Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Mijn Pinkpop vrijdag 2022…

Na 3 jaar… eindelijk… maar ja, veel te vroeg voor de poort. Maar wat is nog 1,5 uur wachten aan de poort na 3 jaar wachten, na een kaartje 31 maanden geleden gekocht en een 2 edities uitstel?!?

1655726323108.png

Maar als ik dan eindelijk binnen ben, ja rode oogjes! Met de tranen op de wangen neem ik een vers gedrukt programmaboekje in ontvangst en loop via de hellingbaan, want geen trap meer, naar het veld. Even kort op de knieen in het verse gras. Daarna de Amnesty stand zoeken om het hoedje (van 2020) op te halen. (kleine review over het hoedje, dat dubbellaags is veel te warm en de opdrukken zijn niet fijn op mijn kale hoofdhuid). Munten halen en 12:30 even een moment voor een kleine en hele vroege forum meeting (leuk om mensen live te zien). Niet heel veel van Elle Hollis mee gekregen en om 13:15 langzaam richting My Baby gegaan. Kwam er al meteen achter dat de looproute Tent – Mainstage geen fijne opgave is dit jaar. Looplijnen zijn niet fijn zo, mis toch in deze opzet het omlopen langs de andere zijde van IBA-stage.

1655726256769.png

Maar goed, eenmaal met een vers Brand bier aangesloten bij Cato van Dijck en haar mannen, heerlijk… My Baby stelt toch niet teleur, waardige opener voor de mainstage sinds jaren. Wel alsnog iets eerder vertrokken om Floor goed te kunnen zien. Ik had zelf het idee dat ze ook behoorlijk op de roze wolk zat die Pinkpop heet! Straalde ze ook op me over en pakte me wel. Daarbij, verdomme, wat heeft dat stoere wijf een top stem (met alle respect!) Ook nog Henk Poort er bij… moet zelf zeggen niet zo veel met het Phantom nummer te hebben en ben ook al bij het Frozen nummer richting de Mainstage. Merk hier wel dat de Oostzijde / overzijde van het terrein rustiger is dan de Westzijde / zijde aan de ingang.

1655726031349.png

Danny Vera voor mij geen onbekende, vaker gezien en ook in kleinere zaal die destijds nog niet half vol zaten. Mooi om hem dan, door die ene hit, te zien gegroeid naar de mainstage van Pinkpop. En binnen kortste keren is het veld veranderd in een nachtclub met zijn americana en country/bluesrock. Band had er ook goed zin in en af en toe een dolletje is Danny niet vies van.

1655725967646.png

Vervolgens is het toch wel tijd om een hapje eten te zoeken, langs de tent waar Blaudzun staat is dat wel te doen. Met een smokey burger kunnen we er weer even tegen. Blaudzun klonk als vanouds, prima, maar voor mij minder bijzonder dan de vorige passages bij Pinkpop. Kortom het was een goeie keuze om het eet moment hier bij de tent te combineren. Ook mooi de 3 schermen aan de weerszijde van de tent, dat ook van buiten heel goed alles in de tent gevolgd kon worden. Maar wel weer terug van Noord door de inmiddels volle mensenmassa naar de mainstage, om alweer naar Floor te gaan.

Kan heel kort zijn over Nightwish, maar dat ga ik even niet doen… Jezus mina! Wat staat deze band laag op het affiche? Oke ze staan op mainstage, maar ze hadden ‘hoger’ op een prominentere spot gemogen van mij. Dat bewees de Finse band met ‘onze’ Floor wel. Werkelijk kippenvel bij ‘Elan’ en ‘Nemo’ en dat bij 35 graden, heerlijk… Dit is dat gevoel bij live muziek dat we zo lang gemist hebben. Nightwish was voor mij raak, goeie boeking Mojo maar te lage spot. Wat moet je dan nog… naar de boys van Greta van Fleet. Tja, met zo’n strakke broek haal je de hoge-Robert-Plant-noten wel. Heerlijke muziek voor zo’n festival. De jongens halen dat kleine toefje Woodstock gevoel naar boven, ik denk dat ik het zo moet omschrijven. Ben zelf niet heel gecharmeerd van dat nieuwe album, maar als ze met het debuut werk komen waar ze in 2018 nog de tent mee plat kregen is het feest op Megaland. Verder terug gelopen na Greta van Fleet was niet echt nodig voor mij. Van een afstand een beetje Twenty One Pilots. Daarbij zoals ik verwachte, kon het me niet heel erg boeien. Niet dat het enorm saai was, maar ik ga er niet warm van worden (wat ook niet hoefde van de muziek vandaag, boh wat was het warm). De tocht om water te vinden vraagt wel om wat afstemming, als in, de niet al te lange wachtrij zoeken… Bij de barren was het overigens goed te doen. Moet dus sowieso wel compliment maken aan de organisatie dat het qua barren en toiletten heel goed geregeld was bij 70.000! Zeker qua barren en toiletten is deze opzet en indeling uitstekend en een vooruitgang gebleken wat mij betreft.

1655726136323.png

Nou ik toch aan deze hoek van het terrein sta, kan je net zo goed ook goed aansluiten voor Nothing But Thieves. Prima band blijft het toch en Conor Mason een dijk van een stem. Vind het zelf een ondergewaardeerd bandje met een flinke dosis Skyradio-hits. Verlies hier in de menigte nog mijn (Festileaks-)waterzakje… Dus ik zeg dat tegen mijn nicht, krijg ik toch een mooie Pinkpop-WML-waterzak bij de WML stand van d’r. Heel aardig. Fijn, met deze temperaturen om een frisse waterzak te hebben en geen oververhit waterhoofd. Alleen met deze temperaturen veranderd een vers koud gevulde waterzak langs het lichaam na 15 minuten in een lauwe thee… Door naar de kebab tent, waar ik en durum kebab bestelde en een laf opgerold broodje smakeloze shoarma kreeg met verse sla voor 4 munten, waarna je moet uitkijken dat het vet niet over je tshirt drupt... Dikke onvoldoen hier wat mij betreft!

...en dan de klapper van de dag. METALLICA!!! Tja, need I say more! Metallica maakt de eerste dag van de Pinkpop-knaldrang waar, letterlijk. Moet je wel op wachten, maar dan heb je ook wat. Mannen begonnen kwartier te laat, terwijl ze deze keer niet het onweer hoefde af te wachten. Besloten vervolgens wel om de setlist vol af te maken en trokken de eindtijd van Pinkpop tot 00:15. Maar was het helemaal waard. Tja Niek Murray, dit zijn de soort headliners die ook ik graag terug zie komende jaren, naast de pop-kinderfeestjes….

1655726184058.png

(de rest volgt in komende dagen)
 

Tvanzal

Nieuw lid
20 mei 2022
2
2
1. Volbeat, Wat was dat een machtig mooi optreden
2. Mijn nummer 2 kwam er gelijk achteraan met Imagine Dragons, muzikaal misschien niet het beste maar wat een show en de vele hits die ze hebben en speelde maakte het mij nummer 2 net boven mijn nummer 3
3. Pearl Jam, 1 woord nodig: Prachtig, Tweede keer Pearl Jam op Pinkpop maar wat waren ze weer goed!

2 die het lijstje net niet gehaald hebben zijn: Chef special (was te warm voor ze om er echt een feest van te maken) en Smash into pieces
 

boudewijn1969

Nieuw lid
17 nov 2019
2
1
1: Nightwish, helaas veel te vroeg geprogrammeerd, hoort echt in het donker te spelen. Geweldig optreden.
2: Volbeat, heerlijke show.
3: Metallica, helaas was James niet super bij stem, maar wat hadden de mannen er zin in.
Geweldige set, echt super.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Mieknok

Campingartiest
15 jun 2022
59
73
Ik was het hele weekend van huis (helaas niet op Pinkpop?) en zit nu Nightwish terug te kijken. Fantastisch optreden!
 

pinkpopmaastricht

Playlistbediener
19 feb 2018
21
14
De extreme hitte bleef Landgraaf even bespaard zondag. Maar in een fijn zonnetje was het heerlijk vertoeven op Pinkpop. Op een inderdaad iets relaxter (lees minder druk) Megaland kreeg dat zonnetje gezelschap van de zomerse reggaeklanken van Ziggy en Bob Marley.

Zonder echte aankondiging leek iemand de volumeschuif een seconde of 10 te laat open te gooien, en chillde Ziggy zo het nummer Pimpers Paradise in. Heerlijk! Complimenten voor de heel strakke zang van de twee achtergrondzangeressen en de band. Ook Ziggy klonk - vooral de eerste vijf nummertjes - goed bij stem. Daarna werd het wat schor, maar samen met zijn gevolg zorgde hij alsnog voor een goede sound.
Net als bij Danny Vera vond ik het publiek hier wel weer erg rustig. Ziggy vond het allemaal best en probeerde op zijn beurt ook niet veel qua interactie - op één momentje na waarop hij het (99% witte) fanvak opriep ‘to unite’. ‘Rascists dont want us to Unite. Politicians dont want us to unite. Lets unite’. Wel mooi, maar daar bleef het ook bij qua interactie.

Gemiste kans voor open doel was natuurlijk het niet spelen van Three little birds: dé stadionsong waarmee je de gehele pinkpopweide wellicht ‘united’ in reggaeklanken had kunnen onderdompelen; die werd niet gespeeld. Maar ach..don’t worry bout a thing…

Want van een afstandje begon Zara Larsson alweer nummertjes te spelen. Tja..ze heeft misschien kutmuziek. Maar zingen kan ze behoorlijk. Dat bewijst ze met haar ‘symphony’. Toch respect, hoewel niet helemaal mijn cup of pinkpop-tea.

Na per ongeluk een nummer van Meau te hebben meegepikt, was het alweer bijna tijd voor Volbeat. Volbeat kennelijk een fanatieke aanhang. Die was er niet van gediend dat het fanvak ongeveer30/40% leeg werd gelaten, wellicht na de eerdere te volle fanvakken bij Twenty one Pilots. Dat leidde tot het vermakelijke tafereel van veldrenners. Waar dan ook wel weer sportief mee werd omgegaan door Pinkpop. Ze zingen en klinken feilloos. De nummers zijn leuk. Het klonk retestrak. Maar toch niet helemaal mijn feeling dat Volbeat. Geen idee waar het precies aan ligt. Maar leuk om een keer gezien te hebben.

De Staat vond ik goed spelen. Lekkere riffs en een goed gevoel voor humor.

Imagine Dragons ook wel geslaagd. Al snap ik niet hoe een 3voor12 daar dan positief over kan zijn, terwijl ze eerder een Twenty One Pilots (‘teveel toeters en bellen’) volledig de grond in boren. Ik vind het vergelijkbaar. En ook allebei leuk:)

Good to be back. Ik had het gemist. Tot volgend jaar!
 
Laatst bewerkt:

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.676
7.436
Hoe was / reageerde het publiek bij Nightwish zo vroeg op de middag? Kan het mis hebben natuurlijk, maar zit de gemiddelde Pinkpopbezoeker hierop te wachten? Het is toch een wat ander publiek dan bij een metalfestival ?
 

pinkpopmaastricht

Playlistbediener
19 feb 2018
21
14
Hoe was / reageerde het publiek bij Nightwish zo vroeg op de middag? Kan het mis hebben natuurlijk, maar zit de gemiddelde Pinkpopbezoeker hierop te wachten? Het is toch een wat ander publiek dan bij een metalfestival ?
Het was Metallica-dag. Dus er waren toch wel veel liefhebbers hoor, waaronder trouwens niet ondergetekende. Froukje hield ondertussen de (volle) tent warm voor het overige publiek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.676
7.436
Het was Metallica-dag. Dus er waren toch wel veel liefhebbers hoor, waaronder trouwens niet ondergetekende. Froukje hield ondertussen de (volle) tent warm voor het overige publiek.

Ohja, dat klopt natuurlijk. Wat dat betreft gelukkig wel op de goede dag geplaatst en ook al denk ik dat de meeste Metallica fans niet per se heel erg fan van een Nightwish zijn, zullen ze elke vorm van metal toch wel waarderen op niet-metal-specifiek festival.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Hoe was / reageerde het publiek bij Nightwish zo vroeg op de middag? Kan het mis hebben natuurlijk, maar zit de gemiddelde Pinkpopbezoeker hierop te wachten? Het is toch een wat ander publiek dan bij een metalfestival ?
Bombastisch metal. Soms wat zweverig. Melodieus. Pakkend. Hadden gewoon headliner moeten zijn of in ieder geval sub ipv Circus TP.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Mijn Pinkpop vrijdag 2022…

Na 3 jaar… eindelijk… maar ja, veel te vroeg voor de poort. Maar wat is nog 1,5 uur wachten aan de poort na 3 jaar wachten, na een kaartje 31 maanden geleden gekocht en een 2 edities uitstel?!?

Bekijk bijlage 1970

Maar als ik dan eindelijk binnen ben, ja rode oogjes! Met de tranen op de wangen neem ik een vers gedrukt programmaboekje in ontvangst en loop via de hellingbaan, want geen trap meer, naar het veld. Even kort op de knieen in het verse gras. Daarna de Amnesty stand zoeken om het hoedje (van 2020) op te halen. (kleine review over het hoedje, dat dubbellaags is veel te warm en de opdrukken zijn niet fijn op mijn kale hoofdhuid). Munten halen en 12:30 even een moment voor een kleine en hele vroege forum meeting (leuk om mensen live te zien). Niet heel veel van Elle Hollis mee gekregen en om 13:15 langzaam richting My Baby gegaan. Kwam er al meteen achter dat de looproute Tent – Mainstage geen fijne opgave is dit jaar. Looplijnen zijn niet fijn zo, mis toch in deze opzet het omlopen langs de andere zijde van IBA-stage.

Bekijk bijlage 1969

Maar goed, eenmaal met een vers Brand bier aangesloten bij Cato van Dijck en haar mannen, heerlijk… My Baby stelt toch niet teleur, waardige opener voor de mainstage sinds jaren. Wel alsnog iets eerder vertrokken om Floor goed te kunnen zien. Ik had zelf het idee dat ze ook behoorlijk op de roze wolk zat die Pinkpop heet! Straalde ze ook op me over en pakte me wel. Daarbij, verdomme, wat heeft dat stoere wijf een top stem (met alle respect!) Ook nog Henk Poort er bij… moet zelf zeggen niet zo veel met het Phantom nummer te hebben en ben ook al bij het Frozen nummer richting de Mainstage. Merk hier wel dat de Oostzijde / overzijde van het terrein rustiger is dan de Westzijde / zijde aan de ingang.

Bekijk bijlage 1966

Danny Vera voor mij geen onbekende, vaker gezien en ook in kleinere zaal die destijds nog niet half vol zaten. Mooi om hem dan, door die ene hit, te zien geroeid naar de mainstage van Pinkpop. En binnen kortste keren is et veld veranderd in een nachtclub met zijn americana en country/bluesrock. Band had er ook goed zin in en af en toe een dolletje is Danny niet vies van.

Bekijk bijlage 1965

Vervolgens is het toch wel tijd om een hapje eten te zoeken, langs de tent waar Blaudzun staat is dat wel te doen. Met een smokey burger kunnen we er weer even tegen. Blaudzun klonk als vanouds, prima, maar voor mij minder bijzonder dan de vorige passages bij Pinkpop. Kortom het was een goeie keuze om het eet moment hier bij de tent te combineren. Ook mooi dat er 3 schermen en de weerszijde van de tent ook van buiten heel goed alles in de tent gevolgd kon worden. Maar wel weer terug van Noord door de inmiddels volle mensenmassa naar de mainstage, om alweer naar Floor te gaan.

Kan heel kort zijn over Nightwish, maar dat ga ik even niet doen… Jezus mina! Wat staat deze band laag op het affiche? Oke ze staan op mainstage, maar ze hadden ‘hoger’ op een prominentere spot gemogen van mij. Dat bewees de Finse band met ‘onze’ Floor wel. Werkelijk kippenvel bij ‘Elan’ en ‘Nemo’ en dat bij 35 graden, heerlijk… Dit is dat gevoel bij live muziek dat we zo lang gemist hebben. Nightwish was voor mij raak, goeie boeking Mojo maar te lage spot. Wat moet je dan nog… naar de boys van Greta van Fleet. Tja, met zo’n strakke broek haal je de hoge-Robert-Plant-noten wel. Heerlijke muziek voor zo’n festival. De jongens halen dat kleine toefje Woodstock gevoel naar boven, ik denk dat ik het zo moet omschrijven. Ben zelf niet heel gecharmeerd van dat nieuwe album, maar als ze met het debuut werk komen waar ze in 2018 nog de tent mee plat kregen is het feest op Megaland. Verder terug gelopen na Greta van Fleet was niet echt nodig voor mij. Van een afstand een beetje Twenty One Pilots. Daarbij zoals ik verwachte, kon het me niet heel erg boeien. Niet dat het enorm saai was, maar ik ga er niet warm van worden (wat ook niet hoefde van de muziek vandaag, boh wat was het warm). De tocht om water te vinden vraagt wel om wat afstemming, als in, de niet al te lange wachtrij zoeken… Bij de barren was het overigens goed te doen. Moet dus sowieso wel compliment maken aan de organisatie dat het qua barren en toiletten heel goed geregeld was bij 70.000! Zeker qua barren en toiletten is deze opzet en indeling uitstekend en een vooruitgang gebleken wat mij betreft.

Bekijk bijlage 1967

Nou ik toch aan deze hoek van het terrein sta, kan je net zo goed ook goed aansluiten voor Nothing But Thieves. Prima band blijft het toch en Conor Mason een dijk van een stem. Vind het zelf een ondergewaardeerd bandje met een flinke dosis Skyradio-hits. Verlies hier in de menigte nog mijn (Festileaks-)waterzakje… Dus ik zeg dat tegen mijn nicht, krijg ik toch een mooie Pinkpop-WML-waterzak bij de WML stand van d’r. Heel fijn, met deze temperaturen om zo’n waterzak te hebben en geen waterhoofd. Alleen met deze temperaturen veranderd een vers koud gevulde waterzak langs het lichaam na 15 minuten in een lauwe thee… Door naar de kebab tent, waar ik en durum kebab bestelde en een laf opgerold broodje smakeloze shoarma kreeg met verse sla voor 4 munten, waarna je moet uitkijken dat het vet niet over je tshirt drupt... Dikke onvoldoen hier wat mij betreft!

...en dan de klapper van de dag. METALLICA!!! Tja, need I say more! Metallica maakt de eerste dag van de Pinkpop-knaldrang waar, letterlijk. Moet je wel op wachten, maar dan heb je ook wat. Mannen begonnen kwartier te laat, terwijl ze deze keer niet het onweer hoefde af te wachten. Besloten vervolgens wel om de setlist vol af te maken en trokken de eindtijd van Pinkpop tot 00:15. Maar was het helemaal waard. Tja Niek Murray, dit zijn de soort headliners die ook ik graag terug zie komende jaren, naast de pop-kinderfeestjes….

Bekijk bijlage 1968

(de rest volgt in komende dagen)
En waar is die fokkin festileaks foto van de meeting?
 
  • Leuk
Waarderingen: Minie

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
313
Weet iemand of het mogelijk is om die livestream terug te kijken? Ik kan alleen de samenvatting vinden van de hele dag namelijk, en geen complete optredens. Wat bands moeten missen ivm met keuzes, dus zou wel leuk zijn om die alsnog terug te kunnen kijken!

Lukt mij niet in ieder geval
Ik heb een uitgebreid tv-abonnement bij Ziggo.
Het lukt mij om op NPO2extra de concerten allemaal nog terug te zien (van wat uitgezonden is uiteraard).
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.779
3.732
Ik heb een uitgebreid tv-abonnement bij Ziggo.
Het lukt mij om op NPO2extra de concerten allemaal nog terug te zien (van wat uitgezonden is uiteraard).
Ja dat lukt mij inderaad ook. De hele uitzending terugkijken en dan doorspoelen naar wat je wil (zal Eefje nog terugkijken)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken