Lowlands 2023
Deze keer voor t eerst vroeg op de donderdag richting Biddinghuizen. Na even 2 uurtjes leuk afzien in de rij waren we eindelijk weer op lowlands. Paar vrienden van ons waren alvast begonnen met opzetten van een kamp tussen camping 1 en 2 tegen het terrein aan. Briljant om zo dicht bij t terrein een plekje te hebben, kan je heel snel heen en weer voor even wat eten en drinken. Hier dan ook meer gebruikt van gemaakt dan in andere jaren.
Donderdag zelf lekker gechilld op de camping en eens de silent disco uitgeprobeerd. Ook weer heerlijk genoten van een patatje stoofvlees (kregen wel echt een hele karige portie trouwens). Rond middernacht t tentje opgezocht en prima geslapen zodat ik dit jaar op vrijdag eens geen spijt had van de donderdag. Vroeg pieken na zo'n vroege ochtend betaald zich over de rest van t weekend zeker uit.
Vrijdag lekker wakker geworden met Noodles (ideaal festivalontbijt) en bier. Even een vriend die door zn enkel was gegaan naar de ehbo gebracht. Hoor je van de ehbo'er de ziekste verhalen van wat hij allemaal voorbij ziet komen tijdens lowlands, best extreem.
Verder lekker lang op de camping genoten van de klok op kamertemperatuur en rond een uurtje of 1 het terrein opgegaan. Lekker genoten van een rotdog. Erg goed weer. Toen ik alleen de eigenaar vroeg hoeveel calorieën er in zaten zij die ongeïnteresseerd dat ik maar op zn site moest kijken, niet heel sympathiek maar goed. Even in de schaduw gezeten met een biertje bij Kennyhoopla wat okay klonk maar ook veel van t zelfde. Daarna naar de eerste must see van t weekend: the haunted youth. Ben echt fan van hun album en live stond ik helemaal weg te dromen (totdat een vrouw recht voor me even het optreden en vooral zichzelf moest livestreamen op rij 5). Na even gechilld en genoten te hebben van een goedgevulde pita, was t tijd voor Julie. Goeie ontdekking. Lekker verlegen gasten die een bizar goeie geluidsmuur in elkaar zetten. Ondanks dat de tent uiteraard maar half vol was, leidde dat er wel toe dat iedereen die er wel was, goed gefocust was op t optreden. Dan is zo'n halfvolle tent nog best een zegen. Hierna lekker naar girl in red, was een leuk optreden om samen met mn vriendin te zien. Vervolgens naar nothing but thieves. We stonden links midden in de alpha, maar echt iedereen om ons heen stond gewoon te lullen. Mn vriendin en ik werden hierdoor zo uit de beleving gehaald dat we gewoon zijn weggelopen. Jammer, want hoor er verder vooral positieve verhalen over. Hierop na trouwens relatief weinig last gehad van de Dutch disease dit weekend! Had het idee dat dit vooral bij de populairdere/radiovriendelijke acts in de grote tenten een ding was dit jaar.
Na nbt heb ik me over laten halen om naar pusha t te gaan. Geen spijt van gehad! Erg goed hip hop optreden. Was zelf niet echt bekend met z'n muziek maar mn vrienden wel en dat zorgde voor een goeie beleving. Hierna nog een stukje amyl and the sniffers meegepakt en daarna was t tijd voor mijn hoogtepunt van t weekend: john coffey. Favoriete band op m'n favoriete festival, kan alleen maar goed gaan. Ze braken de goedgevulde tent als vanouds helemaal af. Aan t einde David nog een hand geschud en Richard een knuffel vooraan gegeven, was mooi.
Hierna nog een beetje met wat vrienden op de camping en rond de bravo gehangen. Om 4 uur gedoucht (er stond een rij bij de vrouwen, wat?) en toen was t wel mooi geweest voor de eerste dag.
De zaterdag lekker wakker geworden bij ezra collective. Zetten de tent goed op stelten, goeie ontdekking. Daarna was met Boygenius weer een must see aan de beurt. JANKEN! Op de goede manier uiteraard. Vooral phoebe weet bij mij altijd zo'n emotionele snaar te raken. Geen idee waarom maar die stem en ik houd t gewoon niet droog.
Vervolgens een beetje rustig aan gedaan en tijdens l'imperatrice in t zonnetje gedanst met een biertje. Heerlijk. Toen was t tijd voor een patatje stoofvlees (dit keer wel een goede portie) en Loyle Carner. Goeie set, loepzuiver, alleen mn focus was aan de zijkant van de bravo niet op zn best dus kwam er niet helemaal in. Hierna even wat vrienden gemeet op de camping en weer terug naar de bravo voor nog zo'n must see: king gizzard and the lizard wizard! Enorm harde en strakke set. Niet verwacht dat ze dit zouden doen op een festival maar viel bij mij erg in de smaak. Vraag me af of er mensen stonden die kwamen voor hun chille nummers en zijn weggelopen. Hierna naar de Poolse feestband bubliczki in de lima geweest. Erg leuk feestje, met name voor mijn vriendin (die zelf Pools is).
Toen de nacht aanbrak heb ik met wat vrienden gemeet van buiten de groep, die net zoals ik ook geen drugs deden dus daar even goed mee doorgezakt aan de bar. Om 5 uur de tent opgezocht.
Op zondag niet superfris wakker geworden dankzij de zaterdagavond. Opzich niet heel erg; had vandaag de minste acts die ik echt wou zien dus kon lekker rustig aan doen. Wakker geworden bij alborosie in t zonnetje. Daarna nog even gechilld op de camping (toch zo dichtbij) en toen weer door om even in de schaduw te zitten bij bombay bicycle club. Leuke liedjes maar niet meer dan dat. Hierna dan na de tips van t forum en de Volkskrant eindelijk de Japanse pannenkoek geprobeerd. Damn. Zo lekker, vullend en "maar" 3.5 Munt. Wordt zeker weten vaste kost de komende jaren op LL.
Na de pannenkoek kreeg ik eindelijk weer de goeie energie om een optreden van binnen een tent te aanschouwen en dat was nodig ook: turnstile stond op t programma. Eerste keer dat ik ze zag compleet door ze weggeblazen in een volgeladen x-ray in 2019. Nu zijn ze die orde van grootte al lang gepasseerd en mogen ze in de bravo staan. Erg gaaf ze zo te zien groeien. Het was een strakke show, al kreeg ik t idee dat er wat minder overtuiging in zat in vergelijking tot de vorige keren dat ik ze zag. Kan ook zijn dat t mn eigen energielevel was zo tegen t eind van t festival.
Toen turnstile afgelopen was even een plaspauze en klonk Kelela toch wel erg uitnodigend uit een hele lege India. Toch nog even gaan kijken en geen spijt gehad. Wist in haar eentje de intimiteit van haar plaat heel goed over te brengen live. Sowieso respect dat ze zo in d'r eentje op t podium staat bij de redelijk kalme muziek die ze maakt.
Hierna was t rennen naar Heilung. Het was voor mij een grote clash: moderat of heilung. Toch voor heilung gekozen omdat ik dit nog nooit gezien had en wel heel nieuwsgierig naar was. En Holy shit, wat een trance. Zij zorgden echt voor een paar van die wauw-momenten dat je mond gewoon openviel. Iedereen zat er ook helemaal in. In tijden niet zo'n meeslepende act gezien.
In de nacht nog even de laatste drupjes energie eruit geperst in de India. Na Dimension (knaller) was t mooi geweest, wou vroeg vertrekken in de ochtend om de file voor te zijn (wat lukte overigens).
Dit was misschien wel mn favoriete lowlands tot nu toe (4e keer). Naast dat ik de line up echt goed vond, vond ik de sfeer beter dan vorig jaar en heb ik me relatief weinig gestoord aan t praatpubliek. Had t idee dat er vorig jaar iets meer knaldrang heerste na corona en dat dit jaar iedereen iets chiller was. Kan ook zijn dat ik er dit jaar gewoon minder mee bezig was of met mn route het Amsterrrdamse feestpubliek grotendeels vermeed. Dit was de eerste keer dat ik samen met mn vriendin naar een festival ging en dat zorgt er misschien ook voor dat je wat minder bezig bent met wat er om je heen gebeurt. Hoe dan ook, ik ben blij dat lowlands zich herpakt heeft door weer wat meer alternatieve parels als een heilung, Boygenius en julie te boeken. Ondanks dat t bij de alternatieve acts altijd nog veel rustiger is (t is niet voor niets alternatief
) dan bij acts als de jeugd en CdW, vind ik de balans op t programma helemaal prima. Er is voor ieder wat wils en dat is voor mij ook de kracht van lowlands; ik kan er met mn hele vriendengroep naartoe om een heel leuk weekend te hebben en we kunnen allemaal onze eigen kant op, of je nou voor t feestje komt of dat je de alternatieve undercard wilt checken.
Tot volgend jaar!