Lowlands 2023

Ik hoop echt dat de balans behouden blijft. Ik begeef me in allebei de werelden. Ik sta 's middags in de pit, drink bier en check bands. Punk blijft toch mijn eerste liefde. 's Nachts ben ik niet vies van een pil en ga ik graag naar de hardere techno. Dat maakt Lowlands voor mij uniek. Ik ben vanaf 1 uur 's middags tot 5 uur 's ochtends op het terrein (tussendoor wel ff rusten en douchen). Ik wil geen tweede Awakenings want daarvoor ga ik wel naar Awakenings.
 
Een dedicated boiler room stage van 's middags tot en met 05u 's nachts lijkt me een heel erg goed idee. Als is het maar om 's nachts de drukte beter te spreiden, zodat je op zaterdag eens fatsoenlijk in de Bravo kunt dansen. Nadeel is wel dat er dan nog meer kiki X goldband groupie mensen (geniaal instagram account, aanrader, voor wie het niet kent) komen...

Maarja waar ga je zo'n stage neerzetten? Is daar ruimte voor of moet er dan wat weg? Vind eigenlijk alle stages die er nu zijn tof, uniek, een eigen smoel en meerwaarde hebben, dus dan zou er echt extra ruimte voor gemaakt moeten worden. Kost ook weer geld en weten dat MOJO van de centjes houdt...
Ja, mee eens hoor. Is ingewikkeld. Je wil voorzien in een behoefte maar wel het juiste publiek trekken. Hier is de programmering van groot belang. Je moet meer Dekmantel-achtig programmeren en minder Awakenings.

En de ruimte op het terrein, poeh. Geen idee ook. Er heeft weleens een tent gestaan links van de Alpha (waar dit jaar de Science-tent was - die mogen best blijven maar er is vast ergens anders op het terrein wel ruimte voor te vinden), zou je daar niet de Lima heen kunnen halen en de tijden afstemmen op de Alpha? Op het moment dat er geen Alpha programmering is, trekt dat misschien ook de massa wat meer richting onbekendere acts en dan de Lima-ruimte benutten voor de boiler room? Ik verzin maar wat.
 
Dit was mij inderdaad ook opgevallen! Heb echt bij meerdere ariesten (Billie Eilish, Sophie Straat, Joost, Elias Mazian) gezien dat er echt problemen waren met de microfoons. Maar bijvoorbeeld ook bij het NNO dat er een soort schelle pieptoon in het geluid zat of iets dergelijks. Was me de voorgaande jaren nooit opgevallen.



Een dedicated boiler room stage van 's middags tot en met 05u 's nachts lijkt me een heel erg goed idee. Als is het maar om 's nachts de drukte beter te spreiden, zodat je op zaterdag eens fatsoenlijk in de Bravo kunt dansen. Nadeel is wel dat er dan nog meer kiki X goldband groupie mensen (geniaal instagram account, aanrader, voor wie het niet kent) komen...

Maarja waar ga je zo'n stage neerzetten? Is daar ruimte voor of moet er dan wat weg? Vind eigenlijk alle stages die er nu zijn tof, uniek, een eigen smoel en meerwaarde hebben, dus dan zou er echt extra ruimte voor gemaakt moeten worden. Kost ook weer geld en weten dat MOJO van de centjes houdt...
Tijd voor vervanging van de Hacienda denk ik dan.
 
Ja, mee eens hoor. Is ingewikkeld. Je wil voorzien in een behoefte maar wel het juiste publiek trekken. Hier is de programmering van groot belang. Je moet meer Dekmantel-achtig programmeren en minder Awakenings.

En de ruimte op het terrein, poeh. Geen idee ook. Er heeft weleens een tent gestaan links van de Alpha (waar dit jaar de Science-tent was - die mogen best blijven maar er is vast ergens anders op het terrein wel ruimte voor te vinden), zou je daar niet de Lima heen kunnen halen en de tijden afstemmen op de Alpha? Op het moment dat er geen Alpha programmering is, trekt dat misschien ook de massa wat meer richting onbekendere acts en dan de Lima-ruimte benutten voor de boiler room? Ik verzin maar wat.
De Bravo stond daar ooit volgens mij, tot en met 1998 ofzo. Later heeft de Lima er nog gestaan totdat die naar zn huidige plek ging om de Charlie te vervangen. Daarvoor stond de Charlie trouwens op de plek van de X-Ray.
 
Tijd voor vervanging van de Hacienda denk ik dan.
Die is over het algemeen ook wel vrij drukbezocht, of niet? Ik ben er echt maar heel even geweest dit jaar maar toen stond het vol - en dat was om 4 uur 's middags.
 
Zou je op de Planet niet 4 tenten kwijt kunnen als je de Heineken meer naar een hoek verplaatst?
 
Ja, mee eens hoor. Is ingewikkeld. Je wil voorzien in een behoefte maar wel het juiste publiek trekken. Hier is de programmering van groot belang. Je moet meer Dekmantel-achtig programmeren en minder Awakenings.
Mooi gezegd! Er is een breed schala aan elektronische acts en daar zal Lowlands verder haar weg in moeten vinden.

Acts zoals Bonobo, Overmono, DJ Heartstring, Ross From Friends zijn denk ik zeer interessant voor overdag. Niet té mainstream, maar wel gangbaar en biedt de liefhebbers genoeg.

Geef desnoods dj’s uit bepaalde regio’s de ruimte om de programmering te bepalen met regionaal talent met een aantal toffe namen ertussen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: eva84 en davadude
Een week later ben ik toch eindelijk uit mijn hol gekropen.

Top 10
  1. Billie Eilish. Unieke sound en een unieke personality. Wat een groei heeft zij gemaakt vs 2019. De diepe basstonen (bij bepaalde nummers) kwamen live goed over in combinatie met de lichtshow en de minimale vocals. What Was I Made For was een nieuw hoogtepuntje. Fijn dat ze een nieuwe generatie festivalpubliek trekt, want dat zien we op zo'n weekend toch veel te weinig (thanks €300 ticketprijs en muntjes voor €3,5).
  2. Boygenius. Mijn persoonlijke headliner stelde niet teleur. Ik werd goed emo bij het Cool about it. Knap ook hoe ze kunnen variëren tussen veel stijlen gitaarmuziek.
  3. Turnstile. Had ik recent gezien in de 013 en ook in de Bravo was het weer genieten en moshpitten geblazen. Alles klinkt ook zo ontzettend strak.
  4. Underworld. Altijd goed en een heerlijke setlist.
  5. Joost. Emotionele rollercoaster.
  6. Viagra Boys. Heerlijk kunnen raggen en lachen. Hierna meteen gaan opfrissen en een kledingwissel gedaan.
  7. Two shell, hoewel ik hier niet heel lang was (we kwamen van Underworld) heb ik staan genieten van de best klinkende onzin die je dit weekend kon vinden.
  8. Nia Archives. Fijn dat DnB nog steeds een plek kent op Lowlands en haar versie smaakte naar meer.
  9. Son Mieux. Gezelligste parecetamolbandje op het affiche.
  10. S10. Cameo appearance van Joep Beving voor hun uitvoering van De Leven was het eerste emo momentje van Lowlands.

Eervolle vermeldingen voor:
  • Elias Mazian wie het echt heel moeilijk werd gemaakt door de geluidstechnicus. Ik hoop dat hij een herkansing krijgt.
  • Fever Ray. Maar 2 of 3 nummers van gezien, want ik kwam uit de moshpit bij Turnstile gekropen. Had graag de hele show willen zien.
  • Tamino. Geweldige stem en het zat goed in elkaar, maar we kwamen wat laat aanwaaien en dit is wel een show waar je even in moet komen.
  • Natuurlijk het Noord Nederlands Orkest, maar wij vertrokken na een half uur om naar Boygenius te gaan.

Tegenvallers:
  • M83. Hoewel de band heel sterk speelde werd dit verpest door matige plekken in de Heineken (15 min vantevoren was de tent al rammetje vol) en veeeel te veel gelul door het optreden heen. Jammer, want ik heb hier KGLW laten schieten. Ik pak ze wel een keer mee met een tour of op BKS oid.
  • Avalon Emerson and the Charmers. Op de plaat klinkt het zo mooi maar live komt de zang niet goed over en de xray hielp ook niet echt mee.
  • Water From Your Eyes. Wij keken hier naar uit maar live was het een dun rommeltje en ik begrijp werkelijk niet waarom ik hier nog goede reviews over lees.
  • Best wat problemen met geluid. Het verbaast me dat ik dit nergens anders teruglees. Een opsomming: Bij Joost viel de mic een paar keer uit wat hem uit de lyrics trok. Bij Son Mieux werkte een gitaar niet (dit lijkt me een banddingetje en werd snel opgelost). Ik vermoed dat ook Billie Eilish problemen had waardoor het iets meer playbacken werd dan nodig. Al kan ik dit niet bevestigen. Het geluid in de Xray was achterin de keren dat ik er was vrij matig en achterin de Heineken hoorde we bij Merol de zang nauwelijks (op YouTube klinkt het dan weer fantastisch). Elias Mazian kreeg het dieptepunt voorgeschoteld en moest het met een piepende en krakende microfoon doen. Dry Cleaning (ook de India) stond ik eventjes bij en hoorde ik dezelfde piep af en toe, maar door het genre was het minder irritant.

Andere opvallendheden:
  • De techno avond op zondag was wat mij betreft een van de beste, misschien wel de beste, die ik me kan herinneren op Lowlands.
  • Coloray & Ineffekt waren ook zéér goed op dreef met hun unieke mix van poppy en synthy houseplaten.
  • De traditionele ontbossing leek dit jaar nog een stapje verder te gaan. Heb flink gelachen toen ik zag hoe anderen hier helemaal in opgingen.
  • Nooit rijen bij sanitair en barren. Soms moet je een slimme looproute pakken of het even goed timen, maar Lowlands doet dit echt goed voor een festival met zoveel bezoekers. Onze gehele groep bestaande uit mannen en vrouwen deelt deze opvatting. Ik begrijp de kritiek dan ook totaal niet en denk echt dat jullie slimmer mogen lopen ;-).
  • Wat liepen de campings snel vol dit jaar. Ieder jaar lijk je eerder te moeten komen?
  • Als muziekliefhebber kom ik op Lowlands eigenlijk net niet voldoende aan mijn trekken. De nacht moet veel goedmaken om er een fantastisch weekend van te maken. Bij BKS en DTRH voelen die nachten meer als bonus. Het helpt ook niet dat ik een hoop goede acts vrij recent al gezien had (the haunted youth, turnstile, king gizzard & the lizard wizard, l'imperatrice, s10, merol, froukje...) maar ik had er iets vettere dingen tegenover willen zien staan. LL en DTRH schuiven ook wel heel veel acts heen en weer. Als Lowlands nog veiliger en meer op feest only gaat boeken dan wordt het een twijfelgevalletje - hoe mooi ik het festival ook vind.
Het was toch weer een fantastisch weekend met een heerlijke sfeer en de Lowlands nachten blijven ongeevenaard.
Perfect verhaal.
 
  • Geweldig
Waarderingen: yumi
Na een aantal jaar meelezen op dit forum en sinds vorige week ook in de app toch maar eens geregistreerd, ook om mijn ervaringen met Lowlands te delen. Ik vond het muzikaal een hele goede editie, maar ben ook erg benieuwd welke kant het festival opgaat. Het artikel over de "balans" herkende ik enorm. Ik zie ook hoe Lowlands door de jaren heen is geëvolueerd maar denk inderdaad ook dat er op veel vlakken - dag vs nachtprogramma, bands vs dj's, maar ook in soort publiek - het festival op een kruispunt staat.

Allereerst de muziek. Mijn top-10:
  1. boygenius
  2. Billie Eilish
  3. Jessie Ware
  4. Pusha T
  5. Loyle Carner
  6. Underworld
  7. Nothing But Thieves
  8. Charlotte de Witte
  9. Sophie Straat
  10. Jayda G
Eigenlijk geen slecht optreden gezien. Boygenius vond ik betoverend mooi en ze zouden vorig jaar met gemak een mooie mainstageplek op, ik noem maar wat, BKS verdienen. Billie Eilish is een bona fide popster, muzikaal zit er nog wel wat ruimte voor groei maar ik vind haar muziek zó goed dat ze me toch helemaal inpakte. En Jessie Ware, wat een feestje was dat om de vrijdag mee te beginnen.

Dan over het festival als geheel.

Ik vond het programma goed in balans, maar ik merkte ook wel zoals hier vaker is geconstateerd dat bij de bandjes over het algemeen de animo minder was. Bij boygenius, toch echt een indie hype dit jaar, was het niet vol en Amber Arcades stond op zaterdagmiddag echt voor een beschamend lege India. Tegelijkertijd hebben we allemaal gezien hoe druk het bij Charlotte was, op zaterdagnacht in de Bravo en over het algemeen bij de meer 'feest'-achtige acts als Rema en DJVT. Dat is écht veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden. Toen waren bands als Tool en Placebo headliner, dat soort bands zou nu hooguit op de spot van King Gizzard komen te staan, als Lowlands ze überhaupt nog zou durven boeken. Het is niet gek dat een festival evolueert en dat wordt voortgestuwd door de ontwikkeling van de popmuziek als geheel. Maar ik heb toch het gevoel dat het festival minder alternatief is geworden en meer populaire keuzes maakt. Meer focus op danceprogrammering / dj's is denk ik logisch, maar daarin worden ook wat meer mainstreamkeuzes gemaakt - zoals CdW als headliner. De vraag is hoe ver je hierin kunt gaan. Er is behoefte aan een solide danceprogrammering, maar je wil ook geen Mysteryland worden. Aan de andere kant wil je ook relevante en grote bands boeken, maar als ze voor een halflege tent staan komen ze volgend jaar niet meer en verlies je langzaamaan je status als alternatief festival. En juist die diversiteit in de programmering, die je terugziet in het publiek zoals in het artikel beschreven, wil je behouden. Want daarover: ik ervaar ook meer een scheiding tussen het 'dagpubliek' en het 'nachtpubliek'. De bubbels komen elkaar daardoor minder tegen en wanneer dat wel gebeurt, ontstaat er irritatie, zoals ook beschreven in het artikel.

Ik denk dat er wel een aantal factoren zijn waar nog wat bewegingsruimte zit.

Allereerst de focus van de programmering. Grofweg is het dagprogramma (uitzonderingen daargelaten) livemuziek en bestaat het nachtprorgramma uit dj's. Je merkt, ook bij acts als Bicep en Partyboi69, dat er ook overdag behoefte is om te pieken. Ik denk dat je mensen ook die kans moet geven. Creëer een stage waar de hele dag house / techno op de planning staat, zonder onderbrekingen, en ook met af en toe wat flinke namen. Pukkelpop (Boiler Room) en DTRH (Rex) doen het ook. In ruil daarvoor zouden er ook tot later liveacts moeten zijn. Hang Youth vorig jaar na middernacht was een goed voorbeeld - ook daar zit volgens mij een latente behoefte. Als je van gitaarmuziek houdt, was er dit jaar na half 11 / 11 uur 's avonds niet veel meer te doen.

Ten tweede, de spreiding van de programmering. Bij Charlotte stond het hele festival, maar er stond in dezelfde categorie ook weinig tegenover (ik had Coloray en Ineffekt wel willen zien, maar qua grootte van de naam is het een totaal andere categorie). Pukkelpop had dit jaar Moderat tegenover Amelie Lens en op zaterdag 2manydj's tegenover Bicep. Dat zijn keuzes die ook op Lowlands het publiek meer hadden gespreid. Then again, je voorkomt ook niet dat er soms veel publiek op 1 plek is (ik had Job Jobse vs. David Vunk op zaterdagnacht ook meer gebalanceerd verwacht, maar dat bleek ook niet zo te werken.. dus je kunt dat soms ook lastig voorspellen).

Tenslotte de programmering zelf. Imo zijn de headliners hierin wel echt heel belangrijk. Hoewel veel mensen blind voor Lowlands een kaartje zullen kopen, is het trio Underworld / CdW / Billie Eilish wel erg populair en/of dance-georiënteerd en denk ik echt dat dat een ander publiek trekt dan als CdW was vervangen door, pak 'm beet, de Foo Fighters. Dat sijpelt ook naar beneden toe in het programma, ik denk dat je voor het aantal dance-acts echt wel aan een maximum moet denken om te voorkomen dat er alléén nog maar Mysteryland-publiek komt.

Het zijn maar wat gedachten waar de organisatie zelf waarschijnlijk ook mee bezig is. Maar ik ben heel benieuwd welke keuzes ze volgend jaar gaan maken :)
Perfect verwoord.
 
De Bravo stond daar ooit volgens mij, tot en met 1998 ofzo. Later heeft de Lima er nog gestaan totdat die naar zn huidige plek ging om de Charlie te vervangen. Daarvoor stond de Charlie trouwens op de plek van de X-Ray.
De Bravo stond toen nog verder dan de Alpha, zeg maar achter de heuvel.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc
Dit was mij inderdaad ook opgevallen! Heb echt bij meerdere ariesten (Billie Eilish, Sophie Straat, Joost, Elias Mazian) gezien dat er echt problemen waren met de microfoons. Maar bijvoorbeeld ook bij het NNO dat er een soort schelle pieptoon in het geluid zat of iets dergelijks. Was me de voorgaande jaren nooit opgevallen.



Een dedicated boiler room stage van 's middags tot en met 05u 's nachts lijkt me een heel erg goed idee. Als is het maar om 's nachts de drukte beter te spreiden, zodat je op zaterdag eens fatsoenlijk in de Bravo kunt dansen. Nadeel is wel dat er dan nog meer kiki X goldband groupie mensen (geniaal instagram account, aanrader, voor wie het niet kent) komen...

Maarja waar ga je zo'n stage neerzetten? Is daar ruimte voor of moet er dan wat weg? Vind eigenlijk alle stages die er nu zijn tof, uniek, een eigen smoel en meerwaarde hebben, dus dan zou er echt extra ruimte voor gemaakt moeten worden. Kost ook weer geld en weten dat MOJO van de centjes houdt...
Welke instagram account is dat?

En de Hacienda is toch al een soort permanente dance plek?
 
Hallo allemaal, het heeft even geduurd, maar de grootste Lowlandsblues zijn voorbij haha.

Ik deel al jullie verhalen wel deels, al heb ik er zelf wat minder last van gehad. Vond het echt heerlijk dat sommige tenten niet uitpuilden. Daarentegen wel echt gebaald dat ik bij sommige acts echt de tent werd uitgedrukt (hoi Partiboi69, hoi M83, hoi Frank Moody). Omdat ik superveel tofs heb gezien (en niet een heel epistol er van wil maken) beperk ik mij met een top 3 van acts waar bij mij tranen zijn gevallen.
1. Raye
2. boygenius (een van de mooiste dingen die ik ooit op Lowlands heb gezien)
3. Sophie Straat

Wel echt nog steeds woedend dat Wende en boygenius clashte. En naast alle andere minpunten die ik voorbij zag komen nóg een keer aandacht voor het abominabele geluid op sommige plekken. Elias Mazian was bijvoorbeeld supergoed, maar werd echt een paar keer in de steek gelaten door het geluid (nog niet eerder zovaak op Lowlands problemen mee gezien).
 
Ok, ik ben er heel snel doorheen geskipt omdat ik het echt niet trek, dus misschien heb ik de nuances gemist, maar uiteindelijk zijn dit toch gewoon mensen van een jaar of 20 die een weekendje losgaan? Dat was in de jaren '90 echt niet anders hoor, alleen zat er toen andere muziek bij.
 
Ok, ik ben er heel snel doorheen geskipt omdat ik het echt niet trek, dus misschien heb ik de nuances gemist, maar uiteindelijk zijn dit toch gewoon mensen van een jaar of 20 die een weekendje losgaan? Dat was in de jaren '90 echt niet anders hoor, alleen zat er toen andere muziek bij.
Tja kon je toen ook met een rolkoffer vol hairstylingproducten naar een vooropgezette tent gaan?

De drempel is toch iets hoger als je er samen wat van moet maken op de camping.

En vooral dat samen er wat van maken mist bij deze lui.
 

Users who are viewing this thread