Oei, best veel negatieve reacties hier.
Mijn laatste LL dateert alweer van 2017. Destijds ook besloten de massaliteit achter me te laten en te kiezen voor kleinere festivals als DTRH en BKS.
Volgens mij ontstond de transitie naar een 'meer-dance-georrienteerd-festival' al ergens rond 2012/2014. Toen vond onze vriendengroep het verschil met de dag-en-nacht-gasten al relatief groot. Waar wij met een zwetend lijf rond 20 uur een trui bij de tent gingen halen, kwamen de dance-liefhebbers net gedoucht en wel het terrein op. Je merkte toen al een verandering in de dynamiek op het terrein. Geen probleem natuurlijk, ik vind een goede dj op zijn tijd ook top. Toch merkten we dat de balans dag/nacht op sommige momenten al redelijk mank liep. Het lijkt wel aslof er 2 groepen ontstonden. Zo'n Bravo op de zaterdagnacht vind ik persoonlijk echt helemaal niks.
Is het een probleem dat festivals veranderen? Misschien veranderen we zelf wel. Muziekstijlen veranderen.
Artietsen die in mijn ogen typisch LL zijn/waren, zie ik nu echt niet meer een Alpha vol spelen (bv. The Smile, dEUS, Arcade Fire, Interpol, Big Thief, kortom: veel alternatieve indierock)
Ook op een DTRH was er dit jaar een andere vibe voelbaar. Publiek gaat echt meer en meer voor 'het feestje' dan voor de bands.
Ik vind het 'pijnlijk' om te zien dat je zelf blijkbaar niet meer tot de doelgroep behoort. LL is echt het meest complete festival in mijn ogen, met veruit de beste sfeer. Vroeger zeiden we tegen elkaar dat we minimaal tot ons 60e naar LL zouden gaan. Helaas niet gelukt
. Ik denk dat dit meer aan mij ligt dan aan LL. Ik vind het schitterend om te zien dat zoveel bezoekers wel een leuk festival gehad hebben. De doelgroep veranderd blijkbaar, fair enough.
Ik ga in de toekomst voor mooie alternatieven (BKS, ITGWO of toch weer een keer DTRH)