Graspop Metal Meeting 2025

Ik weet niet of alle veranderingen die je benoemt echt tekenen zijn van een kentering in de focus van Graspop, of gewoon tekenen van een metalfestival wat zichzelf, binnen zijn eigen kaders, zoveel mogelijk wil ontwikkelen en verbeteren. Meer headliners aanbieden en elk podium een meer volwaardig eigen programma geven lijkt me gewoon iets wat binnen elk festival een positieve ontwikkeling is, een enkele elektronische act staat er al jaren regelmatig, Tool is gewoon een metalband die toevallig altijd op Werchter stond maar wijkt niet af van wat Graspop altijd al aanbiedt.

Ook die verschuiving bij RW is niet heel duidelijk, natuurlijk boeken die pop artiesten die nu populair zijn maar dat doen ze altijd al, daarnaast blijven ze elk jaar gewoon flink wat rock en ook wat metal aanbieden. En zijn er elk jaar mensen die bij elke pop aankondiging piepen dat het wel ROCK Werchter is, maar dat is ook niets nieuws onder de zon. Volgens mij blijven die gewoon dezelfde koers varen als we gewend zijn, net als Graspop vooralsnog doet.

Aan de andere kant is het natuurlijk inderdaad zo dat Graspop zowel in de breedte als in de diepte sterker kan worden, zoals je noemt. Daarin is Hellfest wel een goed voorbeeld, wat ook eerder hier op deze manier benoemd is: ze boeken breder qua headliners, maar zijn toch ook onmiskenbaar nog steeds een metalfestival, en boeken altijd een erg sterke en smaakvolle undercard op dat vlak. Dus ik zie het ook niet als de ondergang van Graspop of zoiets dramatisch mocht Muse er wel staan. Voor mij hoeft het alleen niet, en zolang ze het niet daadwerkelijk doen blijf ik ook sterk betwijfelen of de organisatie wel die kant op wil.
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in, we hebben geen idee welke kant de organisatie precies op wil.
Het ene moment lijken ze oerconservatief, het andere moment komen ze met een grote verrassing.
Ik zeg ook zeker niet dat ze bands als Muse moeten gaan boeken, ik zie het alleen als reële optie.
Wat ze uiteindelijk boeken, is volledig aan hen, wat wij daar ook allemaal van mogen vinden.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik vind het op zich wel interessant om het iets breder te trekken. Graspop boekt naast metal ook altijd classic rock. Bands als Aerosmith, Kiss, Lynyrd Skynyrd, Journey, Foreigner, etc hebben net zoveel of weinig te maken met metal als Muse, vind ik. Maar omdat zij 'classic' acts zijn, kan het wel. Wanneer ben je dan een 'classic' act? Zijn acts uit begin jaren '90, zoals Pearl Jam en Foo Fighters met hun carrières van 30 jaar classic? Noemen we GnR een classic rock act?
Classic rock is gewoon een bepaalde sound geworden, die ontstaan is in een bepaalde periode maar niet per se afhankelijk is van hoe lang een band al bestaat. Een jongere band als DeWolff zou ik daar bijvoorbeeld wel onder scharen, omdat die zo duidelijk teruggrijpen naar die sound van toen, maar grunge acts als Pearl Jam of rockbands met een modernere sounds zoals Foo Fighters niet, hoezeer het misschien vanwege hun staat van dienst ook klassiekers aan het worden zijn. En die classic rock sound uit de 70s hangt heel nauw samen met het ontstaan van metal als genre, terwijl latere bands verder van de metal scene af staan. Natuurlijk blijft genre iets wat je niet helemaal zwart-wit uit kunt tekenen, maar in algemene lijnen is dit onderscheid in mijn ogen wel duidelijk te maken.

Maar die onconventionele acts kunnen vaak eender waar spelen, op Graspop nemen ze plaatsen in van acts die veel minder opties hebben.
Ik vind het persoonlijk wel fijn dat er af en toe "Jongere" bands of logobands de kans krijgen om te headlinen, maar dat dit ook gecombineerd wordt met wat oudere bekende/herhalende headliners. Zo kunnen de nieuwere bands zich ook bewijzen zonder afbraak te doen aan wat de oudere bands al bereikt hebben. Door hier en daar eens te durven prikken naar nieuwe headliners kunnen ze nu al meer de nieuwere generatie headliners testen voor wanneer de oudere bands eruit vallen.

Eens de huidige generatie oude rotten er allemaal mee gestopt is herhaalt dit proces zich sowieso terug. De jonge bands van nu zijn de oude bands van later. What goes around comes around

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Goed om te realiseren dat we wel kunnen lachen om “het is toch ROCK Werchter”, maar dat we eigenlijk nu gewoon exact hetzelfde aan het doen zijn
Oneens. De mensen die dat roepen staren zich in mijn ogen blind op de naam en gaan voorbij aan de diverse genres die dat festival al jaren boekt. Dat gebeurt hier helemaal niet, iedereen erkent dat Graspop niet uitsluitend metal boekt ook al heet het dan Metal Meeting, we hebben gewoon een inhoudelijke discussie over hoe ze hun line up precies inrichten en wat we verwachten/hopen van de toekomst.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Stinus
Even de discussie onderbreken met wat acceptabele namen.

Mystic Festival (PL) (4 - 7 juni) met vermoedelijk de laatste "American legend" van deze week en dat is Jerry Cantrell
466352053_1118433609641663_4687383822249580619_n.jpg

Metalfest Open Air (CZ) (6 - 8 juni): Municipal Waste
Kilkim Žaibu festival (LT) (20 - 22 jun): Finntroll, Ignea
Basinfire Fest (DE) (25 - 28 jun): Rise Of The Northstar
Summerside Festival (CH) (26 - 28 juni): Apocalyptica plays Metallica Vol. 2

Ik vind dit wel leuk om over na te denken: welke bands hebben over 10/20 jaar die rol van de IM, AC, JP etc overgenomen? Wie gaan voor organisatoren de zekerheidjes zijn die de kaarten verkopen? Is dat Gojira, PWD, BMTH? Of toch meer de wat makkelijkere "meezingmetal" zoals IM, AC etc nu zijn. Dan denk ik bv meer aan Ghost of zelfs Avatar...
Ook Parkway Drive en BMTH hebben heel wat meezingbare, catchy refreintjes, daarom ook dat die nu al hoog op het affiche staan.
Gojira kan dan de nieuwe Tool zijn, niet echt heel meezingbaar, maar toch gwn headliner door de sterke liveshows
Is Bon Jovi aan het hinten? Daar zou ik blij van worden voor op Graspop. Even alle teksten instuderen en de longinhoud wat trainen en gaan met die banaan!
Ik zou hard trainen als ik u was, want je wil hem echt niet meer horen tijdens het concert

Oneens. De mensen die dat roepen staren zich in mijn ogen blind op de naam en gaan voorbij aan de diverse genres die dat festival al jaren boekt. Dat gebeurt hier helemaal niet, iedereen erkent dat Graspop niet uitsluitend metal boekt ook al heet het dan Metal Meeting, we hebben gewoon een inhoudelijke discussie over hoe ze hun line up precies inrichten en wat we verwachten/hopen van de toekomst.

Het is ook wel net wat anders, heb je zeker gelijk in, maar toch zie ik ook meerdere keren passeren dat het geen metal is en het dus niks te zoeken heeft op Graspop. Iets dat toch sterk gekoppeld gaat zijn aan persoonlijke smaak, verwacht ik

Betreft Muse: ik ben groot fan van de band, maar zie een match met Graspop ook niet helemaal voor me. Al denk ik wel dat een groot deel van het Graspop publiek behoorlijk wat nummers kent, men op het moment zelf ook echt wel enthousiast zou reageren en ze ook een aantal behoorlijk stevige nummers hebben. Ook nog op hun laatste plaat, trouwens.

Ik vind het op zich wel interessant om het iets breder te trekken. Graspop boekt naast metal ook altijd classic rock. Bands als Aerosmith, Kiss, Lynyrd Skynyrd, Journey, Foreigner, etc hebben net zoveel of weinig te maken met metal als Muse, vind ik. Maar omdat zij 'classic' acts zijn, kan het wel. Wanneer ben je dan een 'classic' act? Zijn acts uit begin jaren '90, zoals Pearl Jam en Foo Fighters met hun carrières van 30 jaar classic? Noemen we GnR een classic rock act?

Dus ik vind eigenlijk vooral dat het niet zo eenvoudig is en niet zwart of wit. Er zijn denk ik argumenten voor en tegen te bedenken om een act als Muse op Graspop te plaatsen. En het geinige wat ik me nu realiseer is ook: gevoelsmatig past het niet helemaal. Maar tegelijkertijd zou Muse een absolute must see voor me zijn en misschien zelfs wel de beslissende factor om wel weer voor Graspop te gaan komend jaar. 😅
Dit is niet helemaal correct, bands als kiss, aerosmith enzo waren in die tijd hard rock bands, wat toch nog steeds dicht aanleunt bij metal. Natuurlijk klinkt deze sound nu vrij gedateerd en noemen ze dit nu vaak classic rock. Classic rock is ook eerder een sound en heeft niet echt iets te maken met hoe lang een band bestaat.

• Leuk
Waarderingen: KazuyaYuza
Dit is niet helemaal correct, bands als kiss, aerosmith enzo waren in die tijd hard rock bands, wat toch nog steeds dicht aanleunt bij metal. Natuurlijk klinkt deze sound nu vrij gedateerd en noemen ze dit nu vaak classic rock. Classic rock is ook eerder een sound en heeft niet echt iets te maken met hoe lang een band bestaat.

Je zou het zelfs als glam metal kunnen wegzetten!

Het is ook wel net wat anders, heb je zeker gelijk in, maar toch zie ik ook meerdere keren passeren dat het geen metal is en het dus niks te zoeken heeft op Graspop. Iets dat toch sterk gekoppeld gaat zijn aan persoonlijke smaak, verwacht ik
Dat is waar, die opmerkingen laat ik zelf een beetje links liggen omdat ik ze niet zo zinnig vind maar ze worden idd wel gemaakt.

Als je nog wil lachen: nadat Linkin Park door Werchter bevestigd werd verscheen er een zeer verongelijkte post op de Graspop subreddit dat Rock Werchter een metal band afpakte van Graspop, wat weer tot reacties leidde van puristen die Linkin Park überhaupt geen metal vinden, etc. Zo kan het ook gaan, dan vind ik ons hier best inhoudelijk 😅

Dat is waar, die opmerkingen laat ik zelf een beetje links liggen omdat ik ze niet zo zinnig vind maar ze worden idd wel gemaakt.

Als je nog wil lachen: nadat Linkin Park door Werchter bevestigd werd verscheen er een zeer verongelijkte post op de Graspop subreddit dat Rock Werchter een metal band afpakte van Graspop, wat weer tot reacties leidde van puristen die Linkin Park überhaupt geen metal vinden, etc. Zo kan het ook gaan, dan vind ik ons hier best inhoudelijk 😅

Ik heb ook al gemerkt dat de reddit pagina serieus achter de feiten aanloopt. Headliners voorstelt die al lang bevestigd zijn op andere belgische festival (Zoals Gojira) of bands al uitsluit omdat ze 3 data op hun tourschema hebben gedeeld.

• Leuk
Waarderingen: Loek123

Volgens mij heeft Werchter ooit het speelgoed afgepakt van Mr. Wezel.

Ook Parkway Drive en BMTH hebben heel wat meezingbare, catchy refreintjes, daarom ook dat die nu al hoog op het affiche staan.
Gojira kan dan de nieuwe Tool zijn, niet echt heel meezingbaar, maar toch gwn headliner door de sterke liveshows

Ik zou hard trainen als ik u was, want je wil hem echt niet meer horen tijdens het concert
Wie is al langer bezig, Gojira of Tool?

Gelukkig niet, iedereen trekt de grens ergens anders van wat er zou mogen/kunnen staan. Wanneer is het te platte pop voor Werchter? Of wanneer is het niet stevig genoeg voor Graspop. Iedereen vind er wat van, zeker bij de grootste namen op de poster. En dat is alleen maar mooi, over 10-20-30-40 jaar zal dat nog zo zijn!
Wanneer is iets te platte pop voor Werchter? In mijn mening boekt Rock Werchter nog steeds (naast metal, punk, dj's, folk, blues, jazz, ...) echt wel de meest poppy acts die er zijn. Bv Paramore is een popband maar een die af en toe nog wat rock invloeden heeft. Zou perfect staan ook op Rock Werchter. Maar is wel nog iets stevigere pop dan bv Katy Perry. Ook pop muziek maar wel zachter (en platter dus) dan Paramore. Ergens vind ik het ook moeilijk om een lijn te trekken soms tussen bv pop en folk, want wat is bv Amy Mcdonald?

Users who are viewing this thread