Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

Maugaza

Playlistbediener
20 jun 2022
6
11
Mijn eerste Pinkpop afgelopen zaterdag gehad.

Als muziekliefhebber moest ik ooit hier een keer naar toe gaan. Uiteraard met Pearl Jam als headliner waar ik groot fan van ben. Echter ben ik te hard gegaan en teveel energie in de dag gestoken dat mijn lichaam om 23:00 uur was gesloopt... Volgende keer misschien toch wat later vertrekken richting Landgraaf, want we waren er al vanaf 13:00 uur.

Bij het zien van de line up's moest ik eerlijk bekennen dat ik de meeste artiesten niet kende. Althans in eerste instantie. Tijdens corona heb ik veel Kink FM geluisterd en zodoende kwam toch KennyHoopla mij bekend voor met het nummer: ' Estella'. Wat ik echt een goede sound vindt. Daarnaast kende ik Royal Blood ook nog niet echt. Van beide artiesten ben ik voorafgaand wat meer muziek gaan luisteren en zodoende werd ik fan en wou ik daar naar toe. Vooral naar Royal Blood, ik moest de anderen overtuigen dat ze met mij meegingen naar Royal Blood i.t.t. Lost Frequencies. Ik zei van: " Jongens het is wel heel errug warm he? Moet je nagaan hoe warm het wel niet is in die tent..." Dus we gingen met zn allen naar Royal Blood, ik toch mijn zinnetje gekregen. En wat heb ik genoten!

Mijn top 3 van de zaterdag:

1. Royal Blood
2. KennyHoopla (stagedivend, salto's, gooien met microfoons. Wat een energie..)
3. Pearl Jam

Volgend jaar gaan we gewoon weer!
 

Steefmeister88

Playlistbediener
4 mei 2022
44
44
Deel 1 - Vrijdag

Ik ben voor de eerste keer alleen naar Pinkpop geweest. Een hele ervaring, maar ik heb een ontzettend leuk weekend gehad.

Donderdag rond de klok van half 8 ben ik in Landgraaf afgezet door mijn vrouw en mijn dochter. Gelukkig dat ik last minute besloot een bolderkar mee te nemen, want 2 km met je hele zooi lopen is toch een behoorlijk end. Aangezien de rij voor camping A bijzonder lang was, ben ik doorgelopen naar Camping B.

Eenmaal een plekje gevonden, had ik redelijk snel mijn tentje opgezet. Het tentje was echter kleiner dan ik gedacht had en zelfs ik met mijn 1,77m stak met mijn voeten tegen het tentdoek wanneer ik ging liggen.

1655795465413.png

Toen het tentje eenmaal stond even een half litertje opengetrokken, want dorst was er zeker. Vervolgens even een rondje gemaakt en uiteindelijk praatje gemaakt bij de buren. Dit was een groepje uit Oosterhout (NB). Heel aardige mensen waar ik uiteindelijk de hele avond bij het gezeten en de nodige biertjes mee heb weggetikt.

Al vroeg scheen de zon op het tentje en rond een uur of half 9 ben ik opgestaan om op het gemakje te wassen, e.e.a. op te ruimen en te ontbijten. Uiteindelijk richting 11h naar het Pinkpop terrein gelopen. Hier uiteraard nog een tijdje moeten wachten voordat de poorten opengingen en in dat half uur kon je al goed voelen dat het broeierig warm ging worden.

Bij velen was er dus ook opluchting toen de poorten opengingen; enerzijds vanwege het geval van 'we mogen weer na 3 lange jaren' en anderzijds, omdat het lekker was om even te lopen en niet meer op elkaar te staan.

1655795889978.png

Vervolgens aangesloten bij de Festileaks meeting. Ontzettend leuk om mensen zo eens 'live' te spreken.

1655796033750.jpeg

Daar even fijn naar Elle Hollis geluisterd. Totaal onbekende naam voor mij, maar harstikke leuk om even mee te openen in de schaduw.

Vervolgens gaan luisteren bij Ten Times Million, wat zeker niet onaardig klonk. maar waar ik al snel last kreeg van de hitte. Ik ben een watertje gaan halen en heb even mijn rust moment gepakt. Gelukkig redelijk in de schaduw waar ik ook nog e.e.a. van Floor Jansen heb kunnen meekrijgen.

Gelukkig op tijd opgeladen om naar Danny Vera te gaan luisteren. Aardig plekje vooraan kunnen vinden en ik heb van iedere minuut genoten. Ik ben fan van deze man van rond 2014 en meerdere optredens van hem gezien. Dit was zeker één van de beste. De achtergrond zangeressen, het Gospel koor: alles klopte wat mij betreft.

1655796475038.png

Vervolgens wat te eten gaan halen en weer even de schaduw gaan opzoeken. Ik was wel blij dat je vanuit tent stage op schermen en luidsprekers diverse optredens kon meevolgen. Blaudzun is eigenlijk altijd zeer degelijk en dat was dit keer niet anders.

Nightwish vond ik persoonlijk een stuk beter dan Floor Janssen die solo zong. Dat kan persoonlijk zijn, want verder dan beide te kennen qua naam kom ik niet. Nightwish zit in het zelfde straatje als Within Temptation en dat kan ik eigenlijk altijd wel waarderen. Puik optreden (Y)

Datzelfde geldt voor Greta van Fleet. Typisch een bandnaam die ik vaker heb gehoord, maar nooit op een festival heb meegepakt. Goed dat daar verandering is ingekomen, want dit is gewoon een fijn groepje om erbij te hebben.

1655796844291.png

Vervolgens gaan luisteren naar Twenty One Pilots. Dat was een vermakelijke show, maar uiteindelijk sta je toch een aantal minuten te kijken naar een zingende man met een bivakmuts op terwijl de mussen van het dak vallen van de hitte. Iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen. Ondertussen, terwijl ik dit zo aandachtig aan het bekijken was werd ik aangesproken door een man naast me. Dat bleek uiteindelijk Rob van 3fm te zijn. (Sorry ik luister amper nog radio tegenwoordig). Bijzonder aardige kerel overigens.

1655797099050.png

Vervolgens was het werderom een kwestie van omdraaien en een paar passen vooruit doen om te genieten van Nothing but Thieves. Net als in 2018 gaven zij weer acte de présence. Heerlijk straks optreden en wat mij betreft ook één van de hoogtepunten van deze Pinkpop edities.

Het was ook tijdens deze show dat de zon plaats ging maken voor schaduw wat direct al als een flinke verkoeling aanvoelde. Tijd voor Metallica om dag 1 mee af te sluiten.

Van te voren veel gelezen over het feit dat de zanger strubbelingen heeft gehad met allerlei verslavingen, dus de vraagt die opkomt is dan toch: Hoe fit en goed gaat deze groep zijn?

Antwoord: Fit genoeg en bijzonder goed! Het enige dat tegenviel was een aantal minuten slecht geluid, maar daar konden zij uiteraard niets aan doen.

1655797490012.png

Knallende afsluiter van de dag, waarna ik terug gestrompeld ben naar mijn 'not-so-much' glamping-waardig tentje. Hier als een blok in slaap gevallen.

Einde deel 1 - Vrijdag

Ik merk dat ik flink aan het ratelen ben, dus ik ga het even in gedeeltes posten ;)
 

PattvD

Randprogramma
21 apr 2022
172
198
Man wat een weekend! Ik heb genoten, niet alleen vanwege de sfeer, het weer en het weerzien met mijn vrienden, maar ook vanwege de kwalitatief goede optredens die er stonden! Hierbij mijn (hopelijk korte) verslag van het weekend, zonder dat ik de andere reviews en comments gelezen heb.

Eerst beginnen met een algemene indruk. De aankleding van het terrein was een stuk beter dan voorheen. Stage 4 is echt een mooie, volwaardige stage geworden. De blokken waren leuke aankleding, en een extra merch stand was ook prima. Toch vielen met de schaduwplekken een beetje tegen: Achterop het veld was echt te weinig schaduwplek voor wat ze beloofden, en de schaduwplek bij stage 4 stond echt te dicht bij het podium. Vaak optredens daar gezien dat ik schuin achter die tarp kwam te staan. Lomp ding wat veel ruimte in beslag nam voor mensen die wel wilden feesten. Daarnaast, de water situatie op vrijdag en zaterdag was echt schandalig. Ik ben blij dat wij bedachten de wasbakken te gebruiken als drinkwater voordat Pinkpop de pushmelding erover uitstuurde. Daarna was er geen doorkomen meer aan. De nieuwe plek van de tent is top, daar heb ik ook mijn twee leukste optredens van het weekend gezien. Niet helemaal overtuigd van de omgedraaide IBA stage, maar ook niet heel fel op tegen. Mogen ze van mij prima volgend jaar weer doen.

Vrijdag
Wij sliepen in een B&B dus werden heerlijk gewekt met een ontbijtje met verse afbakbroodjes, wat yoghurt en wat fruit. Top! Rustig aan gingen wij naar het festival terrein, wetende hoe druk en hoe warm het zou worden. Onze standaard parkeerplaats was helaas omgetoverd tot VIP parkeerplaats (kapitalisme, bah! ;)), dus moesten we in de wijk erachter staan. Eerste optreden wat we meegepakt hebben was Floor Jansen (3*). Wat een stem heeft die vrouw. Ik wist het wel een beetje natuurlijk, maar dit klonk echt goed. Heeft ons overtuigd om zeker Nightwish mee te pakken later diezelfde dag. Dan voorvakje gepakt voor IDLES (4*). Wat een feest, het voorvak ging ook lekker los. Heerlijk hoe de zanger 5 minuten van tevoren al over het podium liep te ijsberen, ongetwijfeld denkend "who the ... is Danny Vera?!". Nightwish (4*) was zelfs vanaf een afstandje fantastisch, lekker veel pyro op de middag. Dit had een hogere rating gehad als ze in het donker mochten staan. Wederom het voorvak voor Greta van Fleet (3*), maar ik moet bekennen dat ik hen de vorige twee keer dat ik ze zag toch wel beter vond. De laatste drie nummers alledrie achtelijk lange solo's gedaan, terwijl er meer dan genoeg ruimte was om hier twee andere nummers van te maken. Viel me een beetje tegen dus. Nothing But Thieves (4.5*) was voor mij het optreden van deze dag. Voornamelijk omdat ik tussen een groepje terecht kwam die er echt een feestje van wilde maken. Veel meegezongen, gedanst en gesprongen. En dan Metallica (4*). Fantastisch. Ik ben niet echt fan van hun werk, maar ze staan er wel gewoon. Twee van mijn vrienden keken echt naar dit optreden uit, en hebben de volle twee uur staan genieten. Dan doe je het goed. Voldaan gingen we weer richting de B&B, onszelf opmakend voor een nóg warmere dag.

Zaterdag
Man man man wat was het warm. Gelukkig was dit qua line-up de minste dag van de drie. Zegt natuurlijk niet dat er geen pareltjes tussen zaten. Ramkot (3*) deden wat ze moesten doen. Leuke dagopener, niets meer niets minder. Maar dan Frank Carter & The Rattlesnakes (5*). Wat een energie. Wat een publiek. Wat een heerlijke humor. Fijn om te zien dat Frank en de band er zelf ook van aan het genieten waren. Gaat dat zien op Jera volgende week! Echt een uur lang feest, waarna we drie uur in de schaduw van de tent stage hebben gelegen om bij te komen. Hierdoor dus Courtney Barnett (2.5*) meegepakt. Niet helemaal mijn muziek. De tent stond ook schandalig leeg. Of nouja, in de achterste helft van de tent zaten/liggen/hingen mensen een beetje op de grond. Ondanks dat het niet mijn smaak was, was wat ze deed wel gewoon goed. Het zal me echter niet heel lang bijblijven. Op naar de teleurstelling van het weekend, Deftones (2*). 2 sterren omdat het instrumenteel goed was. Maar de zang.... dat kan toch niet. Daar zijn we snel weg gegaan om een hapje te gaan eten. Voorvak gepakt bij Royal Blood (4.5*). Dikke prima! Derde keer dat ik ze live zag, en ze lijken elke keer beter te worden. Dit was ietsjes minder dan hun AFAS optreden, maar nog steeds heel sterk. Leuk ook, dat ze die gast van Maneskin op het podium haalden. En dan afsluiten met Pearl Jam (4.5*). Grandioos. Ik miste alleen iets.... Een einde bijvoorbeeld. Wat ze speelden was echt perfect, maar achteraf hoorde je toch veel geluiden dat ze nog wel een drieluik met Just Breathe, Black en Rearviewmirror hadden mogen spelen. Ze stopten ook een kwartier te vroeg. Het enige smetje op een verder perfect optreden.

Zondag
Wat een verademing dat het wat koeler was vandaag! Het veld was ook aanzienlijk leger. Dat weerhield ons er niet van om een lekker feestje te bouwen. Bij Joost (3.5*) bijvoorbeeld. Lekker fout, maar dat maakt het zo goed. Ik denk dat ik ook nooit meer de Crazy Frog themetune over het veld ga horen. Dead Poet Society (3.5*). Was vooraf een van mijn must-sees, maar omdat Joost stiekem ook wel leuk was kwamen we wat later aan. En wat stond het vol. Tot hun eigen verbazing. Live zijn deze mannen net zo goed als op plaat, heel tof optreden! Mooi ook dat ze hun "We want more" momentje hadden, zo vroeg op de dag al! Wij gingen wel iets eerder weg, want Turnstile (4*) wilden we vanuit het voorvak meepakken. Wat. een. gekkenhuis. Ik keek de pits in het begin een beetje aan omdat ik niet zo goed wist hoe wild die zouden zijn. Vrij snel besloten dat ik daar niet tussen ging staan, wat een gekken liepen ertussen. Menselijke piramides maken en roeien tijdens de rustigere nummers... Kwam een beetje respectloos over. Heel sterk optreden wel! Inhaler (3*) was leuk, maar zal me niet heel lang bijblijven. Interpol (5*) daarentegen. Wauw. Stond goed vooraan, derde rij ongeveer, en heb me geen seconde staan vervelen. Wat een performance. Wat een lichtshow. Écht fantastisch. Zelfs mijn vriendengroep, die vooraf skeptisch waren en dus achterin de tent stonden, hebben een uur lang met bewondering staan kijken. Er kon zelfs een bescheiden lachje vanaf bij de band! Show van het weekend voor mij. Volbeat (4.5*) vanaf de heuvel staan bekijken. Dit had eigenlijk de headliner van vandaag moeten zijn, als je kijkt naar de mensenmassa die er stond en hoe goed de band het publiek onder controle had. Imagine Dragons (4*) was echter ook heel sterk. Voelde alsof je naar een stadion optreden aan het kijken was. En wat hebben die gasten achtelijk veel hits zeg. Voldaan gingen wij weer richting huis. Wat is dit weekend snel voorbij gegaan, maar wat hebben we genoten.

Top 10 van het weekend
1. Interpol
2. Frank Carter & The Rattlesnakes
3. Pearl Jam
4. Volbeat
5. Royal Blood
6. Nothing But Thieves
7. IDLES
8. Metallica
9. Imagine Dragons
10. Nightwish
 

hbeen

Nieuw lid
17 mei 2022
4
3
Valt het jullie ook op dat zo veel recensies van pinkpop erg negatief zijn van 3voor12? Weet niet wat voor azijn die hebben gedronken, maar jezus. Bijna elke review van een pinkpop act van hun die ik hen gezien op facebook was negatief. En de reacties bewijzen dan het tegendeel waar iedereen zegt dat het juist heel goed was.
Dat vond ik dus ook!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.022
6.061
nou.... er liep nog een leuke act backstage zondag!
benieuwd of ze op de reserve lijst stonden.
❤️ Dog Eat Dog

1655803439449.png
 
  • Leuk
Waarderingen: rhcp

NiekBBQ

Randprogramma
21 nov 2016
164
85
ga toch fietsen :ROFLMAO:
Smaken verschillen gelukkig.

Heb de hele show op de livestream zitten kijken. Ik vond zijn zang echt heel erg tegenvallen. Voor de rest was het een prima rockshow. Maar wel wat 'simpel'.
Verbaas me daarom dat het zoveel op 1 staat hier. Bij 3voor12 niet eens top25.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.209
4.451
Smaken verschillen gelukkig.

Heb de hele show op de livestream zitten kijken. Ik vond zijn zang echt heel erg tegenvallen. Voor de rest was het een prima rockshow. Maar wel wat 'simpel'.
Verbaas me daarom dat het zoveel op 1 staat hier. Bij 3voor12 niet eens top25.
Als je 100 fans van Zara Larsson had gevraagd een top 3 te maken, had zij op 1 gestaan.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.520
10.922
't Is inderdaad nooit echt representatief hè. Niet te veel aan trekken. Duidelijk is wel dat het blijkbaar een betere show was dan op Hellfest (en Graspop volgens mij ook), wat helaas niet echt best was, dus daar boffen jullie maar mee.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.022
6.061
Smaken verschillen gelukkig.
precies, gelukkig maar

en de stemmen zijn geteld, vind het persoonlijk wel lachen, had het ook niet helemaal verwacht eigenlijk (alhoewel Volbeat ook mijn persoonlijke nr 1 van het weekend is!)...
maar buiten dat, vind het een beetje kort door de bocht als er stemmen geteld zijn, om dan de uitslag lachwekkend te vinden, omdat de uitslag niet voldoet aan je persoonlijke uitgangspunt (dat laatste is een aanname).
en dat smaken verschillen en ook de mensen die reageren verschillen blijkt ook uit de verschillen tussen de lijst van Festileaks en de lijst van 3voor12 he... en verschil mag er zijn
 

PattvD

Randprogramma
21 apr 2022
172
198
precies, gelukkig maar

en de stemmen zijn geteld, vind het persoonlijk wel lachen, had het ook niet helemaal verwacht eigenlijk (alhoewel Volbeat ook mijn persoonlijke nr 1 van het weekend is!)...
maar buiten dat, vind het een beetje kort door de bocht als er stemmen geteld zijn, om dan de uitslag lachwekkend te vinden, omdat de uitslag niet voldoet aan je persoonlijke uitgangspunt (dat laatste is een aanname).
en dat smaken verschillen en ook de mensen die reageren verschillen blijkt ook uit de verschillen tussen de lijst van Festileaks en de lijst van 3voor12 he... en verschil mag er zijn
De voting een dagje extra open laten had ik niet erg gevonden. Had Interpol die top 10 wel gehaald ?
 
  • Leuk
Waarderingen: S.O.S.

Steefmeister88

Playlistbediener
4 mei 2022
44
44
Volbeat op 1 vind ik is echt lachwekkend.
FTFY ;)

Volbeat was ook mijn nummer 1, maar had er best begrip voor gehad wanneer Metallica bv op 1 had gestaan. Ik ben nu eenmaal niet onpartijdig wanneer het op Volbeat aankomt. Eerste keer echt live in levende lijve gezien. Gisteren heb ik het concert nog een keer op TV teruggekeken. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik hier wel merkte dat Poulson zijn stem heel even inderdaad een maandje of 2 moet rust krijgen. Devils bleeding crown op Telia Parken 2017 toont dat wel aan:


Anyhow het was een mooie editie van PinkPop en smaken blijven uiteindelijk toch verschillen.
 
  • On fire
Waarderingen: DennisvdBr

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.209
4.451
Ook hier maar een (hopelijk, maar waarschijnlijk niet zo heel) kort verslag van mijn Pinkpop.

Die begon op donderdag rond een uurtje of 9. Tentje opgezet, de eerste pilsjes geopend en een avondje doorgehaald op de silent disco. Toch wel een duidelijke verbetering de laatste twee edities om de camping al een avond eerder open te gooien.

Na een kort nachtje kon het dan beginnen voor het echt. Wat was het weer lekker om het terrein op te lopen zeg! Ik stond niet als eerste voor de poort, maar het fijne gevoel was er niet minder om. Eerste optreden was Antoon. Prima start van het festival voor mij. Leuke popliedjes, had er zin in en Big2 erbij maakte het nog wat leuker. Daarna geprobeerd Danny Vera helemaal te vermijden, maar dat lukte niet volledig omdat ik toch een fijn plekje wilde bemachtigen voor Idles. Wat een heerlijke bak herrie was dat zeg! Een van de betere optredens van dit weekend! Daarna een stukje Nightwish geprobeerd omdat ik het toch wel eens wilde zien. Maar moet toch concluderen dat het niet mijn ding is. Kende wel wat nummers, maar het deed me vrij weinig. Dat laat onverlet dat het een goeie zangeres en dito band is, maar niet mijn ding. Kan me voorstellen dat het 's avond laat iets meer zou doen, maar nu ben ik toch op tijd weggegaan. En wel voor een volgend hoogtepunt van het weekend, Froukje! Tot vrijwel het eind van Pinkpop stond zij bovenaan mijn lijst van beste optredens. Daarna moest er ook gegeten worden en werd de temperatuur weer wat fijner. 21 pilots helaas niet echt gezien, maar vond het later op tv best tof uitzien. 21 Pilots dus eigenlijk nagenoeg gemist, maar dat werd gevolgd door nog een van mijn favoriete (en tweede top 3 notering) van het weekend; Sylvie Kreusch. Was al een beetje bang ervoor dat er niet veel opkomst zou zijn omdat Nothing But Thieves en Parcels gelijktijdig stond gepland, maar voor het handjevol publiek, voornamelijk Belgen, dat er stond werd een ijzersterk optreden gegeven. Ga haar op DTRH weer zien, met hopelijk wat meer publiek.
Uiteindelijk toch ook nog een stukje Metallica gezien en kan niet anders zeggen dat ze heel goed zijn in wat ze doen, maar dat wat ze doen dus niet echt mijn ding is. Als het de eerste was dat ik ze zag, zou ik het nog wel interessant vinden, maar heb ze in 2008 gezien, een stukje in 2014, dus dit deed me ook niet meer zo heel veel.

Maar toen was de vrijdag nog niet afgelopen natuurlijk. Want fenomeen Donnie heeft de tent op Camping B nog eventjes vakkundig op de kop gezet. Heb me hier heel goed vermaakt. Na een nog kortere nacht dan de nacht ervoor (nu was het 04:00 uur erin en 07:30 uur eruit zweten..) weer fris en fruitig, of iets dat daarop lijkt, voor dag 2. Ik ga het wat korter houden hier en daar. Ronnie Flex vond ik leuk, Crowded House deed me vrij weinig, maar ok. En toen denk ik wel de grootste fout van het weekend gemaakt. Mede door de hitte een beetje loom geworden en door vrienden die bij Chef Special bleven hangen, heb ik dat ook gedaan en Courtney Barnett gemist. Chef Special was weinig aan, kan ik ook kort over zijn.. Kaleo vervolgens van een afstandje gezien, maar te weinig opgelet om daar echt iets over te zeggen en toen naar toch wel de verrassing van het weekend voor mij; Tones and I. Had er niet hele hoge verwachtingen van, maar gewoon echt een toffe oprechte dame die goed zong, de tent goed meekreeg en ook de onbekendere nummers waren wel tof.
Vervolgens Maneskin vakkundig vermeden en blijven hangen voor Lost Frequencies. Ook een heel tof optreden. Ik las de 3voor12 recensie en het helpt niet als je iemand dit laat recenseren die overduidelijk anti dj's en elektronische muziek op festivals is. De tent ging ondanks de temperaturen goed uit zijn dak. Dan Pearl Jam nog. Dat deed me eigenlijk nog minder dan Metallica. Laat ik het daar maar bij houden. Ik snap wel dat zulke grootse artiesten worden geboekt, dat zag je ook aan de drukte de eerste twee dagen, maar voor mij hoeft het niet om weer de zelfde band als twee edities (toegegeven Covid) geleden komt om twee uur nummers te spelen die hij al een miljard keer heeft gespeeld.

Na twee hele korte nachten, werd deze nacht toch iets minder intens en beginnen bij mij ook iets meer dan 30 jaartjes te tellen, dus deze nacht was iets langer qua slaap en korter qua bier.

De laatste dag vanwege de hitte maar ook weer iets later gestart. Jammer genoeg wel Son Mieux gemist, maar zal niet de laatste keer zijn dat zij ergens te zien zijn in de buurt. Turnstile ook wel jammer, maar kwam toch net niet snel genoeg op gang. Voor mij begon de laatste dag met Ziggy Marley. Lekker relaxt, temperatuur was fijner. Enige minpuntje is toch geen three little birds. Maar soit. Daarna eigenlijk omgedraaid en Zara Larsson van een afstand bekeken. Klonk prima, maar ook weer niet bizar goed opgelet om er echt veel zinnigs over te zeggen. De Staat bewees vervolgens toch wel gewoon een fantastische festivalact te zijn. Maar Chef Special me koud liet (en dat was nogal een opgave) was De Staat wel heel tof! Het helpt natuurlijk ook wel als je een nummer als Witch Doctor hebt geschreven en de choreo daaromheen hebt bedacht. Daarom iets later aangeschoven bij Interpol, maar de tent was niet helemaal vol, dus prima te doen. Interpol was ook een flink hoogtepunt, steengoede band, dito nummers en uitstekende live performance. Misschien mede doordat ik ze niet voor het eerst zag net buiten de top 3 beland, maar toch wel een heel hoge notering! Nog eventjes blijven hangen in die buurt en niet zonder reden. Hét hoogtepunt van het weekend was namelijk aanstaande. Eefje de Visser, wat een bizar mooi optreden was dat. De recensie van 3voor12 verwoordde in dit geval wel mijn beleving perfect. Met bitterzoet heeft ze het beste Nederlandstalige album ooit gemaakt en heeft een even goede live performance. Eefje was voor mij de koningin van Pinkpop 2022 (met Froukje en Sylvie Kreusch als prinsessen op 2 en 3!).

Bleef nog één optreden over en dat was Imagine Dragons. Ik begrijp dat ik hiermee op heel wat tenen trap, maar voor mij was dit de leukste van de drie afsluiters. Ik vind het fijn dat er nieuwe headliners komen. Daarbij hebben ze toch echt een groot scala aan hits opgebouwd, die ik vaak niet al 1000x heb gehoord. Toegegeven, de drukte die dag en bij het optreden van ID maakt dat ik natuurlijk ook begrijp dat de organisatie liever Pearl Jam en Metallica ziet,

Kortom; een fantastisch weekend, hele goed optreden gezien en wat is het weer fijn dat we een weekend Pinkpop hebben gehad!

Toch kan ik niet alleen maar hosanna roepen en zijn er ook wel wat minpunten;

1. De watervoorziening. Op dag 1 en 2 waardeloos. Ik heb de redenen gelezen, maar daar kan ik niks mee. Net als dat je voorzieningen moet treffen die adequaat zijn als er noodweer is in de zin van regen of onweer, moet je dat als top of the league festival ook voor andere extreme omstandigheden doen. Dat is niet gebeurd, met gevaarlijke situaties als gevolg.
2. De nieuwe indeling ben ik niet heel blij mee. Er blijft nu nog meer volk op het veld liggen met matjes en ik vond het veel fijner om helemaal rondom te kunnen lopen. Wel positief vond ik de wc's, althans het aantal daarvan en de bredere kalm aan laan (die deed zijn naam nu wat meer eer aan).
3. Een laatste minpunt; het aanbod vegetarisch eten. Voor vegetariërs is het aanbod buiten de kalm aan laan heel beperkt. Een vegaburger of bij de thai food kraam iets meer dan een vega loempia zou toch niet te veel gevraagd zijn anno 2022, lijkt mij.

Op naar 2023!!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.022
6.061
na mijn vrijdag van Pinkpop 2022, tijd voor de zaterdag

Mijn Pinkpop zaterdag 2022…

De zaterdag ochtend ook weer vroeg bij het festival terrein. Maar deze keer niet zo vroeg dat de poort nog dicht was, maar kon wel doorlopen door de security. Deze dag had ik een handdoek bij me om regelmatig nat om mijn nek te houden ter verkoeling. De verwachtingen van de temperatuur waren behoorlijk aanzienlijk, 37+… Even nog over de terreinindeling. In verband met de looplijnen op het terrein, was ik eigenlijjk wel tevreden dat ik Ramkot in Stage 4 gewisseld had voor een forum meeting. Ik vond voor mijn ‘planning’ en mijn postities op het terrein niet efficient om naar Stage 4 te lopen en weer terug. Overigens, in de drukte van zo’n 70.000 is ook de looproute naar de tent niet heel efficient. Ik deed er bij vol veld gemiddeld 20 minuten over om van in de tent naar vooraan links bij mainstage te komen. En, dan neem ik nog de fastlane achter FOH en voor de geluidtorens bij de mainstage om de oversteek te maken van west naar oost. Ik denk dat het een idee is voor de organisatie om nog zo’n ‘fastlane’ geasfalteerd te creeren achter FOH bij IBA in deze opzet. Ik denk dat toch zonder de doorsteek naar het noord gedeelte langs de andere zijde van IBA, wellicht dat zo’n ‘fastlane’ / oversteekplek wel interessant is.

1655810607841.png

Maar goed, inmiddels met het eerste Brand biertje van de dag en klaar gaan staan in voorvak bij IBA voor Son Mieux. Een band waar ik tijdens de lockdown’s een band mee opbouwde doordat deze geregeld op playlists voorbij kwam. Van de ruime NL inbreng dit jaar op Pinkpop, wellicht de grootste must see voor mij. En WOW, wat een set speelde Son Mieux! Ben een liefhebber geworden van deze band en dat kwam er ook goed uit. Wat een feest. Ook nog een extra compliment voor Camiel Meiresonne, struikelen op het trapje en gewoon doorgaan! Ja, deze band had de komst naar Pinkpop dik verdient en ook zeker waar gemaakt op dit podium op dit tijdstip en op dit moment, perfecte gig. Plek verovert in mijn top3 van Pinkpop 2022 en in mijn hart.

Ik ben vervolgens blijven hangen langs IBA’s FOH. Beetje op afstand een klein half uurtje Ronnie Flex mee gekregen. Het zag er gezellig uit, maar niet iets dat me heel erg kan bevallen. Ook een moment voor de forum meeting. Vervolgens richting de tent gelopen. Ruim op tijd voor Frank Carter en The Rattlesnakes. Wat een bulk energie wordt daar ingelegd en interactie met publiek. Ja, zo verwacht je een punkrock show! Maakte hele goeie indruk, laat achteraf gezien een plek over in mijn top5 van het weekend.

1655810663387.png

Helaas wel zien terug te komen naar de oostzijde van het terrein, dus eerder de tent verlaten, om tijdig klaar te staan voor Crowded House links voor bij de Southstage. Sentiment act… Neil Finn stond nog niet zo heel lang terug op het zelfde podium, met Fleetwood Mac als vervanger van Lindsey Buckingham in 2019. Crowded House geen onbekende voor Pinkpop, 1994 stond de band al op Pinkpop. Maar zelfs als die classic act was Neil Finn geen onbekende voor Pinkpop, in 1980 speelde hij met Split Enz op het ietswat in vergetelheid geraakte “Pinkpop Binnen” in Maastrichtse Eurohall (de voorganger van MECC). Maar zo classic als de broers Finn zijn, zo fit komen ze over en klinken nog als een zonnetje met de nodige herkenbare Radio2 klassiekers. Vervolgens heb ik op een afstandje eea gekeken van Chef Special, maar niet meer aandachtig dan voorgaande passage’s bij Pinkpop. Goed moment om even op afstand te blijven en een broodje mexicano te nuttigen. Omdat de honger nog niet geheel gestild was, ook nog een broodje hamburger, toch nog even tijd.

1655810886763.png

Klaar gaan staan voor Kaleo, maar merkte dat de warmte wel grip op me begon te krijgen. Na een klein half uur Kaleo, niet helemaal fris te voelen, toch maar goed weer in de rij gaan staan voor water. T-shirt nat, Pinkpop-hoed nat en handdoek weer nat om de nek, 2 x vers gevulde waterzak leeg drinken en een gevulde waterzak mee. Om vervolgens even te zitten in een plekje schaduw. Na 5 minuten ging het wel iets beter… Een korte pauze was blijkbaar nodig. Om vervolgens na een kwartiertje weer verder te gaan. Eigenlijk heb ik Kaleo maar voor 10 procent mee gekregen en op de IBA was Deftones al gestart. Heb de keuze gemaakt om in de buurt van de security ring van Southstage klaar te gaan staan in de schaduw van het hoofdpodium. Om te wchten om Maneskin, daarbij merkte ik dat een moment van rust geen overbodige luxe was en kon hier wel even vertoeven totdat de zon weer tevoorschijn kwam van achter het dak van het hoofdpodium. Daarbij was deze plek ook wel ideaal om klaar te staan voor Pearl Jam, nog later op de avond.

1655810729336.png

Maneskin stelde totaal niet teleur. Wat een energie spat die act uit. Fijne rock. Ik versta verder geen italiaans, maar die paar italiaanse nummers worden goed opgeleukt door de act die ze zijn. Alles behalve saai en ook zeker niet slecht. Ik dacht nooit dit te zeggen over een songfestivalact op Pinkpop, maar mensen Maneskin staat in mijn top5 van het weekend! Hierna op een afstand nog ietsje mee gekregen van Royal Blood. Maar vooral blijven plakken voor Pearl Jam in plaats van vedder weg gaan staan. Maar eerst het afscheidfilmpje van Jan Smeets… Prachtig, aan 1 kant ongemakkelijke plaatsvervangende schaamte en aan andere kant ontroerend. Jantje bedankt, men kan niet ontkennen dat wat (o.a.) Jan neergezet heeft, een puike fundering is voor de Nederlandse livemuziekscene.

1655810770472.png

Tja, Pearl Jam… Begonnen in tegenstelling tot Metallica op tijd. Daarbij ook nog kei hard de lat hoog leggen door met Even Flow de set te starten. Eddie Vedder had de praatstoel bij zich en liet zich vooral niet weerhouden om evenals in 2018 het iconische camerakraan moment met de cameraman weer aan te snijden. De band kan zich deze tour goed presenteren met een lading aan oud en nieuw werk, alsmede de eerste keer op Pinkpop spelen van vriend Floyds (zoals Eddie zei) nummer Comfortably Numb! Om de set uiteindelijk abrupt om 23:45 te vroeg te eindigen met, Alive!

binnenkort de zondag weer...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken