Daar heb je natuurlijk ook gelijk in, we hebben geen idee welke kant de organisatie precies op wil.Ik weet niet of alle veranderingen die je benoemt echt tekenen zijn van een kentering in de focus van Graspop, of gewoon tekenen van een metalfestival wat zichzelf, binnen zijn eigen kaders, zoveel mogelijk wil ontwikkelen en verbeteren. Meer headliners aanbieden en elk podium een meer volwaardig eigen programma geven lijkt me gewoon iets wat binnen elk festival een positieve ontwikkeling is, een enkele elektronische act staat er al jaren regelmatig, Tool is gewoon een metalband die toevallig altijd op Werchter stond maar wijkt niet af van wat Graspop altijd al aanbiedt.
Ook die verschuiving bij RW is niet heel duidelijk, natuurlijk boeken die pop artiesten die nu populair zijn maar dat doen ze altijd al, daarnaast blijven ze elk jaar gewoon flink wat rock en ook wat metal aanbieden. En zijn er elk jaar mensen die bij elke pop aankondiging piepen dat het wel ROCK Werchter is, maar dat is ook niets nieuws onder de zon. Volgens mij blijven die gewoon dezelfde koers varen als we gewend zijn, net als Graspop vooralsnog doet.
Aan de andere kant is het natuurlijk inderdaad zo dat Graspop zowel in de breedte als in de diepte sterker kan worden, zoals je noemt. Daarin is Hellfest wel een goed voorbeeld, wat ook eerder hier op deze manier benoemd is: ze boeken breder qua headliners, maar zijn toch ook onmiskenbaar nog steeds een metalfestival, en boeken altijd een erg sterke en smaakvolle undercard op dat vlak. Dus ik zie het ook niet als de ondergang van Graspop of zoiets dramatisch mocht Muse er wel staan. Voor mij hoeft het alleen niet, en zolang ze het niet daadwerkelijk doen blijf ik ook sterk betwijfelen of de organisatie wel die kant op wil.
Het ene moment lijken ze oerconservatief, het andere moment komen ze met een grote verrassing.
Ik zeg ook zeker niet dat ze bands als Muse moeten gaan boeken, ik zie het alleen als reële optie.
Wat ze uiteindelijk boeken, is volledig aan hen, wat wij daar ook allemaal van mogen vinden.