Man wat een weekend! Ik heb genoten, niet alleen vanwege de sfeer, het weer en het weerzien met mijn vrienden, maar ook vanwege de kwalitatief goede optredens die er stonden! Hierbij mijn (hopelijk korte) verslag van het weekend, zonder dat ik de andere reviews en comments gelezen heb.
Eerst beginnen met een algemene indruk. De aankleding van het terrein was een stuk beter dan voorheen. Stage 4 is echt een mooie, volwaardige stage geworden. De blokken waren leuke aankleding, en een extra merch stand was ook prima. Toch vielen met de schaduwplekken een beetje tegen: Achterop het veld was echt te weinig schaduwplek voor wat ze beloofden, en de schaduwplek bij stage 4 stond echt te dicht bij het podium. Vaak optredens daar gezien dat ik schuin achter die tarp kwam te staan. Lomp ding wat veel ruimte in beslag nam voor mensen die wel wilden feesten. Daarnaast, de water situatie op vrijdag en zaterdag was echt schandalig. Ik ben blij dat wij bedachten de wasbakken te gebruiken als drinkwater voordat Pinkpop de pushmelding erover uitstuurde. Daarna was er geen doorkomen meer aan. De nieuwe plek van de tent is top, daar heb ik ook mijn twee leukste optredens van het weekend gezien. Niet helemaal overtuigd van de omgedraaide IBA stage, maar ook niet heel fel op tegen. Mogen ze van mij prima volgend jaar weer doen.
Vrijdag
Wij sliepen in een B&B dus werden heerlijk gewekt met een ontbijtje met verse afbakbroodjes, wat yoghurt en wat fruit. Top! Rustig aan gingen wij naar het festival terrein, wetende hoe druk en hoe warm het zou worden. Onze standaard parkeerplaats was helaas omgetoverd tot VIP parkeerplaats (kapitalisme, bah!
), dus moesten we in de wijk erachter staan. Eerste optreden wat we meegepakt hebben was
Floor Jansen (3*). Wat een stem heeft die vrouw. Ik wist het wel een beetje natuurlijk, maar dit klonk echt goed. Heeft ons overtuigd om zeker Nightwish mee te pakken later diezelfde dag. Dan voorvakje gepakt voor
IDLES (4*). Wat een feest, het voorvak ging ook lekker los. Heerlijk hoe de zanger 5 minuten van tevoren al over het podium liep te ijsberen, ongetwijfeld denkend "who the ... is Danny Vera?!".
Nightwish (4*) was zelfs vanaf een afstandje fantastisch, lekker veel pyro op de middag. Dit had een hogere rating gehad als ze in het donker mochten staan. Wederom het voorvak voor
Greta van Fleet (3*), maar ik moet bekennen dat ik hen de vorige twee keer dat ik ze zag toch wel beter vond. De laatste drie nummers alledrie achtelijk lange solo's gedaan, terwijl er meer dan genoeg ruimte was om hier twee andere nummers van te maken. Viel me een beetje tegen dus.
Nothing But Thieves (4.5*) was voor mij het optreden van deze dag. Voornamelijk omdat ik tussen een groepje terecht kwam die er echt een feestje van wilde maken. Veel meegezongen, gedanst en gesprongen. En dan
Metallica (4*). Fantastisch. Ik ben niet echt fan van hun werk, maar ze staan er wel gewoon. Twee van mijn vrienden keken echt naar dit optreden uit, en hebben de volle twee uur staan genieten. Dan doe je het goed. Voldaan gingen we weer richting de B&B, onszelf opmakend voor een nóg warmere dag.
Zaterdag
Man man man wat was het warm. Gelukkig was dit qua line-up de minste dag van de drie. Zegt natuurlijk niet dat er geen pareltjes tussen zaten.
Ramkot (3*) deden wat ze moesten doen. Leuke dagopener, niets meer niets minder. Maar dan
Frank Carter & The Rattlesnakes (5*). Wat een energie. Wat een publiek. Wat een heerlijke humor. Fijn om te zien dat Frank en de band er zelf ook van aan het genieten waren. Gaat dat zien op Jera volgende week! Echt een uur lang feest, waarna we drie uur in de schaduw van de tent stage hebben gelegen om bij te komen. Hierdoor dus
Courtney Barnett (2.5*) meegepakt. Niet helemaal mijn muziek. De tent stond ook schandalig leeg. Of nouja, in de achterste helft van de tent zaten/liggen/hingen mensen een beetje op de grond. Ondanks dat het niet mijn smaak was, was wat ze deed wel gewoon goed. Het zal me echter niet heel lang bijblijven. Op naar de teleurstelling van het weekend,
Deftones (2*). 2 sterren omdat het instrumenteel goed was. Maar de zang.... dat kan toch niet. Daar zijn we snel weg gegaan om een hapje te gaan eten. Voorvak gepakt bij
Royal Blood (4.5*). Dikke prima! Derde keer dat ik ze live zag, en ze lijken elke keer beter te worden. Dit was ietsjes minder dan hun AFAS optreden, maar nog steeds heel sterk. Leuk ook, dat ze die gast van Maneskin op het podium haalden. En dan afsluiten met
Pearl Jam (4.5*). Grandioos. Ik miste alleen iets.... Een einde bijvoorbeeld. Wat ze speelden was echt perfect, maar achteraf hoorde je toch veel geluiden dat ze nog wel een drieluik met Just Breathe, Black en Rearviewmirror hadden mogen spelen. Ze stopten ook een kwartier te vroeg. Het enige smetje op een verder perfect optreden.
Zondag
Wat een verademing dat het wat koeler was vandaag! Het veld was ook aanzienlijk leger. Dat weerhield ons er niet van om een lekker feestje te bouwen. Bij
Joost (3.5*) bijvoorbeeld. Lekker fout, maar dat maakt het zo goed. Ik denk dat ik ook nooit meer de Crazy Frog themetune over het veld ga horen.
Dead Poet Society (3.5*). Was vooraf een van mijn must-sees, maar omdat Joost stiekem ook wel leuk was kwamen we wat later aan. En wat stond het vol. Tot hun eigen verbazing. Live zijn deze mannen net zo goed als op plaat, heel tof optreden! Mooi ook dat ze hun "We want more" momentje hadden, zo vroeg op de dag al! Wij gingen wel iets eerder weg, want
Turnstile (4*) wilden we vanuit het voorvak meepakken. Wat. een. gekkenhuis. Ik keek de pits in het begin een beetje aan omdat ik niet zo goed wist hoe wild die zouden zijn. Vrij snel besloten dat ik daar niet tussen ging staan, wat een gekken liepen ertussen. Menselijke piramides maken en roeien tijdens de rustigere nummers... Kwam een beetje respectloos over. Heel sterk optreden wel!
Inhaler (3*) was leuk, maar zal me niet heel lang bijblijven.
Interpol (5*) daarentegen. Wauw. Stond goed vooraan, derde rij ongeveer, en heb me geen seconde staan vervelen. Wat een performance. Wat een lichtshow. Écht fantastisch. Zelfs mijn vriendengroep, die vooraf skeptisch waren en dus achterin de tent stonden, hebben een uur lang met bewondering staan kijken. Er kon zelfs een bescheiden lachje vanaf bij de band! Show van het weekend voor mij.
Volbeat (4.5*) vanaf de heuvel staan bekijken. Dit had eigenlijk de headliner van vandaag moeten zijn, als je kijkt naar de mensenmassa die er stond en hoe goed de band het publiek onder controle had.
Imagine Dragons (4*) was echter ook heel sterk. Voelde alsof je naar een stadion optreden aan het kijken was. En wat hebben die gasten achtelijk veel hits zeg. Voldaan gingen wij weer richting huis. Wat is dit weekend snel voorbij gegaan, maar wat hebben we genoten.
Top 10 van het weekend
1. Interpol
2. Frank Carter & The Rattlesnakes
3. Pearl Jam
4. Volbeat
5. Royal Blood
6. Nothing But Thieves
7. IDLES
8. Metallica
9. Imagine Dragons
10. Nightwish