Toch maar eens een verslagje plompen. Helaas minder kunnen zien dan ik wou door restricties qua gezondheid en gezelschap, maar alsnog veel gezien.
DONDERDAG / CAMPING
Ik was van plan om op donderdag te komen, maar kon onvoorzien niet door verplichtingen en een middag die wat anders uitviel dan ik had verwacht. Uiteindelijk bleek dit uitstekend te zijn, want hierdoor eindigde ik op camping 0, wat mogelijk de fijnste festival camping ervaring is die ik in m'n leven heb gehad. Rustig, geen gillende buren, mensen die voor elkaar uitkeken en zorgde dat dronken/onder invloed zijnde mensen oké waren, en s'avonds gewoon prima kunnen slapen nadat je het bravo geluid mentaal omzet in een door subwoofers geleverde rugmassage. Elke nacht goed geslapen, elke ochtend rustig wakker worden. Elke dag om 16:00 rustig douchen zonder een rij. Geweldig!
VRIJDAG
First Aid Kit - 3 / 5
First Aid Kit gepakt omdat het in mijn ogen een unieke act was in de mix van alpha headliners, maar helaas kon ik er maar lastig inkomen. De band klonk oké, maar veel mensen stonden tot in de voorvakken te praten, wat de act een beetje in het water laat vallen. Daarnaast vroeg ik mij af of de IEMs van de dames kapot waren, want er zaten bijzonder veel onzuivere noten tussen, te veel om een fout te zijn. Het was oké, meer niet.
BICEP - 3.5 / 5
Tja, BICEP had een top show qua muziek, maar je merkte dat de show totaal niet werkt tijdens daglicht. Een optreden dat erg subtiel gebruikt maakt van licht, dit opbouwt tot de apex die je hebt tijdens de laatste drie nummers (Glue, Apricots, Water), en dan explodeert met lasers. Dat is wat lastig als het licht zo fel is dat de subtiele patronen van de lampen niet goed tot hun recht komen, en wanneer de lasers volledig afwezig zijn. Er waren ook veel momenten dat er buiten de muziek om niks gebeurde, en even op het internet kijken naar optreden van Glastonbury laat zien dat het allemaal momenten zijn waar laser ingezet worden. Het is een grote smet op een show die anders qua geluid en nummers uitstekend was, en mede hierdoor voelde het als een soort half optreden. Het is ook gewoon idioot dat Lowlands de heren om 18:00 heeft laten optreden. Bij gitaar of indie acts zou ik voor een aangepaste show geen minpunten geven, maar hier wel.
Son Rompe Pera - 5 / 5
Een xylofoon, een gitaar, en basgitaar, en een drumset klinkt niet als een logische combinatie, maar wat was het ontzettend goed. Volle Lima, veel waardering voor de liveband, en een band die alles gaf. Heb er twee blaren aan overgehouden!
Underworld - 5 / 5
Ik heb Underworld al heel vaak gezien, maar dit optreden was anders. Nieuwe liederen die voor het eerst live gespeeld zijn, een aangepaste liveshow waarbij er nieuwe visuals waren en waarbij Rick Smith gelukkig net zo zichtbaar was als Karl, maar voor mij het mooiste: ze zingen weer samen en lijken meer in sync dan de afgelopen jaren. De patches en synths die gebruikt worden zijn ook beter, sterke dan vroeger, en wat een machtig geluidsysteem heeft de alpha. Ook heel fijn hoe ze de tijd namen om alle liederen te laten werken, want een setlist van tien liederen voor een headline set is natuurlijk niet veel, ondanks het feit dat dit ten koste ging van liederen zoals
Jumbo. Je kon daardoor jezelf volledig verliezen in elk lied, heerlijk.
Ook het publiek was geweldig, veel aandacht en iedereen leek te dansen. Ik mocht het optreden zien vanaf het MIVA podium, en er kon letterlijk niemand meer bij, het hele gebied was vol van de heuvels tot de WCs achter de alpha. Je zag gewoon meerdere generaties genieten, en de hele set was pure euforie. Misschien wel het beste optreden voor mij van het hele weekend, en de dankbaarheid die Karl uitsprak met een voor hem bijzonder brede glimlach was geweldig. "
Thank you Lowlands, you've never let us down."
Jayda G - 4 / 5
Was ze goed? Ja. Speelde ze heerlijke nummers? Ja. Was het origineel? Nee. In feiten was dit een "alle Detroit house/techno tracks van 1990-2000," maar het werkte goed.
Palms Trax - 5 / 5
De tegenstelling tot Jayda G kon niet groter zijn. Palmsy kwam, Palmsy speelde nieuwe materiaal, en Palmsy was machtig sterk. Heerlijke afsluiter van de dag.
ZATERDAG
Noord Nederlands Orkest - 5 / 5
De waardering die ik wil uitspreken voor het boeken van klassieke muziek op een festival is enorm. Het prachtige aan grotere festivals, zoals Lowlands, is dat je alle genres kan meekrijgen. Het NNO was daarin een uitblinker, met een prachtige uitvoering van de negende. Het publiek was voor het grootste deel respectvol, met leuke festival classics zoals een moshpit, wat je niet normaal ziet bij een klassieke voorstelling. Daarnaast was het prachtig om te zien hoe het orkest genoot van de andere sfeer, zelfs soms met vingers in de oren door het overdonderende applaus. Wat mij betreft komen er meer klassieke boekingen op Nederlandse festivals, en dan ook met long-form voorstellingen zoals deze.
Bakar - 1 / 5
Heb erg uitgekeken naar de Jazz/Funk/Indie liederen van Bakar en heb hem ook zitten ophypen op dit forum. Maar eerlijk, hij zong erg vals. Je merkt dat hij veel autotune gebruikt en veel vocale effecten gebruikt in zijn liederen, maar waarom hij dit dan niet gebruikt live is een raadsel. Ook speelde hij niet zijn sterkste nummers. Band klonk niet goed, ik heb op de talentenjacht van een middelbare school beter gehoord. Teleurstelling van het weekend voor mij.
L'Imperatrice - 5 / 5
De combinatie van publiek, geluidssysteem, en de interactie van de volledig band was fantastisch. Zelden een groep gezien die zo goed op elkaar is afgestemd en elkaar de ruimte gunt om een solo te pakken. De liederen waren goed, gewoon geweldig. Ook bijzonder sympathieke frontvrouw.
Foals - 4 / 5
Ging een beetje blind de show in, want ik luister niet vaak naar hun muziek. Maar wat een strak optreden! Mooie visuals, goede liederen, en veel interactie met het publiek. De show had echter het probleem dat het een zooitje begon te worden tegen het einde, alsof de focus qua gekozen liederen weg was. Dat was het enige minpunt in een verder goede show.
Charlotte de Witte - 4 / 5
Charlotte heb ik al vaak live gezien, en ik had eigenlijk lage verwachtingen van haar optreden omdat ik haar vaak saai en eentonig vind. Ook weinig echte innovatie gezien de laatste tijd. Toen de liveshow begon was ik overdonderd. Ze speelt ineens rauw, hard, melodieus, en wat een ongelooflijke show. Ik telde wel 400 lampen, effecten, en lazers. Geweldig! Wel een minpuntje ,want terwijl een groot deel van haar show straks was vond ik veel van de visuals wel heel... raar? Ze lieten bij drie liederen Charlotte zelf zien die poseert met een motorhelm en met kleding die ze verkoopt. Waarom?
Was ook een leuke ervaring om, naar mijn inzicht, de enige persoon te zijn bij dit optreden die sober was (geen alcohol, geen drugs). Ik dans alsnog beter dan iedereen daar.
Avalon Emerson (DJ Set) - 3 / 5
Normaal ben ik wel een fan van Avalon, maar het leek alsof er te hard gepiekt was bij Charlotte. Ik miste de flow en samenspeling in haar DJ set. Ben na een uurtje maar gaan slapen.
ZONDAG
Son Mieux - 3.5 / 5
Blind naar Son Mieux gegaan. Prima show, sympathieke band, mooi podium, maar het was wel een erg hoog
cheesyness gehalte. Elk nummer was een soort 80s revival, wat lekker was en goed klonkt, maar is het echt nodig om na elk nummer een 2 minuten durend strijkkwartet in te lasten terwijl er een emotionele speech gegeven wordt?
Tamino - 5 / 5
Tamino was sterk. Ik kan de waardering voor zijn gehele show, van licht tot geluid tot liederen, niet genoeg aanprijzen. Heb de hele show in een soort trance geluisterd, elke hoge noot meegevoeld. En de bandleden die hij meebracht waren ijzersterk, zeker de cellist. De duospeling tussen Tamino en zijn cellist was ongelooflijk, die twee hadden wat mij betreft de hele dag mogen spelen. Ook is het mooi dat hij veel van zijn nieuwer werk een prominente plek in de show geeft, je gaat van ballad naar indie naar rock naar solo werk, en het klopt allemaal.
Steve Lacy - 4 / 5
Steve Lacy van een afstand gevolgd door klachten van mijn medegenoot. Goed optreden, mooie muziek, en een strakke band.
Fever Ray - 5 / 5
Was vroeger een grote fan van
The Knife, en ben positief verrast door het solo optreden van Karin. Veel arthouse, veel genres, unieke nummers, en het klinkt gewoon precies zoals op de opnames zelf, erg knap. Ik kan ook de set en lichten waarderen, en het publiek was geweldig. Ook waardering voor de heerlijke ironie waarmee ze afsloot, door te zingen "if I had a tongue, I would sing" na een loepzuiver optreden.
Moderat - 5 / 5
Ik was onder de indruk van hoe synchroon en goed het eigenlijk was. Het optreden was zo voorbij, en de heren hadden een loepzuivere synthesizer reeks opgezet. Daarnaast misschien het leukste publiek van het weekend, iedereen leek zo blij. Voor ik het wist schreeuwde de heren hun dankbaarheid uit, en was het voorbij.
LSDXOXO b2b VTSS - 2 / 5
Dan heb je eindelijk de techno nacht in de bravo, en dan gaat het geluid het zachtst staan van het hele weekend. Pak daarbij twee DJs die maar niet de juiste setting lijken te krijgen, en je krijgt een rete-saaie DJ set. Immens teleurgesteld.
Yallah Yallah! - 3.5 / 5
De bomen waren vol aanwezig in de Lima. Het mixen van Yallah Yallah was niks om over naar huis te schrijven, maar de liederen werkte goed en ze speelde goed in op het publiek. Deed mij qua mixstijl denken aan
Hindu Radio DJs, in negatieve zin, maar wel genoten. Was een mooi rustig einde van het weekend!
ALGEMEEN
Algeheel heb ik genoten van het Lowlands weekend, het was geweldig met een goede sfeer. Ik heb nog wel wat (lekker controversiële) opmerkingen over de faciliteiten en de aanwezige mensen.
- Ik heb nooit hoeven te wachten voor de WC, althans niet langer dan 1 - 2 minuten. Wel deel ik de mening dat er veel meer vrouwen WCs moeten komen, of gewoon meer dixies/afgesloten WCs. Wel was ik positief dat alle WCs dit jaar doorspoel WCs leken te zijn.
- Er hing een goede sfeer, met veel mensen gesproken en lekker kunnen dansen met veel mensen.
- Het is altijd interessant om een festival sober te doen, aangezien de meeste mensen drugs / alcohol gebruiken. Maar ik ga het toch zeggen: ik sta liever tussen de mensen die aan de drugs zitten dan naast het alcohol publiek, en ik heb mij actief gestoord aan veel alcohol drinkers op Lowlands. Het publiek in de Bravo in de nacht lette op elkaar, mensen die tegen je aan danste keken snel om en boden hun excuses aan, en de meeste mensen zijn in voor een leuk praatje of zijn bereid om te helpen. Wat een groot contrast met het alcohol drinkende publiek, wat alleen aanwezig lijkt te zijn om voorin te gaan praten en gezien te worden, of continu gilt of aandacht lijkt te vragen tijdens optredens. Ook helaas meerdere keren erg vals bejegend of hard geduwd, en na het omkijken was het elke keer iemand met een XL biertje in zijn of haar hand. Ook helaas gezien dat er een keer een vrouw door een dronken man werd betast, wat gelukkig snel opgelost is door de aanwezige security.
- Er zijn heel veel mensen die continu praten en/of op hun telefoon zitten. Het stoort, de Dutch Disease is verschrikkelijk, luister naar de prachtige muziek mensen...
- Ik was positief verrast over hoe schoon de camping was op maandag. Ik was een van de laatste om te vertrekken, en bij camping 0 en de groepscamping waren bijna alle plekken netjes schoon. Ook chapeau voor de camper lieden, die plek was echt idioot schoon.
- De beveiliging was simpelweg geweldig. Lief, meedenkend, en ik was erg onder de indruk hoe ze de jonge Billie Eilish fans beschermde op vrijdag door ze water te geven toen de alpha nog dicht was, en door met ze te praten tussen alpha acts door. Dit maakt echt het verschil, zeker voor jonge first-timers die echt beschermd moesten worden tijdens optredens van, bijvoorbeeld, de Jeugd.
- Ik ben bijzonder ontevreden over de EHBO op Lowlands. Tweemaal naar de EHBO gegaan, een keer voor een schaafwond en een keer voor een medegenoot die ernstige pijn had. De reactie van de EHBO na allebei? "U moet zo snel mogelijk een pleister plakken" en "u moet zo snel mogelijk bepaalde medicatie slikken." Toen ik vroeg of ik deze middelen kon krijgen, was de reactie: "nee, die gaan wij u niet geven, de HEMA verkoopt alles!" WAT!?? Op het moment dat de EHBO middelen niet uitgeeft omdat ze ook worden verkocht, dan is dat ronduit schandalig.
- Ik was erg dankbaar dat ik toegang had tot het MIVA podium (en veel dank aan de lieve Festileakers die mij hierover berichten stuurde eerder), maar Lowlands mag veel leren van Pukkelpop. Er moet echt bij elk groot podium (Heineken, X-Ray, India) een kleine rolstoel/zitplek komen, want nu is het gewoon raar dat je dus tot de alpha/bravo veroordeeld bent. Wel een positieve shout-out naar alle medewerkers op de MIVA platformen, altijd behulpzaam en bijzonder goed gehumeurd.
- Lag het aan mij, of waren veel medewerkers van Lowlands bij eten/drinken immens chagrijnig? Rare gewaarwording.
Al met al genoten, een rustiger maar heerlijk weekend. Indien de line-up volgend jaar goed is, overweeg ik zeker om opnieuw te komen.