Afgelopen week na jaren uitstellen toch voor het eerst naar Graspop geweest! (en ook maar meteen hier een account aangemaakt om mee te lezen, en deze ervaring te delen)
De week begon op woensdag met de heenreis vanuit het hoge Noord-Holland naar het vakantiehuisje (op 25 minuutjes rijden van het terrein af), om daar rustig te installeren voor de rest van de dagen. 's Nachts bijna niet kunnen slapen door de (positieve) spanning
Donderdag:
Ging rond 9 uur de wekker, naar de winkel geweest voor een ontbijtje, en zo rond de middag op naar Dessel! Parkeren was zo gedaan (net als de andere dagen overigens, top!), en het stukje lopen ging erg vlot.
Het bandje was zo opgehaald, en toen konden we door naar binnen voor een drankje, wat ook wel nodig was, want wat een hitte
Deze dag waren er niet zoveel bands die ik graag wou zien, maar samen met de groep hier en daar nog wezen kijken.
Papa Roach, Arch Enemy, en At the Gates waren wel hoogtepunten van de dag!
Verder nog gezien: Spiritbox, Butcher Babies, Epica, en van As I Lay Dying en Cradle of Filth allebei een halve set gezien.
Vrijdag:
Weer een beetje uitgeslapen, rond de middag weer op naar het terrein voor een dag met toch wel wat meer (voor mij) geliefde bands.
Dag begonnen met Fever 333, wat een energie en chaos op het podium om de dag mee te starten. Hierna Asking Alexandria, erg sterk, klonk goed.
Hierna even een plek met schaduw opgezocht om bij te komen, en later nog wat te eten.
Daarna was het tijd voor Amon Amarth, tof om te kunnen zien! Halverwege de set alvast een mooi plekje uitgezocht voor Disturbed, wat was dat gaaf om weer te zien! Ondanks dat David niet helemaal goed bij stem was, was het onwijs tof om weer te zien, en een sterke setlist gespeeld.
Toen door naar Gojira, deels zittend meegekregen, want benen moe, maar wauw, wat was dat tof!
Laatste optreden van de dag alweer, Machine Head! Wat keek ik hier naar uit, de laatste keer dat ik ze zag was in 2018. Onwijs genoten, wat een goed geluid, en een prachtige show meegenomen, 10/10!
Zaterdag:
Vroeg opstaan, want we wouden heel graag Vended zien, erg benieuwd waar deze jongens over een aantal jaar gaan komen.
Tijdens Skindred een korte powernap gedaan, daarna weer vol energie voor I Prevail en Danko Jones.
Daarna weer bij de North/South stage belandt voor Halestorm, wat een strot heeft die dame, geweldig!
Daarna was het wederom tijd voor een persoonlijke favoriet van het weekend, In Flames! Ook deze heren hadden een hele sterke setlist meegenomen, en wisten het publiek goed enthousiast te maken voor crowdsurfen. Ware het niet dat de mensen om mij heen daar totaal niet op aan het letten waren, en ik uiteindelijk door het gewicht van een van de crowdsurfers op de grond terecht ben gekomen met een licht verzwikte enkel aan de ene kanten een gekneusde enkel aan de andere door het opvangen van deze persoon met mijn voet.. Mindere ervaring. Toch braaf de set uitgezongen (letterlijk en figuurlijk). Geen spijt van, was het waard!
Tijdens Rancid en Architects wat gegeten, en bijgekomen met de schoenen uit (een van de enkels was toch wel flink pijnlijk..)
Hierna nog een stukje Korpiklaani meegepakt, en daarna weer terug naar de North/South stage voor Parkway Drive!
Na de mindere ervaring in Afas live afgelopen jaar (veel agressief volk, er werd gemept als je niet mee de moshpit in wou, en crowdsurfen ging ook niet zoals het zou moeten) maakte dit een hele hoop goed! Ondanks mijn aardig stukke enkels toch flink gesprongen en losgegaan.
Afsluiter van de dag was Slipknot, de heren afgelopen dinsdag ook al mogen zien in de Ziggo Dome, waar Clown toen wel aanwezig was, de afwezigheid op Graspop was een verassing en een gemis.
Uiteindelijk viel Slipknot toch wel een beetje tegen, er zat minder energie in dan de Ziggo Dome show, en het geheel kwam (zoals eerder genoemd) wat matig en chaotisch over. De stiltes tussen de nummers worden ondertussen ook wel een beetje vervelend.. Daarentegen blijft Snuff live een tranentrekker, onwijs mooi!
Flink kapot op naar het huisje, en dan nog de zondag...
Zondag:
De vroege middag weinig waar we enthousiast van werden, Avatar iets voor vijven zou het eerste zijn.
Deze dag dus ook even gebruikt om uit te slapen, bij te komen, lekker rustig aan.
Ook nog m'n hoofd gestoten aan de punt van het raamkozijn, zucht, gelukkig schade beperkt en zonder EHBO geintjes weer op naar het terrein.
Hierna doorgeschoven voor Three Days Grace, jeugdsentiment!
Generation Sex op de achtergrond gevolgd tijdens het avondeten, klonk niet heel erg bijzonder.
Hierna redelijk op tijd doorgelopen naar de Jupiler Stage voor Enter Shikari, toch wel echt een van m'n allerfavorietste bandjes. Het was nog erg rustig, dus konden op de tweede rij vooraan aanschuiven. Wederom weer een heel gaaf optreden, met de zanger nog tijdens een nummer op de tent. Al 6 keer mogen zien, en iedere keer blijft deze band verrassen. Publiek was ook heel fijn, genoeg de ruimte vooraan om lekker te kunnen springen, dansen, alles!
Hierna was toch echt het allerlaatste restje energie eruit, dus werd het tijd om voor de regen te schuilen in de Belgian Beer Bar en Motley Crue te beluisteren. Als allerlaatste nog naar Kreator geweest, en toen zat het er weer op!
Niet geheel ongehavend teruggekomen van dit fantastische weekend (het thuisfront zag me alweer aankomen..
) maar het was het allemaal waard. Zo onwijs genoten van de fijne mensen, de goede sfeer, en vooral de steengoede muziek!
Volgend jaar zeker weer! Staat al in de agenda genoteerd