Wellicht, maar de afgelopen jaren hebben ze laten zien dat ze liever iets kleinere bands die wel netjes binnen de genre lijntjes vallen naar de headliner positie promoveren, terwijl Hellfest met dingen als Foo Fighters en QOTSA kwam. Ben daar zelf ook meer voorstander van, en vind het met de aanwezigheid van Rock Werchter in de buurt (onder dezelfde organisatorische paraplu) ook veel logischer. Maar wellicht wordt dit jaar inderdaad de breuk met die trend en boeken ze wel Muse hoor. Werchter lijkt daar geen aanspraak op te gaan doen in ieder geval.
Ik heb ook wel het idee dat er de laatste jaren een zekere kentering gaande is.
GMM lijkt steeds minder voorspelbaar te worden dan in het verleden het geval was.
Het zijn soms maar vrij subtiele veranderingen, maar ze zijn er wel degelijk.
De 'uitbreiding' (benoeming) van 1 naar 2 headliners per dag, het deels loslaten van genre-specifieke podia, het boeken van Tool en meer elektronische/dance-gerelateerde acts, etc.
Natuurlijk is dat ook niet los te zien van verschuivingen in de line-up van RW, waardoor rock- en metalfans steeds meer geneigd zullen zijn om voor GMM te kiezen.
Ik maak me echter verder geen zorgen over het huidige of toekomstige karakter van GMM, zelfs niet als ze 'RW-headliners' als Muse zouden gaan boeken.
De kern zal toch altijd om de metal blijven hangen, en het festival biedt dan ook meer dan genoeg alternatieven om iedereen tevreden te moeten kunnen stellen.
Ik zie/voorspel dan ook steeds meer een focus op andere podia dan enkel de main stage(s).
In naam zijn er nu 2 headliners per dag, maar in de praktijk zijn het er regelmatig eerder 3 of zelfs 4.
Ook de Jupiler Stage lijkt nu steeds meer als een volwaardig podium (soort van alternatieve 3e main stage) neergezet te worden, en de Marquee en Metal Dome staan eveneens vaak vol met kwalitatief sterke, relatief grote namen.
Het festival wordt dus zowel in de diepte als in de breedte steeds sterker.
Maar tegelijk is ook heel duidelijk dat men beseft dat vernieuwing en verjonging hard nodig is om toekomstbestendig te blijven.
Zoals al gezegd kun je niet eindeloos blijven bouwen op de steeds maar kleiner wordende vijver met oude vertrouwde bands als IM, JP, DP, Scorpions.
Vandaar is het dan ook logisch dat de laatste jaren steeds meer relatief jonge bands worden doorgeschoven tot headliner, en er ook een steeds grotere focus komt te liggen op populaire genres als metalcore en deathcore.
Een andere manier om te vernieuwen is daarnaast dus om meer onconventionele bands neer te zetten.
In het verleden was die optie er nauwelijks, omdat RW dat soort bands allemaal 'opslokte', maar nu lijkt dat steeds minder het geval te zijn, wat GMM meer keuzes biedt.