Meer vrouwen op festivalpodia

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.314
4.995
Indiaantje89 wrote:
#211447REACTIE | QUOTE


Indiaantje89 wrote:

Timmetje wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen “onzichtbare barriëres”, daar om is het ook een begrip wat is “bedacht”. Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet.


Snap niet zo goed waarin je de link tussen onzichtbare barriéres en part-time / fulltime werken ziet en legt.

Daarnaast is het zeker niet altijd de eigen keus om fulltime of parttime te gaan werken maar da’s een andere discussie.


Dat heeft alles te maken met “carriere maken”. En ik zou zeggen, start maar eens een eigen bedrijfje op. Dan zie je zelf wel hoe het echt werkt ipv fictieve barriëres.

Het hele ding van zo’n onzichtbare barriére is juist dat het geen donder uitmaakt dat iemand fulltime werkt, overuren draait en alles voor het bedrijf geeft omdat die persoon nooit door dat plafond, door die barriére heenbreekt.

Dat voor de één dat plafond lager is dan voor de ander is juist het probleem.

Daar is niets fictief aan. Dat zijn gewoon feiten.
Als er een plafond bestaat dan creëert men die zelf. Ik zou zeggen ga het boek van Marike Stellinga lezen over dit onderwerp. Staat vol met feiten en cijfers en de do's en don't op het gebied van dit onderwerp.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.437
6.099
Timmetje wrote:

Indiaantje89 wrote:
#211447REACTIE | QUOTE



Indiaantje89 wrote:

Timmetje wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen “onzichtbare barriëres”, daar om is het ook een begrip wat is “bedacht”. Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet.


Snap niet zo goed waarin je de link tussen onzichtbare barriéres en part-time / fulltime werken ziet en legt.

Daarnaast is het zeker niet altijd de eigen keus om fulltime of parttime te gaan werken maar da’s een andere discussie.


Dat heeft alles te maken met “carriere maken”. En ik zou zeggen, start maar eens een eigen bedrijfje op. Dan zie je zelf wel hoe het echt werkt ipv fictieve barriëres.


Het hele ding van zo’n onzichtbare barriére is juist dat het geen donder uitmaakt dat iemand fulltime werkt, overuren draait en alles voor het bedrijf geeft omdat die persoon nooit door dat plafond, door die barriére heenbreekt.

Dat voor de één dat plafond lager is dan voor de ander is juist het probleem.

Daar is niets fictief aan. Dat zijn gewoon feiten.

Als er een plafond bestaat dan creëert men die zelf.

Honderd procent pertinent mee oneens. Dat is echt absoluut niet waar.

Maar goed, deze discussie schiet volgens mij zijn doel wat voorbij.

Vind het persoonlijk wel jammer dat de user die dit topic geopend heeft vervolgens zich niet meer laat zien. Juist benieuwd naar zijn inbreng.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.314
4.995
Ga het boek maar eens lezen, cijfers en feiten. Edit.. met de rest van je post wel eens.

ik stop er ook mee ;). Het is ook niet mijn bedoeling om mensen tegen hun schenen te schoppen. Maar het is een interessant onderwerp en daarom ga ik er graag dieper op in. Want ik kan niet wachten tot Lowlands Lana Del Rey in de volgende ronde aan gaat kondigen ;) (hoop ik).
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.294
5.695
Ja lekkere discussie hoor.

Ik wil er nog even een referentie in gooien: De Tweede Sekse van OG feministe Simone de Beauvoir. Aan de ene kant laat ze daar haarfijn zien hoe vrouwen benadeeld worden door hun tweederangs positie in de maatschappij, aan de andere kant laat ze ook zien dat het soms wel een makkelijke positie kan zijn. Minder verantwoordelijkheid, meer aandacht, een bepaalde bescherming: er wordt simpelweg anders naar je gekeken. Allemaal ten koste van je vrijheid en zelfbeschikking natuurlijk, maar ik denk wel dat dit raakt aan wat Indiaan probeert duidelijk te maken. Ook volgens De Beauvoir was dit een reden dat vrouwen zelf die 2e positie in stand hielden (en houden): ze willen soms wel de lusten maar niet de lasten van volledige gelijkheid.

Nu ja, het is alweer een wat ouder boek en zegt niks over de muziekwereld, maar het is wel een interessante gedachtegang denk ik. De huidige gender ongelijkheid komt voort uit een historie die voor iedereen voor- en nadelen heeft gehad. Wat niet zegt dat er niks veranderd hoeft: De Beauvoir was uiteindelijk ook feminist en ging dus wel degelijk voor een verandering van de positie van de vrouw. Daar hoort denk ik ook bij om vrouwelijke muzikanten wat bewuster een kans te geven en te promoten. Niet per se met harde quota, wel met een altijd groeiende wens naar diversiteit én kwaliteit. En ik denk dat dat prima gaat lukken. Op een festival als Primavera Sound makkelijker dan op bijvoorbeeld Graspop, maar dat mag ook. Sommige genres blijven misschien overwegend mannelijker (metal, rock) terwijl andere wellicht vrouwelijker worden (indie, pop, soul). Het belangrijkste is dat iedereen de kans krijgt te doen wat hij of zij wil in het leven, en ik denk dat dat steeds meer het geval is.

Ik ben hoopvol gestemd!
 
1 mei 2017
289
0
emmers met glijmiddel wrote:

HollandiaFCB wrote:

emmers met glijmiddel wrote:
i

Ik was zelf op Primavera Sound dit jaar waar die 50/50 quotum was ingesteld, en via zo’n arbitrair criterium presteerde de organisatie het om een super veelzijdige en kwalitatieve lineup te boeken in allerlei genres. Hielp natuurlijk dat Primavera de infrastructuur, reputatie, en ingebouwde trouwe bezoekers had om zoiets waar te maken. Maar voor festivals die niet 100% financieel afhankelijk zijn van dikke headliners is het een mogelijkheid om op te vallen en mensen te lokken. Vergeet ook niet dat het voor sommige festivals commercieel handig is om in te spelen op zulke maatschappelijke trends, hoe politiek correct of fout sommigen dat ook mogen vinden.


Want zonder dat criterium kun je dat niet…


Noem een veelzijdigere lineup dit jaar dan Primavera.

Tuurlijk kan je dat doen zonder zo’n quotum, gaat echter om het eindresultaat in dit geval.

Nee dat ga ik niet noemen, maar je doet een aanname door te zeggen dat dat door het criterium komt

In dit geval wel ja, omdat de Primavera organisatie met dat quotum niet de gemakkelijkste weg wou nemen door alleen maar vrouwelijke popmeuk te programmeren, en daardoor daadwerkelijk op zoek ging naar zowel nieuw underground vrouwelijk talent (bijvoorbeeld Aisha Devi en Catarina Barbieri) als oudere acts die veel hadden betekent in hun respectievelijke genres (e.g., Suzanne Ciani, Bridget St John, Ivy Queen).
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
Het lullige van deze discussie is dat er hier alleen maar mannen aan het woord zijn. Maar meer vrouwen op podia, hoera!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken