Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.137
Chainsmokers zouden ook headliner zijn op lowlands of lowlands ze ooit zou boeken is een tweede. U2 heeft sinds het streamen bestaat weinig noemenswaardigs meer gemaakt. Daarnaast doet de doelgroep van U2 nog steeds regelmatig aan cd’s en vinyl. Ik vind u2 en 21 pilots echt als appels met worden vergelijken
Je snapt het principe toch wel dat je niet enkel en alleen naar streams moet kijken voor een festival als Lowlands. Josylvio is de meeste gestreamde artiest van NL, die gaat op LL ook niet in de Alpha staan.

 

nitotheno

Support act
29 jan 2018
943
830
MS Dockville heeft ook nieuwe namen bekend gemaakt, pikt Lowlands soms ook wel wat van mij.

Billie Ellish lijkt me een zekerheidje. Aurora lijkt me ook altijd een kanshebber. Maar verder veel onbekende namen
RIN
Billie Ellish

Meute – Aurora – Loye Carner – Monlink – Two Feet – Boy Pablo
Eno – Nura – Juju – Ahzumjot – Shacke One – Rikas – Skeggs – The Chats – Pish – Blond – Matija

Beter komen Billie Eilish, Loyle Carner en Boy Pablo. Zou ik heel fijn vinden.

Veel rumours afgelopen paar dagen. Ik kijk even niet en we zijn 5 pagina's verder :') Ben trots.
We hebben iig Tame impala of Twenty one pilots. Met de band die er wel gestaan heeft, maar nog geen Alpha headliner waren (neem ik aan). Misschien wel beiden.

The National als sub zou ik heel dik vinden, zou het ook kunnen headlinen imo.

Ik denk nog steeds dat het Tame Impala - Twenty one pilots - Post Malone/Childish Gambino wordt (met Post Malone als grotere kanshebber).
Subs dan The National? - The Prodigy? - nog iets?

Zou ik voor tekenen. Zou ik echt een hele toffe uppercard vinden.

The National als sub zou ik wel heel optimistisch vinden tbh. En Prodigy als sub maybe beetje outdated, maar ik zou het heel tof vinden.
Chance the rapper maybe nog als sub?

Ik weet het allemaal niet meer. Ik wil dat het woensdag is.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.137
Indiaantje89 wrote:
MS Dockville heeft ook nieuwe namen bekend gemaakt, pikt Lowlands soms ook wel wat van mij.

Billie Ellish lijkt me een zekerheidje. Aurora lijkt me ook altijd een kanshebber. Maar verder veel onbekende namen
RIN
Billie Ellish

Meute – Aurora – Loye Carner – Monlink – Two Feet – Boy Pablo
Eno – Nura – Juju – Ahzumjot – Shacke One – Rikas – Skeggs – The Chats – Pish – Blond – Matija

Beter komen Billie Eilish, Loyle Carner en Boy Pablo. Zou ik heel fijn vinden.

Veel rumours afgelopen paar dagen. Ik kijk even niet en we zijn 5 pagina’s verder :’) Ben trots.
We hebben iig Tame impala of Twenty one pilots. Met de band die er wel gestaan heeft, maar nog geen Alpha headliner waren (neem ik aan). Misschien wel beiden.

The National als sub zou ik heel dik vinden, zou het ook kunnen headlinen imo.

Ik denk nog steeds dat het Tame Impala – Twenty one pilots – Post Malone/Childish Gambino wordt (met Post Malone als grotere kanshebber).
Subs dan The National? – The Prodigy? – nog iets?

Zou ik voor tekenen. Zou ik echt een hele toffe uppercard vinden.

The National als sub zou ik wel heel optimistisch vinden tbh. En Prodigy als sub maybe beetje outdated, maar ik zou het heel tof vinden.
Chance the rapper maybe nog als sub?

Ik weet het allemaal niet meer. Ik wil dat het woensdag is.
#metoo

Nee Twenty One Pilots en Tame Impala staan hier echt met potlood opgschreven. Ik begin herhaling te vallen, maar ik zie op een NL festival wat niet enkel gefocused is op Hiop Hop geen Post Malone als headliner hebben,.

Ben ook benieuwd hoe letterlijk we de quote van EvE serieus moeten nemen. Want er staat: "We hebben dit jaar ook een headliner die eerder wel op Lowlands stond, maar toen niet als headliner de Alpha afsloot."

Daar lijkt hij echt in enkelvoud te praten. En volgens mij hebben Tame Impala, The National, Twenty One Pilots, Post Malone, Florence + The Machine, The 1975, allemaal al eens eerder op Lowlands gestaan? En geen van alle als Alpha headliner. Zelfs Ed Sheeran zou nog in dat profiel passen (al lijkt lastig te worden gezien die de vrijdag en zaterdag van Lowlands in Leeds staat, hoeft ook niet voor mij).

Dus is het echt maar 1 act die is gepromoveerd naar een headliner spot? Dat is de vraag... ik kan ook niet wachten tot woensdag :(.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.545
1.784
Ik heb ook altijd een beetje moeite met het volk dat enorm fan is van Twenty One Pilots(& Snow Patrol, Kensington, etc) en zich vervolgens als alternatieve muziekliefhebber scharen. Natuurlijk, ieder z'n ding; maar ik zit liever op een festival met publiek wat helemaal op gaat in Sigur Ros/Radiohead, dan 4 uur van te voren vooraan staan bij de eerder genoemde bands. Ik snap dat ze headliner zijn, maar ik zie ze liever op een festival als Pinkpop headlinen waardoor er weer een plekje vrij komt voor Lowlands.

Helaas is de tijd geweest van de Nick Cave/Nine Inch Nails's van deze wereld in een Alpha zullen staan. Lowlands wordt meer mainstream.

In de loop van dit bericht getypt te hebben, twijfel ik eigenlijk om een jaar DTRH te pakken.
 

nitotheno

Support act
29 jan 2018
943
830
Ik heb altijd een beetje moeite met het volk wat Twenty one pilots in hetzelfde rijtje zet als Snow Patrol en Kensington, omdat ze maar een nummer hebben gehoord van deze band (waarbij twenty one pilots ook echt totaal niet op die bands lijken, maar fair enough).

Ik snap dat het misschien niet je ding is en dat is prima. Maar als je bijvoorbeeld het nummer Jumpsuit (wat overigens ook een single is, maar dat terzijde) luistert en mij dan kan vertellen dat het niet enigszins alternatief is, dan weet ik niet meer wat alternatief is.

En waarom zou je als alternatieve muziekliefhebber niet muziek kunnen waarderen wat wel mainstream is, maar toch net even anders is dan je typische top 40 pop muziek?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.137
Snow Patrol is ook veel beter dan Twenty One PIlots... maar goed smaken verschillen zullen we maar zeggen?
 

nitotheno

Support act
29 jan 2018
943
830
Snow Patrol is ook veel beter dan Twenty One PIlots… maar goed smaken verschillen zullen we maar zeggen?

Beiden zijn goed in wat ze doen, anders zouden er niet zoveel mensen naar luisteren. Of ze beter zijn ligt aan persoonlijke smaak :')
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Lowlands lijkt inderdaad steeds meer een mainstream festival te worden. Vergelijk de line up van vorig jaar eens met die van BKS, dit jaar. Daar maken ze een ruk naar links ( ja, ja Carly Jae Jepsen en Chris uitgezonderd) terwijl Lowlands per jaar naar rechts op schuift. Prima, want die verscheidenheid maakt het kiezen makkelijker. Als alternatieve muziekliefhebber voel ik me steeds minder thuis op LL. Ten eerste is het zoeken naar de indie/alternative acts (heb me vorig jaar echt lopen te vervelen) en ten tweede passen die acts er eigenlijk niet meer. Dat Wilco ooit in een half lege India speelde werd door sommigen nog beschouwd als toeval omdat de Foo Fighters er tegenover stonden maar dat geloof ik niet. Cave in de Alpha? Dramatisch qua opkomst. Vorig jaar was de belangstelling voor een wereld act als Grizzly Bear bedroevend. Om maar niet te spreken van die mevrouw die meende te moeten aankondigen met: 'Hebben jullie zin in een feeeestjuhhhhh?'. En ook de War on Drugs had nog geen fractie van de toeschouwers die de Jeugd van Tegenwoordig trok. Dus ja, als je op zoek bent naar een festival met een alternatieve line up dan is DTRH (en BKS) een betere keuze.

Ik heb ook altijd een beetje moeite met het volk dat enorm fan is van Twenty One Pilots(& Snow Patrol, Kensington, etc) en zich vervolgens als alternatieve muziekliefhebber scharen. Natuurlijk, ieder z’n ding; maar ik zit liever op een festival met publiek wat helemaal op gaat in Sigur Ros/Radiohead, dan 4 uur van te voren vooraan staan bij de eerder genoemde bands. Ik snap dat ze headliner zijn, maar ik zie ze liever op een festival als Pinkpop headlinen waardoor er weer een plekje vrij komt voor Lowlands.

Helaas is de tijd geweest van de Nick Cave/Nine Inch Nails’s van deze wereld in een Alpha zullen staan. Lowlands wordt meer mainstream.

In de loop van dit bericht getypt te hebben, twijfel ik eigenlijk om een jaar DTRH te pakken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.137
Huh, wat is een festival die naar links en naar rechts gaat?

Volgens mij is Lowlands altijd al een festival geweest van de commercieele acts in de Alpha tot aan de nieuw ondekken bands in de Charlie/X-Ray of Lima.

Kendrick Lamar was de aller relevantste headliner die er vorig jaar was. Daar kan met alle respect geen BKS headliner van dit jaar op. Vorig jaar stonden The War On Drugs, Bonobo, Spinvis, AMenra, Patti Smith, HO99O9, Grizzly Bear, Eefje de Visser, Nils Frahm, King Gizzard & The Lizard Wizard, Warhaus, Floating Points, Kiasmos, Zeal & Ardor, Marlon Williams, DMA's, Luwten, Brockhampton, The Lemon Twigs, Bicep, Portico Quartet, Maribou State, The Blaze, Sam Fender, Sons Of Kemet, Fatima Yamaha allemaal nog op het affiche.

Allemaal acts die gewoon op DTRH/BKS hebben gestaan of er op kunnen staan. Het is maar wat je wil zien van een affiche.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.511
2.023
Lowlands lijkt inderdaad steeds meer een mainstream festival te worden. Vergelijk de line up van vorig jaar eens met die van BKS, dit jaar. Daar maken ze een ruk naar links ( ja, ja Carly Jae Jepsen en Chris uitgezonderd) terwijl Lowlands per jaar naar rechts op schuift. Prima, want die verscheidenheid maakt het kiezen makkelijker. Als alternatieve muziekliefhebber voel ik me steeds minder thuis op LL. Ten eerste is het zoeken naar de indie/alternative acts (heb me vorig jaar echt lopen te vervelen) en ten tweede passen die acts er eigenlijk niet meer. Dat Wilco ooit in een half lege India speelde werd door sommigen nog beschouwd als toeval omdat de Foo Fighters er tegenover stonden maar dat geloof ik niet. Cave in de Alpha? Dramatisch qua opkomst. Vorig jaar was de belangstelling voor een wereld act als Grizzly Bear bedroevend. Om maar niet te spreken van die mevrouw die meende te moeten aankondigen met: ‘Hebben jullie zin in een feeeestjuhhhhh?’. En ook de War on Drugs had nog geen fractie van de toeschouwers die de Jeugd van Tegenwoordig trok. Dus ja, als je op zoek bent naar een festival met een alternatieve line up dan is DTRH (en BKS) een betere keuze.


mdekens wrote:
Ik heb ook altijd een beetje moeite met het volk dat enorm fan is van Twenty One Pilots(& Snow Patrol, Kensington, etc) en zich vervolgens als alternatieve muziekliefhebber scharen. Natuurlijk, ieder z’n ding; maar ik zit liever op een festival met publiek wat helemaal op gaat in Sigur Ros/Radiohead, dan 4 uur van te voren vooraan staan bij de eerder genoemde bands. Ik snap dat ze headliner zijn, maar ik zie ze liever op een festival als Pinkpop headlinen waardoor er weer een plekje vrij komt voor Lowlands.

Helaas is de tijd geweest van de Nick Cave/Nine Inch Nails’s van deze wereld in een Alpha zullen staan. Lowlands wordt meer mainstream.

In de loop van dit bericht getypt te hebben, twijfel ik eigenlijk om een jaar DTRH te pakken.

Ik ben het met Dillinger eens dat je als indieliefhebber de laatste jaren minder wordt bediend op Lowlands.

Maar is een alternatieve muziekliefhebber per definitie enkel gericht op indierock? Ik luister nooit radio, top 40, top 2000 of wat dan ook. Vind ik helemaal niets. Ik beschouw mezelf als alternatieve muziekliefhebber. Maar dat beperkt zich absoluut niet tot indierock. Op Lowlands vind ik juist fantastische mix tussen hiphop, dance, techno, pop en (weliswaar steeds minder) indierock. En daarnaast ook ieder jaar enkele retecommerciele acts. Die combi maakt Lowlands uniek. En echt niet zozeer mainstream. Er zitten ieder jaar in ieder segment enkele pareltjes. En vaak staan acts voor hun grote doorbraak eerst op Lowlands, heb ik het idee. In die zin programmeert Lowlands juist messcherp.

In links en rechts denken als je festivals met elkaar vergelijkt, dat begrijp ik ook niet helemaal overigens.

En dat het niet meer je festival is, dat kan natuurlijk.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.374
3.397
Ik heb ook altijd een beetje moeite met het volk dat enorm fan is van Twenty One Pilots(& Snow Patrol, Kensington, etc) en zich vervolgens als alternatieve muziekliefhebber scharen. Natuurlijk, ieder z’n ding; maar ik zit liever op een festival met publiek wat helemaal op gaat in Sigur Ros/Radiohead, dan 4 uur van te voren vooraan staan bij de eerder genoemde bands. Ik snap dat ze headliner zijn, maar ik zie ze liever op een festival als Pinkpop headlinen waardoor er weer een plekje vrij komt voor Lowlands.
Sinds wanneer zijn de mensen in het Lowlands topic zo close minded? En sinds wanneer zijn 'fan zijn van pop' en 'fan zijn van alternatieve muziek' exclusieve dingen die niet samen kunnen? Ik heb zelf staan genieten bij Radiohead, ga dingen zien zoals Death Grips en luister vaak jazz maar tegelijkertijd durf ik (zelfs met trots) zeggen dat ik fan ben van veel popartiesten zoals TOP, Sigrid, Paramore, Lorde,... En voor moest je het nog niet doorhebben: de tijden dat popmuziek saai en enkel voor de massa is, zijn voorbij, zie maar naar alle positieve reacties en reviews op bovenstaande namen.

Snow Patrol is ook veel beter dan Twenty One PIlots… maar goed smaken verschillen zullen we maar zeggen?
Eerst een mening verkondigen alsof het een absoluut feit is en dan zeggen dat smaken verschillen, ja makkelijk hoor.

Alvast excuses voor deze zure reacties, maar ik kan niet tegen zo'n opmerkingen.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Lowlands lijkt inderdaad steeds meer een mainstream festival te worden. Vergelijk de line up van vorig jaar eens met die van BKS, dit jaar. Daar maken ze een ruk naar links ( ja, ja Carly Jae Jepsen en Chris uitgezonderd) terwijl Lowlands per jaar naar rechts op schuift. Prima, want die verscheidenheid maakt het kiezen makkelijker. Als alternatieve muziekliefhebber voel ik me steeds minder thuis op LL.

Ik ben het met Dillinger eens dat je als indieliefhebber de laatste jaren minder wordt bediend op Lowlands.

Kunnen jullie duidelijke missers noemen van de afgelopen jaren?
Ik merk dat festivals in augustus, zie een Pukkelpop, Reading & Leeds inderdaad veel aimen op de jeugd. Maar daar gaat Lowlands naar mijn mening niet helemaal in mee. De mainstage is inderdaad wel een radiovriendelijke bedoeling. We moeten niet onderschatten dat BKS en DTRH concurreren met die namen die misschien wel heel de zomer in Europa zijn, zie IDLES/shame/parquet courts etc.

Denk dat we een beetje in een golfbeweging zitten. Ik ga zelf pas een paar jaartjes dus weet niet hoe dat meer dan 5 jaar geleden was. Vroeger was het misschien beter maar ik denk dat dit ook echt met de markt te maken heeft en wat er te boeken valt in die periode.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.511
2.023
Het aanbod aan indierock wordt kleiner op Lowlands, maar ik zie dat niet als probleem hoor. Ik kan ook geen missers duiden. Ik ben juist heel tevreden met de koers die Lowlands vaart, voor alle duidelijkheid.
 

postpunkfaery

Playlistbediener
24 jan 2019
16
0
Het indierock aanbod wordt inderdaad kleiner, maar ik heb niet te klagen. Het aanbod van alternatieve en soms underground artiesten blijft nog steeds groot. Ik ontdek elk jaar weer wat artiesten dankzij dit festival en het is mij nog steeds niet te popperig. Pop en mainstream rock bandjes kunnen ook leuk zijn trouwens maar ik kom er niet voor Pinkpop achtige acts.
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Als Tame Impala komt, heb je toch dé indieband van het moment? Het mooie aan Lowlands vind ik juist de diversiteit. Als jij een Dua Lipa of De Jeugd vorig jaar niet wou zien, mooi, dan kon je naar Agar Agar of Kamaal Williams in Dua Lipa's geval en ipv DJVT naar BROCKHAMPTON. Ik zie het meer als een perfecte balans. Ik merk ook dat wanneer ik met een grote groep ga, iedereen aan het eind van het festival een heel ander weekend heeft gehad qua artiesten. Die mengelmoes spreekt boekdelen voor mij.
 

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.178
575
Ik denk ook dat het gewoon het verstrijken van de tijd is. Wij worden ouder en muziek veranderd. Lowlands zal telkens nieuwe bezoekers willen aantrekken met zowel populaire, alternatieve en onbekende muziek (acts). Voor een deel willen vaste bezoekers dingen terugzien en voor een deel nieuw (in welk genre dan ook). Lowlands zal echter de slinkende terugkerende bezoekers willen aanvullen met een groot deel nieuwe bezoekers. Daar zetten ze dan op in met populaire acts en opkomende voor de jeugd die wij niet verwachten of voor het eerst er zijn of headlinen ;-)

Brengt me wel op de interessante vragen;
hoeveel bezoekers van de 60.000 er jaarlijks voor het eerste komen en wat is het aantal keren dat mensen terugkomen?
Het antwoord daarop zal ook iets met de invulling van het blokkenschema door LL doen ;-)
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Huh, wat is een festival die naar links en naar rechts gaat?

Volgens mij is Lowlands altijd al een festival geweest van de commercieele acts in de Alpha tot aan de nieuw ondekken bands in de Charlie/X-Ray of Lima.

Kendrick Lamar was de aller relevantste headliner die er vorig jaar was. Daar kan met alle respect geen BKS headliner van dit jaar op. Vorig jaar stonden The War On Drugs, Bonobo, Spinvis, AMenra, Patti Smith, HO99O9, Grizzly Bear, Eefje de Visser, Nils Frahm, King Gizzard & The Lizard Wizard, Warhaus, Floating Points, Kiasmos, Zeal & Ardor, Marlon Williams, DMA’s, Luwten, Brockhampton, The Lemon Twigs, Bicep, Portico Quartet, Maribou State, The Blaze, Sam Fender, Sons Of Kemet, Fatima Yamaha allemaal nog op het affiche.

Allemaal acts die gewoon op DTRH/BKS hebben gestaan of er op kunnen staan. Het is maar wat je wil zien van een affiche.

Ik kom als sinds 1997 op lowlands dus wellicht is mijn referentiekader wat betreft 'alternatief' anders. Ik zeg niet dat Lowlands een slecht festival is geworden., ik denk alleen dat wanneer je op zoek bent naar een festival waar alternatieve/indie acts de line-up domineren, er betere keuzes zijn dan Lowlands anno nu. Primavera en Best Kept Secret bijvoorbeeld. En ik blijf vinden dat dergelijke acts het moeilijk hebben op Lowlands. Ik was vorig jaar o.a bij War on Drugs, Patti Smith, The lemon Twigs, Protomartyr, Grizzly Bear, Amenra. het was nergens druk, zacht gezegd. Dit in tegenstelling tot bij Sofi Tukker. Beter kan ik het niet illustreren.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.137
Tsja, ik vind het zelf niet eens erg. Voor mij hoeft het niet altijd bomvol te zijn. Daarnaast is het bij sommige alternatieve acts nog vrij druk hoor. En laten we eerlijk zijn, commercieel gezien is indie ook wel op zijn weg terug. Daarnaast vind ik de opzet van BKS heel anders dan die van Lowlands. Lowlands wil 60.000 kaarten verkopen, iets wat met "de liefhebbers" niet gaat lukken. Het mooie van Lowlands vind ik gewoon de combi van alles. Als je enkel en alleen voor de indie komt, dan is idd BKS de ideale oplossing (ik hou er ook van, dus daarom ga ik ook ieder jaar).

Maar Lowlands vind veel meer variabelen hebben in hun line-up. Het mooie van Lowlands is dat ze er bijna letterlijk alles kunnen programmeren. Net een Chic bijvoorbeeld vorig is mogelijk ook rete commercieel, en zal nooit op BKS passen. Maar verdomme wat was dat leuk zeg. Soms vind ik het ook wel leuk om even iets luchtigere te zien op zijn tijd. Ik kan ook gewoon genieten van een Snoop Dogg op een podium, of even lans gaan bij een Sean Paul. Of de nacht in duiken met regelmatig dikke namen. En dan overdag weer een paar mookie indie namen meepakken, om vervolgens weer naar een ridicule hip hop act te gaan daarna even headbangen bij een metal bandje.

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken