Mwa, ik was niet per se een groot viking metal liefhebber, althans nog niet zo heel lang.
Sowieso heb ik niet echt een of enkele genres waar ik van houd, maar ben ik juist heel breed georiënteerd (ook buiten metal).
Daardoor leer ik genres een stuk langzamer kennen dan wanneer het geval zou zijn als ik me op een bepaald genre zou concentreren.
Ook luister ik niet echt vaak naar de oudere bands/muziek. Vaak begint het bij mij met jongere/modernere bands, die ik leer kennen op festivalposters, voorprogramma's, o.i.d., en werk ik zo langzaam terug naar de oudere bands.
Bathory was ik dus eigenlijk simpelweg 'nog niet aan toe gekomen', en stond ook niet bepaald hoog op de luisterlijst, aangezien ze niet meer bestaan en ik ze dus ook niet op festivals zal tegenkomen.
Maar zo langzamerhand leer ik wel steeds meer bands uit dat genre kennen, en ben ik van enkele inmiddels groot fan: Moonsorrow, Månegarm (zie mijn profielplaatje), Týr, Falkenbach (ook pas vrij recent ontdekt), Enslaved (ga ik 21 maart naar toe in Keulen met Svalbard en Wayfarer), Borknagar, Skálmöld, en recent leer ik dus Svartsot, Kampfar, en dus Ereb Altor en Bathory (beter) kennen.
Daarnaast ook bands als Heidevolk, Amon Amarth, Wintersun, Ensiferum, Equilibrium, Brothers Of Metal, al reken ik die niet echt tot de viking metal, al hebben ze wel raakvlakken ermee, met name thematisch.