Lowlands 2023

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.833
1.740
Ik heb eigenlijk ook hetzelfde als op Down the Rabbit Hole, het mag gewoon net wat alternatiever qua publiek. Het aantal mensen dat voor de sfeer komt en als enige must sees de Jeugd en CdW hebben zorgen gewoon voor de eenheidsworst waar in het Festileaks artikel over gepraat wordt.

Oh en de glamping mogen ze opdoeken, ik weet dat ik er geen 'last' van heb, maar Klein Zuid zorgt natuurlijk wel gewoon ook voor al het bovenstaande. Als we iedereen gewoon lekker in zn tent laten tukken komt een deel niet meer. Dat dit financieel niet werkt weet ik (helaas) ook wel.

Maar hey, nog steeds het leukste festival van Nederland en ik ben er volgend jaar dan gewoon weer bij. Maar om er voor te zorgen dat ik nog langer blijf gaan moet het niet 'te' worden
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
801
990
Knap stuk dat mooi verwoordt waarom ik elk jaar Lowlands lager op mijn bucketlist zet.

Spijker op z'n kop. De metalbands zijn al een tijdje verdwenen en dat hoort niet. Lowlands is het festival van de diversiteit wat ik hier eerder al noemde en dit is duidelijk in het geding.
 

Chicken

Playlistbediener
3 jun 2023
19
10
Ik heb genoten! Vooral van Boygenius, Foals, Turnstile, Two Shell, Billie, KGLZ en Joost. Tov vorig jaar zelf niet veel verschil gemerkt in publiek. Voor m’n gevoel werd er wel minder in het openbaar gebruikt dit jaar en waren er ook meer controles.

Vond het op bepaalde plekken en momenten wel veel te druk. Daardoor ook wat meer op de camping rustig aan gedaan en helaas wat dingen gemist. Bij de vrouwenwc’s waren ondanks beetje strategisch plannen waar en wanneer alsnog veel te lange rijen.

Wat ik schandalig vind trouwens is hoeveel troep er achterblijft op de campings op maandag.
 
  • Leuk
Waarderingen: gretz en DanielNedelko

anderhalvemunt

Campingartiest
29 aug 2022
50
251
Interessante discussie. Ik wil wel een lans breken voor Lowlands. Ik ben het eens dat Lowlands altijd een oog moet houden op diversiteit, wat ze tot noch toe aardig lukt (heb dit weekend oa theater, techno, klassiek, metal en éen van de grootste popartiesten ter wereld gezien)

Ik vind het alleen een beetje schuren om de bezoekers de schuld te geven van halflege tenten. Iedereen betaalt veel geld voor een kaartje, dan mag je toch zeker zelf weten wat je het hele weekend doen gaat. Het is inderdaad jammer dat de populairste muziek homogener is geworden, maar dit heeft volgens mij veel meer te maken met de muziekindustrie in het algemeen en hoe muziek geconsumeerd wordt. Door meer online beleving van muziek en streaming zijn subculturen veel minder relevant dan 10-15 jaar geleden.

Dan kun je het jammer vinden dat de metalheads, hiphopheads, punkers of wat dat ook niet meer komen, maar misschien is het probleem dat die diversiteit überhaupt niet meer bestaat in de nieuwe generatie festivalgangers. Ik vind het niet geheel terecht om dat te verhalen op de organisatie (die nog steeds divers boekt) of het publiek (die gewoon voor hun de leukste tijd willen hebben voor veel geld).

Ik zal later trouwens nog een verslagje typen van mijn weekend ;)
 

Jos

Randprogramma
16 mrt 2019
149
114
Bolis Pupul was echt mijn verrassing van het weekend in de X-Ray, wat was dit goud. Overal valt veel van te zeggen en ook al luister ik zelf nooit naar Joost of De Jeugd, maar heb nog nooit meegemaakt dat zo wat het hele veld los ging. Ook wel een keer lekker dan dat iedereen erdoorheen praat of constant zit te filmen. Achteraf wel wat spijt dat ik bepaalde bands heb gemist, maar dat is ook een beetje Lowlands toch? Zo ben ik toevallig bij QUIQUE beland en wat was dat vet. Als je dat vergelijkt met een First Aid Kit, dat muzikaal veel beter is, maar de beleving een stuk minder is, dan snap ik het soms wel dat mensen liever een feestje hebben. Maar goed, wees vooral blij dat er bij de ''kwalitatieve'' bands het een stuk rustiger was. Die drukte bij de Bravo en Heineken was echt niet leuk meer.
 

eva84

Dagopener
30 jan 2019
536
600
Wat ik schandalig vind trouwens is hoeveel troep er achterblijft op de campings op maandag.
De achtergebleven troep heb ik niet gezien op de camper camping. Volgens mij valt dat reuze mee tov van de gewone camping wat ik in m'n tent jaren daar zag.
 

Molis040

Campingartiest
6 aug 2022
98
148
Mijn verslagje:
Tot slot Billie viel me de eerste paar nummers erg tegen (iets mis met het geluid of haar microfoon oid? Hoorde steeds een dubbele vocal)
Dat hoor je, omdat er een dubbele vocal is: Van de microfoon en van de meeloop tape.

Ze pakte me helemaal niet, dus ik heb goed op zitten letten.. Zelfs als de microfoon niet bij haar mond is, hoor je haar stem.. Het is dus een groot deel "playback" & Show.
 

davadude

Randprogramma
9 jan 2020
247
363
Toch maar eens een verslagje plompen. Helaas minder kunnen zien dan ik wou door restricties qua gezondheid en gezelschap, maar alsnog veel gezien.

DONDERDAG / CAMPING

Ik was van plan om op donderdag te komen, maar kon onvoorzien niet door verplichtingen en een middag die wat anders uitviel dan ik had verwacht. Uiteindelijk bleek dit uitstekend te zijn, want hierdoor eindigde ik op camping 0, wat mogelijk de fijnste festival camping ervaring is die ik in m'n leven heb gehad. Rustig, geen gillende buren, mensen die voor elkaar uitkeken en zorgde dat dronken/onder invloed zijnde mensen oké waren, en s'avonds gewoon prima kunnen slapen nadat je het bravo geluid mentaal omzet in een door subwoofers geleverde rugmassage. Elke nacht goed geslapen, elke ochtend rustig wakker worden. Elke dag om 16:00 rustig douchen zonder een rij. Geweldig!

VRIJDAG

First Aid Kit - 3 / 5

First Aid Kit gepakt omdat het in mijn ogen een unieke act was in de mix van alpha headliners, maar helaas kon ik er maar lastig inkomen. De band klonk oké, maar veel mensen stonden tot in de voorvakken te praten, wat de act een beetje in het water laat vallen. Daarnaast vroeg ik mij af of de IEMs van de dames kapot waren, want er zaten bijzonder veel onzuivere noten tussen, te veel om een fout te zijn. Het was oké, meer niet.

BICEP - 3.5 / 5
Tja, BICEP had een top show qua muziek, maar je merkte dat de show totaal niet werkt tijdens daglicht. Een optreden dat erg subtiel gebruikt maakt van licht, dit opbouwt tot de apex die je hebt tijdens de laatste drie nummers (Glue, Apricots, Water), en dan explodeert met lasers. Dat is wat lastig als het licht zo fel is dat de subtiele patronen van de lampen niet goed tot hun recht komen, en wanneer de lasers volledig afwezig zijn. Er waren ook veel momenten dat er buiten de muziek om niks gebeurde, en even op het internet kijken naar optreden van Glastonbury laat zien dat het allemaal momenten zijn waar laser ingezet worden. Het is een grote smet op een show die anders qua geluid en nummers uitstekend was, en mede hierdoor voelde het als een soort half optreden. Het is ook gewoon idioot dat Lowlands de heren om 18:00 heeft laten optreden. Bij gitaar of indie acts zou ik voor een aangepaste show geen minpunten geven, maar hier wel.

Son Rompe Pera - 5 / 5
Een xylofoon, een gitaar, en basgitaar, en een drumset klinkt niet als een logische combinatie, maar wat was het ontzettend goed. Volle Lima, veel waardering voor de liveband, en een band die alles gaf. Heb er twee blaren aan overgehouden!

Underworld - 5 / 5
Ik heb Underworld al heel vaak gezien, maar dit optreden was anders. Nieuwe liederen die voor het eerst live gespeeld zijn, een aangepaste liveshow waarbij er nieuwe visuals waren en waarbij Rick Smith gelukkig net zo zichtbaar was als Karl, maar voor mij het mooiste: ze zingen weer samen en lijken meer in sync dan de afgelopen jaren. De patches en synths die gebruikt worden zijn ook beter, sterke dan vroeger, en wat een machtig geluidsysteem heeft de alpha. Ook heel fijn hoe ze de tijd namen om alle liederen te laten werken, want een setlist van tien liederen voor een headline set is natuurlijk niet veel, ondanks het feit dat dit ten koste ging van liederen zoals Jumbo. Je kon daardoor jezelf volledig verliezen in elk lied, heerlijk.

Ook het publiek was geweldig, veel aandacht en iedereen leek te dansen. Ik mocht het optreden zien vanaf het MIVA podium, en er kon letterlijk niemand meer bij, het hele gebied was vol van de heuvels tot de WCs achter de alpha. Je zag gewoon meerdere generaties genieten, en de hele set was pure euforie. Misschien wel het beste optreden voor mij van het hele weekend, en de dankbaarheid die Karl uitsprak met een voor hem bijzonder brede glimlach was geweldig. "Thank you Lowlands, you've never let us down."

Jayda G - 4 / 5
Was ze goed? Ja. Speelde ze heerlijke nummers? Ja. Was het origineel? Nee. In feiten was dit een "alle Detroit house/techno tracks van 1990-2000," maar het werkte goed.

Palms Trax - 5 / 5
De tegenstelling tot Jayda G kon niet groter zijn. Palmsy kwam, Palmsy speelde nieuwe materiaal, en Palmsy was machtig sterk. Heerlijke afsluiter van de dag.

ZATERDAG

Noord Nederlands Orkest - 5 / 5

De waardering die ik wil uitspreken voor het boeken van klassieke muziek op een festival is enorm. Het prachtige aan grotere festivals, zoals Lowlands, is dat je alle genres kan meekrijgen. Het NNO was daarin een uitblinker, met een prachtige uitvoering van de negende. Het publiek was voor het grootste deel respectvol, met leuke festival classics zoals een moshpit, wat je niet normaal ziet bij een klassieke voorstelling. Daarnaast was het prachtig om te zien hoe het orkest genoot van de andere sfeer, zelfs soms met vingers in de oren door het overdonderende applaus. Wat mij betreft komen er meer klassieke boekingen op Nederlandse festivals, en dan ook met long-form voorstellingen zoals deze.

Bakar - 1 / 5
Heb erg uitgekeken naar de Jazz/Funk/Indie liederen van Bakar en heb hem ook zitten ophypen op dit forum. Maar eerlijk, hij zong erg vals. Je merkt dat hij veel autotune gebruikt en veel vocale effecten gebruikt in zijn liederen, maar waarom hij dit dan niet gebruikt live is een raadsel. Ook speelde hij niet zijn sterkste nummers. Band klonk niet goed, ik heb op de talentenjacht van een middelbare school beter gehoord. Teleurstelling van het weekend voor mij.

L'Imperatrice - 5 / 5
De combinatie van publiek, geluidssysteem, en de interactie van de volledig band was fantastisch. Zelden een groep gezien die zo goed op elkaar is afgestemd en elkaar de ruimte gunt om een solo te pakken. De liederen waren goed, gewoon geweldig. Ook bijzonder sympathieke frontvrouw.

Foals - 4 / 5
Ging een beetje blind de show in, want ik luister niet vaak naar hun muziek. Maar wat een strak optreden! Mooie visuals, goede liederen, en veel interactie met het publiek. De show had echter het probleem dat het een zooitje begon te worden tegen het einde, alsof de focus qua gekozen liederen weg was. Dat was het enige minpunt in een verder goede show.

Charlotte de Witte - 4 / 5
Charlotte heb ik al vaak live gezien, en ik had eigenlijk lage verwachtingen van haar optreden omdat ik haar vaak saai en eentonig vind. Ook weinig echte innovatie gezien de laatste tijd. Toen de liveshow begon was ik overdonderd. Ze speelt ineens rauw, hard, melodieus, en wat een ongelooflijke show. Ik telde wel 400 lampen, effecten, en lazers. Geweldig! Wel een minpuntje ,want terwijl een groot deel van haar show straks was vond ik veel van de visuals wel heel... raar? Ze lieten bij drie liederen Charlotte zelf zien die poseert met een motorhelm en met kleding die ze verkoopt. Waarom?


Was ook een leuke ervaring om, naar mijn inzicht, de enige persoon te zijn bij dit optreden die sober was (geen alcohol, geen drugs). Ik dans alsnog beter dan iedereen daar. ;)

Avalon Emerson (DJ Set) - 3 / 5
Normaal ben ik wel een fan van Avalon, maar het leek alsof er te hard gepiekt was bij Charlotte. Ik miste de flow en samenspeling in haar DJ set. Ben na een uurtje maar gaan slapen.

ZONDAG

Son Mieux - 3.5 / 5

Blind naar Son Mieux gegaan. Prima show, sympathieke band, mooi podium, maar het was wel een erg hoog cheesyness gehalte. Elk nummer was een soort 80s revival, wat lekker was en goed klonkt, maar is het echt nodig om na elk nummer een 2 minuten durend strijkkwartet in te lasten terwijl er een emotionele speech gegeven wordt?

Tamino - 5 / 5
Tamino was sterk. Ik kan de waardering voor zijn gehele show, van licht tot geluid tot liederen, niet genoeg aanprijzen. Heb de hele show in een soort trance geluisterd, elke hoge noot meegevoeld. En de bandleden die hij meebracht waren ijzersterk, zeker de cellist. De duospeling tussen Tamino en zijn cellist was ongelooflijk, die twee hadden wat mij betreft de hele dag mogen spelen. Ook is het mooi dat hij veel van zijn nieuwer werk een prominente plek in de show geeft, je gaat van ballad naar indie naar rock naar solo werk, en het klopt allemaal.

Steve Lacy - 4 / 5
Steve Lacy van een afstand gevolgd door klachten van mijn medegenoot. Goed optreden, mooie muziek, en een strakke band.

Fever Ray - 5 / 5
Was vroeger een grote fan van The Knife, en ben positief verrast door het solo optreden van Karin. Veel arthouse, veel genres, unieke nummers, en het klinkt gewoon precies zoals op de opnames zelf, erg knap. Ik kan ook de set en lichten waarderen, en het publiek was geweldig. Ook waardering voor de heerlijke ironie waarmee ze afsloot, door te zingen "if I had a tongue, I would sing" na een loepzuiver optreden.

Moderat - 5 / 5
Ik was onder de indruk van hoe synchroon en goed het eigenlijk was. Het optreden was zo voorbij, en de heren hadden een loepzuivere synthesizer reeks opgezet. Daarnaast misschien het leukste publiek van het weekend, iedereen leek zo blij. Voor ik het wist schreeuwde de heren hun dankbaarheid uit, en was het voorbij.

LSDXOXO b2b VTSS - 2 / 5
Dan heb je eindelijk de techno nacht in de bravo, en dan gaat het geluid het zachtst staan van het hele weekend. Pak daarbij twee DJs die maar niet de juiste setting lijken te krijgen, en je krijgt een rete-saaie DJ set. Immens teleurgesteld.

Yallah Yallah! - 3.5 / 5
De bomen waren vol aanwezig in de Lima. Het mixen van Yallah Yallah was niks om over naar huis te schrijven, maar de liederen werkte goed en ze speelde goed in op het publiek. Deed mij qua mixstijl denken aan Hindu Radio DJs, in negatieve zin, maar wel genoten. Was een mooi rustig einde van het weekend!


ALGEMEEN
Algeheel heb ik genoten van het Lowlands weekend, het was geweldig met een goede sfeer. Ik heb nog wel wat (lekker controversiële) opmerkingen over de faciliteiten en de aanwezige mensen.

  • Ik heb nooit hoeven te wachten voor de WC, althans niet langer dan 1 - 2 minuten. Wel deel ik de mening dat er veel meer vrouwen WCs moeten komen, of gewoon meer dixies/afgesloten WCs. Wel was ik positief dat alle WCs dit jaar doorspoel WCs leken te zijn.
  • Er hing een goede sfeer, met veel mensen gesproken en lekker kunnen dansen met veel mensen.
  • Het is altijd interessant om een festival sober te doen, aangezien de meeste mensen drugs / alcohol gebruiken. Maar ik ga het toch zeggen: ik sta liever tussen de mensen die aan de drugs zitten dan naast het alcohol publiek, en ik heb mij actief gestoord aan veel alcohol drinkers op Lowlands. Het publiek in de Bravo in de nacht lette op elkaar, mensen die tegen je aan danste keken snel om en boden hun excuses aan, en de meeste mensen zijn in voor een leuk praatje of zijn bereid om te helpen. Wat een groot contrast met het alcohol drinkende publiek, wat alleen aanwezig lijkt te zijn om voorin te gaan praten en gezien te worden, of continu gilt of aandacht lijkt te vragen tijdens optredens. Ook helaas meerdere keren erg vals bejegend of hard geduwd, en na het omkijken was het elke keer iemand met een XL biertje in zijn of haar hand. Ook helaas gezien dat er een keer een vrouw door een dronken man werd betast, wat gelukkig snel opgelost is door de aanwezige security.
  • Er zijn heel veel mensen die continu praten en/of op hun telefoon zitten. Het stoort, de Dutch Disease is verschrikkelijk, luister naar de prachtige muziek mensen...
  • Ik was positief verrast over hoe schoon de camping was op maandag. Ik was een van de laatste om te vertrekken, en bij camping 0 en de groepscamping waren bijna alle plekken netjes schoon. Ook chapeau voor de camper lieden, die plek was echt idioot schoon.
  • De beveiliging was simpelweg geweldig. Lief, meedenkend, en ik was erg onder de indruk hoe ze de jonge Billie Eilish fans beschermde op vrijdag door ze water te geven toen de alpha nog dicht was, en door met ze te praten tussen alpha acts door. Dit maakt echt het verschil, zeker voor jonge first-timers die echt beschermd moesten worden tijdens optredens van, bijvoorbeeld, de Jeugd.
  • Ik ben bijzonder ontevreden over de EHBO op Lowlands. Tweemaal naar de EHBO gegaan, een keer voor een schaafwond en een keer voor een medegenoot die ernstige pijn had. De reactie van de EHBO na allebei? "U moet zo snel mogelijk een pleister plakken" en "u moet zo snel mogelijk bepaalde medicatie slikken." Toen ik vroeg of ik deze middelen kon krijgen, was de reactie: "nee, die gaan wij u niet geven, de HEMA verkoopt alles!" WAT!?? Op het moment dat de EHBO middelen niet uitgeeft omdat ze ook worden verkocht, dan is dat ronduit schandalig.
  • Ik was erg dankbaar dat ik toegang had tot het MIVA podium (en veel dank aan de lieve Festileakers die mij hierover berichten stuurde eerder), maar Lowlands mag veel leren van Pukkelpop. Er moet echt bij elk groot podium (Heineken, X-Ray, India) een kleine rolstoel/zitplek komen, want nu is het gewoon raar dat je dus tot de alpha/bravo veroordeeld bent. Wel een positieve shout-out naar alle medewerkers op de MIVA platformen, altijd behulpzaam en bijzonder goed gehumeurd.
  • Lag het aan mij, of waren veel medewerkers van Lowlands bij eten/drinken immens chagrijnig? Rare gewaarwording.

Al met al genoten, een rustiger maar heerlijk weekend. Indien de line-up volgend jaar goed is, overweeg ik zeker om opnieuw te komen.
 
Laatst bewerkt:

Molis040

Campingartiest
6 aug 2022
98
148
Oh en de glamping mogen ze opdoeken, ik weet dat ik er geen 'last' van heb, maar Klein Zuid zorgt natuurlijk wel gewoon ook voor al het bovenstaande. Als we iedereen gewoon lekker in zn tent laten tukken komt een deel niet meer. Dat dit financieel niet werkt weet ik (helaas) ook wel.
Als Easycamp ganger uit Brabant (17 jaar gewoon op de camping gestaan), kan ik het hier niet mee eens zijn.. Ik had niet het idee dat de Easycamp gangers de mensen zijn waar jij last van hebt, maar net als ons groepje gaan voor het gemak: Als 40er met kinderen die eerst naar de oppas moeten is het niet makkelijk om zomaar op donderdag om 7:00 op de dijk te staan, om een plekje te kunnen scoren voor je groep.

Ik had het idee dat dat (De Easycamp dus, niet de Gllamp, daar kan ik niet over oordelen), voor veel mensen de reden was om op de EC te staan.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Denk ik ook. Heb zo'n gevoel dat dat bij Heilung ook zo was, maar geen idee hoe vol die Heineken stond (blijkbaar krijgt Merol 'm wel vol...). Beide toffe boekingen (uiteraard in een ander straatje), maar kan me niet voorstellen dat het veel volk trekt, nee.
Volgens mij stond het bij Heilung goed vol. Ik kreeg iig een foto van iemand vlak voor het optreden doorgestuurd dat di moeite had met de tent inkomen.m Het volk dat er was, was ook alleen maar met de show bezig btw.
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
148
289
Als Easycamp ganger uit Brabant (17 jaar gewoon op de camping gestaan), kan ik het hier niet mee eens zijn.. Ik had niet het idee dat de Easycamp gangers de mensen zijn waar jij last van hebt, maar net als ons groepje gaan voor het gemak: Als 40er met kinderen die eerst naar de oppas moeten is het niet makkelijk om zomaar op donderdag om 7:00 op de dijk te staan, om een plekje te kunnen scoren voor je groep.

Ik had het idee dat dat (De Easycamp dus, niet de Gllamp, daar kan ik niet over oordelen), voor veel mensen de reden was om op de EC te staan.
Sowieso, die duizend (?) man op de easycamp en glamcamp maken het verschil in sfeer niet.

Feit is dat rock op Lowlands minder aanwezig is en dat het publiek ook verandert in nachtvlinders. Wat van die twee het eerste veranderde, weet ik niet. Maar wat jammer vind ik het wel, ook al kan ik ook zeer genieten van een goede dj-set.

Ik heb dan ook een ontzettend goed Lowlands gehad. Vooral zaterdag enkel mooie optredens gezien (Ezra Collective, Boygenius, Liv.e, Loyle Carner, Charlotte de Witte). De sfeer vond ik uitstekend, veel gekletst (maar ik wacht dan ook nooit tot iemand mij aanspreekt) en de voorzieningen en aankledingen weer top-notch.
Volgend jaar zeker weer.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Ik denk eerlijk gezegd dat de boekingen en glampings etc. weinig invloed op hebben op dit alles. En dat het eerder een gebrek aan is de juiste promotie in de cultuursector en dat er op bepaalde belangrijke plekken in de Nederlandse pop-industrie echt op de verkeerde plek te zitten. Ik bedoel als we alleen al naar België kijken lopen we mijlenver achter op de kwaliteit artiesten die we leveren.

Eerlijk gezegd kan je Lowlands ook weinig kwalijk nemen, want ze boeken nog steeds veel toffe dingen. En de zaken die mij soms ergeren zijn natuurlijk ook onderdeel van hun succes. We moeten het ook niet erger maken dan dat het is, maar dat er iets voelbaar mag toch wel duidelijk zijn.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Ik heb mede input mogen geven op het Lowlands artikel, over de balans. En ik moet eerlijk zeggen, dat ik het ook echt lastig vind om hier een goed oordeel over te hebben. Het is heel erg voelbaar, maar is het erg? Dat is de vraag. Misschien verandert Lowlands en veranderen eerdere festivalgangers, zoals ik, minder mee.

Lowlands doet het goed en spreekt een nieuwe generatie festivalgangers aan. Festivalgangers waarvan Pinkpop niet hun eerste festival was, maar bijvoorbeeld een Wildeburg of mensen die in Groningen gestudeerd hebben Paradigm. Minder opgegroeid met bandjes, minder opgegroeid met de etiquette rond het zien van bandjes. Het zou dus een cyclus kunnen starten dat er steeds minder bandjes worden geboekt, omdat er minder mensen naar deze bandjes gaan. Dat zou zonde zijn voor de balans en diversiteit van het festival waar je met je hele vriendengroep naar toe kan. Of je nou van Sing-song writer, Techno, Metal of Hiphop houdt. Maar goed, zo sta ik er in :)

Het wakkert in ieder geval een super interessante discussie op, waar geen juist antwoord op is in mijn gevoel.

Ik heb mij daarentegen wel weer heeel erg vermaakt met mijn vrienden op mijn festival :)
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
419
374
Ik denk dat dit het ook wel was wat ik miste in mijn beleving, heb toch het idee dat LL 25 jr geleden een stuk alternatiever was. De doelgroep is gewoon veranderd en ik denk dat ik daar niet meer helemaal toe behoor 😉
Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet geamuseerd heb hoor!
Dit is ook wat ik de laatste jaren steeds erger vind worden. Heb het idee dat er heel veel zijn die niks om de muziek geven ,maar vooral zichzelf op de voorgrond willen zien. Ik zie de laatste jaren niet echt bands die we over 15 jaar nog eens zouden boeken. Op een paar na zoals bv Turnstile. Foals. Of M83 maar die bestaan al wat langer. Maar van de nieuwe ondekkingen waar lowlands om bekent stond . Is naar mijn mening steeds verder aan het afnemen. Kan ook door mijn leeftijd komen. 🤔 voorheen had ik wel een blokkenschema van 30/40 bands. Dit jaar net 10. Muziek stylen zullen best veranderen maar het gaat steeds meer richting de rap/elektroniche/dj. Jammer en wat betreft de overdaad aan nederlandse acts die kan je wel 29 keer elders zien.
Ps volgend jaar wacht ik eerst het progamma af. En ga niet meer gek doen om gelijk een kaart te scoren. Wat toch niet lukt.
 
23 aug 2023
1
7
Ik heb niet alle 247 pagina’s met reacties en commentaren gelezen. Maar wat ik wel gemist heb: enige kritiek omtrent de toenemende knulligheid van de organisatie.

We hebben gezien dat mensen werden tegengehouden bij de hoofdingang (waar je je bandje ophaalt) omdat ze blikjes bij zich hadden. Hallo: dat is al vanaf het begin van Lowlands toegestaan. Mensen mogen blikjes meenemen naar de campings.

Vervolgens zagen we dat mensen die op vrijdag en zaterdag probleemloos hun tassen meenamen op het festivalterrein, op zondag ineens te horen kregen dat “de tassen te groot zijn”. En moest er ter plekke een kluisje gehuurd worden.

Die twee voorbeelden tonen aan hoe bar slecht het beveilingspersoneel ingelicht is. En dan moeten 65.000 mensen op hen vertrouwen als er iets echt mis gaat?

Komt nog eens de rel bij rond het laten betalen van journalisten. Je wil onafhankelijke journalistiek, maar verwacht wel dat nieuwsorganisaties betalen om mensen toe te laten? Terecht dat Oxfam Novib en Amnesty bedankt hebben voor de donatie. Het feit dat de directeur van Lowlands een knullige poging op deze site mocht doen om de volstrekt misgeslagen plank met een hoop agressief geblaat recht te praten is schrijnend.

Dan het debacle dat zondag heette: duidelijk veel te veel mensen toegelaten op het terrein waardoor concerten ontoegankelijk waren, zelfs in de “kleinere” tenten als de Heineken.

Nee, Lowlands is nooit een liefdadigheidsinstelling geweest. Hoeft ook niet. Maar de weg die nu ingeslagen is door deze organisatie is toch wel heel bijzonder. Eufemistisch gezegd.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
801
990
Interessante discussie. Ik wil wel een lans breken voor Lowlands. Ik ben het eens dat Lowlands altijd een oog moet houden op diversiteit, wat ze tot noch toe aardig lukt (heb dit weekend oa theater, techno, klassiek, metal en éen van de grootste popartiesten ter wereld gezien)

Ik vind het alleen een beetje schuren om de bezoekers de schuld te geven van halflege tenten. Iedereen betaalt veel geld voor een kaartje, dan mag je toch zeker zelf weten wat je het hele weekend doen gaat. Het is inderdaad jammer dat de populairste muziek homogener is geworden, maar dit heeft volgens mij veel meer te maken met de muziekindustrie in het algemeen en hoe muziek geconsumeerd wordt. Door meer online beleving van muziek en streaming zijn subculturen veel minder relevant dan 10-15 jaar geleden.

Dan kun je het jammer vinden dat de metalheads, hiphopheads, punkers of wat dat ook niet meer komen, maar misschien is het probleem dat die diversiteit überhaupt niet meer bestaat in de nieuwe generatie festivalgangers. Ik vind het niet geheel terecht om dat te verhalen op de organisatie (die nog steeds divers boekt) of het publiek (die gewoon voor hun de leukste tijd willen hebben voor veel geld).

Ik zal later trouwens nog een verslagje typen van mijn weekend ;)
Tja, ik snap wat je zegt en je hebt een goed punt. Aan de andere kant ondersteunen bezoekersaantallen van evenementen rondom hardere genres niet dat die diversiteit niet meer bestaat in Nederland. Weliswaar minder dan het geweest was, maar dat rechtvaardigt niet dat er bijvoorbeeld geen metalbands meer staan op Lowlands. Ik geloof dat die belangstelling er nog wél is. Zijn dit dan geen festivalgangers of hebben we ze weggejaagd? De kip of het ei en dat maakt de discussie inderdaad erg interessant. Ik overzie dat in ieder geval niet volledig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en freezeroz

tosti

Playlistbediener
4 aug 2023
32
71
Vervolgens zagen we dat mensen die op vrijdag en zaterdag probleemloos hun tassen meenamen op het festivalterrein, op zondag ineens te horen kregen dat “de tassen te groot zijn”. En moest er ter plekke een kluisje gehuurd worden.
Sowieso die rij bij de ingang. Het ene moment mag je doorlopen, het andere moment wordt alles uit je tas gehaald om te kijken of je de dop van je flesje bij je hebt. Een dop?! Staan we daarvoor in de rij? Ik heb geen idee waar ze op controleerden, maar consistentie was er niet.
 

Broodrooster

Randprogramma
21 apr 2021
122
177
Zeer bijzonder ja. Heb ook zelden zulke lange rijen zien ontstaan bij de hoofding. Dagelijks stond ik wel eens daar te wachten om het terrein op te kunnen. Ben overigens maar 1x echt gecontroleerd daar (en niet eens gefouilleerd bij het kaarten halen), dus beveiliging kon ik ‘t wat dat betreft niet eens noemen haha
 

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
308
405
Voor Lowlands was iedereen hier een stuk enthousiaster 😅 . Ik verbaas me ook over sommige opmerkingen die feitelijk gewoon niet kloppen. De basis van veel punten ligt in het feit dat we (iig het grootste gedeelte) Nederlanders zijn: er zijn veel regels, en we houden ons er het liefst niet aan.

- Ik lees je mag altijd drinken meenemen van de parkeerplaats naar de camping: nee, dat mag alleen de eerste keer
- Er waren zo'n 5-10jaar geleden altijd gigantische rijen bij de ingang van het festivalterrein. De oplossing van de organisatie heb ik me destijds over verbaasd want dat is echt een hele dure: je mag 1 drankje meenemen het terrein op. Sindsdien zijn er amper rijen. Bij de meeste festivals mag je niks meenemen naar het terrein (en zelfs soms camping). Deze maatregel heeft het festivalgevoel echt gigantisch verbeterd.
- De security is verantwoordelijk voor de veiligheid van het terrein, dit doen ze op basis van steekproeven. Wie van jullie heeft er een dop meegenomen op het terrein? Ik zag er echt heel veel. Heel simpel dan wordt er meer gecontroleerd. Ik heb ooit gelezen waarom doppen niet mogen: 1. omzet; 2. veiligheid (een flesje met een halve liter komt harder aan dan een beker); 3. die doppen zijn heel moeilijk te verwijderen uit de grond (geldt niet voor LL maar is een gevaar voor de dieren die er de rest van het jaar lopen)
- Ik kan me een festival deze zomer herinneren, waarbij het festival kritiek kreeg van slecht fouilleren na een steekpartij. Mocht dit ooit op LL gebeuren komen er gewoon 100% controles, dan is het gedaan met rustig doorlopen.
Lowlands gokt erop dat ze de excessen bij de polsbandjestent eruit halen, daarom staan daar lange rijen. Ik heb dit jaar gekozen om later op donderdag te komen. Nog nooit zo snel binnengekomen.
- Er zijn geen wc's bijgekomen: simpele rekensom (oude situatie in blokken): Bravo 3; Heineken 3; Juliet 3; Echo 6; Alpha totaal 2?. Er zijn er 3 bijgekomen bij de Bravo dat is 15% extra. Dan schat ik ook nog in dat de gemiddelde bezetting over het hele festival gerekend nog geen 20% is. Je kan niet plannen tegen piekbelasting, want dan zou elk blok 60.000 wc's moeten hebben. Als je na of tijdens CdW naar de WC's bij de Alpha/Echo gaat dan moet je wachten.
- Er wordt geklaagd over lege tenten en te volle tenten...dat komt toch door keuze van onszelf dan? Wie heeft er een concert gemist omdat het te druk was? Ik in 16jaar 1tje: Fred Again.. vorig jaar, pech helaas (over 3 weken dan maar naar de Ziggodome). Ik kan me bij een ander festival een discussie herinneren over rode kruizen. Moet Lowlands dat dan gaan doen, het is een oplossing voor beide problemen, maar ik kan me niet voorstellen dat we dat willen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken