Graspop Metal Meeting 2023

ReasonsRemeain

Campingartiest
18 okt 2022
77
157
Ja Graspop is gewoon erg fijn hoor. Alleen ben ik persoonlijk niet echt metal genoeg om 4 dagen lang het te doen. Maar het volk is super relaxed. Een van mijn maatjes die altijd mee gaat is laten we zeggen, best wel gezet. Op andere festivals word hij daar steeds op aangesproken (op BKS moest iemand nog Holle Bolle Gijs roepen naar hem, terwijl het de liefste persoon op aarde is) en beland ik weer bijna in een ruzie om voor hem op te komen. Maar op een Graspop kan hij gewoon lekker zijn wie hij is.

De line-up is altijd prima zeker als je van het hardere segment houd. En er zit ook genoeg vernieuwing in de line-ups in combinatie met juist mooie oldies.

Juist dat!

Ik stuurde dit gisteren naar onze GMM Crew app groep...later meer review trouwens haha

Zooi weer op de plek, wasje gedraaid, nog maar een keer gedoucht, net al een uur liggen tukken toen ik de kinderen naar bed ging brengen maar nu echt de ogen dicht en nog een keer dromen over een meer dan fantastische GMM editie! Ik krijg mn ogen dan ook echt niet meer opengehouden haha dus snel tukken om morgen de normale wereld weer te trotseren en de collega’s te zien. Waar je aan de koffieautomaat vriendelijk knikt en lacht “ja zoiets als Rammstein idd…”

Ik heb daarom extra hard genoten van het samenzijn met gelijkgestemden. Het is zo indrukwekkend om te zien dat “onze” geliefde takkeherrie zoveel volk op de been krijgt en zo’n mooi mini universum kan creëren, ik blijft dat kippenvel vinden.

Zoals Marijke al terecht een paar keer opmerkte; wat zitten we in een fijne, open en veilige scene (de boobflashes van Motley Crue daargelaten ;)), en wat wordt dat goed uitgedragen door zoveel bands en bezoekers. Ik heb mijn ogen weer uitgekeken, nieuwe vrienden gemaakt, oude vrienden gezien, dubbel gelegen, traantjes gelaten, heerlijk gemosht, kippenvel gehad en 5 dagen genoten van alle biertjes en (gezond) eten ;)!

Ik kan me echt geen leven voorstellen zonder deze prachtige scene!
Juist daarom dat Kreator zo’n mooie afsluiting was gisteren, dus sta je morgen te balen aan die koffieautomaat en heb je echt geen idee hoe je t einde van de week gaat halen, fluit dan nog maar een keer het refrein van hun ode aan alle metalheads; Hail To The Hordes;

If night will fall black shadows
Are taking our sight
We carry each other through the darkest
Moments in life, stronger than hate
Stronger than fear, stronger than all
We are one
Hail to the hordes
We are one
Hail to the hordes

Thanks allemaal 🖤🔥🤘🏻🤘🏻
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.621
7.342
Katatonia
De eerste band bij wie ik mijn oordoppen in deed. Ik kom meestal nooit zo goed in shows met oordoppen in en dat is deze keer niet anders. Er is echter geen serieuze optie om ze uit te doen, want het geluid staat echt te hard.

Toch even het advies om wel oordoppen in te doen voor het gehele weekend, zeker gezien alle harde bands die je in je lijstje benoemd. Niet om zeikerig te doen over gehoorschade, maar ik was wel even verbaasd/geschokt (kan even niet op het juiste woord ervoor komen) door deze opmerking. Geen idee, maar misschien dat gehoorbescherming op maat gemaakt de beleving nog wel goed in tact laat. Verder uiteraard gewoon eigen keuze.
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
291
741
Ik kan onderschrijven wat @Koekdoos zegt over oordoppen. Editie 2022 heb ik gehoorschade aan over gehouden helaas, gelukkig niet extreem maar het is er wel. Sindsdien heb ik Loops aangeschaft, geen op maat gemaakte doppen maar wel prima zittende dopjes. Ik heb ze af en toe een keer uitgedaan tijdens optredens om het verschil te horen, maar toch gauw weer ingestoken.

Ze gaan tegenwoordig overal mee naar toe, geen concerten of festivals zonder oordopjes meer voor mij
 

chimaera

Playlistbediener
1 mrt 2023
37
80
Zo, na een nacht weer bijgeslapen te hebben maar eens gaan zitten voor een stukje.

Op woensdag zijn we vroeg vanuit NH vertrokken richting Dessel. Rond 12.00 stonden we op de parkeerplaats en konden we met de groep richting de camping. Omdat de organisatie de camping al eerder open had gegooid was dit de meest soepele ervaring die ik heb meegemaakt bij het binnenkomen (we waren al voorbereid op 2 uur op het hete asfalt wachten). Ook fijn dat ze dit jaar de camping vanaf het einde van het veld, dichterbij het festival, begonnen te vullen ipv achteraan. We vonden een mooie plaats tegenover de lunch tent en het genieten kon beginnen.

Donderdag
- De eerste act van de dag begon gelijk goed bij Beast in Black . Ik kende eigenlijk maar twee nummers maar ik was verkocht. Wat een feest om het festival mee te beginnen! Ik zag dat ze in januari naar Nederland komen en ze hebben me zeker overtuigd om kaarten te halen.
- Vervolgens door naar Tom Morello omdat mijn vriend er graag heen wilde. Klonk prima en tof om Killing in the name of te horen. Ik heb me vermaakt.
- Na even de festivalmarkt over te zijn geweest, gekeken bij Arch Enemy prima show maar ik kon er niet echt in komen.
- Een van de hoogtepunten van het festival:  Ghost altijd goed, kan niet fout gaan. Wat mij betreft hadden ze net zo goed met een wortel in hun handen kunnen staan ipv instrumenten en ik had het alsnog geweldig gevonden. Ik heb de longen uit mn lijf gezongen en mn voeten kapot gedanst. Klein minpuntje: het klonk alsof Tobias een beetje op automatische piloot stond.
- Na een snelle snack werd het dansen vervolgd bij Carpenter Brut goede set en goede sfeer. Lekker gedanst.
- Het plan was om na CB het laatste uur van Guns 'n Roses te luisteren maar ja, we hebben allemaal gehoord hoe het klonk... Maar vroeg terug gegaan naar de camping waar we de mainstage helaas nog goed konden horen.

Vrijdag
-Te laat opgestaan voor VanaHeim dus we begonnen de dag bij  Heidevolk de Marquee was een sauna maar alsnog genoeg gedanst.
- Daarna was het plan om naar Finntroll te gaan maar uiteindelijk bij de groep blijven hangen voor  Airbourne. Wat een energie staat daar op het podium! Ik dacht dat ik niet zoveel nummers van ze kenden maar kon verrassend veel meezingen. Geen spijt dat ik Finntroll hiervoor heb laten vallen.
- Behemoth vanaf de North Stage geluisterd. Het klonk goed maar zonde dat ze in de zon stonden.
- Bij Amon Amarth lekker meegeschreeuwd en geroeid maar toch weten ze mij op plaat meer te overtuigen dan live.
- Een klein stukje INK geluisterd om aan Disturbed te ontsnappen. Klonk interessant, iets waar ik vaker naar ga luisteren.
- Ik had nooit iets met  Gojira dus nu ze als headliner stonden, dacht ik "laat ik het eens een kans geven". Nee, gewoon nee. Ik snap het niet. Ik heb er niets mee. Ik snap waarom ze headliner zijn maar het is niet voor mij.
- Daarna de grote verrassing van het weekend: Machine Head. Ik ben normaal gesproken echt geen fan van thrash en blijf er ver vandaan maar Jezus wat een show! Ik zat er helemaal in en ging, in vergelijking van wat ik hier heb gelezen, eigenlijk wel lekker op de praatjes van de frontman. Van begin tot eind aan het podium gestaan!

Zaterdag
- Ik hoefde pas om 19.00 op het terrein te zijn. Dus overdag de hele dag op camping gezeten. De warmte van de afgelopen dagen zorgde ervoor dat een aantal mensen uit onze groep, waaronder ik, last kregen van een zonnesteek. Dus dat ik overdag niets hoefde te zien, kwam wel goed uit.
- De eerste band waar ik het terrein voor op kwam was The Chats. Ik heb deze nog wel liggend op het gras bij de Jupiler stage bekeken maar klonk lekker.
- Snel door naar  Rancid om lekker mee te schreeuwen. Lekker optreden.
- Het hoogtepunt van het weekend: Less than Jake. Na ze hun vorige concert door corona af moesten zeggen, hadden we er extra veel zin in. Wat een sfeer! Het voelde on-graspops. Zoveel kleur en gedans. De band had er zin in en wij nog meer! De circlepit rond het techniekhuisje, de pizza en de geweldige mensen in het publiek. Het was niet druk, leeg zelfs voor zo'n grote band maar dat zorgde er wel voor dat er een gemoedelijke sfeer ontstond. Wat mij betreft een van de leukste optredens die ik ooit op Graspop het gezien.
- Ik zat over Pantera een beetje in conflict. Het is een band met een enorme legacy dus eigenlijk wel eentje die je gezien moet hebben maar ik ben zeer tegen de uitspraken van Phil Anselmo. Mijn vriend wilde graag het laatste half uur nog meepakken dus ik ben met hem meegelopen. Goede timing want Walk werd net ingezet. Dit is het enige nummer dat ik ben gebleven want ik voelde me er niet goed bij om bij deze band te blijven staan. Ik veroordeel verder niemand die met veel plezier naar het optreden is geweest, dat is een keuze die iedereen zelf moet maken. Maar ik kan het voor mijzelf ethisch toch niet goedpraten om deze zanger aandacht en applaus te geven.
- Terug op het terrein gekomen voor Slipknot. Ik ben niet echt fan maar ik vond het een leuk optreden. Ik weet niet wat het is bij Slipknot maar het trekt vreemde mensen aan. Ik heb het hele weekend geen problemen gehad maar de mensen leken gewoon wat agressiever zaterdagavond. Ik ben bijna geslagen nadat ik een groep mannen aansprak op het feit dat ze aan het voordringen waren bij de bar terwijl er een nette rij stond. Ook in 2019 weggegaan bij Slipknot omdat er een grimmige sfeer hing. Prima band, goed optreden, jammer van het publiek.

Zondag
- Ik werd veel later wakker dan gepland en onaangenaam verrast door regen. Ik had geen regenkleding meegenomen en moest daardoor ponchos kopen bij de campingshop. Doe dit niet! Scheurt bij het aantrekken en kost 1,5 muntje per poncho. Ik heb hierdoor helaas Eclipse en Kissin Dynamite gemist
- Ik heb een klein stukje Stand Atlantic meegeluisterd. Het kon me niet overtuigen en ben weer weggelopen.
--Ik had hoge verwachtingen van Bloodywood maar ook dat kon me niet grijpen. Ik denk dat het gewoon aan zondag lag en ik last begon te krijgen van mn onderrug
- Doorgelopen naar Dirkschneider. Wauw wat kan die man nog zingen. Lekker alle klassiekers van Accept meegeblert. Ik vond het wel rustig. Deze man had meer publiek verdient.
- Vanaf de South stage een goede plek voor Avatar gevonden. Ik volg de band sinds 2012 en heb ze al flink wat keren live gezien. Ik vond het een geweldig optreden. Het klonk strak en de sfeer zat er goed in. Ja Johannes is soms een beetje overdreven maar dat hoort. Ik heb me vermaakt. En voor mij volledig onverwacht Tower! Wauw, respect dat je een op een festival waar niet iedereen je repertoire kent een nummer wat enkel op piano wordt gespeeld te kiezen. Goede set wel de laatste twee nummers gemist voor:
- Helmut Lotti ik had geen minuut later moeten gaan lopen want de Metal Dome stond al volledig vol. Ook het terras was al proppen. Ik vond nog een mooi plekje bovenop een picknicktafel waardoor ik recht naar binnen kon kijken. Tja wat zullen we er eens van zeggen. Geinige gimmick. Een uur lang meegezongen en de sfeer zat er goed in. Iets wat je niet gemist mocht hebben in ieder geval.
- Iets wat je echter wel prima had kunnen missen: Hollywood Vampires geinig, maar niks meer dan een veredelde coverband. Ik zie Alice Cooper liever solo. Ik ga wel lekker op Schools out/ Another brick in the wall maar ja. Daar was verder ook alles mee gezegd.
- Aanvankelijk bij de South stage begonnen voor Motley Crue maar het geluid was zo slecht dat we toch nog maar aan de andere kant zijn gelopen. Het leek eerst bizar vol maar we konden zonder moeite naar de halve liter bar lopen (onze vaste spot voor bij de mainstages). Ik verwachtte niets en het is me alles meegevallen. Maar ja, met playback ( niet alleen voor de zang) kan er ook niet heel veel verkeerd gaan. Van de mensen achter de bar een vuilniszak gekregen om een regenjas van de maken zodat ik het optreden redelijk droog door kon komen. Het optreden zelf was prima. Naar mijn mening is het enorm treurig als een band om tieten moet vragen: daar moet je niet om vragen die moet je verdienen. Mijn shirt is dan ook aan gebleven en ik ben gewoon lekker gaan dansen.
- Na MC waren mn voeten en rug er wel klaar mee en zijn we met een pad Thai en een laatste biertje op de tribune gaan zitten (pro-tip: vraag bij de pad Thai niet tot twee keer toe om extra sambal, daar krijg je spijt van). Na een half uurtje toch maar teruggaan naar de camping. De set was goed en ze klonken echt zuiver maar er zat toch minder pit in dan MC. Eigenlijk hadden deze twee omgedraaid moeten worden.

Al met al een geweldig weekend. Ik heb volgens mij nog nooit zoveel must-sees gehad. Nog een aantal algemene punten

Plus
- De nieuwe indeling van de Jupiler Stage was echt top. Zoveel meer ruimte.
- Eindelijk een douchegebouw die 24 uur open was. Beter laat dan nooit. Ook waren de wc's veel schoner dan vorig jaar.
- De camping eerder opengooien was echt een goed plan en ging veel soepeler dan andere jaren.
- Cashless werkte voor mij perfect. Zo chill dat je nu je overgebleven munten terug kunt krijgen ipv dat ik maandag naar huis ga met 16 blikken Red Bull omdat je je geld toch niet terug kunt krijgen.

Min
- De rijen voor de wc's op de camping. Wat een grap. Waarom maar drie gebouwen voor de hele camping. Als vrouw sta je telkens in de rij. Om in de ochtend te kunnen plassen kun je gerust een 45 minuten uitrekken. Graspop dit moet toch beter kunnen?! Op het terrein ging het prima. Ja je staat als vrouw altijd in de rij maar dat compenseert weer voor de kortere rij bij de douches.
- Je hoorde de afterparty van het terrein net zo hard op camping als in de Metal Dome zelf. Lang leve noise cancelling koptelefoons maar ik had er andere jaren niet zoveel last van.
- Als vegetariër is er keuze maar het blijft toch beperkt. Voor veganisten is het helemaal janken met de pet op. Het is 2023 dit zou anders moeten.
- De ridicule prijzen van het eten op het terrein. Kijk, festivals zijn duur, dat weet iedereen. Ik houd voor mijzelf de maatstaf aan dat ik het oke vind om het dubbele van de normale prijs te betalen. 2,3 muntje voor patat, 1 voor een raketje en 0,3 extra voor saus bij snacks. Doe normaal. Als protest heb ik een flesje wodka meegenomen in mn beha zodat ik goedkoper uit was met drinken. Ik vind het niet erg om meer te betalen voor eten op festivals maar dit is wel echt de grens.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Voor het grootste deel alleen maar positieve ervaringen met de crew maar hier is jammer genoeg wel 1 uitzondering op. Vrienden van ons waren in de metaldome toen een vrouw een crowdsurfer op haar kreeg en medische hulp nodig had, omdat die mens ambulancier was heeft hij zich over haar ontfermd, meegenomen naar buiten en gewacht op de EHBO. Toen die daar waren wilde dat meisje echter dat die vriend ook mee ging en hield hem bij de arm vast. In een misverstand heeft een crew/security lid dan die ambulancier in een chokehold gehouden en die weggesleept. Verwonderd wilde hij verhaal doen bij dat crewlid maar kreeg enkel een middelvinger en een ' moet ik u buiten zetten' terug. Daar was hij toch wel even onder de indruk van, weet wel niet wat er van gekomen is, ik denk wel dat hij in beraad was al hij hier effectief aangifte over ging doen bij de politie of als hij nog eens verhaal ging proberen halen bij de organisatie.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.230
Eerste keer dat ik hier echt niet kan volgen. Zit nu up to date tot gisteren 20 h 50. In het 2024 topic kan ik voorlopig nog volgen. Ik probeer vanavond 2023 topic bij te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

ReasonsRemeain

Campingartiest
18 okt 2022
77
157
Zal zeker een securitylid zijn geweest. Daar zitten helaas soms nare types tussen, die geilen op macht en repressie.
Heb dit jaar maar één keer zoiets ervaren en dat was tijdens Sick Of It All; ik stond enthousiast met de vuisten in de lucht mee te schreeuwen met Lou en consorten, en toen duwden één van de crew leden mij meer dan hardhandig opzij omdat "ik zijn zicht belemmerde"...
Later prima uitgesproken maar komaan...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.255
3.822
Er is ook wel een wezenlijk verschil tussen crew en security. Crew zijn vrijwilligers voor de GMM organisatie, dus ook echt betrokken bij het festival. Security wordt ingehuurd bij een particulier bedrijf. Die hebben niet persé altijd een klik met het evenement en de doelgroep.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.835
Er is ook wel een wezenlijk verschil tussen crew en security. Crew zijn vrijwilligers voor de GMM organisatie, dus ook echt betrokken bij het festival. Security wordt ingehuurd bij een particulier bedrijf. Die hebben niet persé altijd een klik met het evenement en de doelgroep.
De meesten gelukkig nog wel. Ook vaak goed contact met de pro’s van de security zelf in ieder geval. Maar ga er verder helemaal in mee dat de kans op rotte appels tussen hen het grootst is helaas. Voorval wat hier net genoemd werd klinkt zeker als een voorbeeld daarvan.
 

DenZwo

Playlistbediener
8 jun 2022
27
69
Enige "negatieve" ervaringen die ik heb gehad met het personeel was de verkeersleiding. Ik weet niet waar die mee bezig waren, maar die leken niet heel erg geschikt. Soms gaf een medewerker aan dat je mocht rijden terwijl een andere collega je tegenhield . Best gevaarlijk af en toe, zeker met alle voetgangers die vanaf het festival gebied kwamen. Op de laatste dag stond er ook politie die het overnamen , en het liep opeens als een trein. Ik weet niet of dit de reden was , of dat er wat gebeurd was, maar er stond veel politie op de zondagavond/nacht .

Verder veel respect voor de crew en beveiliging die crowdsurfers staan te vangen met een glimlach en het publiek lekker hun gang laat gaan. Dat is niet overal zo.
 
Laatst bewerkt:

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
196
270
Eindelijk bijgelezen :LOL:

Donderdag pas vertrokken omdat ik liever een nacht extra goed sliep. Best laat vertrokken en door nog wat file etc onderweg best laat op de camping.
Toch even moeten zoeken naar een plekje want stond eigenlijk al vol tot het einde. Toch nog ergens een plekje gevonden, en daarmee ook een nieuwe maat.
Waren daar allebei alleen en was echt wel tof om 's morgens bij te babbelen over de dag ervoor. Gaandeweg ook meer met elkaar beginnen op te trekken op het terrein zelf 😄
Terwijl ik de lineup dit jaar toch niet super vond op verschillende momenten, me uiteindelijk 99% van de tijd rot geamuseerd!

Mijn overzicht: Als er geen commentaar bij staat betekent dat eigenlijk dat ik ze wel goed vond, maar weinig memorabel.

Donderdag

Mammoth WVH - Echt een prima opwarmer, ik kreeg er eigenlijk wat Alter Bridge vibes van, en da's toch wel een topband voor mij.
Spiritbox
Butcher Babies
- Dat was best een ramp van een optreden. De sound zat echt slecht en er was ook maar weinig zin langs beide kanten. Als zelfs je grootste hits maar weinig reactie uitlokken bij het publiek klopt er toch echt iets niet.
Tom Morello
The Raven Age
Papa Roach
- Gedaan wat ik nog hiet liefste doe van allemaal. Lekker ver vooraan gaan staan, moshen, crowdsurfers helpen, echt helemaal opgaan in de sfeer. Dat lukte met een band als PR volledig!
Arch Enemy - Alhoewel het niet echt mn favoriete band is, toch een heel goeie set gespeeld en van genoten.
Alter Bridge - Veruit mijn favoriete band op donderdag. Miles Kennedy heeft een stem die echt wel binnenkomt. Vandaag vond ik hem iets minder klinken dan andere keren maar dat heeft weinig afgedaan van het optreden.
Ghost
GNR
- Ik denk dat hier al genoeg over gezegd is. Geef die een normale set (lengte) ergens zondagnamiddag en die komen tot hun recht, echt niet als headliner. Met tot hun recht komen, bedoel ik dan vooral dat hun grootste fans kunnen gaan kijken en de rest naar andere optredens kan ;)

Vrijdag

Blind Channel - Best veel volk weer voor de eerste band. Was lekker veel sfeer en vond ze ook echt goed klinken. Wat me toch blijft opvallen is dat de eerste bands toch altijd met meer energie op het podium staan. Om twaalf uur al grote circlepits in gang krijgen is echt niet veel bands weggelegd 😆
Thundermother - Ik kende de band nog niet maar iemand had me verteld 'Airbourne maar dan met vrouwen'. Nou, dat was het toch echt niet. Kwamen nog niet een beetje aan hun energieniveau en sound. Ben redelijk snel doorgegaan naar de volgende.
Vanaheim - Niet direct mijn type muziek, maar wat een sfeer was er in die zaal. Uiteindelijk een van de toppers van de dag geweest.
Loathe
Asking Alexandria
Airbourne
- Heb ze ondertussen al echt vaak gezien, en eigenlijk telkens dezelfde ervaring, rock 'n roll op standje 11. Ik geloof dat hierna mijn stem al volledig weg was.
Municipal Waste - Zalige trash metal zoals het hoort, lekker dirty. Er was legit een circlepit bezig van begin tot einde van hun set. Zo erg dat ze op bepaald moment zelfs vroegen om ff de pit wouden sluiten om wat crowdsurfers hun ding te laten doen 🤣
Amon Amarth
Disturbed
VV
- Moeilijkste keuze van het weekend, om Gojira hiervoor te laten. Voor mij wel de moeite waard geweest. Ville stond hier echt veel beter dan toen ik ze zag met hun HIM-afscheidstournee. Tweede liedje was poison girl en ik was meteen vergeten dat Gojira ook speelde.
Gojira - Uiteraard enkel de laatste nummers nog kunnen meepikken, maar nog steeds omver geblazen.
Machine head - Goeie show maar was echt al verdorie moe waardoor ook er minder van heb genoten. Eerst ver vooraan maar uiteindelijk gekozen om van de tribune verder te kijken.

Zaterdag

Vended
- Veel commentaar hier van 'zoontje van..' maar ik zag toch vooral een band die zich echt volledig gaf.
Nothing more
Skindred
- Dacht dat ik de groep kende maar dat bleek iets totaal anders te zijn 😅 Die mens kent toch wel iets van publieksinteractie, ging al best hard zo vroeg in de dag qua beleving.
I prevail
Danko Jones
Halestorm
In Flames
- Voor mij zitten die in de schuif samen met Papa Roach. Verschillende muziek maar de beleving is eigenlijk heel gelijk. Ook nog nooit zien teleurstellen live.
Architects - Ik geloof dat deze in 2019 ook al net voor of achter In Flames speelden. Toen bij beide bands alles gegeven vooraan, maar dit jaar voor gepast. Deze keer van iets verder van genoten. Vooral ook enorm gelachen met "None of that fucking rowing shit guys, you're not on a boat".
Rancid - Mijn zaterdagplanning kon wel wat afwisseling gebruiken en daar waren ze ideaal voor. Lekker dansbare punk.
Pantera - Toch wel uniek om dit nog te kunnen meemaken. Enorm veel energie van publiek als band, die set was precies echt super snel voorbij omdat ik het zo naar m'n zin had.
Parkway Drive - Vanuit het andere vak meegemaakt, Dit was wel echt iets speciaal. Terecht dat ze zo hoog staan in de meeste hun lijstjes. Een set die je nog lang gaat gebruiken als referentie.
Slipknot - Speciaal klaar gaan staan, getracht wat energie over te hebben opt einde van de dag.. maar helaas een beetje op mijn honger moeten blijven zitten. Het begon echt zonder al te veel gevoel. Gaandeweg ging het op zich wel beter. Als ik dit moet vergelijken met wat ik er al van heb ervaren (echt compleet omver geblazen worden) bleef ik toch met wat honger achter. Op zich geen slechte set hoor, maar ik weet dat het echt nog pak beter kan.


Zondag

Eclipse
Hippotraktor
- Kende ze nog niet, maar hier al paar keer voorbij zien komen + even uit de regen. Niet iets dat ik direct zou gaan zien, en toch maar weer van genoten. Combinatie van enorm goed spelen en sfeer zorgt er voor dat het genre minder uit maakt
Kissin' dynamite
Elegant weapons
Bloodywood
- Niet echt iets dat ik anders zou opzetten maar wou ze toch echt live meemaken. Was wel echt een feestje zoals verwacht.
Deathstars - Echt nul sfeer in de zaal, maar vond dat de band wel echt goed speelde. Lekker duistere metal, en voor mij ook de eerste keer dat ik ze zag.
Avatar
Three days Grace
Anti flag
- Toch wel het zotste feestje van de dag. Letterlijk partying like there's no tomorrow (alé, toch niet op gmm).
Hollywood Vampires
Motley Crue
- Deze hadden echt als afsluiter moeten staan voor mij. Stond heel toevallig bij enkele toffe mensen, dus de sfeer was top. Dan die hele show er nog bij inclusief lasers etc, voor mij was het echt af.
Def Leppard - Ik zocht nog een feestje en kwam terecht in het bejaardenhuis. Eigenlijk heeft GNR me zelfs minder teleurgesteld dan deze band. Echt mijn ding niet, tenzij ik ergens een dutje wil doen in een hangmat oid... Snap echt niet dat die als afsluiter staan. Op zich ligt het wel aan mij ook, had echt naar kreator moeten gaan. De enige keuze waar ik spijt van heb gehad achteraf.

"s Avonds op de camping nog tot in de vroege uurtjes gezellig bij een gemixte groep gezeten uit verschillende landen. was nog een betere afsluiter dan Def leppard ☺️
 
Laatst bewerkt:

vellahuus

Playlistbediener
7 okt 2019
42
19
Weer een heerlijke 5 dagen gehad daar in Belgie!! Blijft een waanzinnig tof festival dat die Belgen weten te organiseren!!
En dat elk jaar weer en nooit valt het tegen!!!
In het bijzonder erg genoten van Any Given Day, Skindred pakte de hele weide in, Suicidal Angels, Lorna Shore en wat was Gojira wederom waanzig goed. Die worden echt alleen maar beter en inmiddels een van mijn absolute live helden aan het worden!!

Enig minpuntje is dat ze volgens mij echt teveel mensen toelaten op Boneyard!!
Daar zullen ze toch echt eens goed naar moeten gaan kijken.

Op naar volgend jaar!! \,,/
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Voor het grootste deel alleen maar positieve ervaringen met de crew maar hier is jammer genoeg wel 1 uitzondering op. Vrienden van ons waren in de metaldome toen een vrouw een crowdsurfer op haar kreeg en medische hulp nodig had, omdat die mens ambulancier was heeft hij zich over haar ontfermd, meegenomen naar buiten en gewacht op de EHBO. Toen die daar waren wilde dat meisje echter dat die vriend ook mee ging en hield hem bij de arm vast. In een misverstand heeft een crew/security lid dan die ambulancier in een chokehold gehouden en die weggesleept. Verwonderd wilde hij verhaal doen bij dat crewlid maar kreeg enkel een middelvinger en een ' moet ik u buiten zetten' terug. Daar was hij toch wel even onder de indruk van, weet wel niet wat er van gekomen is, ik denk wel dat hij in beraad was al hij hier effectief aangifte over ging doen bij de politie of als hij nog eens verhaal ging proberen halen bij de organisatie.
Jammer om dit te lezen.
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
138
267
Veel om over terug te denken deze editie! Overall een fantastisch festival. De opzet en plek zoeken op de camping ging zeer vlot, waar we heel blij mee waren gezien we woensdag wat later aangekomen zijn. Enige minpuntje hier is dat we eerst ons ticket moesten omruilen (lees: 1u wachten) voordat we weer naar de parking mochten voor de rest van ons gerief. Dit viel wel even tegen want onze drank lag nog allemaal in de auto. Na het afzien met de eerste lading had een frisse pint toch deugd gedaan maar helaas. Dat terzijde, een mooie eerste avond gehad op de camping.

Donderdag

Ook ik kon niet betalen met mijn bandje op de weide. Toen ze aan de bar zeiden dat de wachtrij aan de helpdesk 2 uur was heb ik toch eens stevig gevloekt. Uiteindelijk daar slechts 5 min. gestaan.

Mammoth WVH

Goede opener voor mij op vlak van muziek. Op zich geen speciaal optreden, ze speelden gewoon hun set zonder veel franjes. Hoeft uiteraard niet maar de echte sfeer kwam er niet in. Hun nieuwe nummers vielen wel in de smaak merkte ik - ook bij mij.

Tom Morello

Eerste meeting gemist om Tom toch van wat dichterbij te gaan bekijken. Ik heb nu eenmaal een zwak voor goede gitaristen en hij is er één van. Wat een klasbak. Enkele prachtige solo's en de setlist zat al bij al goed in elkaar met nu en dan een gepaste cover. Dat hij niet mocht zingen bij Killing In The Name maakte helemaal niet uit want het publiek vulde die leegte mooi in. Leuk dat Slash ook eens langs kwam, had het gevoel dat hier meer energie/goesting in zat dan zijn optreden 's avonds.

Hier wel jammer dat ik dus de eerste meeting heb gemist. Daardoor ook minder betrokken bij de andere (ook door clashes). Het denk ik ook gewoon moeilijker om na de donderdag mensen van het forum te herkennen zonder Festileaks T-Shirt. Volgend jaar probeer ik er toch maar bij te zijn.

Epica

Simone werd aangekondigd als een nachtegaal en dat is ze ook. Ga hier wel akkoord met anderen dat ze wellicht beter tot hun recht komen in het donker of in een tent. Met hun reputatie zou je op z'n minst een latere avondspot op de main verwachten.

Papa Roach

Uit pure nostalgie meegevolgd en ze ontgoochelden zeker niet. Er zat heel veel energie in hun show en het publiek zong lustig mee.
Toch lijkt het wel duidelijk dat deze band over hun hoogtepunt heen is en dat nostalgie voor de meesten de reden is waarom ze eens gaan kijken.

Arch Enemy

Deze band blijft een mysterie voor mij. Komen zelden tot nooit in mijn playlists terecht omdat het niet helemaal mijn ding is. Maar live is het toch een ander verhaal. Vorig jaar 's nachts zien afsluiten op Alactraz en helemaal overweldigd. En ook dit jaar met veel plezier staan kijken naar hun show. Voor mij het eerste hoogtepunt van de dag.

Alter Bridge

Had ik toch iets meer van verwacht. Wil het niet saai noemen, maar er zat weinig extra in. Ook het publiek bleef redelijk oppervlakkig. Moet hierbij wel zeggen dat we alvast aan de North kant klaar stonden voor Ghost, kan er ook iets mee te maken hebben. Een optreden met ups en downs voor mij, Blackbird als absolute up.

Ghost

Eerste maal Ghost mogen aanschouwen, we stonden goed vooraan. Zoals bij vele anderen hier het beste optreden van de dag. Ik weet niet of dit altijd zo is maar Tobias Forge vond ik wel vrij droog. Hoe dan ook een mooie en soms zelfs grappige (defibrillator scene) show vol meezingers die de weide toch in extase bracht. Volgende keer in het donker aub en misschien zelfs als absolute afsluiter van de dag!

Guns N' Roses

Hier is al veel over gezegd en geschreven. Ik heb bij de band introducties een stuk over deze band geschreven en hierbij iedereen aangemaand om toch eens te gaan kijken omdat ik het bij hun vorige passage (Werchter) echt geweldig vond. Axl zong toen gewoon goed en het was overall een geslaagde comeback. Helaas lijkt dit nu over te zijn, toch met pijn in het hart. 3u toch echt te lang, veel overbodige covers en een zanger die zelfs niet meer in de buurt komt van de man die enkele jaren op het podium stond, laat staan die van de 90s. Ondanks dat wel genoten van het laatste uur, November Rain was voor mij het hoogtepunt.

Vrijdag

De beste dag van het weekend, elke band leek op hoog niveau te spelen.

Loathe

Het eerste deel van deze set kwam ik er niet helemaal in dus heb ik het ook wat meer aan de achterkant van de weide gevolgd. De laatste 20 min. meer naar voor gegaan en dat was voor mij ook een beter stuk van de set. Al bij al geslaagde opener van de dag.

Heidevolk

Feestje van de dag. Beetje een gekke band maar hun nummers werken wel aanstekelijk!

Airbourne

Moesten even uitblazen na Heidevolk in een heel warme Marquee dus Airbourne wat meer achteraan de weide gevolgd. Hebben natuurlijk heel wat meezingers en had het gevoel dat het publiek helemaal mee was met hun energie.

The Answer

Het eerste absolute hoogtepunt, toch een van de verrassingen voor mij dit weekend. De Dome was matig gevuld dus kon helemaal vooraan meevolgen. Een heel intens optreden met muzikaal opzwepende stukken. Blood Brother als opener zette meteen de toon en ze hebben die lijn wat mij betreft gewoon doorgetrokken. De zanger klinkt ook echt heel goed live!

Hierna een frietje met stoverij gehaald en even uitgepuft bij Palaye Royale.

Amon Amarth

Deze vikingen hebben een goede live reputatie en dat hebben ze hier toch weer kracht bij gezet. Wat ik vooral positief vind, zijn de decoraties, kostuums en reuzepoppen die ze meenemen. Deden mij op dat vlak een klein beetje denken aan Iron Maiden. Op zich een goede set maar ik miste toch nog een bepaalde dosis magie om hen tot headliner te bombarderen, hoewel ze dit op zich wel zouden kunnen.

Disturbed

Tijdens de eerste 3 nummers kon je wel merken dat er stemproblemen waren. Hierna heb ik hier niet veel last meer van gehad en speelden/zongen ze goed. Verschoot ervan hoeveel topnummers die eigenlijk al op hun resumé hebben staan. Rustige, emotionele momenten werden afgewisseld met strakke gitaarpartijen. Uiteindelijk gewoon een goed optreden gezien wat meer achteraan de weide.

Gojira

Hadden een goede plaats vooraan. Vanaf minuut 1 ontplofte het werkelijk langs alle kanten. Wat een explosie aan kracht, energie en charisma. De setlist zat bovendien goed in elkaar, waardoor het nooit echt stil viel. Voor de eerste keer helemaal omver geblazen dit festival. Moet toegeven dat ik echter al te vroeg was met hen tot winnaar van het weekend te kronen. Was vooral het gevolg van een flinke dosis adrenaline.

Machine Head

Zetten de lijn van Gojira gewoon door en meer! Ik ken minder nummers van hen maar vanaf de opener eigenlijk zo snel mogelijk een goede plaats gezocht om het beter te zien. Wat een strakke show. Had het gevoel dat de weide niet afgeladen vol stond maar iedereen die er wel was, zat meteen in de juiste atmosfeer. %achine fucking Head, indeed!

Zaterdag

Skindred

Dag geopend bij Skindred. Er was best veel sfeer en ze klonken goed. Misschien net iets te veel gepraat.

I Prevail

Waar ik bij Skindred de benen van vrijdag nog voelde, bracht I Prevail de nodige energie terug in het lichaam. De zangpartijen leken niet altijd even zuiver maar al bij al een geslaagd optreden.

Danko Jones

De Jupiler weide was heel goed gevuld. Hadden naar mijn mening wel enkele nummers nodig om erin te komen en iedereen echt mee te krijgen maar ze slaagden hier uiteindelijk wel in. Natuurlijk ook omdat ze best veel meezingers hebben. Zanger praatte ook veel maar omdat het vaak grappig was, stoorde het uiteindelijk niet heel erg.

Sleep Token

Ik vrees dat ik aan de verkeerde kant stond als ik het hier zo lees. Had er heel hard naar uitgekeken maar de basgeluiden speelden mij hier toch parten. De contrasten die de muziek van ST zo sterk en intrigerend maken, werden volledig overstemd door de bas. Ook de zang was niet altijd even goed hoorbaar. Hierdoor werden de hoge verwachtingen toch niet helemaal ingelost. Echt jammer. Uiteindelijk maakten enkele nummers van het nieuwe album wel veel goed, o.a. Vore & The Summoning - die klonken best goed.

Architects

Na ST net op tijd bij Architects. Blij het hele optreden gezien te hebben want ze speelden zeer sterk. De nummers van hun laatste 2 albums liggen mij beter dus de setlist was een goede meevaller voor mij. Al had ik het gevoeld dat het bij iedereen in de smaak viel. Je merkt dat zijn stem het soms lastig heeft maar hij weet het het goed weg te steken. Architects komt zeker terug voor een hoger plaatsje op de main lijkt me.

Pantera

Ik had geen super hoge verwachtingen van Pantera (weet niet waarom) maar wat een optreden! Toch wel de grootste meevaller van het weekend. Ze zijn helemaal terug die mannen. Phil inderdaad goed bij stem en in het algemeen een zeer krachtige show. Walk hier toch wel het hoogtepunt, denk niet dat er iemand stond te kijken die niet meebrulde. Wow! Super blij dit te mogen meemaken, dit was echt uniek.

Parkway Drive

Optreden van het weekend. Opnieuw vanaf noot 1 een groot feest. Het publiek sprong goed mee en ging uit hun dak. Net als de band zelf trouwens, de zanger leek oprecht geraakt door al het enthousiasme. Het was wat wij noemen een 'zottenkot' van begin tot eind. Darker Still was een mooi rustmoment, maar Bottom Feeder stak de lont meteen weer in het kruitvat. Zowel het podium als de weide in vuur en vlam!

Slipknot

Misschien was het na Parkway Drive gewoon op, maar ik vond Slipknot ook niet meteen zo indrukwekkend als verwacht. Desondanks een paar loeiharde momenten, het was dus zeker niet slecht. Je kan echt wel zien dat ze een van de grootste metal bands zijn van het moment. Zelfs op een mindere dag blijven ze meer dan de moeite om uit te kijken! Denk trouwens niet dat ik ooit al zoveel volk op de weide heb gezien, ook achteraan.

Zondag

Hippotraktor


Met lood in de schoenen naar de Marquee gestrompeld rond de middag maar Hippotraktor bracht toch weer leven in de brouwerij. Dank daarvoor, het was nodig. Klaar voor de rest van de dag.

Elegant Weapons

Stond helemaal vooraan en kon de zang van Romero niet altijd goed horen, jammer. In het tweede deel was dit beter - heeft echt een goede stem. Leuk optreden voor liefhebbers van het klassiekere hardrock werk.

Skid Row

Initieel plan was om slechts een stukje mee te pakken om dan naar Bloodywood af te zakken. Uiteindelijk toch maar het hele optreden gebleven. Bloodywood vorig jaar op Alcatraz al gezien en Skid Row speelde gewoon heel erg goed. De nieuwe zanger deed het uitstekend. Toch ook een kleine verrassing wat mij betreft.

Hellmut

Tja, de beelden/foto's zeggen genoeg zeker? Geestig! We stond op de rand van de Dome, was ideaal omdat we ook nog wat verfrissing uit de lucht meekregen. Toch had de organisatie deze taferelen wel beter kunnen voorspellen lijkt me. Heel veel mensen hebben het toch gemist omdat het niet meer mogelijk was op een deftige plaats te geraken.

The Halo Effect

Stond echt heel luid daar in de Marquee, zelfs met mijn oordoppen viel het op. Meerdere mensen drukten de vingers tegen de oren vooraan. Op zich wel een goed optreden, die mannen hebben duidelijk de nodige ervaring om te entertainen en het publiek mee te krijgen.

Hollywood Vampires

Beter dan verwacht eigenlijk. Alice Cooper blijft toch ook echt een artiest, gemaakt om op het podium te staan. De Johnny Depp mania was misschien nog het meest storend, want hij zong en speelde eigenlijk wel goed. Zijn cover van Bowie's Heroes mocht er best zijn. Joe Perry uiteraard ook geweldig op de gitaar, hopelijk zien we hem volgend jaar terug met Aerosmith!

Mötley Crüe

De Crüe was voor mij een aangename verrassing. Vince zong niet top maar vond het toch veel beter dan Axl. Uiteindelijk een goede show met alle klassiekers en enkele leuke verrassingen, o.a. de medley met Anarchy in the UK & Helter Skelter in. Het zijn toch wel legendes dus blij ze eens live te mogen meemaken.

Def Leppard

Eerst even naar Kreator gaan kijken maar het vat was leeg dus toch maar op de weide gaan zitten bij Def Leppard. Laatste bonnen opgedaan en met een biertje in de hand genoten van de afsluiter. Minder mijn ding maar op vlak van zang echt niets op aan te merken, ze weten waar ze mee bezig zijn. En stiekem toch enkele keren meegezongen met bv. Poor Some Sugar On Me.

Wat een 4-daagse!

Top 10:

1. Parkway Drive
2. Machine Head
3. Gojira
4. Pantera
5. Ghost
6. Architects
7. The Answer
8. Arch Enemy
9. Disturbed
10. Mötley Crüe
 

davidfcutreg

Playlistbediener
21 jul 2019
17
29
Voor degenen die het leuk vinden, ik hou een concert archief bij online. Weet niet of deze website al bekend is onder forumleden.
Ik heb net mijn afgelopen Graspop toegevoegd in ieder geval. Dit is mijn profiel: https://www.concertarchives.org/davidu

Super leuk dat je van elkaar kan zien waar je heen bent geweest, welke artiesten hoe vaak etc.
Het werkt niet mega handig, maar zodra je de knelpunten door hebt is het mooi om te zien.

Mocht iemand dit ook hebben of gaan gebruiken, leuk als je me toevoegd. Kan me voorstellen dat de meesten hier een best mooi archiefje bij elkaar kunnen hebben 😁

Edit: er is ook een app, die werkt beter!
Dit is die van mijn vriendin: https://www.concertarchives.org/sabrina-donkers
 

davidfcutreg

Playlistbediener
21 jul 2019
17
29
Ben al lang aan het zeggen dat ik dit zou doen maar nog steeds niet mee begonnen.. Misschien beter laat dan nooit?
Heb hier ook al setlist.fm voorbij zien komen, is dat wat hetzelfde?
Van setlist.fm weet ik niet eigenlijk. Check die wel vaak voor setlists, maar nooit verder gekeken.
Veel werk wel om hem te maken trouwens, maar ik vond het het waard!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken