. Linkin Park is bovendien niet groter dan Arctic Monkeys. Een co-headline constructie zie ik nog steeds gebeuren. Zoals we vorig jaar Depeche Mode - Editors hadden, en KoL - Blur.

Vanwaar ineens nu weer zoeken naar een “grote” band op vrijdag? Die grote band staat er al en heet Arctic Monkeys (terecht trouwens, wat zijn die goed, live nog 1000 keer sterker dan op album). Ok er moeten gewoon nog wat sterke subs komen maar iets groter dan Arctic Monkeys moet je echt niet verwachten hoor.

Niet helemaal, ze zouden ook voor KoL kunnen staan, het gebeurt wel eens hoor een dance-naam begin van de avond op main. Kijk naar 2009, Bloc Party - The Killers (toen nog best hot) - Coldplay. Maar je hebt gelijk, grote kans dat ze dan afsluiten.

Verder wat @Gloeilamp zegt idd.

<div class="d4p-bbt-quote-title">SMN_HLVT wrote:</div>

Niet helemaal, ze zouden ook voor KoL kunnen staan, het gebeurt wel eens hoor een dance-naam begin van de avond op main. Kijk naar 2009, Bloc Party – The Killers (toen nog best hot) – Coldplay. Maar je hebt gelijk, grote kans dat ze dan afsluiten.

Verder wat @Gloeilamp zegt idd.

Sinds wanneer is Bloc Party een dance act?

Trouwens, nu ik zo door die oude line-ups zit te snuffelen valt me wel op dat Werchter de standaard wel heel hoog heeft gelegd inderdaad.
2005: avondje Audioslave - NIN - Rammstein, volgende dag QOTSA - Foo Fighters - R.E.M. alsof het niks is.
2006: freaking Muse en The Who op een avond, hoe krijgen ze het voor elkaar. De overige dagen op RHCP na wat minder, maar goed, het zegt wel wat dat je die twee bands tot een co-headline constructie kan dwingen (of was Muse sub? Net zo ongelooflijk...).
2007: QOTSA - AM - Pearl Jam (als eerste na hun trauma op Roskilde) en verder Muse, Keane en Metallica op het affiche.
2008: R.E.M., Neil Young en Radiohead op het affiche, en zondag een een-tweetje van Beck en nationale helden dEUS. Lijkt meer op dat van nu, maar nog steeds iets beter.

Ik kan nog wel doorgaan, ook 2009 en 2010 zien er heel goed uit, maar de boodschap is duidelijk. Als je wat we nu hebben met twee subs (Snow Patrol, FATM, zoiets) erbij naast dat lijstje zet, Skrillex, Major Lazer en C&S als afsluiters, dan behoort het toch tot de mindere jaren ook al zitten er al hele sterke namen tussen. Dus ongeacht of het de organisatie te verwijten valt of niet, dat we op iets meer konden/kunnen hopen lijkt met duidelijk.

Een probleem voor mij wat betreft die co-headline constructies: vorig jaar waren allebei de (co)headliners veel vroeger aangekondigd dacht ik(en niet al te lang na elkaar). Dit jaar kondigen ze dan AM en KoL aan, die hier(ook door mij) als co-headliner gezien worden, maar er volgt geen grote naam. Duurt allemaal te lang, en de verkoop loopt te voorspoedig. Bovendien is het meestal niet zo dat al die middelgrote bands die in aanmerking komen voor een co-headlinerpositie Werchter (kunnen) verbieden om ze aan te kondigen, totdat ze zelf hun data bekend maken. Misschien dat we een ijzersterk dagprogramma kunnen verwachten voor de vrijdag(voor zover nog mogelijk), maar ik begin ook mijn twijfels te krijgen over een coheadliner bij AM. Bovendien was AM toch een van de meer gewilde namen bij het publiek als headliner(op te maken uit de facebookcomments). De slechte verkoop ligt dan vooral denk ik aan het dagprogramma, waar de dagjesmensen ook naar kijken. AM kan gewoon alleen headlinen...

Wat betreft die namen op FIB, daarvan mogen er zeker enkele doorgeschoven worden, maar ik bid dat die Tinie Tempah niet de hiphop gaat vertegenwoordigen op Werchter dit jaar. Wat een neprapper. Laat hem aub wegblijven samen met Wiz Khalifa en Drake.

Maar toch hè, als ik dan naar alles optredende grote bands kijk:

- Muse<br>
- Coldplay<br>
- RHCP<br>
- (waarschijnlijk) Rolling Stones<br>
- Linkin Park<br>
- Foo Fighters<br>
- Iron Maiden<br>
- Killers<br>
- Prodigy

Hoe heeft Werchter werkelijk geen één van deze namen weten te strikken? Ik kan daar echt niet bij. Itunes Festival heeft Coldplay, Coachella&Lollapalazoo Muse, Isle of Weight RHCP, dat ene Amerikaanse festival de Foo’s… Allemaal bands die dus kennelijk te overtuigen waren voor losse shows. En dan lukt er geen één? Best een lachertje eigenlijk.

Nu ben je daar weer met jouw onrealistische eisen? Even een overzichtje:

-The Killers: doen in 2014 een pauzejaar, dat ene festival doen ze als een gunst om een eerdere annulering goed te maken.
-Iron Maiden: hebben ergens in 2012 expliciet gezegd dat elke tour wel eens hun laatste zou kunnen zijn en dat ze daarom enkel nog hardrock/metal festivals aandoen om de fans niet speciaal een ticket te laten kopen voor een festival waar ze geen interesse in hebben. Daarom ook dat Main Square Festival speciaal een metaldag houdt voor de IM dag.
-Rolling Stones: zoals al zo vaak gezegd worden die doorgeschoven naar Boutique of Classic (als ze komen), Werchter heeft duidelijk geen hyperdure act nodig om uit te verkopen en financieel is het zowel voor de band als de organisatie interessanter om het op een aparte dag te doen.
-The Prodigy: touren voor het 5e jaar op rij met dezelfde show en dezelfde nummers in de setlist, het is simpelweg verstandiger om te wachten tot hun nieuwe album eind dit jaar uit is en hen dan te boeken wanneer ze weer volop in de aandacht staan. Als ze hen dit jaar al boeken krijg je zo'n Editors/KoL-toestand met twee jaar op een rij dezelfde afsluiter. Hebben vorig jaar trouwens ook al op Main Square gestaan maar niet op Werchter, dus ofwel wil de organisatie hen niet, ofwel wil de band niet.
-Muse: Bremen is nooit officieel bevestigd, dus vooralsnog hebben die geeneens een Europese datum. Als je puur kijkt naar wat ze hebben gezegd in interviews, zonder woorden te verdraaien, doen ze 1 datum in Europa en dat is Moskou. Wie zegt trouwens dat ze ooit open gestaan hebben voor Werchter? Wie weet wilden ze geen twee jaar op een rij op dezelfde wei spelen...
-Foo Fighters: alle grote festivals (Werchter, Roskilde, Glastonbury, Download, T In The Park, Benicassim) hebben aan hun mouw getrokken, het mag dus duidelijk zijn dat ze gewoon niet naar Europa WILLEN komen, beetje flauw om dat op Werchter te steken.
-Coldplay: beetje vroeg om te concluderen dat die festivals gaan doen in 2014. iTunes Festival biedt een band +/- 50 miljoen streamers van het concert aan, en daarna nog eens een gigantische boost in de verkoop van Coldplay-platen op iTunes. Reken daar nog eens bij dat alle muziekpers van over de hele wereld verzameld zit op SXSW, en je kan er zeker van zijn dat dat gewoon een dikke PR stunt is.
-Linkin Park: het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat die niet in Europa zijn tot aan Werchter?
-RHCP: vooralsnog slechts 1 Europese datum (3 weken voor Werchter, dat is lang), hebben gezegd niet veel data te zullen doen in Europa, geen nieuw materiaal. Voorlopig niets dat erop wijst dat RHCP een grote kanshebber geweest zouden moeten zijn voor Werchter.

Maar als KOL echt de enige mogelijkheid was hadden ze het toch iets tactisch er kunnen spelen. Hadden ze KOL op donderdag gezet en Metallica als afsluiter op zondag , dan was er zoveel commotie niet geweest. (Voor zoverre mogelijk voor de bands zelf natuurlijk, maar je begrijpt wel wat ik bedoel)

Maar als KOL echt de enige mogelijkheid was hadden ze het toch iets tactisch er kunnen spelen. Hadden ze KOL op donderdag gezet en Metallica als afsluiter op zondag , dan was er zoveel commotie niet geweest. (Voor zoverre mogelijk voor de bands zelf natuurlijk, maar je begrijpt wel wat ik bedoel)
Lijkt mij alleen maar meer bewijs dat ze lange tijd wel met andere acts bezig zijn geweest, maar dat dat gewoon niet gelukt is.

Trouwens, nu ik zo door die oude line-ups zit te snuffelen valt me wel op dat Werchter de standaard wel heel hoog heeft gelegd inderdaad.<br>
2005: avondje Audioslave – NIN – Rammstein, volgende dag QOTSA – Foo Fighters – R.E.M. alsof het niks is.<br>
2006: freaking Muse en The Who op een avond, hoe krijgen ze het voor elkaar. De overige dagen op RHCP na wat minder, maar goed, het zegt wel wat dat je die twee bands tot een co-headline constructie kan dwingen (of was Muse sub? Net zo ongelooflijk…).<br>
2007: QOTSA – AM – Pearl Jam (als eerste na hun trauma op Roskilde) en verder Muse, Keane en Metallica op het affiche.<br>
2008: R.E.M., Neil Young en Radiohead op het affiche, en zondag een een-tweetje van Beck en nationale helden dEUS. Lijkt meer op dat van nu, maar nog steeds iets beter.

Ik kan nog wel doorgaan, ook 2009 en 2010 zien er heel goed uit, maar de boodschap is duidelijk. Als je wat we nu hebben met twee subs (Snow Patrol, FATM, zoiets) erbij naast dat lijstje zet, Skrillex, Major Lazer en C&S als afsluiters, dan behoort het toch tot de mindere jaren ook al zitten er al hele sterke namen tussen. Dus ongeacht of het de organisatie te verwijten valt of niet, dat we op iets meer konden/kunnen hopen lijkt met duidelijk.

het is misschien ook zo dat sommige bands misschien nog wel minder groot waren toen (zoals Muse bijv.) maar al waren ze toen al redelijk groot.
Line up is altijd goed van Werchter, nu ook, ze hebben toch aantal flinke namen. Natuurlijk jammer van de andere ''grote'' bands, maar sommige touren misschien niet eens in europa rond die periode van Werchter.
Muse doet dan die festivals, Coachella, Lollapalooza...Er is nog niets aangekondigd voor europa. zal vast nog komen, maar misschien geen festival. who knows. niemand weet wat. ze hebben natuurlijk wat gezegt in interviews maar dat kan ondertussen ook wel weer veranderd zijn! soms komt het niet rond allemaal.
Ja, zelfde geld voor Foo Fighters, ik denk dat die helemaal niet in europa touren in de zomer. bedoel die hebben de laatste paar jaar ook echt alleen maar festivals hier gedaan! dus een gewone tour in zalen is misschien wel wat ze gaan doen.
Coldplay staat dus op dat Itunes festival, maar ook dat zegt niet veel. al zie ik Coldplay wel een exclusief optreden doen op een festival in Europa. Maar goed, RW valt misschien ook bij hun niet in hun schema. zo kan ik nog wel even door gaan, maar ik vind dat RW een goede line up heeft. ze hebben grote namen. enigste naam die ik zou willen ruilen voor een andere is toch echt KOL. maar die keuze is denk inderdaad uit nood gekozen.

@kereltje bedankt dat ik niet nog een keer uit hoef te leggen waarom The Killers kansloos zijn

Dat lijstje met voorgaande jaren is natuurlijk heel indrukwekked, maar AM en QOTSA waren natuurlijk nog lang niet zo groot als dat ze nu zijn. Arctic Monkeys hadden net twee albums uit. Succesvol dat zeker, maar ik denk dat je ze toen misschien nog wel kon vergelijken met Franz Ferdinand nu. Of de reacties toen ook zo positief waren vraag ik me af en misschien kijken we over 7 jaar ook wel heel anders naar deze editie als Arctic Monkeys en Black Keys net zo exclusief zijn als nu Foo Fighters. En ik kan ook niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Keane...

Hoge standaard gezet zeker, maar ik denk ook dat als je naar Bands als Arctic Monkeys en QOTSA kijkt ze nu veel populairder en voor anderen exclusiever zijn, waardoor het nu een stuk indrukwekkender lijkt dan toen.

Zondag inderdaad uitverkocht. Dat heeft de organisatie net op Facebook geplaatst.

Edit: @mynoseknows was eerder ;)

Trouwens, nu ik zo door die oude line-ups zit te snuffelen valt me wel op dat Werchter de standaard wel heel hoog heeft gelegd inderdaad.<br>
2005: avondje Audioslave – NIN – Rammstein, volgende dag QOTSA – Foo Fighters – R.E.M. alsof het niks is.<br>
2006: freaking Muse en The Who op een avond, hoe krijgen ze het voor elkaar. De overige dagen op RHCP na wat minder, maar goed, het zegt wel wat dat je die twee bands tot een co-headline constructie kan dwingen (of was Muse sub? Net zo ongelooflijk…).<br>
2007: QOTSA – AM – Pearl Jam (als eerste na hun trauma op Roskilde) en verder Muse, Keane en Metallica op het affiche.<br>

Misschien moet je ook rekening houden met de jaartallen als je deze lijstjes op gaat noemen, over 2005 bijvoorbeeld audioslave is nou niet echt een enorme band en nin zou nu nog niet eens subheadliner zijn op werchter dus blijft rammstein over als headliner verder was REM gewoon de kol en editors van die periode dus zo gek is het niet dat ze er samen met foo fighters stonden, blur en kol kan ook dus dan moet dat ook kunnen qotsa is eigenlijk pas sinds vorig jaar op veel festivals headliner of sub dus dat was toen gewoon een degelijke sub kortom dat jaar niets extreems hoor. Dan 2006 muse bracht toen pas hun 4de album uit en waren nog lang niet zo populair als dat ze nu zijn waarschijnlijk waren ze dus gewoon sub voor the who. Dan 2007 qotsa en am beide geen headliner toen dus dat er nog iets (in dit geval pearl jam) achteraan kwam lijkt me heel normaal. Zo kan ik de rest ook wel af gaan maar daar heb ik geen zin in, waar het op neer komt is dat groepen ook groeien en van bands die 10 jaar terug nog genoegen namen met een middagspot kun je je niet voorstellen dat ze nu niet zouden headlinen. Ik bedoel kijk naar 1997 daar staan: placebo, radiohead, beck, daft punk, the prodigy, david bowie, smashing pumkins, suede, the chemical brothers, jamiroquai, live en deus verspreid over 2 dagen.

(wat @xSam__ dus ook al zei)

vanuit BIP mogen Sub Focus, Jake Bugg, Kasabian en M.I.A. Best wel doorvliegen naar RW. Vooral die eerste!

vanuit BIP mogen Sub Focus, Jake Bugg, Kasabian en M.I.A. Best wel doorvliegen naar RW. Vooral die eerste!

Je kunt inderdaad niet lijstjes uit het verleden bekijken en dan bands opnoemen die toen vroeg op de programmering stonden. Die waren toen immers niet zo populair als nu. Andersom kan het natuurlijk ook, een act als Killers was jaren geleden weer veel populairder als nu.

Ook ik vind het heel vreemd dat er op de vrijdag en zondag nog grote gaten open zijn voor een Main Stage plek. Op vrijdag heb je eigenlijk alleen Arctic Monkeys met eventueel Major Lazer voor erna. Ellie Goulding zie ik als Klub C of Barn (sub)headliner.
Op zondag heb je natuurlijk Franz Ferdinand en KOL en daar kun je desnoods ook nog Chase and Status, Interpol, Bastille of MGMT op Main Stage zetten. Aan de andere kant heb je vaak op zondag een topact op Main Stage staan als afsluiter met ook goede acts als afsluiter in the Barn of Klub C.

Het enige dat ik kan verzinnen is dat er nog een hoop Main Stage artiesten bijkomen die tot nu toe weinig of niets aan tourdata hebben staan. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Kaiser Chiefs, Snow Patrol, Florence + Machine, Lenny Kravitz. Ik weet het velen KC en SP niets vinden, maar het zijn wel Main Stage namen die met een nieuw album komen. KC kan dan mooi rond 17:00 of 18:00 uur.

Users who are viewing this thread