Lowlands 2023

Heeft iemand trouwens gezien hoe "goedkoop" het diepte punt was op de ticket resale zo vlak voor t festival? Ik heb er niet echt meer aan gedacht om er naar te kijken.
 
Heeft iemand trouwens gezien hoe "goedkoop" het diepte punt was op de ticket resale zo vlak voor t festival? Ik heb er niet echt meer aan gedacht om er naar te kijken.
186 inc heb ik voorbij zien komen, maar dat was voor 1 kaartje en de rest stond toen wel op 210 of zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84
186 inc heb ik voorbij zien komen, maar dat was voor 1 kaartje en de rest stond toen wel op 210 of zo.
Dat is het lastige. De goedkoopste tickets gingen het snels. Die stonden vaak maar kort. Heb vaak gekeken die laatste paar dagen. Het goedkoopste waren ze zo rond 12 uur voor de doorverkoop sluiting volgens mij met prijzen tussen 150-180€. Een echte 'dump' met weggeef prijzen is er nooit meer gekomen. In de avond stegen de prijzen weer.
Heb 3 uur voor de sluiting om 1.58 nog een keer gekeken en een screenshot gemaakt. De prijs was toen alweer 263€. Heb niet meer gekeken vlak voor 05.00. Wellicht dat er toen nog gedumpt is.
168€ is het goedkoopste ticket dat ik tussen mijn screenshots zie staan. Dat was woensdag middag om 1500.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84
Donderdag
Ik wilde eerst met de trein gaan maar vanwege de werkzaamheden in de vroege ochtend toch voor de auto gekozen. Na de file en parkeren rond 11 u bij de poort. Ik hield de Festileak app in de gaten en daar werd aangegeven dat camping 1 t/m 4 bijna vol was dus maar direct voor 5 gekozen. In de buurt van het badhuis en de bomen de tent neergezet. Na wat hangen op de camping het terrein verkend. Ik heb dit jaar niet de moeite genomen om de hoofdtelefoons op te halen. Na wat eerste danspasjes in de Haciënda teruggegaan naar de camping. Best een gezellige tent voor de donderdag, maar de rest van het weekend niet interessant genoeg qua muziek. Op de terugweg alvast lockers gekocht voor het hele weekend.

Vrijdag
Heel goed wakker geworden. Op camping 5 toch beter geslapen dan alle andere edities op camping 1,3 en 4.
Nonchelange: Gelijk vrolijk begonnen met nummers die ik al veel had ingeluisterd. Door de Festileaks podcast begonnen met deze act en het stelde niet teleur.
The Haunted Youth: Ik ben fan van het genre dus van mij maakt het niet uit dat de sound veelal hetzelfde is. De frontman is wat akward op het podium maar de uitvoering van de nummers was goed.
Jessie Ware: Ik had Jessie al gezien op Primavera vorig jaar, maar er is een nieuw album uit! Dans, vrolijke nummers en goede zang. Hoogtepunt van de dag!
Bicep: Hier was het echt veel te druk, omdat we pas laat aankwamen na de vorige act. De sfeer achterin was niet goed. Dus na wat zitten op het gras bij de vlaggen weggegaan. De show in Paradiso was wel echt top, dus ik vond het niet erg om eerder weg te gaan.
Girl in Red: Ik had dus wat tijd over en daarom naar Girl in Red gegaan. Volgens mij is de band en de lichtshow groter dan de laatste keer op LL. Vrolijk en verder prima band voor de middag.
Nia Archives: In de elektronische hoek brengt Nia Archives toch wel de meest interessante dance+zang nummers van het jaar. De setup was een draaitafel met microfoon om de eigen nummers te zingen. Ik vroeg mij af hoeveel er live werd gemixt, maar de muziek was een viering van het genre jungle dus dat liet mij het twijfelachtige mixen vergeten.
Underworld: Na wat zitten bij Underworld aangekomen. Het hele veld stond al vol. Ik stond op de heuvel rechtsachter. Daar kwam het toch niet zo goed over dus op tijd naar John Coffey vertrokken.
John Coffey: Na al het gedanst is het tijd voor wat hardere gitaren! Oud werk, nieuw werk. De cirkel pit rond front of house en de mensen op het podium waren leuke hoogtepunten.
Jayda G: Tijd voor disco en house! Eindelijk weer de bravo in volle glorie zien. Niet de hele set gezien door de overlap en het uitrusten na John Coffey.
Palms Trax: meester in het mixen. Al vaak gezien maar vond het een van z'n betere sets. Om 3 u vond ik het wel mooi geweest. Later wel spijt dat ik niet dat half uurtje heb meegepakt.
 
De phad thai bij Keukengebeuren tussen de Heineken en Lima is echt een aanrader. 4 muntjes volgens mij echt vullend, vers bereid met verse groente.
Die hebben wij ook gehad, maar die van ons was erg flauw qua smaak. De hoeveelheid en versheid waren inderdaad top.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc
Een week later ben ik toch eindelijk uit mijn hol gekropen.

Top 10
  1. Billie Eilish. Unieke sound en een unieke personality. Wat een groei heeft zij gemaakt vs 2019. De diepe basstonen (bij bepaalde nummers) kwamen live goed over in combinatie met de lichtshow en de minimale vocals. What Was I Made For was een nieuw hoogtepuntje. Fijn dat ze een nieuwe generatie festivalpubliek trekt, want dat zien we op zo'n weekend toch veel te weinig (thanks €300 ticketprijs en muntjes voor €3,5).
  2. Boygenius. Mijn persoonlijke headliner stelde niet teleur. Ik werd goed emo bij het Cool about it. Knap ook hoe ze kunnen variëren tussen veel stijlen gitaarmuziek.
  3. Turnstile. Had ik recent gezien in de 013 en ook in de Bravo was het weer genieten en moshpitten geblazen. Alles klinkt ook zo ontzettend strak.
  4. Underworld. Altijd goed en een heerlijke setlist.
  5. Joost. Emotionele rollercoaster.
  6. Viagra Boys. Heerlijk kunnen raggen en lachen. Hierna meteen gaan opfrissen en een kledingwissel gedaan.
  7. Two shell, hoewel ik hier niet heel lang was (we kwamen van Underworld) heb ik staan genieten van de best klinkende onzin die je dit weekend kon vinden.
  8. Nia Archives. Fijn dat DnB nog steeds een plek kent op Lowlands en haar versie smaakte naar meer.
  9. Son Mieux. Gezelligste parecetamolbandje op het affiche.
  10. S10. Cameo appearance van Joep Beving voor hun uitvoering van De Leven was het eerste emo momentje van Lowlands.

Eervolle vermeldingen voor:
  • Elias Mazian wie het echt heel moeilijk werd gemaakt door de geluidstechnicus. Ik hoop dat hij een herkansing krijgt.
  • Fever Ray. Maar 2 of 3 nummers van gezien, want ik kwam uit de moshpit bij Turnstile gekropen. Had graag de hele show willen zien.
  • Tamino. Geweldige stem en het zat goed in elkaar, maar we kwamen wat laat aanwaaien en dit is wel een show waar je even in moet komen.
  • Natuurlijk het Noord Nederlands Orkest, maar wij vertrokken na een half uur om naar Boygenius te gaan.

Tegenvallers:
  • M83. Hoewel de band heel sterk speelde werd dit verpest door matige plekken in de Heineken (15 min vantevoren was de tent al rammetje vol) en veeeel te veel gelul door het optreden heen. Jammer, want ik heb hier KGLW laten schieten. Ik pak ze wel een keer mee met een tour of op BKS oid.
  • Avalon Emerson and the Charmers. Op de plaat klinkt het zo mooi maar live komt de zang niet goed over en de xray hielp ook niet echt mee.
  • Water From Your Eyes. Wij keken hier naar uit maar live was het een dun rommeltje en ik begrijp werkelijk niet waarom ik hier nog goede reviews over lees.
  • Best wat problemen met geluid. Het verbaast me dat ik dit nergens anders teruglees. Een opsomming: Bij Joost viel de mic een paar keer uit wat hem uit de lyrics trok. Bij Son Mieux werkte een gitaar niet (dit lijkt me een banddingetje en werd snel opgelost). Ik vermoed dat ook Billie Eilish problemen had waardoor het iets meer playbacken werd dan nodig. Al kan ik dit niet bevestigen. Het geluid in de Xray was achterin de keren dat ik er was vrij matig en achterin de Heineken hoorde we bij Merol de zang nauwelijks (op YouTube klinkt het dan weer fantastisch). Elias Mazian kreeg het dieptepunt voorgeschoteld en moest het met een piepende en krakende microfoon doen. Dry Cleaning (ook de India) stond ik eventjes bij en hoorde ik dezelfde piep af en toe, maar door het genre was het minder irritant.

Andere opvallendheden:
  • De techno avond op zondag was wat mij betreft een van de beste, misschien wel de beste, die ik me kan herinneren op Lowlands.
  • Coloray & Ineffekt waren ook zéér goed op dreef met hun unieke mix van poppy en synthy houseplaten.
  • De traditionele ontbossing leek dit jaar nog een stapje verder te gaan. Heb flink gelachen toen ik zag hoe anderen hier helemaal in opgingen.
  • Nooit rijen bij sanitair en barren. Soms moet je een slimme looproute pakken of het even goed timen, maar Lowlands doet dit echt goed voor een festival met zoveel bezoekers. Onze gehele groep bestaande uit mannen en vrouwen deelt deze opvatting. Ik begrijp de kritiek dan ook totaal niet en denk echt dat jullie slimmer mogen lopen ;-).
  • Wat liepen de campings snel vol dit jaar. Ieder jaar lijk je eerder te moeten komen?
  • Als muziekliefhebber kom ik op Lowlands eigenlijk net niet voldoende aan mijn trekken. De nacht moet veel goedmaken om er een fantastisch weekend van te maken. Bij BKS en DTRH voelen die nachten meer als bonus. Het helpt ook niet dat ik een hoop goede acts vrij recent al gezien had (the haunted youth, turnstile, king gizzard & the lizard wizard, l'imperatrice, s10, merol, froukje...) maar ik had er iets vettere dingen tegenover willen zien staan. LL en DTRH schuiven ook wel heel veel acts heen en weer. Als Lowlands nog veiliger en meer op feest only gaat boeken dan wordt het een twijfelgevalletje - hoe mooi ik het festival ook vind.
Het was toch weer een fantastisch weekend met een heerlijke sfeer en de Lowlands nachten blijven ongeevenaard.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vervolg van het muziekverslag:

Zaterdag
Cherise:
Weinig van ingeluisterd. Klonk wel relaxt maar niet heel bijzonder
Ezra Collective: Hoogtepunt! Jazzfeest. Deze mannen weten hoe ze het publiek moeten bespelen. Toegankelijk maar ging niet vervelen. Ontdekking van de dag.
Boygenius: Ik luister al jaren naar Boygenius en het solowerk van de leden. De songs kregen iets meer pit live. Precies hoe je wilt dat ze dit spelen!
L'Impératrice: Een stuk drukker in de bravo dan bij Boygenius. Ik vond het live iets minder dan op plaat.
Loyle Carner: De enige act van de dag dat ik als haringen in een ton stond in de bravo. Gelukkig werd het iets beter later in de set. Op het podium was het steengoed!
King Gizzard and the Lizzard Wizard: Hier keek ik ook naar uit omdat het telkens niet lukte om deze act te zien. Gitaren geweld met alle soorten van moshen. Heerlijk. Wel had ik graag wat meer microtonal werk gehoord.
Bubliczki: Even een gat op te vullen met een klassieke lima-act. Groot feest, muzikaal niks bijzonders.
Coloray B2B Ineffekt: Goede tracks voor een grote zaal.
Avanlon Emerson (DJ-Set): Spanning miste wat.

Zondag
Sor + Sorkest:
Orkest was uitstekend. Sor moeit nog groeien maar kan wat worden in de toekomst.
Lancey Foux: Niet voor Tamino gekozen omdat ik dit al eerder had gezien. Zonde want dit was niet best. Niet druk en terecht.
Franc Moody: Niet voor Tamino gekozen omdat ik dit al eerder had gezien. Zonde want dit was niet best. Druk en onterecht.
Elias Mazian: Een klein stukje gezien. De liedjes zijn super mooi. Helaas gooide de microfoon feedback en het geouwehoer roet in het eten.
PVA: Eerder weggegaan bij Elias, omdat ik PVA wilde zien. Een beetje rommelig DIY maar wel mijn smaak! De synth-man werd uit de zaal gedragen! Het zweet droop weer is van de X-ray af. Hopelijk komen ze later terug als ze gegroeid zijn.
Steve Lacy: Relaxt op de heuvel uitrusten. Eind wat in de tent gestaan. Live maakt het nog niet de hype online waar. Met The Internet is het toch minder statisch dan dit solo-project.
De Jeugd van Tegenwoordig: Het was een gekkenhuis bij de eettententjes dus net voor het begin bij de ingang van het linkervoorvak aangekomen met de Billie fans. Alles vanaf het scherm moeten kijken. Niet goed meegekregen dus. Wel mooi om iedereen te zien genieten, maar verder muzikaal niet bijzonder.
Billie Eilish: Na lang wachten eindelijk in het voorvak ter hoogte van het einde van de catwalk. Tussen de fans staan geeft toch een stuk meer beleving mee. Zoals yumi al zegt was het mooi om de groei te zien. Stuk met Phineas vond ik mooi. Dans op het videoscherm was tof. Er kon inderdaad meer show mee gemaakt worden maar voor een eerste headline show was het echt top!
T& Sugah: Tijd voor de drum and bass avond! Ook hier waren de planten de tent binnen gedrongen. Toch wel fijn om even wat hardere muziek te hebben om energie te krijgen op de laatste avond.
Dimension: Maar Dimension zorgt toch voor een stuk meer crossover met andere stijlen. Ratata van Skrillex en vrienden komt voorbij en genoeg techno.
Sadar Bahar: Voor de variatie toch nog even disco en de X-ray op de laatste nacht. Dit doet mij toch altijd denken aan mijn edities van 2014 t/m 2016 toen de Trouw/Dekmantel wave over het terrein golfde.

Oftewel volle dagen gehad. Uiteindelijk gebaald dat ik niet voor RAYE heb gekozen op de zondagmiddag, maar je mist natuurlijk meer dan je ziet. Ook dat is Lowlands. Om weer even wat clichés uit de LL podcasts te noemen.
 
Laatst bewerkt:
Nooit rijen bij sanitair en barren. Soms moet je een slimme looproute pakken of het even goed timen, maar Lowlands doet dit echt goed voor een festival met zoveel bezoekers. Onze gehele groep bestaande uit mannen en vrouwen deelt deze opvatting. Ik begrijp de kritiek dan ook totaal niet en denk echt dat jullie slimmer mogen lopen ;-).
Helemaal mee eens. Ik hoor in alle podcasts en sociale media gezeur over de rijen bij de WC's terwijl ik zelf echt nergens in de rij heb gestaan (behalve op de camping). Ik denk toch dat dit mensen zijn die bijvoorbeeld meteen na djvt naar de wc gaan bij de Alpha. Terwijl als je een stukje doorloopt naar de Heineken of Bravo er geen rij stond.
 
Er zijn zoveel barren waar ik heel het weekend geen rij heb gezien.
Ben ik het volledig mee eens, maar omdat er juist geen rij was, vond ik dat ik alsnog best lang moest wachten eer ik m'n biertje had...
(miss ervaar ik dit ook zo omdat ik zelf achter de bar werk op festivals en we anders te werk gaan... of meer ervaren zijn... ☺️)
 
  • Haha
Waarderingen: yumi
Ben ik het volledig mee eens, maar omdat er juist geen rij was, vond ik dat ik alsnog best lang moest wachten eer ik m'n biertje had...
(miss ervaar ik dit ook zo omdat ik zelf achter de bar werk op festivals en we anders te werk gaan... of meer ervaren zijn... ☺️)
Bij de Alpha was er iemand die het rijtje niet af ging, maar elke keer de meest linker persoon pakte. Vervolgens werden er ook bekertjes schuim met een beetje bier uitgeserveerd. Mooie ervaring.

Voor de rest was het inderdaad niet lang wachten bij de barren.
 
Na een aantal jaar meelezen op dit forum en sinds vorige week ook in de app toch maar eens geregistreerd, ook om mijn ervaringen met Lowlands te delen. Ik vond het muzikaal een hele goede editie, maar ben ook erg benieuwd welke kant het festival opgaat. Het artikel over de "balans" herkende ik enorm. Ik zie ook hoe Lowlands door de jaren heen is geëvolueerd maar denk inderdaad ook dat er op veel vlakken - dag vs nachtprogramma, bands vs dj's, maar ook in soort publiek - het festival op een kruispunt staat.

Allereerst de muziek. Mijn top-10:
  1. boygenius
  2. Billie Eilish
  3. Jessie Ware
  4. Pusha T
  5. Loyle Carner
  6. Underworld
  7. Nothing But Thieves
  8. Charlotte de Witte
  9. Sophie Straat
  10. Jayda G
Eigenlijk geen slecht optreden gezien. Boygenius vond ik betoverend mooi en ze zouden vorig jaar met gemak een mooie mainstageplek op, ik noem maar wat, BKS verdienen. Billie Eilish is een bona fide popster, muzikaal zit er nog wel wat ruimte voor groei maar ik vind haar muziek zó goed dat ze me toch helemaal inpakte. En Jessie Ware, wat een feestje was dat om de vrijdag mee te beginnen.

Dan over het festival als geheel.

Ik vond het programma goed in balans, maar ik merkte ook wel zoals hier vaker is geconstateerd dat bij de bandjes over het algemeen de animo minder was. Bij boygenius, toch echt een indie hype dit jaar, was het niet vol en Amber Arcades stond op zaterdagmiddag echt voor een beschamend lege India. Tegelijkertijd hebben we allemaal gezien hoe druk het bij Charlotte was, op zaterdagnacht in de Bravo en over het algemeen bij de meer 'feest'-achtige acts als Rema en DJVT. Dat is écht veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden. Toen waren bands als Tool en Placebo headliner, dat soort bands zou nu hooguit op de spot van King Gizzard komen te staan, als Lowlands ze überhaupt nog zou durven boeken. Het is niet gek dat een festival evolueert en dat wordt voortgestuwd door de ontwikkeling van de popmuziek als geheel. Maar ik heb toch het gevoel dat het festival minder alternatief is geworden en meer populaire keuzes maakt. Meer focus op danceprogrammering / dj's is denk ik logisch, maar daarin worden ook wat meer mainstreamkeuzes gemaakt - zoals CdW als headliner. De vraag is hoe ver je hierin kunt gaan. Er is behoefte aan een solide danceprogrammering, maar je wil ook geen Mysteryland worden. Aan de andere kant wil je ook relevante en grote bands boeken, maar als ze voor een halflege tent staan komen ze volgend jaar niet meer en verlies je langzaamaan je status als alternatief festival. En juist die diversiteit in de programmering, die je terugziet in het publiek zoals in het artikel beschreven, wil je behouden. Want daarover: ik ervaar ook meer een scheiding tussen het 'dagpubliek' en het 'nachtpubliek'. De bubbels komen elkaar daardoor minder tegen en wanneer dat wel gebeurt, ontstaat er irritatie, zoals ook beschreven in het artikel.

Ik denk dat er wel een aantal factoren zijn waar nog wat bewegingsruimte zit.

Allereerst de focus van de programmering. Grofweg is het dagprogramma (uitzonderingen daargelaten) livemuziek en bestaat het nachtprorgramma uit dj's. Je merkt, ook bij acts als Bicep en Partyboi69, dat er ook overdag behoefte is om te pieken. Ik denk dat je mensen ook die kans moet geven. Creëer een stage waar de hele dag house / techno op de planning staat, zonder onderbrekingen, en ook met af en toe wat flinke namen. Pukkelpop (Boiler Room) en DTRH (Rex) doen het ook. In ruil daarvoor zouden er ook tot later liveacts moeten zijn. Hang Youth vorig jaar na middernacht was een goed voorbeeld - ook daar zit volgens mij een latente behoefte. Als je van gitaarmuziek houdt, was er dit jaar na half 11 / 11 uur 's avonds niet veel meer te doen.

Ten tweede, de spreiding van de programmering. Bij Charlotte stond het hele festival, maar er stond in dezelfde categorie ook weinig tegenover (ik had Coloray en Ineffekt wel willen zien, maar qua grootte van de naam is het een totaal andere categorie). Pukkelpop had dit jaar Moderat tegenover Amelie Lens en op zaterdag 2manydj's tegenover Bicep. Dat zijn keuzes die ook op Lowlands het publiek meer hadden gespreid. Then again, je voorkomt ook niet dat er soms veel publiek op 1 plek is (ik had Job Jobse vs. David Vunk op zaterdagnacht ook meer gebalanceerd verwacht, maar dat bleek ook niet zo te werken.. dus je kunt dat soms ook lastig voorspellen).

Tenslotte de programmering zelf. Imo zijn de headliners hierin wel echt heel belangrijk. Hoewel veel mensen blind voor Lowlands een kaartje zullen kopen, is het trio Underworld / CdW / Billie Eilish wel erg populair en/of dance-georiënteerd en denk ik echt dat dat een ander publiek trekt dan als CdW was vervangen door, pak 'm beet, de Foo Fighters. Dat sijpelt ook naar beneden toe in het programma, ik denk dat je voor het aantal dance-acts echt wel aan een maximum moet denken om te voorkomen dat er alléén nog maar Mysteryland-publiek komt.

Het zijn maar wat gedachten waar de organisatie zelf waarschijnlijk ook mee bezig is. Maar ik ben heel benieuwd welke keuzes ze volgend jaar gaan maken :)
 
Tegenvallers:
  • Best wat problemen met geluid. Het verbaast me dat ik dit nergens anders teruglees. Een opsomming: Bij Joost viel de mic een paar keer uit wat hem uit de lyrics trok. Bij Son Mieux werkte een gitaar niet (dit lijkt me een banddingetje en werd snel opgelost). Ik vermoed dat ook Billie Eilish problemen had waardoor het iets meer playbacken werd dan nodig. Al kan ik dit niet bevestigen. Het geluid in de Xray was achterin de keren dat ik er was vrij matig en achterin de Heineken hoorde we bij Merol de zang nauwelijks (op YouTube klinkt het dan weer fantastisch). Elias Mazian kreeg het dieptepunt voorgeschoteld en moest het met een piepende en krakende microfoon doen. Dry Cleaning (ook de India) stond ik eventjes bij en hoorde ik dezelfde piep af en toe, maar door het genre was het minder irritant.

Dit was mij inderdaad ook opgevallen! Heb echt bij meerdere ariesten (Billie Eilish, Sophie Straat, Joost, Elias Mazian) gezien dat er echt problemen waren met de microfoons. Maar bijvoorbeeld ook bij het NNO dat er een soort schelle pieptoon in het geluid zat of iets dergelijks. Was me de voorgaande jaren nooit opgevallen.

Allereerst de focus van de programmering. Grofweg is het dagprogramma (uitzonderingen daargelaten) livemuziek en bestaat het nachtprorgramma uit dj's. Je merkt, ook bij acts als Bicep en Partyboi69, dat er ook overdag behoefte is om te pieken. Ik denk dat je mensen ook die kans moet geven. Creëer een stage waar de hele dag house / techno op de planning staat, zonder onderbrekingen, en ook met af en toe wat flinke namen. Pukkelpop (Boiler Room) en DTRH (Rex) doen het ook. In ruil daarvoor zouden er ook tot later liveacts moeten zijn. Hang Youth vorig jaar na middernacht was een goed voorbeeld - ook daar zit volgens mij een latente behoefte. Als je van gitaarmuziek houdt, was er dit jaar na half 11 / 11 uur 's avonds niet veel meer te doen.

Een dedicated boiler room stage van 's middags tot en met 05u 's nachts lijkt me een heel erg goed idee. Als is het maar om 's nachts de drukte beter te spreiden, zodat je op zaterdag eens fatsoenlijk in de Bravo kunt dansen. Nadeel is wel dat er dan nog meer kiki X goldband groupie mensen (geniaal instagram account, aanrader, voor wie het niet kent) komen...

Maarja waar ga je zo'n stage neerzetten? Is daar ruimte voor of moet er dan wat weg? Vind eigenlijk alle stages die er nu zijn tof, uniek, een eigen smoel en meerwaarde hebben, dus dan zou er echt extra ruimte voor gemaakt moeten worden. Kost ook weer geld en weten dat MOJO van de centjes houdt...
 
Na een aantal jaar meelezen op dit forum en sinds vorige week ook in de app toch maar eens geregistreerd, ook om mijn ervaringen met Lowlands te delen. Ik vond het muzikaal een hele goede editie, maar ben ook erg benieuwd welke kant het festival opgaat. Het artikel over de "balans" herkende ik enorm. Ik zie ook hoe Lowlands door de jaren heen is geëvolueerd maar denk inderdaad ook dat er op veel vlakken - dag vs nachtprogramma, bands vs dj's, maar ook in soort publiek - het festival op een kruispunt staat.

Allereerst de muziek. Mijn top-10:
  1. boygenius
  2. Billie Eilish
  3. Jessie Ware
  4. Pusha T
  5. Loyle Carner
  6. Underworld
  7. Nothing But Thieves
  8. Charlotte de Witte
  9. Sophie Straat
  10. Jayda G
Eigenlijk geen slecht optreden gezien. Boygenius vond ik betoverend mooi en ze zouden vorig jaar met gemak een mooie mainstageplek op, ik noem maar wat, BKS verdienen. Billie Eilish is een bona fide popster, muzikaal zit er nog wel wat ruimte voor groei maar ik vind haar muziek zó goed dat ze me toch helemaal inpakte. En Jessie Ware, wat een feestje was dat om de vrijdag mee te beginnen.

Dan over het festival als geheel.

Ik vond het programma goed in balans, maar ik merkte ook wel zoals hier vaker is geconstateerd dat bij de bandjes over het algemeen de animo minder was. Bij boygenius, toch echt een indie hype dit jaar, was het niet vol en Amber Arcades stond op zaterdagmiddag echt voor een beschamend lege India. Tegelijkertijd hebben we allemaal gezien hoe druk het bij Charlotte was, op zaterdagnacht in de Bravo en over het algemeen bij de meer 'feest'-achtige acts als Rema en DJVT. Dat is écht veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden. Toen waren bands als Tool en Placebo headliner, dat soort bands zou nu hooguit op de spot van King Gizzard komen te staan, als Lowlands ze überhaupt nog zou durven boeken. Het is niet gek dat een festival evolueert en dat wordt voortgestuwd door de ontwikkeling van de popmuziek als geheel. Maar ik heb toch het gevoel dat het festival minder alternatief is geworden en meer populaire keuzes maakt. Meer focus op danceprogrammering / dj's is denk ik logisch, maar daarin worden ook wat meer mainstreamkeuzes gemaakt - zoals CdW als headliner. De vraag is hoe ver je hierin kunt gaan. Er is behoefte aan een solide danceprogrammering, maar je wil ook geen Mysteryland worden. Aan de andere kant wil je ook relevante en grote bands boeken, maar als ze voor een halflege tent staan komen ze volgend jaar niet meer en verlies je langzaamaan je status als alternatief festival. En juist die diversiteit in de programmering, die je terugziet in het publiek zoals in het artikel beschreven, wil je behouden. Want daarover: ik ervaar ook meer een scheiding tussen het 'dagpubliek' en het 'nachtpubliek'. De bubbels komen elkaar daardoor minder tegen en wanneer dat wel gebeurt, ontstaat er irritatie, zoals ook beschreven in het artikel.

Ik denk dat er wel een aantal factoren zijn waar nog wat bewegingsruimte zit.

Allereerst de focus van de programmering. Grofweg is het dagprogramma (uitzonderingen daargelaten) livemuziek en bestaat het nachtprorgramma uit dj's. Je merkt, ook bij acts als Bicep en Partyboi69, dat er ook overdag behoefte is om te pieken. Ik denk dat je mensen ook die kans moet geven. Creëer een stage waar de hele dag house / techno op de planning staat, zonder onderbrekingen, en ook met af en toe wat flinke namen. Pukkelpop (Boiler Room) en DTRH (Rex) doen het ook. In ruil daarvoor zouden er ook tot later liveacts moeten zijn. Hang Youth vorig jaar na middernacht was een goed voorbeeld - ook daar zit volgens mij een latente behoefte. Als je van gitaarmuziek houdt, was er dit jaar na half 11 / 11 uur 's avonds niet veel meer te doen.

Ten tweede, de spreiding van de programmering. Bij Charlotte stond het hele festival, maar er stond in dezelfde categorie ook weinig tegenover (ik had Coloray en Ineffekt wel willen zien, maar qua grootte van de naam is het een totaal andere categorie). Pukkelpop had dit jaar Moderat tegenover Amelie Lens en op zaterdag 2manydj's tegenover Bicep. Dat zijn keuzes die ook op Lowlands het publiek meer hadden gespreid. Then again, je voorkomt ook niet dat er soms veel publiek op 1 plek is (ik had Job Jobse vs. David Vunk op zaterdagnacht ook meer gebalanceerd verwacht, maar dat bleek ook niet zo te werken.. dus je kunt dat soms ook lastig voorspellen).

Tenslotte de programmering zelf. Imo zijn de headliners hierin wel echt heel belangrijk. Hoewel veel mensen blind voor Lowlands een kaartje zullen kopen, is het trio Underworld / CdW / Billie Eilish wel erg populair en/of dance-georiënteerd en denk ik echt dat dat een ander publiek trekt dan als CdW was vervangen door, pak 'm beet, de Foo Fighters. Dat sijpelt ook naar beneden toe in het programma, ik denk dat je voor het aantal dance-acts echt wel aan een maximum moet denken om te voorkomen dat er alléén nog maar Mysteryland-publiek komt.

Het zijn maar wat gedachten waar de organisatie zelf waarschijnlijk ook mee bezig is. Maar ik ben heel benieuwd welke keuzes ze volgend jaar gaan maken :)
Iets met een spijker en een kop. Welkom!
 

Users who are viewing this thread