J ... (blanke) mannen hebben nooit die mate van onderdrukking gekend. ..
Yannick dit is historisch gezien echt totale onzin.
J ... (blanke) mannen hebben nooit die mate van onderdrukking gekend. ..
emmers met glijmiddel wrote:
i
Ik was zelf op Primavera Sound dit jaar waar die 50/50 quotum was ingesteld, en via zo’n arbitrair criterium presteerde de organisatie het om een super veelzijdige en kwalitatieve lineup te boeken in allerlei genres. Hielp natuurlijk dat Primavera de infrastructuur, reputatie, en ingebouwde trouwe bezoekers had om zoiets waar te maken. Maar voor festivals die niet 100% financieel afhankelijk zijn van dikke headliners is het een mogelijkheid om op te vallen en mensen te lokken. Vergeet ook niet dat het voor sommige festivals commercieel handig is om in te spelen op zulke maatschappelijke trends, hoe politiek correct of fout sommigen dat ook mogen vinden.
Want zonder dat criterium kun je dat niet…
En waarom hebben we in de muziek business wel deze discussie, maar op heel veel andere gebieden niet? Waarom alleen als het even lekker uitkomt?
En schrijf de vrouwelijke band die zo kan spelen en zingen als Rammstein maar op voor pinkpop 2020
Doe niet zo achterhaald. Ik verwijs je graag door naar de eerste feministische golf (ca 1890 tem WO I), de tweede feministische golf (jaren zestig tem tachtig) en de derde feministische golf (vanaf jaren 90). Op Wikipedia staat alles netjes uitgelegd hoe, wat en waar.Yannick wrote:
J … (blanke) mannen hebben nooit die mate van onderdrukking gekend. ..
Yannick dit is historisch gezien echt totale onzin.
Natuurlijk is die verhouding niet scheef. Als je IT'er wilt worden dan kan dat, maar niet iedereen kan bij de top van Microsoft/Google gaan werken/doorbreken om maar een voorbeeld te noemen. Dat gaat ook op basis van kwaliteiten. Zo mag ook iedere vrouw de muziek in gaan als ze willen, maar doorbreken en op festivals spelen is ook maar voor een enkeling weggelegd. Ook voor mannen is het niet helemaal "normaal" dat je het tot Lowlands schopt ofzoIndiaantje89 wrote:
En waarom hebben we in de muziek business wel deze discussie, maar op heel veel andere gebieden niet? Waarom alleen als het even lekker uitkomt?
Die vergelijking gaat mank. Een beroep is over het algemeen toch een vrije keuze, terwijl doorbreken als muzikante en spelen op een festival dat niet is. De afhankelijkheid van de muziekindustrie en boekers is groot.
Daarom is het verfrissend te zien dat steeds meer vrouwen wel worden geboekt zodat een jonge vrouwelijke generatie te zien krijgt dat het wel mogelijk is je muzikale dromen te bereiken. Juist omdat mannelijke of vrouwelijke eigenschappen en karaktertrekken weinig tot niets uitmaken bij het zingen en het bespelen van een instrument – in tegenstelling tot sommige (fysieke) beroepen waar die eigenschappen en karaktertrekken wel een voordeel zijn.
In veel sectoren (zorg, onderwijs, bètasector) speelt die m/v discussie trouwens ook. Maar we zitten hier op een muziekforum, laten we hier die discussies over andere gebieden niet houden.
gesp wrote:
Indiaantje89 wrote:
En waarom hebben we in de muziek business wel deze discussie, maar op heel veel andere gebieden niet? Waarom alleen als het even lekker uitkomt?
Die vergelijking gaat mank. Een beroep is over het algemeen toch een vrije keuze, terwijl doorbreken als muzikante en spelen op een festival dat niet is. De afhankelijkheid van de muziekindustrie en boekers is groot.
Daarom is het verfrissend te zien dat steeds meer vrouwen wel worden geboekt zodat een jonge vrouwelijke generatie te zien krijgt dat het wel mogelijk is je muzikale dromen te bereiken. Juist omdat mannelijke of vrouwelijke eigenschappen en karaktertrekken weinig tot niets uitmaken bij het zingen en het bespelen van een instrument – in tegenstelling tot sommige (fysieke) beroepen waar die eigenschappen en karaktertrekken wel een voordeel zijn.
In veel sectoren (zorg, onderwijs, bètasector) speelt die m/v discussie trouwens ook. Maar we zitten hier op een muziekforum, laten we hier die discussies over andere gebieden niet houden.
Vrouwen kunnen mooi schrijven dan mannen over het algemeen om maar een voorbeeld te noemen.
GrafologieIndiaantje89 wrote:
gesp wrote:
Indiaantje89 wrote:
En waarom hebben we in de muziek business wel deze discussie, maar op heel veel andere gebieden niet? Waarom alleen als het even lekker uitkomt?
Die vergelijking gaat mank. Een beroep is over het algemeen toch een vrije keuze, terwijl doorbreken als muzikante en spelen op een festival dat niet is. De afhankelijkheid van de muziekindustrie en boekers is groot.
Daarom is het verfrissend te zien dat steeds meer vrouwen wel worden geboekt zodat een jonge vrouwelijke generatie te zien krijgt dat het wel mogelijk is je muzikale dromen te bereiken. Juist omdat mannelijke of vrouwelijke eigenschappen en karaktertrekken weinig tot niets uitmaken bij het zingen en het bespelen van een instrument – in tegenstelling tot sommige (fysieke) beroepen waar die eigenschappen en karaktertrekken wel een voordeel zijn.
In veel sectoren (zorg, onderwijs, bètasector) speelt die m/v discussie trouwens ook. Maar we zitten hier op een muziekforum, laten we hier die discussies over andere gebieden niet houden.
Vrouwen kunnen mooi schrijven dan mannen over het algemeen om maar een voorbeeld te noemen.
Whut?![]()
Hoe kom je nou weer tot die conclusie ineens?
HollandiaFCB wrote:
En schrijf de vrouwelijke band die zo kan spelen en zingen als Rammstein maar op voor pinkpop 2020
Alsof de nieuwe Rammstein worden een artistiek doel is anno 2020… laat die vrouwelijke bands gewoon hunzelf zijn.
HollandiaFCB wrote:
emmers met glijmiddel wrote:
i
Ik was zelf op Primavera Sound dit jaar waar die 50/50 quotum was ingesteld, en via zo’n arbitrair criterium presteerde de organisatie het om een super veelzijdige en kwalitatieve lineup te boeken in allerlei genres. Hielp natuurlijk dat Primavera de infrastructuur, reputatie, en ingebouwde trouwe bezoekers had om zoiets waar te maken. Maar voor festivals die niet 100% financieel afhankelijk zijn van dikke headliners is het een mogelijkheid om op te vallen en mensen te lokken. Vergeet ook niet dat het voor sommige festivals commercieel handig is om in te spelen op zulke maatschappelijke trends, hoe politiek correct of fout sommigen dat ook mogen vinden.
Want zonder dat criterium kun je dat niet…
Noem een veelzijdigere lineup dit jaar dan Primavera.
Tuurlijk kan je dat doen zonder zo’n quotum, gaat echter om het eindresultaat in dit geval.
Natuurlijk is die verhouding niet scheef. Als je IT’er wilt worden dan kan dat, maar niet iedereen kan bij de top van Microsoft/Google gaan werken/doorbreken om maar een voorbeeld te noemen. Dat gaat ook op basis van kwaliteiten.
Zucht..... Nee dat staat er helemaal niet. Er staat dat ook voor een man niet vanzelfsprekend is dat ze de top bereiken, dat staat er.Dus omdat er zo weinig vrouwen in de top van de muziekindustrie zitten komt omdat ze minder kwaliteiten hebben? Wat een drogredenering.
Alee kom, nog een Wikipedia-link.
“Glazen plafond” (van het Engelse Glass ceiling) of ook wel verticale segregatie is een begrip dat werd bedacht in de jaren 80 in de Verenigde Staten. Het omvat een metafoor die de onzichtbare barrières aanduidt, die worden gevormd door gedragsvooroordelen en organisatorische vooroordelen (vaak door mannen), die vrouwen tegenhouden in het verkrijgen van topfuncties binnen bedrijven en overheidsdiensten. Er wordt gesproken over een glazen plafond, omdat het te onderscheiden valt van andere, zichtbare barrières als ervaringseisen en opleidingseisen.
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen “onzichtbare barriëres”, daar om is het ook een begrip wat is “bedacht”. Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet.
De term kende ik niet maar is inderdaad zeer interessant, ja. Ik las laatst iets over een vrouwelijke sidekick op een radiostation die gewoonweg werd weggepest door collega's gezien haar felbegeerde positie. Maar we wijken inderdaad af, ik gaf maar aan dat er wel degelijk een bepaalde limiet zit op de doorgroeimogelijkheden bij veel vrouwelijke acts terwijl dat bij mannelijke acts niet in diezelfde mate is. Maar dan hebben we het over de verschillende aspecten om door te groeien tot headliner in plaats van het totale plaatje namelijk de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de (muziek)wereld ook al heeft het met elkaar wel wat te maken, uiteindelijk.Heel interessante materie als je eens tijd hebt.
Dat heeft alles te maken met "carriere maken". En ik zou zeggen, start maar eens een eigen bedrijfje op. Dan zie je zelf wel hoe het echt werkt ipv fictieve barriëres.Indiaantje89 wrote:
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen “onzichtbare barriëres”, daar om is het ook een begrip wat is “bedacht”. Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet.
Snap niet zo goed waarin je de link tussen onzichtbare barriéres en part-time / fulltime werken ziet en legt.
Daarnaast is het zeker niet altijd de eigen keus om fulltime of parttime te gaan werken maar da’s een andere discussie.
xydroh wrote:
Heel interessante materie als je eens tijd hebt.
De term kende ik niet maar is inderdaad zeer interessant, ja. Ik las laatst iets over een vrouwelijke sidekick op een radiostation die gewoonweg werd weggepest door collega’s gezien haar felbegeerde positie. Maar we wijken inderdaad af, ik gaf maar aan dat er wel degelijk een bepaalde limiet zit op de doorgroeimogelijkheden bij veel vrouwelijke acts terwijl dat bij mannelijke acts niet in diezelfde mate is. Maar dan hebben we het over de verschillende aspecten om door te groeien tot headliner in plaats van het totale plaatje namelijk de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de (muziek)wereld ook al heeft het met elkaar wel wat te maken, uiteindelijk.
#211447REACTIE | QUOTE
Timmetje wrote:
Indiaantje89 wrote:
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen “onzichtbare barriëres”, daar om is het ook een begrip wat is “bedacht”. Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet.
Snap niet zo goed waarin je de link tussen onzichtbare barriéres en part-time / fulltime werken ziet en legt.
Daarnaast is het zeker niet altijd de eigen keus om fulltime of parttime te gaan werken maar da’s een andere discussie.
Dat heeft alles te maken met “carriere maken”. En ik zou zeggen, start maar eens een eigen bedrijfje op. Dan zie je zelf wel hoe het echt werkt ipv fictieve barriëres.