Na een aantal jaar meelezen op dit forum en sinds vorige week ook in de app toch maar eens geregistreerd, ook om mijn ervaringen met Lowlands te delen. Ik vond het muzikaal een hele goede editie, maar ben ook erg benieuwd welke kant het festival opgaat. Het artikel over de "balans" herkende ik enorm. Ik zie ook hoe Lowlands door de jaren heen is geëvolueerd maar denk inderdaad ook dat er op veel vlakken - dag vs nachtprogramma, bands vs dj's, maar ook in soort publiek - het festival op een kruispunt staat.
Allereerst de muziek. Mijn top-10:
- boygenius
- Billie Eilish
- Jessie Ware
- Pusha T
- Loyle Carner
- Underworld
- Nothing But Thieves
- Charlotte de Witte
- Sophie Straat
- Jayda G
Eigenlijk geen slecht optreden gezien. Boygenius vond ik betoverend mooi en ze zouden vorig jaar met gemak een mooie mainstageplek op, ik noem maar wat, BKS verdienen. Billie Eilish is een bona fide popster, muzikaal zit er nog wel wat ruimte voor groei maar ik vind haar muziek zó goed dat ze me toch helemaal inpakte. En Jessie Ware, wat een feestje was dat om de vrijdag mee te beginnen.
Dan over het festival als geheel.
Ik vond het programma goed in balans, maar ik merkte ook wel zoals hier vaker is geconstateerd dat bij de bandjes over het algemeen de animo minder was. Bij boygenius, toch echt een indie hype dit jaar, was het niet vol en Amber Arcades stond op zaterdagmiddag echt voor een beschamend lege India. Tegelijkertijd hebben we allemaal gezien hoe druk het bij Charlotte was, op zaterdagnacht in de Bravo en over het algemeen bij de meer 'feest'-achtige acts als Rema en DJVT. Dat is écht veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden. Toen waren bands als Tool en Placebo headliner, dat soort bands zou nu hooguit op de spot van King Gizzard komen te staan, als Lowlands ze überhaupt nog zou durven boeken. Het is niet gek dat een festival evolueert en dat wordt voortgestuwd door de ontwikkeling van de popmuziek als geheel. Maar ik heb toch het gevoel dat het festival minder alternatief is geworden en meer populaire keuzes maakt. Meer focus op danceprogrammering / dj's is denk ik logisch, maar daarin worden ook wat meer mainstreamkeuzes gemaakt - zoals CdW als headliner. De vraag is hoe ver je hierin kunt gaan. Er is behoefte aan een solide danceprogrammering, maar je wil ook geen Mysteryland worden. Aan de andere kant wil je ook relevante en grote bands boeken, maar als ze voor een halflege tent staan komen ze volgend jaar niet meer en verlies je langzaamaan je status als alternatief festival. En juist die diversiteit in de programmering, die je terugziet in het publiek zoals in het artikel beschreven, wil je behouden. Want daarover: ik ervaar ook meer een scheiding tussen het 'dagpubliek' en het 'nachtpubliek'. De bubbels komen elkaar daardoor minder tegen en wanneer dat wel gebeurt, ontstaat er irritatie, zoals ook beschreven in het artikel.
Ik denk dat er wel een aantal factoren zijn waar nog wat bewegingsruimte zit.
Allereerst de focus van de programmering. Grofweg is het dagprogramma (uitzonderingen daargelaten) livemuziek en bestaat het nachtprorgramma uit dj's. Je merkt, ook bij acts als Bicep en Partyboi69, dat er ook overdag behoefte is om te pieken. Ik denk dat je mensen ook die kans moet geven. Creëer een stage waar de hele dag house / techno op de planning staat, zonder onderbrekingen, en ook met af en toe wat flinke namen. Pukkelpop (Boiler Room) en DTRH (Rex) doen het ook. In ruil daarvoor zouden er ook tot later liveacts moeten zijn. Hang Youth vorig jaar na middernacht was een goed voorbeeld - ook daar zit volgens mij een latente behoefte. Als je van gitaarmuziek houdt, was er dit jaar na half 11 / 11 uur 's avonds niet veel meer te doen.
Ten tweede, de spreiding van de programmering. Bij Charlotte stond het hele festival, maar er stond in dezelfde categorie ook weinig tegenover (ik had Coloray en Ineffekt wel willen zien, maar qua grootte van de naam is het een totaal andere categorie). Pukkelpop had dit jaar Moderat tegenover Amelie Lens en op zaterdag 2manydj's tegenover Bicep. Dat zijn keuzes die ook op Lowlands het publiek meer hadden gespreid. Then again, je voorkomt ook niet dat er soms veel publiek op 1 plek is (ik had Job Jobse vs. David Vunk op zaterdagnacht ook meer gebalanceerd verwacht, maar dat bleek ook niet zo te werken.. dus je kunt dat soms ook lastig voorspellen).
Tenslotte de programmering zelf. Imo zijn de headliners hierin wel echt heel belangrijk. Hoewel veel mensen blind voor Lowlands een kaartje zullen kopen, is het trio Underworld / CdW / Billie Eilish wel erg populair en/of dance-georiënteerd en denk ik echt dat dat een ander publiek trekt dan als CdW was vervangen door, pak 'm beet, de Foo Fighters. Dat sijpelt ook naar beneden toe in het programma, ik denk dat je voor het aantal dance-acts echt wel aan een maximum moet denken om te voorkomen dat er alléén nog maar Mysteryland-publiek komt.
Het zijn maar wat gedachten waar de organisatie zelf waarschijnlijk ook mee bezig is. Maar ik ben heel benieuwd welke keuzes ze volgend jaar gaan maken