Hierbij mijn verslag van dit weekend:
Donderdag rond 14.30 de eerste pilsjes bij mij thuis opengetrokken in het prachtige Zeeland. Rond 15.30 werd het toch echt tijd om richting het mooie Limburg te gaan rijden. Rond 17.15 gestopt om bij de McDonalds in Genk om ff te eten en daarna dachten wij dat het nog een klein stukje rijden zou zijn naar Landgraaf. Dat klopte maar echter konden we geen borden vinden voor de Kiss&Ride voor Camping B ookal stond dit aangegeven op de site. Uiteindelijk eerst uitgekomen bij de Kiss & Ride voor het festival maar dat zou dus betekenen nog verder lopen. Ook geen enkele verkeersregelaar wist iets. Uiteindelijk ergens uitgekomen en vanaf daar zijn een maat en ik maar gaan lopen en zijn de andere 2 de 2 auto's gaan parkeren. Binnen +/- een half uurtje waren we gelukkig bij camping B en moesten we daar alleen nog wachten op de andere 2. Vervolgens stonden de tenten binnen een ogenblik en de eerste contacten met de buren waren al gelegd. Op een gegeven moment richting de Silent Disco gegaan en een lekkere rustige eerste avond gehad en op tijd naar bed gegaan want vrijdag beloofde druk te worden waarop ik veel wilde zien.
Vrijdag wakker geworden wilde gaan douchen. Kwam er helaas niet meer uit dan een klein zeikstraaltje maar goed dat kan gebeuren. Daarna lekker ontbeten met een tosti'tje en een koffietje. Na even op de camping gezeten te hebben werd ik ongeduldig en wilde ik te graag naar het festivalterrein, ook omdat ik graag de Festileaks meeting eens een keer wilde bijwonen. Hierbij verraste Elle Hollis mij ook echt positief. Op Spotify vond ik het niet zo fantastich klinken maar vond het zeer fijn klinken en vond het leuk om eens wat mensen van dit forum te ontmoeten. Vervolgens richting Ten Times A Million en man wat heb ik daarvan genoten. Het zonnetje brandde fel op mijn rug maar dat kon me toen echt niet verrotten en vond het ook echt een supergoed optreden en zie ze echt nog veel groter worden. Hierna op afstandje naar Floor Jansen staan kijken en poeh wat kan zij zingen zeg. Paar kippenvelmomentjes gehad. Hierna op afstandje naar Danny Vera gekeken, iets te veel geouwehoer naar mij doen en teveel van hetzelfde. Leuk voor een half uurtje maar daarna heb ik het wel gehad. En daarna was het tijd voor de echte eerste clash, ga ik naar Idles of Smash Into Pieces? Gekozen voor het laatste maar heb me daar helaas voornamelijk geërgerd aan de omstandigheden. Opkomst van Smash Into Pieces zag er indrukwekkend uit, drummer helemaal in een afgesloten zwart pak incl masker/helm. Tussendoor ff biertje gehaald en dacht halverwege het optreden ik moet ff water gaan halen. Was ik eindelijk bijna aan de beurt wordt het toiletblok afgesloten vanwege waterproblemen. Frustreerde me heel erg aangezien ik daardoor voor Jan Lul best wel wat had gemist. Gelukkig deden wij vaak een watertje aan de bar aangezien de waterpunten te druk waren. Daarna de rest van de groep weer ontmoet bij Nightwish wat ook zeer goed klonk. Vervolgens ff bij Froukje gekeken waar ik eigenlijk langer wilde blijven want ze was heel goed maar het werd toch echt tijd voor wat te eten en we wilde een goede plek bij Twenty One Pilots. Ook daar weer van genoten. Vond ze wel minder dan toen ze headliner waren op Lowlands. Nothing But Thieves daardoor van een afstandje moeten bekijken maar vond ik ook zeer goed en heel fijn. En toen was het tijd voor Metallica. De headliner waar ik het meeste naar uitkeek en poeh wat was het gaaf. Echt zo van genoten. Wel besloten om iets eerder al naar de camping te lopen om beetje de drukte voor te zijn. Op de camping niks meer gedaan want het lijf was op van de hitte.
Zaterdag ook weer lekker vroeg wakker geworden vanwege de hitte en dit keer een fatsoenlijke douche gehad alleen ijskoud. Ach dat was voor mij ook niet erg want dat ben ik gewend. Besloten om die dag even langer in de schaduw te zitten op de camping omdat het gelijk al als brandend aanvoelde. Eerste optreden werd Frank Carter & The Rattlesnakes en pff dat was ook goed zeg. Die man zat vol met energie en houdt zijn publiek zo goed in de gaten, geweldig. Vervolgens weer een uur in de schaduw gezeten (ookal waren die plekken schaars) en vervolgens op afstand lekker genoten van Chef'Special. Leuke show maar kon me niet echt boeien. Vervolgens weer de schaduw opgezocht en Kaleo en Deftones vanuit daar kunnen luisteren. Vervolgens al goede plek voor Royal Blood opgezocht en daarna lekker zittend in het grasveld luisteren naar Maneskin. Leuke muziek maar vind het teveel een act en dan ben ik er al snel klaar mee.. Gelukkig kwam daarna Royal Blood en poeh dat was goed! Vond het echt geweldig. Pearl Jam viel mij echt heel erg tegen. Tuurlijk is het jammer als ze een half uur eerder stoppen maar het kon me niet echt raken die avond ofzo helaas, dus voor mij was het eerder stoppen van ze geen probleem.
Zondag wilde ik graag beginnen bij Joost en het liefste in het voorvak. Voorvak lukte niet meer helaas maar wel goede plekken dichtbij. Bij de wall of death mochten er toch meer mensen bij en ben ik er vol in gedoken. Het was fan-tas-tisch. Daarna ff beetje luisteren naar Maan en ff snel wat eten en drinken om vervolgens naar Turnstille in het voorvak te gaan. Begin was de zanger nog niet zo fantastisch te horen maar dat werd al heel snel beter gelukkig. Lekker veel moshpits en circle pits. Lekker veel stof waaide op. Hierna ff bijgekomen zittend in het gras bij Ziggy Marley en pff dat was goed. Wel wat eerder weggegaan omdat de rest graag naar Hang Youth wilde en pff daar had ik spijt van. Zanger was echt totaal niet te verstaan en gelukkig toen besloten samen met een andere maat om in het voorvak bij De Staat te gaan staan. Dat was heel leuk en goed tot Witch Doctor. Voor het optreden al met mensen erover gehad dat de poortjes gesloten waren 5 min voor aanvang van de start van De Staat en ineens gingen ze toch open en kwam er alsnog een hele hoop mensen bij. Hierdoor bij Witch Doctor in de circle pit en daarna kon ik letterlijk niks behalve meedraaien, armen kon ik niet bewegen en het voelde heel gevaarlijk en beangstigend. Je kon ook letterlijk niet vallen omdat je gevangen zat als een sardientje in een blik. Vervolgens Dermot Kennedy en Nile Rodgers & Chic van afstandje gevolgd. Allebei niet helemaal mijn ding maar klonk wel gewoon lekker. Daarna bij Volbeat beetje achter het voorvak terecht gekomen en daar ontstond tegen het einde een kleine moshpit met een aantal man en dat maakte het alleen maar beter. Sowieso was heel het Volbeat optreden geweldig. En daarna lekker luisteren en meebleren met Imagine Dragons. Merkte echt dat ik bijna alle nummers kende en dat het minder druk was was ook heel fijn. Voor mij denk ik de beste headliner afgelopen weekend.
Dan nog wat opmerkingen:
De nieuwe indeling vond ik aan de ene kant heel fijn en aan de andere kant heel beangstigend. Het bleef continu druk op het veld tussen iba en south en mensen mogen echt van geluk spreken dat er geen handen zijn verbrijzeld. Ook viel het mij op dat de Kalm aan Laan ook continu druk was en ik daar dus dan maar geen eten heb gehaald want duurde me te lang om in de rij te staan dus veel van hetzelfde gegeten (en ik heb op veel verschillende tijdstippen gekeken). Ook qua water had ik het idee dat het beter geregeld kon worden en ik mis toch wel echt wat meer zitplekken en schaduwplekken.
Top10:
1. Turnstille
2. Volbeat
3. Ten Times A Million
4. Joost
5. Imagine Dragons
6. Metallica
7. Frank Carter & The Rattlesnakes
8. Royal Blood
9. Ziggy Marley
10. Froukje
Inmiddels weer thuis, alles gewassen en opgeruimd en vanaf morgen weer naar werk.
Zie jullie (denk ik) volgend jaar weer! (Of dit jaar nog op Sziget of Lowlands
)