Meer vrouwen op festivalpodia

1 mei 2017
289
0
emmers met glijmiddel wrote:
i

Ik was zelf op Primavera Sound dit jaar waar die 50/50 quotum was ingesteld, en via zo’n arbitrair criterium presteerde de organisatie het om een super veelzijdige en kwalitatieve lineup te boeken in allerlei genres. Hielp natuurlijk dat Primavera de infrastructuur, reputatie, en ingebouwde trouwe bezoekers had om zoiets waar te maken. Maar voor festivals die niet 100% financieel afhankelijk zijn van dikke headliners is het een mogelijkheid om op te vallen en mensen te lokken. Vergeet ook niet dat het voor sommige festivals commercieel handig is om in te spelen op zulke maatschappelijke trends, hoe politiek correct of fout sommigen dat ook mogen vinden.

Want zonder dat criterium kun je dat niet…

Noem een veelzijdigere lineup dit jaar dan Primavera.

Tuurlijk kan je dat doen zonder zo'n quotum, gaat echter om het eindresultaat in dit geval.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
En waarom hebben we in de muziek business wel deze discussie, maar op heel veel andere gebieden niet? Waarom alleen als het even lekker uitkomt?

Die vergelijking gaat mank. Een beroep is over het algemeen toch een vrije keuze, terwijl doorbreken als muzikante en spelen op een festival dat niet is. De afhankelijkheid van de muziekindustrie en boekers is groot.

Daarom is het verfrissend te zien dat steeds meer vrouwen wel worden geboekt zodat een jonge vrouwelijke generatie te zien krijgt dat het wel mogelijk is je muzikale dromen te bereiken. Juist omdat mannelijke of vrouwelijke eigenschappen en karaktertrekken weinig tot niets uitmaken bij het zingen en het bespelen van een instrument - in tegenstelling tot sommige (fysieke) beroepen waar die eigenschappen en karaktertrekken wel een voordeel zijn.

In veel sectoren (zorg, onderwijs, bètasector) speelt die m/v discussie trouwens ook. Maar we zitten hier op een muziekforum, laten we hier die discussies over andere gebieden niet houden.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Yannick wrote:
J … (blanke) mannen hebben nooit die mate van onderdrukking gekend. ..

Yannick dit is historisch gezien echt totale onzin.
Doe niet zo achterhaald. Ik verwijs je graag door naar de eerste feministische golf (ca 1890 tem WO I), de tweede feministische golf (jaren zestig tem tachtig) en de derde feministische golf (vanaf jaren 90). Op Wikipedia staat alles netjes uitgelegd hoe, wat en waar. ;)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Indiaantje89 wrote:
En waarom hebben we in de muziek business wel deze discussie, maar op heel veel andere gebieden niet? Waarom alleen als het even lekker uitkomt?

Die vergelijking gaat mank. Een beroep is over het algemeen toch een vrije keuze, terwijl doorbreken als muzikante en spelen op een festival dat niet is. De afhankelijkheid van de muziekindustrie en boekers is groot.

Daarom is het verfrissend te zien dat steeds meer vrouwen wel worden geboekt zodat een jonge vrouwelijke generatie te zien krijgt dat het wel mogelijk is je muzikale dromen te bereiken. Juist omdat mannelijke of vrouwelijke eigenschappen en karaktertrekken weinig tot niets uitmaken bij het zingen en het bespelen van een instrument – in tegenstelling tot sommige (fysieke) beroepen waar die eigenschappen en karaktertrekken wel een voordeel zijn.

In veel sectoren (zorg, onderwijs, bètasector) speelt die m/v discussie trouwens ook. Maar we zitten hier op een muziekforum, laten we hier die discussies over andere gebieden niet houden.
Natuurlijk is die verhouding niet scheef. Als je IT'er wilt worden dan kan dat, maar niet iedereen kan bij de top van Microsoft/Google gaan werken/doorbreken om maar een voorbeeld te noemen. Dat gaat ook op basis van kwaliteiten. Zo mag ook iedere vrouw de muziek in gaan als ze willen, maar doorbreken en op festivals spelen is ook maar voor een enkeling weggelegd. Ook voor mannen is het niet helemaal "normaal" dat je het tot Lowlands schopt ofzo ;). die "keuze" heeft de man ook helemaal niet.

En natuurlijk maakt vrouwelijke en mannelijke eigenschappen wel uit op het gebied van zang. Stembanden van een man zijn in het algemeen langer en dikker waardoor er meer volume in een mannelijke stem zit, en daardoor de toon lager is. Dat is gewoon de lichaamsbouw van de mens. Instrumenten kan je langer over discussiëren, maar ook daar heb je te maken met motoriek en andere kwaliteiten. Vrouwen kunnen mooi schrijven dan mannen over het algemeen om maar een voorbeeld te noemen.

Anyway, we moeten oppassen dat we niet doorslaan in dit soort zaken. Heel veel gevallen zijn gewoon niet zwart/wit, en daarom is een quota een vrij kortzichtige "oplossing" voor dit probleem (wat ik nogmaals niet eens zie als een probleem). Hoe meer betere artiesten hoe beter, ongeacht het geslacht wat ze hebben.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
gesp wrote:

Indiaantje89 wrote:
En waarom hebben we in de muziek business wel deze discussie, maar op heel veel andere gebieden niet? Waarom alleen als het even lekker uitkomt?


Die vergelijking gaat mank. Een beroep is over het algemeen toch een vrije keuze, terwijl doorbreken als muzikante en spelen op een festival dat niet is. De afhankelijkheid van de muziekindustrie en boekers is groot.

Daarom is het verfrissend te zien dat steeds meer vrouwen wel worden geboekt zodat een jonge vrouwelijke generatie te zien krijgt dat het wel mogelijk is je muzikale dromen te bereiken. Juist omdat mannelijke of vrouwelijke eigenschappen en karaktertrekken weinig tot niets uitmaken bij het zingen en het bespelen van een instrument – in tegenstelling tot sommige (fysieke) beroepen waar die eigenschappen en karaktertrekken wel een voordeel zijn.

In veel sectoren (zorg, onderwijs, bètasector) speelt die m/v discussie trouwens ook. Maar we zitten hier op een muziekforum, laten we hier die discussies over andere gebieden niet houden.

Vrouwen kunnen mooi schrijven dan mannen over het algemeen om maar een voorbeeld te noemen.

Whut? :-|
Hoe kom je nou weer tot die conclusie ineens?

En het zou best zijn dat er meer volume in een mannelijke stem zit of dat de toon lager is, maar dat is toch totaal niet relevant in deze discussie?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Indiaantje89 wrote:

gesp wrote:

Indiaantje89 wrote:
En waarom hebben we in de muziek business wel deze discussie, maar op heel veel andere gebieden niet? Waarom alleen als het even lekker uitkomt?


Die vergelijking gaat mank. Een beroep is over het algemeen toch een vrije keuze, terwijl doorbreken als muzikante en spelen op een festival dat niet is. De afhankelijkheid van de muziekindustrie en boekers is groot.

Daarom is het verfrissend te zien dat steeds meer vrouwen wel worden geboekt zodat een jonge vrouwelijke generatie te zien krijgt dat het wel mogelijk is je muzikale dromen te bereiken. Juist omdat mannelijke of vrouwelijke eigenschappen en karaktertrekken weinig tot niets uitmaken bij het zingen en het bespelen van een instrument – in tegenstelling tot sommige (fysieke) beroepen waar die eigenschappen en karaktertrekken wel een voordeel zijn.

In veel sectoren (zorg, onderwijs, bètasector) speelt die m/v discussie trouwens ook. Maar we zitten hier op een muziekforum, laten we hier die discussies over andere gebieden niet houden.


Vrouwen kunnen mooi schrijven dan mannen over het algemeen om maar een voorbeeld te noemen.

Whut?
1f610.svg

Hoe kom je nou weer tot die conclusie ineens?
Grafologie
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.739
3.681
HollandiaFCB wrote:
En schrijf de vrouwelijke band die zo kan spelen en zingen als Rammstein maar op voor pinkpop 2020

Alsof de nieuwe Rammstein worden een artistiek doel is anno 2020… laat die vrouwelijke bands gewoon hunzelf zijn.

Nee dat is geen doel, ik wil daarmee zeggen dat ik hun muziek waardeer zoals het is en het mij geen reet interesseert of dat nou door mannen/vrouwen op die manier wordt gespeeld
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.739
3.681
HollandiaFCB wrote:

emmers met glijmiddel wrote:
i

Ik was zelf op Primavera Sound dit jaar waar die 50/50 quotum was ingesteld, en via zo’n arbitrair criterium presteerde de organisatie het om een super veelzijdige en kwalitatieve lineup te boeken in allerlei genres. Hielp natuurlijk dat Primavera de infrastructuur, reputatie, en ingebouwde trouwe bezoekers had om zoiets waar te maken. Maar voor festivals die niet 100% financieel afhankelijk zijn van dikke headliners is het een mogelijkheid om op te vallen en mensen te lokken. Vergeet ook niet dat het voor sommige festivals commercieel handig is om in te spelen op zulke maatschappelijke trends, hoe politiek correct of fout sommigen dat ook mogen vinden.


Want zonder dat criterium kun je dat niet…


Noem een veelzijdigere lineup dit jaar dan Primavera.

Tuurlijk kan je dat doen zonder zo’n quotum, gaat echter om het eindresultaat in dit geval.

Nee dat ga ik niet noemen, maar je doet een aanname door te zeggen dat dat door het criterium komt
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Natuurlijk is die verhouding niet scheef. Als je IT’er wilt worden dan kan dat, maar niet iedereen kan bij de top van Microsoft/Google gaan werken/doorbreken om maar een voorbeeld te noemen. Dat gaat ook op basis van kwaliteiten.

Dus omdat er zo weinig vrouwen in de top van de muziekindustrie zitten komt omdat ze minder kwaliteiten hebben? Wat een drogredenering.

Sorry hoor, maar juist zo'n argumentatie is juist de reden dat de m/v discussie steeds breder leeft, mensen fel reageren en er op meerdere plekken wel quota ingevoerd worden.

Natuurlijk bereikt lang niet iedereen de top en worden ook veel mannen niet geboekt op festivals. Maar gezien het in essentie niet uitmaakt voor het zuiver zingen (natuurlijk klinken mannen en vrouwen anders) of het bespelen van instrumenten is het naar mijn mening wel gezond om (jonge) vrouwen te stimuleren om muziek te blijven maken - de kans op doorbraak en een groot podium is er!

En als dat moet gebeuren door ze nu (tijdelijk) net iets makkelijker een podium te bieden of eerder te boeken, dan heb ik daar helemaal niets op tegen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Dus omdat er zo weinig vrouwen in de top van de muziekindustrie zitten komt omdat ze minder kwaliteiten hebben? Wat een drogredenering.
Zucht..... Nee dat staat er helemaal niet. Er staat dat ook voor een man niet vanzelfsprekend is dat ze de top bereiken, dat staat er.

Je hebt 30 posities bij Microsoft. 1000 mannen solliciteren, en 100 vrouwen. Jij vind het dus discriminatie dan van die 30 posities er 25 gevuld zijn door de man. Want het moet natuurlijk 15/15 zijn volgens jou.Terwijl er 975 mannen zijn afgewezen voor de baan, en 95 vrouwen vrouwen zijn afgewezen voor de baan. Maar jij roept, "meer" vrouwen, kijk eens naar de cijfers en kijk even wie je dan echt aan het discrimineren bent.

Het is prima als de verhouding groeit naar 1000 mannelijke sollicitanten, en 1000 vrouwelijke sollicitanten. Maar vooralsnog is dat gewoon fictie en lulkoek op alle fronten want dat is nu niet zo. Als het daarnaartoe groeit, prima. Als dat niet gebeurt, waarom forceren?

 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Alee kom, nog een Wikipedia-link.

"Glazen plafond" (van het Engelse Glass ceiling) of ook wel verticale segregatie is een begrip dat werd bedacht in de jaren 80 in de Verenigde Staten. Het omvat een metafoor die de onzichtbare barrières aanduidt, die worden gevormd door gedragsvooroordelen en organisatorische vooroordelen (vaak door mannen), die vrouwen tegenhouden in het verkrijgen van topfuncties binnen bedrijven en overheidsdiensten. Er wordt gesproken over een glazen plafond, omdat het te onderscheiden valt van andere, zichtbare barrières als ervaringseisen en opleidingseisen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
Alee kom, nog een Wikipedia-link.

Glazen plafond” (van het Engelse Glass ceiling) of ook wel verticale segregatie is een begrip dat werd bedacht in de jaren 80 in de Verenigde Staten. Het omvat een metafoor die de onzichtbare barrières aanduidt, die worden gevormd door gedragsvooroordelen en organisatorische vooroordelen (vaak door mannen), die vrouwen tegenhouden in het verkrijgen van topfuncties binnen bedrijven en overheidsdiensten. Er wordt gesproken over een glazen plafond, omdat het te onderscheiden valt van andere, zichtbare barrières als ervaringseisen en opleidingseisen.


Totaal niet meer relevant tot de originele discussie maar jammergenoeg is een van de grote factoren die het glazen plafond in stand houdt op de werkvloer andere vrouwen. Ik zou eens moeten kijken als ik die links terug vind maar jaloezie, en collega's ondermijnen gebeurd veel vaker dan gedacht, we gaan in dit geval dan over de "sisterhood ceiling" spreken. Heel interessante materie als je eens tijd hebt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen "onzichtbare barriëres", daar om is het ook een begrip wat is "bedacht".

Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet, maar het is vaak gewoon de keuze van de vrouw zelf. Prima toch?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen “onzichtbare barriëres”, daar om is het ook een begrip wat is “bedacht”. Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet.

Snap niet zo goed waarin je de link tussen onzichtbare barriéres en part-time / fulltime werken ziet en legt.

Daarnaast is het zeker niet altijd de eigen keus om fulltime of parttime te gaan werken maar da's een andere discussie.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Heel interessante materie als je eens tijd hebt.
De term kende ik niet maar is inderdaad zeer interessant, ja. Ik las laatst iets over een vrouwelijke sidekick op een radiostation die gewoonweg werd weggepest door collega's gezien haar felbegeerde positie. Maar we wijken inderdaad af, ik gaf maar aan dat er wel degelijk een bepaalde limiet zit op de doorgroeimogelijkheden bij veel vrouwelijke acts terwijl dat bij mannelijke acts niet in diezelfde mate is. Maar dan hebben we het over de verschillende aspecten om door te groeien tot headliner in plaats van het totale plaatje namelijk de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de (muziek)wereld ook al heeft het met elkaar wel wat te maken, uiteindelijk.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Indiaantje89 wrote:
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen “onzichtbare barriëres”, daar om is het ook een begrip wat is “bedacht”. Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet.

Snap niet zo goed waarin je de link tussen onzichtbare barriéres en part-time / fulltime werken ziet en legt.

Daarnaast is het zeker niet altijd de eigen keus om fulltime of parttime te gaan werken maar da’s een andere discussie.
Dat heeft alles te maken met "carriere maken". En ik zou zeggen, start maar eens een eigen bedrijfje op. Dan zie je zelf wel hoe het echt werkt ipv fictieve barriëres.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
xydroh wrote:
Heel interessante materie als je eens tijd hebt.

De term kende ik niet maar is inderdaad zeer interessant, ja. Ik las laatst iets over een vrouwelijke sidekick op een radiostation die gewoonweg werd weggepest door collega’s gezien haar felbegeerde positie. Maar we wijken inderdaad af, ik gaf maar aan dat er wel degelijk een bepaalde limiet zit op de doorgroeimogelijkheden bij veel vrouwelijke acts terwijl dat bij mannelijke acts niet in diezelfde mate is. Maar dan hebben we het over de verschillende aspecten om door te groeien tot headliner in plaats van het totale plaatje namelijk de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de (muziek)wereld ook al heeft het met elkaar wel wat te maken, uiteindelijk.

Ik denk dat de grootste ongelijkheid momenteel zit in de hoeveelheid artiesten, het is gewoon een feit dat er meer mannelijke artiesten zijn dan vrouwelijke artiesten in het algemeen. Ik denk dat als we hier werk van maken dat al derest zich vanzelf wel voor een stuk zal recht trekken, wat trouwens als het geval is, vandaag de dag zijn er al veel meer vrouwen aanwezig op het podium, waarom zouden we deze natuurlijke evolutie dan moeten aanpassen met iets geforceerd? dit zal enkel een omgekeerde effect hebben.

van doorgroeimogelijkheden geloof ik eerlijk gezegd niet veel, zet beyonce op gelijk welke affiche en ze staat altijd bovenaan, ik denk dat de grote vrouwelijke acts niet ontbreken maar gewoon schaarser zijn dan de grote mannelijke acts.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
#211447REACTIE | QUOTE

Timmetje wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ach de onzichtbare barrières, helemaal vergeten dat ik die laatst no geplaatst heb. Je mag gewoon full time werken hoor, en blijven doorgaan tot je 67ste, of regelmatig overwerken tot in de late uurtjes. Geen barrière die je tegenhoud, het is eerder een excuus. Er bestaan geen “onzichtbare barriëres”, daar om is het ook een begrip wat is “bedacht”. Het is je eigen keuze om fulltime of parttime te werken of niet.


Snap niet zo goed waarin je de link tussen onzichtbare barriéres en part-time / fulltime werken ziet en legt.

Daarnaast is het zeker niet altijd de eigen keus om fulltime of parttime te gaan werken maar da’s een andere discussie.

Dat heeft alles te maken met “carriere maken”. En ik zou zeggen, start maar eens een eigen bedrijfje op. Dan zie je zelf wel hoe het echt werkt ipv fictieve barriëres.

Het hele ding van zo'n onzichtbare barriére is juist dat het geen donder uitmaakt dat iemand fulltime werkt, overuren draait en alles voor het bedrijf geeft omdat die persoon nooit door dat plafond, door die barriére heenbreekt.

Dat voor de één dat plafond lager is dan voor de ander is juist het probleem.

Daar is niets fictief aan. Dat zijn gewoon feiten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken