Pas op, want je wordt lachwekkend genoemd als je dit soort opmerkingen maakt hierOf bands als Guns N’ Roses, Lynyrd Skynyrd, Deep Purple, Def Leppard, Scorpions etc. nou meer metal zijn dan Muse trek ik zeer in twijfel.
Pas op, want je wordt lachwekkend genoemd als je dit soort opmerkingen maakt hierOf bands als Guns N’ Roses, Lynyrd Skynyrd, Deep Purple, Def Leppard, Scorpions etc. nou meer metal zijn dan Muse trek ik zeer in twijfel.
Wellicht, maar de afgelopen jaren hebben ze laten zien dat ze liever iets kleinere bands die wel netjes binnen de genre lijntjes vallen naar de headliner positie promoveren, terwijl Hellfest met dingen als Foo Fighters en QOTSA kwam. Ben daar zelf ook meer voorstander van, en vind het met de aanwezigheid van Rock Werchter in de buurt (onder dezelfde organisatorische paraplu) ook veel logischer. Maar wellicht wordt dit jaar inderdaad de breuk met die trend en boeken ze wel Muse hoor. Werchter lijkt daar geen aanspraak op te gaan doen in ieder geval.Ik begrijp dat de meesten er een hard hoofd in hebben maar ik heb toch de indruk dat de organisatie breder zal moeten boeken als het om headliners gaat als steeds meer bands uit de 70s ermee stoppen.
Als je ieder jaar 8 headliners wilt hebben en wilt uitverkopen ga je toch creatief moeten zijn lijkt me, zoals Hellfest dat ook doet.
Ik denk ook dat GMM inmiddels dusdanig groot is geworden dat ze niet meer volledig passen in de strikte definitie van metalfestival (voor zover die al bestaat).Er staat ook gelukkig niet alleen maar metal op Graspop!
Dit dus, heel die poppenkastshow van Muse, lijkt me moeilijker naar het podium van GMM te vertalenbij muse heb je dan natuurlijk ook wel wat logistieke problemen, vermoed dat de catwalk die Muse gebruikt niet mogelijk is met de huidige dubbele mainstage, ofwel leg je hem tussen de 2 podia
Ik denk ook dat GMM inmiddels dusdanig groot is geworden dat ze niet meer volledig passen in de strikte definitie van metalfestival (voor zover die al bestaat).
Als je 4 dagen en 5 podia hebt te vullen, en een publiek van >50.000 wil bereiken, kun je niet ieder jaar alleen maar met namen als Iron Maiden, Megadeth, Pantera aankomen. Je zult dan ook moeten kijken naar bands die de randjes van het genre metal opzoeken, of er zelfs overheen gaan.
Bands als Ghost, Heilung, Pendulum zijn nauwelijks metal te noemen, maar trekken wel heel veel volk (incl. metalfans), en op de een of andere manier passen ze heel goed bij de sfeer van het festival.
Wat mij betreft geldt dat net zo goed voor bands als NIN, QOTSA, FF, Muse, The Prodigy, Placebo, Green Day.
Niet dat ik nu per se naar al deze bands zou gaan kijken (hangt uiteraard ook af van wat er nog meer speelt op die momenten), maar ze zijn voor mij gewoon welkom.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet verwacht dat het gaat gebeuren, in ieder geval niet voor komend jaar. Ik vind het echter wel een interessante discussie om hier te hebben, aangezien het me belangrijk lijkt voor de toekomst van het festival. Er zijn al mensen die aangeven dat ze liever headliners op herhaling zien dan onconventionele headliners, ik sta hier dan toch anders in. Ik heb liever dat ze wat risico nemen dan dat ze twee jaar achter elkaar dezelfde headliner boeken. Je komt er dan vanzelf wel achter of dat de boeking het gewenste effect bereikt of dat het meer een 'één keer nooit meer' verhaal is.Wellicht, maar de afgelopen jaren hebben ze laten zien dat ze liever iets kleinere bands die wel netjes binnen de genre lijntjes vallen naar de headliner positie promoveren, terwijl Hellfest met dingen als Foo Fighters en QOTSA kwam. Ben daar zelf ook meer voorstander van, en vind het met de aanwezigheid van Rock Werchter in de buurt (onder dezelfde organisatorische paraplu) ook veel logischer. Maar wellicht wordt dit jaar inderdaad de breuk met die trend en boeken ze wel Muse hoor. Werchter lijkt daar geen aanspraak op te gaan doen in ieder geval.
Goed punt, maar ik zie wel festivals als Hellfest die ook een dubbele mainstage hebben en waar bijvoorbeeld Metallica ook gewoon zijn catwalk meeneemt. Geen idee of Hellfest veel meer ruimte heeft als Graspop verder, maar wellicht dat er wel iets mogelijk is?Dit dus, heel die poppenkastshow van Muse, lijkt me moeilijker naar het podium van GMM te vertalen
Als dat inderdaad een must is dan word dat idd lastig. Maar vgm had KISS een paar jaar geleden ook een kleine catwalk, die was een meter of 3.bij muse heb je dan natuurlijk ook wel wat logistieke problemen, vermoed dat de catwalk die Muse gebruikt niet mogelijk is met de huidige dubbele mainstage, ofwel leg je hem tussen de 2 podia
Daar ben ik het ook wel weer mee eens, maar het voelt voor mij toch een beetje als kiezen uit twee kwaden.Er zijn al mensen die aangeven dat ze liever headliners op herhaling zien dan onconventionele headliners, ik sta hier dan toch anders in.
Als je ziet hoe snel sommige jonge acts groeien (bijvoorbeeld EC die zo'n beetje de volste wei van het weekend trokken) denk ik dat er genoeg potentie moet zitten in de jonge aanwas om de bezoekersaantallen op peil te houden.2. Meer jonge bands promoten (maar het is dan maar de vraag of dat meer dan 55k mensen gaat trekken, als de oude generatie headliners ermee stopt) Idealiter misschien de beste optie, maar weet niet of dit genoeg resultaat zal behalen
Ik heb dat argument inderdaad ook eens gemaakt, zeker als RW meer en meer pop(headliners) gaat beginnen boeken.Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet verwacht dat het gaat gebeuren, in ieder geval niet voor komend jaar. Ik vind het echter wel een interessante discussie om hier te hebben, aangezien het me belangrijk lijkt voor de toekomst van het festival. Er zijn al mensen die aangeven dat ze liever headliners op herhaling zien dan onconventionele headliners, ik sta hier dan toch anders in. Ik heb liever dat ze wat risico nemen dan dat ze twee jaar achter elkaar dezelfde headliner boeken. Je komt er dan vanzelf wel achter of dat de boeking het gewenste effect bereikt of dat het meer een 'één keer nooit meer' verhaal is.
Goed punt, maar ik zie wel festivals als Hellfest die ook een dubbele mainstage hebben en waar bijvoorbeeld Metallica ook gewoon zijn catwalk meeneemt. Geen idee of Hellfest veel meer ruimte heeft als Graspop verder, maar wellicht dat er wel iets mogelijk is?
Het hoeft natuurlijk niet Muse te zijn (@MetalLimbo heeft hierboven al een mooi lijstje gemaakt), en gaat niet persee alleen om volgend jaar. Maar lijkt me toch iets dat de moeite waard is om over na te denken.
Uiteindelijk heb je als festival toch niet veel opties:
- Terug naar 3 dagen (gaat niet gebeuren, is financieel niet aantrekkelijk)
- Meer jonge bands promoten (maar het is dan maar de vraag of dat meer dan 55k mensen gaat trekken, als de oude generatie headliners ermee stopt) Idealiter misschien de beste optie, maar weet niet of dit genoeg resultaat zal behalen
- Breder boeken in de headliners
- Veel meer headliners op herhaling gaan boeken
Wellicht, maar de afgelopen jaren hebben ze laten zien dat ze liever iets kleinere bands die wel netjes binnen de genre lijntjes vallen naar de headliner positie promoveren, terwijl Hellfest met dingen als Foo Fighters en QOTSA kwam. Ben daar zelf ook meer voorstander van, en vind het met de aanwezigheid van Rock Werchter in de buurt (onder dezelfde organisatorische paraplu) ook veel logischer. Maar wellicht wordt dit jaar inderdaad de breuk met die trend en boeken ze wel Muse hoor. Werchter lijkt daar geen aanspraak op te gaan doen in ieder geval.
Ja das waar, maar misschien omdat Rock (and Roll) al vaker langskomt voelt dat wel prima.Of bands als Guns N’ Roses, Lynyrd Skynyrd, Deep Purple, Def Leppard, Scorpions etc. nou meer metal zijn dan Muse trek ik zeer in twijfel.
Ik heb ook wel het idee dat er de laatste jaren een zekere kentering gaande is.Wellicht, maar de afgelopen jaren hebben ze laten zien dat ze liever iets kleinere bands die wel netjes binnen de genre lijntjes vallen naar de headliner positie promoveren, terwijl Hellfest met dingen als Foo Fighters en QOTSA kwam. Ben daar zelf ook meer voorstander van, en vind het met de aanwezigheid van Rock Werchter in de buurt (onder dezelfde organisatorische paraplu) ook veel logischer. Maar wellicht wordt dit jaar inderdaad de breuk met die trend en boeken ze wel Muse hoor. Werchter lijkt daar geen aanspraak op te gaan doen in ieder geval.
Jaren geleden bij Aerosmith (2010) hadden ze ook een catwalk volgens mij....bij muse heb je dan natuurlijk ook wel wat logistieke problemen, vermoed dat de catwalk die Muse gebruikt niet mogelijk is met de huidige dubbele mainstage, ofwel leg je hem tussen de 2 podia
Ik vind dit wel leuk om over na te denken: welke bands hebben over 10/20 jaar die rol van de IM, AC, JP etc overgenomen? Wie gaan voor organisatoren de zekerheidjes zijn die de kaarten verkopen? Is dat Gojira, PWD, BMTH? Of toch meer de wat makkelijkere "meezingmetal" zoals IM, AC etc nu zijn. Dan denk ik bv meer aan Ghost of zelfs Avatar...Ik begrijp dat de meesten er een hard hoofd in hebben maar ik heb toch de indruk dat de organisatie breder zal moeten boeken als het om headliners gaat als steeds meer bands uit de 70s ermee stoppen.
Als je ieder jaar 8 headliners wilt hebben en wilt uitverkopen ga je toch creatief moeten zijn lijkt me, zoals Hellfest dat ook doet.
Pas op, want je wordt lachwekkend genoemd als je dit soort opmerkingen maakt hier
Een andere manier om te vernieuwen is daarnaast dus om meer onconventionele bands neer te zetten.
In het verleden was die optie er nauwelijks, omdat RW dat soort bands allemaal 'opslokte', maar nu lijkt dat steeds minder het geval te zijn, wat GMM meer keuzes biedt.