Betreft Muse: ik ben groot fan van de band, maar zie een match met Graspop ook niet helemaal voor me. Al denk ik wel dat een groot deel van het Graspop publiek behoorlijk wat nummers kent, men op het moment zelf ook echt wel enthousiast zou reageren en ze ook een aantal behoorlijk stevige nummers hebben. Ook nog op hun laatste plaat, trouwens.
Ik vind het op zich wel interessant om het iets breder te trekken. Graspop boekt naast metal ook altijd classic rock. Bands als Aerosmith, Kiss, Lynyrd Skynyrd, Journey, Foreigner, etc hebben net zoveel of weinig te maken met metal als Muse, vind ik. Maar omdat zij 'classic' acts zijn, kan het wel. Wanneer ben je dan een 'classic' act? Zijn acts uit begin jaren '90, zoals Pearl Jam en Foo Fighters met hun carrières van 30 jaar classic? Noemen we GnR een classic rock act?
Dus ik vind eigenlijk vooral dat het niet zo eenvoudig is en niet zwart of wit. Er zijn denk ik argumenten voor en tegen te bedenken om een act als Muse op Graspop te plaatsen. En het geinige wat ik me nu realiseer is ook: gevoelsmatig past het niet helemaal. Maar tegelijkertijd zou Muse een absolute must see voor me zijn en misschien zelfs wel de beslissende factor om wel weer voor Graspop te gaan komend jaar.