Graspop Metal Meeting 2023

saurus

Dagopener
4 feb 2019
624
774
Voor de rest waren wij tevreden. En de buren om ons heen heb ik ook niet horen klagen. Wat was er mis met de tip-ups dan?
Ze waren te klein het was een serieuze downgrade ten opzichte van de festihutten van andere jaren.
Dat het kleiner ging zijn hadden we rekening mee gehouden. Daar niet van.
Maar...
Inbegrepen stoeltjes en tafeltje stonden standaard buiten want binnen pasten ze zelfs dichtgeplooid niet. Nu was het mooi weer dus dat was niet erg.
Matrassen lagen gewoon op de grond op voorhand stond minstens 10cm boven de grond.
Zo goed als geen mogelijkheid om dingen te zetten. Zelf je kleren kon je bijna niet kwijt.
Het voelde ook heel claustrofobisch aan.
Ook nauwelijks mogelijkheid tot verluchten je kon enkel aan de voorkant de rits opendoen.
Vensters aan de zijkant kon je langs buiten openflappen zodat iedereen willekeurig dat perfect zou kunnen doen en inkijken in je tent bij je spullen.

Voor de rest een prima tijd gehad hoor, zeker op camping inferno, rust en goed kunnen slapen.
 

Willem85

Playlistbediener
16 jun 2022
40
99
Ik ga ook even nog iets schrijven. Mijn donderdag had ik al eerder uitgebreid verteld, maar nu ga ik het houden op wat me is bijgebleven.

Donderdag: Molybaron, Beast in Black, Orbit Culture, Cancer Bats, Made in Purple (1 song), Stray From the Path, Epica, Unearth, Septicflesh, Alter Bridge, Ghost, Guns, Cradle of Filth, November Rain.

Beste bands voor mij: SepticFlesh en Cradle of Filth. Jammer genoeg weet ik niet meer veel van de eerste. Ik was onder invloed van de kameraden iets te veel onder invloed geraakt (no drugs). Daarna ben ik gaan liggen tot Alter Bridge begon. Die vond ik wat op automatische piloot spelen precies, hoewel ik er eigenlijk wel fan van ben. Cradle of Filth vond ik goed. Dani krijste zoals het hoort en de band was in vorm en had er zin in. Met zo'n lange carrière heb je natuurlijk ook gewoon veel materiaal om uit te kiezen en de setlist was mij op het lijf geschreven!

Vrijdag: Black Mirros, Vanaheim, Loathe, Crowbar, Heidevolk, Planet of Zeus, Landmvrks, Hatebreed, Municipal Waste, Amon Amarth, Ice Nine Kills, Watain (enkel begin), Gojira, Machine Head

Beste bands voor mij: Gojira en Machine Head. De avond begon al goed met Amon Amarth (zoveel hits) en Ice Nine Kills (leuke ontdekking dankzij jullie). Maar dan Gojira, wat een splinterbom. Geen onversneden death metal, maar toch weergaloos hard. Eigenlijk vrij ontoegankelijk, geen "meezingers" en toch een echte headliner. Wat was het druk!
Dan volgde Machine Head. Voor mij nog beter omdat die wel meezingers hebben. Ook ben ik al 'into' deze band sinds mijn 15de. Er was maar één (recenter) nummer dat ik niet kende. Maar als je opent met Imperium dan ben ik al verkocht!
Er zijn al verschillende redenen opgenoemd waarom het bij Gojira drukker was dan bij MH. Ik wil er één toevoegen zonder de anderen tegen te spreken. Mijns inziens is het een cruciale fout geweest van MH om geen festivals meer te spelen. Het is immers daar dat veel mensen die onbekend met een band zijn, komen kijken en hen ontdekken. Als je je als band dan 10 jaar onttrekt uit die roulatie, dan zijn er 2/3 nieuwe generaties metalheads die je niet/nauwelijks/minder bereikt en dus ook niet aan je fanbase toevoegt.

Zaterdag: Nothing More, Schizophrenia, Antimatter, The Ghost Inside, Halestorm, Sleep token, Soen, Rancid, Pantera, Parkway Drive, Slipknot

Beste bands voor mij: Nothing More en Pantera. Nothing More vond ik op plaat al goed. Hoewel ik me niet erg in hen had verdiept. Ik kende 3 nummers heel goed. Maar tijdens de show een kleine mancrush opgelopen op de zanger. Maar eigenlijk ging heel de band ervoor. In al die jaren (15 edities ondertussen) volgens mij het beste wat ik zo vroeg op een mainstage gezien heb. Supercool einde ook met die trommels in het publiek! Halestorm was ik eigenlijk niet meteen van plan te gaan kijken, maar één van mijn vrienden spendeert 90% van zijn tijd op graspop bij de main stages. Met hem bij dat optreden verzeild geraakt en lichtjes van mijn sokken geblazen. Ik ken er enkele nummers van, maar wat een stem heeft die Lizzy. Dat was me andere jaren nooit zo opgevallen als afgelopen zaterdag. Ik ben op het einde wel weg gegaan om op tijd te zijn voor Sleep Token. Dat viel me eigenlijk wat tegen. Geluid was niet super en ondanks alle variatie in hun muziek vond ik het op den duur toch eentonig worden. Ik begrijp waarom mensen begonnen te vertrekken. Soen was ook een tegenvaller. Het duurde heel lang voor de crew het geluid op punt had, maar dan nog klonk de basdrum te zacht en de snare te luid. De zanger leek zich ook wat in te houden. Die mogen nog eens herkansen. Pantera dan. Dat was een feest der herkenning. Alles goed gebracht met respect voor Vinnie en Dimebag. Gecrowdsurft en in de pit terechtgekomen. Wat was dat? Ik kon gewoon niet op mijn voeten staan, werd constant van hot naar her geslingerd. Er dan maar verder uit gesurft.
Parkway, ik snap wat anderen er in zien als ik naar hun show kijk/luister (heb gedeeltelijk gezeten, wij waren na Pantera gewoon blijven staan). Maar ze grijpen me niet. Ik hoor ze wel graag passeren in Spotify playlists, maar echt bij de heartstrings grabben wat de "eerste" metalcore bands met me deden, kunnen ze niet. Daarna Slipknot, gewoon goed. En gewoon heel goed geamuseerd. We stonden ter hoogte van de Skull en zelfs daar was een grote moshpit. Ook hier tijdens crowdsurfen in de pit (vanvoor) beland en die was bijna net zo ziek als die van Pantera. Mijn kameraad had de omgekeerde ervaring, dus allebei zieke pits.

Zondag: Bloodywood, Deathstars, Insomnium, Hellmut Lotti Goes Metal, Anti-Flag, Lorna Shore, Mötley Crüe, Kreator

Beste bands voor mij: Lorna Shore en Kreator. De vermoeidheid sloeg toch wel toe, dus veel later op de wei dan de andere dagen. Wat was het al druk bij Bloodywood. Ze hebben goeie nummers en een goede show. Wat minder preken tussendoor en een nummertje meer spelen. Zelf ook wat verder naar voor gaan staan. Bij Hellmut mij, zeer tegen de zin van sommigen, naar binnen gewrongen. Zoals ik verwacht had, was het daar minder druk dan net buiten de Metal Dome. Superleuk feestje. Het enige minpunt vond ik de Tiritomba/painkiller crossover. De Elvis/spades mashup vond ik wel geslaagd. Anti-Flag vond ik goed. Kende veel liedjes doordat ze al in 2020 geboekt waren en door de jaren regelmatig geluisterd. Ze stopten wel iets te vaak "voor de veiligheid van het publiek". Daarna meteen naar Lorna Shore. Hun muziek is zo extreem dat ik me afvroeg wat dat live ging geven. Het risico bestaat dat dat één brij wordt. Daarnaast heb ik al op verschillende live filmpjes gehoord dat de gitaarsolo's regelmatig nogal slordig gespeeld worden. Maar van dat alles was niets aan! En het publiek vond het wel smaken. Enige minpunt vond ik dat het geluid van de kickdrum nogal dof was (zonder trigger gespeeld?). Into the Hellfire had ik persoonlijk liever als afsluiter gehoord. Maar het was een beest van een show. Ik had me voorgenomen om dan naar huis te gaan. Maar ik ging nog even afscheid nemen van mijn kameraden die klaarstonden voor Mötley Crüe. Slecht idee. Die overtuigden me natuurlijk van één laatste pintje... dan bleek de Crew ook nog beter dan verwacht, dus dat ene pintje werden 2 halve liters... Als je er dan toch nog bent, ga je natuurlijk naar Kreator. Ook hier absolute mayhem. Zij hebben toch ook veel dikke schijven. En ondanks dat ze ouder beginnen worden, veel energie. Mooi einde van een top-editie!


Andere bedenkingen:
  • Ik weet van mijn schoonvader, die jarenlang bij één van de bedrijven die grenzen aan het terrein gewerkt heeft, dat uitbreiding in Dessel niet meer mogelijk is. Er gaan dus een aantal zaken moeten sneuvelen voor meer wc's. Voor de mannen is het goed, hoewel het soms overliep. Maar voor de vrouwen leken de rijen met best wel lang.
  • Eten was aan de dure kant voor wat je kreeg. Er was één uitzondering, maar die ga ik stil houden. Anders is het misschien volgend jaar dubbele prijs.
  • Cashless systeem werkte bij mij goed. Op bepaalde gebieden is het een vooruitgang, maar op andere vind ik bonnetjes toch handiger.
  • Fietsenrekken waren beter geplaatst.
  • Naarmate de dagen vorderen, zie je mijn spoorboekje korter en korter worden. Niet dat ik minder wil zien, maar je wordt gewoon vermoeider. Voor mij moeten het niet vier dagen zijn, maar ik geniet wel vier dagen!
  • Ik had de indruk dat de moshpits veel groter en heviger waren dan anders en ook het aantal crowdsurfers leek me veel hoger te liggen. Alestorm heeft vorig jaar de laatste drempel voor velen gesloopt, denk ik.
  • Over het crowdsurfen... iedereen die mensen heeft helpen opheffen, helpen dragen, opgeraapt heeft, in zijn nek gekregen heeft en dan vooral de crew die de constante stroom surfers heeft moeten trotseren. Jullie zijn helden! Dank jullie wel, want ik ben zelf veel over jullie heen gepasseerd!
  • Oordoppen Ik heb de Loop Earplugs en dit en vorig jaar trouw gedragen. Vorig jaar raakte ik precies minder in de muziek en ook dit jaar op donderdag kwam ik niet echt los. Op vrijdag ben ik ze dan (steeds) minder diep in mijn oor gaan steken, waardoor ik veel beter in de muziek raakte. Enkel bij Lorna Shore helemaal uitgetrokken. Dat was eigenlijk te doen, maar ik heb ze achteraf wel terug ingestoken. Deze oordopjes (ik heb de experience) dempen tot 18dB. Ik denk dat een 10dB reductie voor mij de ervaring veel beter zou maken. Misschien zelfs 7-8 dB reductie. Weet iemand of er zo oordopjes bestaan die de kwaliteit bewaren?
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.763
3.688
How to make a fuckin refund? Is it possible to get a refund for presale tokens? Because I can’t find where to enter my bank details
They made a post about it on facebook today. I already saw some people who received the info that left-over skullies will be transferred back to their bank account. If you still have presale skullies left, they will make a calculation to the value of 3,5 euro skullies (so you will see some 'skullie loss' there) and then the 0,5 skully cost is taken. Apparently, according to facebook, it is not very easy to find where to register your bank account, but if you paid with your own card, i guess there is no problem since they will just return the money to that account.
I didn't make an account and I just spent everything, so I have no idea what it looks like in the app.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.602
3.351
Ze waren te klein het was een serieuze downgrade ten opzichte van de festihutten van andere jaren.
Dat het kleiner ging zijn hadden we rekening mee gehouden. Daar niet van.
Maar...
Inbegrepen stoeltjes en tafeltje stonden standaard buiten want binnen pasten ze zelfs dichtgeplooid niet. Nu was het mooi weer dus dat was niet erg.
Matrassen lagen gewoon op de grond op voorhand stond minstens 10cm boven de grond.
Zo goed als geen mogelijkheid om dingen te zetten. Zelf je kleren kon je bijna niet kwijt.
Het voelde ook heel claustrofobisch aan.
Ook nauwelijks mogelijkheid tot verluchten je kon enkel aan de voorkant de rits opendoen.
Vensters aan de zijkant kon je langs buiten openflappen zodat iedereen willekeurig dat perfect zou kunnen doen en inkijken in je tent bij je spullen.

Voor de rest een prima tijd gehad hoor, zeker op camping inferno, rust en goed kunnen slapen.
Dat is jammer om te horen. Het enige wat ik miste bij de canvashut was een los lampje wat wel in de opgaaf stond en een slotje zou bijgeleverd worden en dat was er ook niet. Begreep wel van de jongen die naderhand de tent kwam inspecteren dat het gehuurd was van een andere partij en dat ze niet veel info hadden gekregen. Hij wist bijvoorbeeld niet waar hij op moest checken. Misschien dat de Graspop organisatie ook niet helemaal op de hoogte was van vooral jullie problemen bij de tip-ups.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Reislustig

Playlistbediener
20 jun 2023
49
150
Dat is jammer om te horen. Het enige wat ik miste bij de canvashut was een los lampje wat wel in de opgaaf stond en een slotje zou bijgeleverd worden en dat was er ook niet. Begreep wel van de jongen die naderhand de tent kwam inspecteren dat het gehuurd was van een andere partij en dat ze niet veel info hadden gekregen. Hij wist bijvoorbeeld niet waar hij op moest checken. Misschien dat de Graspop organisatie ook niet helemaal op de hoogte was van vooral jullie problemen bij de tip-ups.
Hoop dat de organisatie meegluurt op dit forum 😅 en dit als feedback meeneemt voor volgend jaar.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.083
Muziekbeleving is subjectief en dus gebeurt het met enige regelmaat dat de één de show van het weekend heeft gezien, terwijl een ander die show juist vond tegenvallen. Kan aan een tal van dingen liggen, zoals een verschil in posities op het veld of in de tent, verwachtingen vooraf of gewoon smaak. Ik zal dan ook niet vaak schrijven dat een recensent onzin schrijft, als ik het met hem oneens ben. Tenzij het écht onzin is wat hij/zij schrijft. Dit is het geval bij onderstaande passage die ik las uit de review van Dansende Beren:

De Australiërs deden ook beroep op een aantal violisten. Die kregen pas vanaf “Shadow Boxing” hun moment van glorie, al bleef het metalpubliek daar redelijk koeltjes bij. Ook tijdens “Darker Still” reageerde het publiek nogal passief, maar Parkway Drive bleef gewoon doorzetten. Als verplichte encore kregen we nog “Crushed” en “Wild Eyes”, die beiden nogal lauwtjes werden ontvangen. Lag het aan het feit dat Slipknot ging beginnen of dat we al aan dag drie zaten? Het antwoord situeert zich ergens tussenin!

Echt serieus, hoe kun je dit nou schrijven over de show waar het publiek misschien wel het meest uitzinnig was in het hele weekend? Zelfs de mannen van PWD wisten niet wat ze overkwam, zoveel energie kwam er uit het publiek.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
331
678
Tja, de beleving is altijd beter als je vooraan staat, maar ik heb PWD gezien terwijl ik voor de South Stage stond en 't was toch vrij duidelijk dat dat gewoon van begin tot einde raak was.

En bij Slipknot stond ik wel tussen "het volk" en daar merkte je dat de beleving maar middelmatig was voor een Slipknot-show en daar zijn de beertjes dan weer vrij kritiekloos over.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.083
Tja, de beleving is altijd beter als je vooraan staat, maar ik heb PWD gezien terwijl ik voor de South Stage stond en 't was toch vrij duidelijk dat dat gewoon van begin tot einde raak was.

En bij Slipknot stond ik wel tussen "het volk" en daar merkte je dat de beleving maar middelmatig was voor een Slipknot-show en daar zijn de beertjes dan weer vrij kritiekloos over.
Ik stond zelfs helemaal rechts van de south stage ter hoogte van de signing en daar was de energie bij PwD in alle heftigheid voelbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.602
3.351
Muziekbeleving is subjectief en dus gebeurt het met enige regelmaat dat de één de show van het weekend heeft gezien, terwijl een ander die show juist vond tegenvallen. Kan aan een tal van dingen liggen, zoals een verschil in posities op het veld of in de tent, verwachtingen vooraf of gewoon smaak. Ik zal dan ook niet vaak schrijven dat een recensent onzin schrijft, als ik het met hem oneens ben. Tenzij het écht onzin is wat hij/zij schrijft. Dit is het geval bij onderstaande passage die ik las uit de review van Dansende Beren:



Echt serieus, hoe kun je dit nou schrijven over de show waar het publiek misschien wel het meest uitzinnig was in het hele weekend? Zelfs de mannen van PWD wisten niet wat ze overkwam, zoveel energie kwam er uit het publiek.
En ik als geen Parkway Drive "fan" kan het zelfs niet eens zijn met zulke onzin door Dansende Beren. Getuigd maar weer dat je dat beter links kan laten liggen. Wat een energie kwam er los met Parkway Drive. Totaal met je eens @Jamel . Dit is dom lullen tot een kunst verheven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
488
1.548
Muziekbeleving is subjectief en dus gebeurt het met enige regelmaat dat de één de show van het weekend heeft gezien, terwijl een ander die show juist vond tegenvallen. Kan aan een tal van dingen liggen, zoals een verschil in posities op het veld of in de tent, verwachtingen vooraf of gewoon smaak. Ik zal dan ook niet vaak schrijven dat een recensent onzin schrijft, als ik het met hem oneens ben. Tenzij het écht onzin is wat hij/zij schrijft. Dit is het geval bij onderstaande passage die ik las uit de review van Dansende Beren:



Echt serieus, hoe kun je dit nou schrijven over de show waar het publiek misschien wel het meest uitzinnig was in het hele weekend? Zelfs de mannen van PWD wisten niet wat ze overkwam, zoveel energie kwam er uit het publiek.
Ben het wel met Dansende Beren eens. Bij de dixies tegenover de Marquee was de crowdrespons ook slap.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.602
3.351
Ik had nog nooit van die gasten gehoord, maar ging googlen op reviews van Graspop, omdat ik dat wel leuk vind om terug te lezen. Deze vond ik echter te stupide om niet te delen.
Ik lees al vaker de reviews van Dansende Beren. Maar over het algemeen slaat het kant nog wal. Denk dat ze daar eerst verplicht aan de drank of chemische substanties moeten voordat ze een stukje mogen schrijven. Heel bizar
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Joslittel en Jamel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken