Graspop Metal Meeting 2023

@theblackmadness @Dr. Hannibal @RubenJS
Misschien projecteer ik te veel mijn eigen voorkeuren. De grote namen zoals Metallica en dit jaar Disturbed zullen inderdaad wel tickets schuiven. Disturbed is ook op de meest stevige rock dag geprogrammeerd, wat een logische keuze is om dagbezoekers aan te trekken. Ik vind bijv. I Prevail op zondag dan weer misplaatst als je kijkt naar wat er verder op het programma staat die dag. Er zal vast volk rondlopen die blij zijn met die boeking, maar ik geloof niet dat het mensen over de streep trekt die graag I Prevail willen zien om een duur dag- of weekendticket te kopen. Het komt op mij over alsof zij een boxje wilden afvinken 'metal band, check' om maar zo divers mogelijk te zijn. RW biedt zoveel meer artiesten aan dat het eigenlijk geen eerlijke vergelijking is (je krijgt veel meer opties voor je geld), daarbij programmeren ze veel slimmer en zetten ze bijv. Amenra en Puscifer op dezelfde dag neer.

@MetalLimbo
Ja, eens. Die bands hebben een brug geslagen tussen de doorgewinterde metalheads en alternatieve muziekliefhebbers en zijn altijd gewild. Ik had duidelijker moeten zijn op dat punt.
Ik zou over het algemeen denk ik ook liever RW dan Pinkpop gaan, daar niet van. Maar wilde enkel zeggen dat de paar metalbands op Pinkpop zeker ook wel mensen over de streep trekken, en gewaardeerd worden. Zo wilden wij vorig jaar alleen vrijdag voor Nightwish en Metallica, dag tickets waren echter uitverkocht, dus dan maar een weekend ticket… daar zulke bands kunnen zien, op een festival waar ook m’n vriendin het naar haar zin heeft is top! Dat gezegd hebbende, ook niet denderend enthousiast over de metal lineup op Pinkpop dit jaar. En ben het wel eens dat t beter kan.

Heerlijk optreden gisteren op Durbuy Rock Festival van Rotting Christ! Intens genoten!
Hopelijk volgend jaar op GMM/Alcatraz.

Ook mooie optredens van Korpiklaani, Drakwald, Bloodbath en (beetje tegen verwachting in) Carnation!

Vandaag veel zin in Paradise Lost, maar ook Wolvennest, Belphegor, Amenra, Brutus, en benieuwd naar Lacrimas Profundere, Black Mirrors, Bukowski en natuurlijk de obligate goregrind-band Gronibard! 😎🤘

Ik denk dat ze toch best makkelijk wat ruimte van het veld voor de mainstages af zouden kunnen snoepen, om een tweede Marquee naast de huidige te zetten. Net als de Altar en Temple stages op Hellfest. Wat snel knip een plakwerk geeft zoiets:

Nu snoept dat natuurlijk alle benodigde ruimte af van de South Stage, maar ik weet niet of dat echt een probleem gaat zijn voor de capaciteit bij de grootste headliners? Er is naar mijn beleving altijd nog zat ruimte achterop het veld, plus de zuidkant is al breder dan de noord kant. Ik vind het er top uitzien hoor!

Edits: gedoe met afbeelding toevoegen, blijft lastig blijkbaar.
Ik zeg doen! 🙂👍
Het zou wel echt een serieuze, mooi geste zijn aan de extreme metal liefhebbers, die zich de laatste jaren wellicht toch wat achtergesteld voelen, en een beetje jaloers richting Alcatraz kijken.

Zo een dubbele marquee zou wel zorgen voor extra clashes natuurlijk. Er vanuit gaande dat dubbele mainstage, Jupiler en MD ook blijven.

Heerlijk optreden gisteren op Durbuy Rock Festival van Rotting Christ! Intens genoten!
Hopelijk volgend jaar op GMM/Alcatraz.

Ook mooie optredens van Korpiklaani, Drakwald, Bloodbath en (beetje tegen verwachting in) Carnation!

Vandaag veel zin in Paradise Lost, maar ook Wolvennest, Belphegor, Amenra, Brutus, en benieuwd naar Lacrimas Profundere, Black Mirrors, Bukowski en natuurlijk de obligate goregrind-band Gronibard! 😎🤘
Mag ik zeggen dat ik jaloers ben! Mooi programma daar. Enjoy!

• Leuk
Waarderingen: duck en MetalLimbo
Zo een dubbele marquee zou wel zorgen voor extra clashes natuurlijk. Er vanuit gaande dat dubbele mainstage, Jupiler en MD ook blijven.
Meer clashes zijn onvermijdelijk ja. Daarom benoemde ik al specifiek dat ze het wel slim moeten programmeren. Maar als ik persoonlijk zo even snel in mijn hoofd een looproute uitstippel op het blokkenschema van Hellfest dit jaar, waar ze dus exact de podium verdeling van Graspop met een extra Marquee hebben, valt het voor mij nog best te overzien qua clashes. Dus je kunt het wel zo verdelen dat verschillende interesses bediend worden. Maar dat valt of staat precies met welke en hoeveel namen je wilt zien natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: won666
Mag ik zeggen dat ik jaloers ben! Mooi programma daar. Enjoy!
Hier nog iemand die jaloers is. Ik zit in het buitenland anders was ik er ook bij geweest.

Rotting Christ is een van de bands die nooit teleur stellen. En ze hebben inderdaad al veel te lang niet meer op Graspop / Alcatraz gestaan.
En daar bovenop Paradise Lost, Amenra, Brutus en nog veel meer moois.
Geniet ervan!

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Over Pinkpop gesproken, ik ben er jaren geleden 2x een dag geweest omdat er twee headliners speelden die ik wilde zien. Namelijk Linkin Park en Rammstein. Dat was ook echt de enige reden dat ik ging.

Eerlijk? Ik vond de sfeer op Pinkpop echt niet chill, gewoon echt niet. Het klopte gewoon niet en ik voelde me er tweemaal toe erg ongemakkelijk. Tijdens Rammstein ontstond er vlak naast mij zelfs een enorme vechtpartij waarbij security aan te pas moest komen. Ik was op dat moment in staat naar huis te gaan want ik vond het doodeng (note; ik ben een vrouw van amper 1m60 groot). De combinatie van het "roze hoedjes" publiek en de metal liefhebbers clasht daar naar mijn gevoel nogal en dat maakte de sfeer voor mij totaal niet fijn.

Ik ben nu 3x op Graspop geweest met combi tickets en alle keren voelde ik me thuis en veilig. Totaal andere sfeer! En dit is puur mijn eigen beleving he 😊 Ik ga dus niet meer naar Pinkpop omdat er 1 of 2 metalnamen staan. Het voelt voor mij ook bijna misplaatst daar.

En toen vorig jaar dat filmpje opdook van ene "Joost" die om een "Wall of Death" vroeg, dacht ik ook... Hmm ja, nee. Zo niet mijn festival 😆

Over Pinkpop gesproken, ik ben er jaren geleden 2x een dag geweest omdat er twee headliners speelden die ik wilde zien. Namelijk Linkin Park en Rammstein. Dat was ook echt de enige reden dat ik ging.

Eerlijk? Ik vond de sfeer op Pinkpop echt niet chill, gewoon echt niet. Het klopte gewoon niet en ik voelde me er tweemaal toe erg ongemakkelijk. Tijdens Rammstein ontstond er vlak naast mij zelfs een enorme vechtpartij waarbij security aan te pas moest komen. Ik was op dat moment in staat naar huis te gaan want ik vond het doodeng (note; ik ben een vrouw van amper 1m60 groot). De combinatie van het "roze hoedjes" publiek en de metal liefhebbers clasht daar naar mijn gevoel nogal en dat maakte de sfeer voor mij totaal niet fijn.

Ik ben nu 3x op Graspop geweest met combi tickets en alle keren voelde ik me thuis en veilig. Totaal andere sfeer! En dit is puur mijn eigen beleving he 😊 Ik ga dus niet meer naar Pinkpop omdat er 1 of 2 metalnamen staan. Het voelt voor mij ook bijna misplaatst daar.

En toen vorig jaar dat filmpje opdook van ene "Joost" die om een "Wall of Death" vroeg, dacht ik ook... Hmm ja, nee. Zo niet mijn festival 😆
Ik denk dat je daar ook gelijk het grootste punt van Pinkpop benoemd. De vaste Pinkpoppers klagen inderdaad vaak over het "metal" publiek wat voor zo'n grote headliner komt. Toch twee verschillende types bezoeker. Op Graspop zijn we allemaal like-minded. Of je nou voor de extremere bands komt of voor de mainstream. De mindset is gewoon hetzelfde.

Hahaha Joost was geniaal 😂

Ikzelf vind Pinkpop wel altijd gemoedelijk, maar dat komt dan ook wel omdat ikzelf ook een "ik luister overal wel naar" persoon ben 😇 en ook zo een instelling heb.

Ik ken gerust lekker op de wei liggen genieten van een band, lekker hapje en drankje erbij.
Maar ga ook graag vooraan staan en met de menigte meedoen.
Alleen moshpits is niks voor mij helaas ivm defect lichaam 😂

Normaal gaat de vrouw niet mee naar een dergelijk festival, maar wel Pinkpop. Maar dit jaar gaat ze specifiek mee voor Disturbed en Amon Amarth 🤘 owja en Jonnie Dep haha

De combinatie van het "roze hoedjes" publiek en de metal liefhebbers clasht daar naar mijn gevoel nogal en dat maakte de sfeer voor mij totaal niet fijn.
Dat is altijd mijn grote probleem bij Pinkpop geweest dat "roze hoedjes" publiek en niet alleen in combinatie met metal liefhebbers maar gewoon met muziekliefhebbers in het algemeen. Dat publiek hoort (op een enkele uitzondering na) beter thuis op een kermis.

Meest memorabele was dat we bij Linkin Park stonden te wachten en zo'n groepje "roze mutsen" aan het bespreken was hoe blij ze waren dat Amy Winehouse was uitgevallen want nu hadden ze gelukkig Krezip kunnen zien en dat was toch geweldig. We zijn heel snel ergens anders gaan staan voor Linkin Park.

Dat ik er trouwens zo vaak ben geweest is omdat ik op loopafstand van het terrein ben opgegroeid en ondanks mijn huidige wat negatievere insteek ten opzichte van Pinkpop toch heel wat memorabele optredens heb gezien daar.

Ben het artikel aan het lezen maar als jij als organisator zo de plank in een interview mis kan slaan dan zou ik toch eerder iemand aan gaan trekken met verstand van muziek. Een opmerking als "Ik denk dat het Goldband-optreden echt legendarisch gaat worden." en nog een paar van dat soort opmerkingen doen mij toch zwaar twijfelen of Pinkpop het zal redden op de lange termijn.
En ook al ga ik zelf niet meer ik zou het wel doodzonde vinden als het festival verdwijnt door mismanagement want ook voor Pinkpop met een goede programmering is gewoon een markt en als export Limbo (Landgravenaar) ben ik er toch trots op dat dit festival er al zo lang georganiseerd wordt.

Dat is altijd mijn grote probleem bij Pinkpop geweest dat "roze hoedjes" publiek en niet alleen in combinatie met metal liefhebbers maar gewoon met muziekliefhebbers in het algemeen. Dat publiek hoort (op een enkele uitzondering na) beter thuis op een kermis.

Meest memorabele was dat we bij Linkin Park stonden te wachten en zo'n groepje "roze mutsen" aan het bespreken was hoe blij ze waren dat Amy Winehouse was uitgevallen want nu hadden ze gelukkig Krezip kunnen zien en dat was toch geweldig. We zijn heel snel ergens anders gaan staan voor Linkin Park.

Dat ik er trouwens zo vaak ben geweest is omdat ik op loopafstand van het terrein ben opgegroeid en ondanks mijn huidige wat negatievere insteek ten opzichte van Pinkpop toch heel wat memorabele optredens heb gezien daar.

Ben het artikel aan het lezen maar als jij als organisator zo de plank in een interview mis kan slaan dan zou ik toch eerder iemand aan gaan trekken met verstand van muziek. Een opmerking als "Ik denk dat het Goldband-optreden echt legendarisch gaat worden." en nog een paar van dat soort opmerkingen doen mij toch zwaar twijfelen of Pinkpop het zal redden op de lange termijn.
En ook al ga ik zelf niet meer ik zou het wel doodzonde vinden als het festival verdwijnt door mismanagement want ook voor Pinkpop met een goede programmering is gewoon een markt en als export Limbo (Landgravenaar) ben ik er toch trots op dat dit festival er al zo lang georganiseerd wordt.
Ik ga toch maar overwegen m’n roze hoedje niet mee naar Graspop te nemen…

Ben als Zuid-Limburger ook vaak op Pinkpop geweest, als bezoeker en als tapper voor mijn voetbalclub.
Zeker veel mooie momenten gehad en legendarische optredens gezien, maar zo'n lelijk, cringy hoedje heb ik nog nooit gekocht... 😝

Edit: sorry @DennisvdBr... 🙈🤷‍♂️

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread