Graspop Metal Meeting 2024

Valthys

Playlistbediener
19 jan 2024
19
37
Maar sommige bands spelen steeds minder tot helemaal niets meer uit hun "hardere" oeuvre, terwijl dat er toch voor gezorgd heeft dat ze zich uberhaupt in een positie bevonden om die laatste, commerciëlere stap te zetten.

Vind het soms een indicatie van een gebrek aan loyauteit aan je trouwste fans omdat je het grotere succes belangrijker vindt. Wat eigenlijk gewoon de definitie van een sell-out is, maar die term hoort men niet graag.
Of men wordt ouder en de smaak van de bandleden ontwikkelt zich. Misschien is de cynische blik de juiste en doen ze het puur voor het geld, maar net als dat jouw muzieksmaak verandert wil de band op den duur misschien ook eens wat anders. Als ik daar als fan dan minder mee heb is dat jammer voor mij, maar het is hun goed recht
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Of men wordt ouder en de smaak van de bandleden ontwikkelt zich. Misschien is de cynische blik de juiste en doen ze het puur voor het geld, maar net als dat jouw muzieksmaak verandert wil de band op den duur misschien ook eens wat anders. Als ik daar als fan dan minder mee heb is dat jammer voor mij, maar het is hun goed recht
Is wel echt puur toeval dat de bandleden hun smaak zich ontwikkelt in de richting van catchy meezingers en arena rock...

Ik vind het prima als bands wat anders proberen, maar vaak is de richting die ze kiezen de richting waarmee ze het breedste publiek trekken, waarmee ze op de radio komen etc.

Veel respect trouwens voor Avenged Sevenfold, die hebben recentelijk een ontzettend bijzonder album uitgebracht dat erg experimenteel is en totaal niet commercieel lijkt ingestoken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Black Hammer

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Ik vind het juist een achterhaald cliche; band die commerciëler word en voor de oude fans minder interessante muziek levert en krijgt kritiek van de fanbase die ze groot hebben gemaakt, band kan vervolgens niet tegen de kritiek en gaat dus maar een beetje boos doen tegen de fans.
Zie BMTH - Heavy Metal en In Flames - I am Above.

Bands moeten lekker doen waar ze zin in hebben, maar ze moeten ook tegen kritiek kunnen. Persoonlijk vind ik dat dit soort teksten niks toevoegen en alleen maar afbreuk doen aan de muziek, het is als normaal persoon niet herkenbaar en creërt ruimte tussen fans en band.
Ik heb liever dat ze gewoon weer zingen over hoe kapitalisme en religie de wereld kapot maken, dan staan we tenminste aan dezelfde kant.

Seeing Red is kwa riffs enz wel top, maar jammer dat er weer zon zeikerig refrein in moet.

Verder kijk ik wel uit naar het optreden en hoop dat Architects in toekomst hun ego opzij kunnen zetten en hun roots weer een beetje terug kunnen vinden.
Architects heeft al 3-4 softere albums gemaakt. Op een bepaald moment heb je het als band dan ook wel gehad met die comments, kan ik me inbeelden. Je kan zeggen een band moet er maar tegen kunnen, maar fans moeten idd ook wel inzien dat bands hun sound wel eens kan veranderen.
Er zijn er nog altijd die klagen over Metallica, is toch ook een gevalletje van tja, get over it, het is nu al 30-40 jaar zo. In het geval van Architects ook al 10 jaar trouwens. Dan ben je die comments wel eens beu. Spelen ze nu wel op in.
In Seeing Red doet de zin "Won't somebody tell me what I believe?" me denken aan Believe van Dimma Bilan. Ooit tweede op Eurosong. Ergens een rare kronkel in mn hoofd denk ik 🤣
 

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
162
176
Maar sommige bands spelen steeds minder tot helemaal niets meer uit hun "hardere" oeuvre, terwijl dat er toch voor gezorgd heeft dat ze zich uberhaupt in een positie bevonden om die laatste, commerciëlere stap te zetten.

Vind het soms een indicatie van een gebrek aan loyauteit aan je trouwste fans omdat je het grotere succes belangrijker vindt. Wat eigenlijk gewoon de definitie van een sell-out is, maar die term hoort men niet graag.
Ik begrijp het wel hoor maar het uiteraard ook ook een 'job' en is het hoogste doel voor bands dan niet groot en bekend worden?

Ik vergelijk het wat met sport:
Je kan een heel goede sporter zijn en op u eigen houtje nr 1 van uw land worden. Maar om nr 1 van de wereld te worden zal je een aantal zaken moeten tweaken aan je spel en zaken van andere moeten 'kopieren' of er leren op inspelen. Als iets commercieler gaan bands mainstream brengt en zo zorgt dat ze van zalen naar stadions kunnen gaan. Zullen ze dat bijna allemaal logischerwijs doen.

Uiteraard lijkt het me ook wel logisch nog oudere nrs te spelen..

Is wel echt puur toeval dat de bandleden hun smaak zich ontwikkelt in de richting van catchy meezingers en arena rock...

Ik vind het prima als bands wat anders proberen, maar vaak is de richting die ze kiezen de richting waarmee ze het breedste publiek trekken, waarmee ze op de radio komen etc.

Veel respect trouwens voor Avenged Sevenfold, die hebben recentelijk een ontzettend bijzonder album uitgebracht dat erg experimenteel is en totaal niet commercieel lijkt ingestoken.

is in the end elke uitgebrachte song niet een soort van op poging tot meezinger? Ik zoek alvast vaak de lyrics van een nummer op om het te kunnen meezingen tijdens een optreden, dat maakt het optreden zelf vaak veel aangenamer.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Architects heeft al 3-4 softere albums gemaakt. Op een bepaald moment heb je het als band dan ook wel gehad met die comments, kan ik me inbeelden. Je kan zeggen een band moet er maar tegen kunnen, maar fans moeten idd ook wel inzien dat bands hun sound wel eens kan veranderen.
Er zijn er nog altijd die klagen over Metallica, is toch ook een gevalletje van tja, get over it, het is nu al 30-40 jaar zo. In het geval van Architects ook al 10 jaar trouwens. Dan ben je die comments wel eens beu. Spelen ze nu wel op in.
In Seeing Red doet de zin "Won't somebody tell me what I believe?" me denken aan Believe van Dimma Bilan. Ooit tweede op Eurosong. Ergens een rare kronkel in mn hoofd denk ik 🤣

Ik zou AOGHAU niet softer noemen, Holy Hell opzich wel maar heeft nog wel veel van de orginele style. FTTWTE is een mix van softere metalcore en radio rock en tcsoabs is echt puur radio rock. Het is dus niet van het een album op het andere maar gewoon een dalende lijn.

Ik vind Metallica juist een band die wel goed met de fans en met hun roots om gaan. Voornamelijk Road en Reload waren eventjes wat anders, maar de laatste paar albums hebben echt nog wel duidelijk die trash invloeden van hun eerdere albums. Ook zijn de setlists van Metallica altijd ontzettend goed in evenwicht, Architects daar in tegen lijkt alles voor de laatste 3 zo goed als vergeten.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Ik begrijp het wel hoor maar het uiteraard ook ook een 'job' en is het hoogste doel voor bands dan niet groot en bekend worden?

Ik vergelijk het wat met sport:
Je kan een heel goede sporter zijn en op u eigen houtje nr 1 van uw land worden. Maar om nr 1 van de wereld te worden zal je een aantal zaken moeten tweaken aan je spel en zaken van andere moeten 'kopieren' of er leren op inspelen. Als iets commercieler gaan bands mainstream brengt en zo zorgt dat ze van zalen naar stadions kunnen gaan. Zullen ze dat bijna allemaal logischerwijs doen.

Uiteraard lijkt het me ook wel logisch nog oudere nrs te spelen..



is in the end elke uitgebrachte song niet een soort van op poging tot meezinger? Ik zoek alvast vaak de lyrics van een nummer op om het te kunnen meezingen tijdens een optreden, dat maakt het optreden zelf vaak veel aangenamer.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Muziek maak je omdat je je creatief wilt uiten, omdat je er zelf in gelooft, als dit mensen aan trekt fantastisch, maar als je hoofd doel is om financieel succesvol te zijn zal je kunst hier onder lijden. Ik denk dat veel bands het ook prima vinden om geen stadions te vullen en dat ze integriteit belangrijker vinden als commercieel succes. Als het om het geld draait moet je sowieso niet voor metal kiezen.

Interessante video van Justin Hawkins van The Darkness

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: nepticot

metalrockx

Playlistbediener
18 nov 2019
28
8
Kerry King komt komende zomer naar Europa. De eerste show die de voormalig Slayer-gitarist bevestigt aan deze kant van de oceaan is op donderdag 13 juni op Nova Rock in Oostenrijk. Ik ben er nu nog meer van overtuigd dat hij de 'Very Special Guest' wordt op Hellfest op donderdag 27 juni en Graspop zal er ongetwijfeld alles aan doen om hem ook op de affiche te krijgen...
 

Bijlagen

  • novarock2024kk.jpg
    novarock2024kk.jpg
    147 KB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Ik begrijp het wel hoor maar het uiteraard ook ook een 'job' en is het hoogste doel voor bands dan niet groot en bekend worden?

Ik vergelijk het wat met sport:
Je kan een heel goede sporter zijn en op u eigen houtje nr 1 van uw land worden. Maar om nr 1 van de wereld te worden zal je een aantal zaken moeten tweaken aan je spel en zaken van andere moeten 'kopieren' of er leren op inspelen. Als iets commercieler gaan bands mainstream brengt en zo zorgt dat ze van zalen naar stadions kunnen gaan. Zullen ze dat bijna allemaal logischerwijs doen.

Totaal niet mee eens.

Een sporter moet beter zijn dan de rest. Een band (of iedereen die een kunst/ambacht beoefent tout court) niet. Die wil het best mogelijke album afleveren dat binnen HUN capaciteit ligt. Uiteraard zal wel nagedacht worden over 'toegankelijkere nummers', maar ze zullen ook niets tegen hun goesting uitbrengen. Als bv. Architects een aantal zachtere albums uitbrengt, dan is dit omdat zij dit willen. Met misschien verschillende achterliggende redenen: niet meer die kwaadheid voelen, de stem niet meer hebben, andere thema's, .... Ik geloof echt niet dat een band die vroeger al goed zijn boterham verdiende nu plots gaat kiezen voor het geld en muziek maken zonder dat ze daar 100% achter staan.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.392
2.907
Gelukkig maar. Luister maar eens naar wat andere en betere nummers. De hele catalogus zou ik durven zeggen;-)
Ik zou tegen jullie willen zeggen. Verdiep je in de geschiedenis van het nummer. Ann wil het niet meer zingen omdat er nog almwat nare zaken aan het nummer en productie kleven. Ga vooral googelen naar het hoe en waarom. Dan hoeft het hier niet uitgebreid behandeld te worden
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
162
176
Hier ben ik het dus niet mee eens. Muziek maak je omdat je je creatief wilt uiten, omdat je er zelf in gelooft, als dit mensen aan trekt fantastisch, maar als je hoofd doel is om financieel succesvol te zijn zal je kunst hier onder lijden. Ik denk dat veel bands het ook prima vinden om geen stadions te vullen en dat ze integriteit belangrijker vinden als commercieel succes. Als het om het geld draait moet je sowieso niet voor metal kiezen.
Uiteraard maak je muziek omdat je jezelf wilt uiten en is het geen 1 op 1 vergelijking. Bedoel enkel dat als je reeds op een niveau geraakt bent en je kan nog extra groeien door in dit genre een iets zachter album te maken, dan lijkt me dat niet abnormaal om dat te proberen. Maar ik ga er ook van uit dat bands dat enkel doen als ze er achter staan.

Hoe dan ook ben ik van mening dat een band moet maken wat ze willen en het is aan de fans om te kiezen of ze er in mee gaan, niet om de band dingen te verwijten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
162
176
Aan de hand van de edities voor corona was er altijd een pakketje eind januari / begin februari en dan pas weer halverwege maart / begin april. Dus verwacht niks meer deze maand in ieder geval.
zaterdag zit vol genoeg voor mij momenteel.
Alleen de metalmoose kan er nog bij 😁
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Is wel echt puur toeval dat de bandleden hun smaak zich ontwikkelt in de richting van catchy meezingers en arena rock...

Ja, dat is de klassieker, "we moeten blijven evolueren, we moeten ons als band verruimen qua geluid, we willen nieuwe impulsen geven aan het genre, we willen onze composities in een nieuwe richting duwen, we zijn nu harder én toch ook melodischer, stilstaan is achteruit gaan..." en oh, wat een toeval, dat dynamisch, onbetreden, nieuw pad is voor al die bands exact hetzelfde pad, de frisse, onbevangen impulsen zijn telkens dezelfde toegankelijke, commerciële impulsen, die moderne innovatie is ook elke keer exact hetzelfde.

Al blijft mijn favoriet toch "nu spelen we eindelijk de muziek die we altijd al wilden spelen". Yep, jarenlang worstelen en aan het pad timmeren voor erkenning door schijnbaar tegen hun zin moeilijke muziek voor een beperkte markt te spelen om dan je hart te volgen naar het succes van dertien-in-een-dozijn brede laagdrempeligheid. Die bands begonnen met een doel en beslisten om de meest onlogische, onrechtstreekse, complexe en langdurige weg richting dat doel te kiezen.

Echt, van mij mogen die bands allemaal voor meer succes, meer opbrengsten en een groter publiek gaan zoveel ze willen, het zijn vooral die onzinnige toelichtingen erbij die ik altijd zo hilarisch vind. Op zich is er helemaal niets mis met een hunkering naar succes en populariteit, maar de meeste bands begraven zich liever onder een berg van eufemismen en metaforen dan dat toe te geven. Maar die bands maken dan wel weer diss-tracks richting degenen die dat doorzien. Rare jongens.
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken