Graspop Metal Meeting 2023

Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld op een festival, anderen wel?
Ik denk dat anderen zich weleens onveilig gevoeld hebben op een festival ja. Beetje een onzinnige vraag. Er zijn al genoeg grote incidenten bekend waarbij doden en gewonden zijn gevallen. Om nog maar te zwijgen van alle persoonlijke incidenten die de media niet halen, of het feit dat vrouwen helaas nog altijd veel meer risico lopen lastig gevallen te worden door dronken mannen, tot de heftigste incidenten aan toe.

Maar ook op persoonlijk vlak, ja. Ik zal twee voorbeelden noemen van dat Metallica concert op Werchter 2014. Voor de show begon was het gedrang bij de poortjes naar het voorvak echt absurd. Zeker toen de lichtjes op groen gingen werd er met een kracht naar voren geperst, niet normaal. Nu ben ik een vrij grote kerel dus kon ik me goed staande houden en het weglachen. Maar op dat moment snapte ik wel opeens hoe verdrukkingen met dodelijke afloop kunnen ontstaan. Geen fijne ervaring. Later tijdens de show waren er ook redelijk wat mannen mee het voorvak in gekomen die uit het niks met hun doorgesnoven kop de pit in doken, en met uitgestoken vuisten om zich heen begonnen te meppen. Gaf mij een zodanig onveilig gevoel, dat ik in ieder geval de pits heb gemeden, en me die hele show niet meer heel prettig heb gevoeld in het publiek. Het hielp ook niet mee voor de sfeer dat Metallica echt ruk speelde toen, overigens.

Maar goed, geen hele grootste dingen voor mij persoonlijk ofzo, maar dat niet iedereen zich altijd 100% veilig heeft gevoeld op alle festivals lijkt me nogal wiedes ;)

Ligt voor mannen denk ik al snel anders dan voor vrouwen. Ik voel mezelf niet snel onveilig maar er zijn zeker soms sfeertjes op festivals die ik liever uit de weg ga. En vaak zijn dit drukke menigtes s avonds in combinatie met muziek waar veel drugsgebruik bij is. De sfeer is dan heel snel opgefokt en geeft het gevoel dat er niks hoef te gebeuren om tot een vechtpartij te komen. Boiler op Pukkelpop hangt savonds nog weleens zo sfeer

Niet zo zeer door bezoekers, maar een aantal edities geleden was er een Franse bende actief op de camping. Die spoten met slaapgas je tent in en jatten toen je hele tent leeg. Dan denk je misschien 'da's een bizar verhaal', maar een kennis van me was dat daadwerkelijk overkomen. Heel bizar. Dan ga je echt niet lekker slapen de volgende nacht. Gelukkig leek dat bij slechts één editie te zijn gebleven.

Het was dan ook een vraag die niet per se bedoeld was om na te vragen of er dusdanige incidenten gebeuren op festivas, maar meer naar specifieke ervaringen. Het verbaasd me niet, maar het blijft schrijnend.

Herhaaldelijk op Dynamo Open Air tussen 1997 en 2000. Toen was het 'normaal' om campingtenten in de fik te zetten, gevaarlijke voorwerpen het publiek in te gooien en gevaarlijke kampvuren middenin het publiek te maken. Oh ja, op Lowlands eind jaren '90 toen op de laatste ochtend de halve camping in de fik stond en massaal gasflesjes op het vuur werden gegooid. Gelukkig zijn de regels flink verscherpt.

• Wow
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Gisteravond Sabaton gezien in Sportpaleis. De ArenA mag dan ren galmbak zijn, Sportpaleis geluid lijkt nergens naar...
Lordi is een one-hit wonder. Was leuk voor wat het was. Kan wel eens geinig zijn als opener op een main stage. Vermoed wel dat ze zichzelf hoger inschatten.
Babymetal leek nergens naar. Geluid was slecht, de 'hoofdzangeres' zong de eerste drie liedjes zo ver naast de toon dat Sabaton zanger plots beter leek dan Freddy Mercury. Ik heb niks tegen Babymetal wel te verstaan, heb ze al eens in de AB gezien en vond dat echt meeeer dan vermakelijk toen. Als je pas halfweg je set wat goed begint te zingen, dan heb je nog maar 3 songs meer over.
Sabaton was best oké, vond ze persoonlijk niet overweldigend. Na Babymetal kon ik wel de conclussie maken dat de tour er bij de bands inhakt. Had het gevoel dat ze minder energiek waren op het podium. Veel te veel shows aaneen, moet natuurlijk opbrengen. Maar hoelang hou je dat vol? Al bij al wel meer dan geslaagd, maar niet weggeblazen.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Herhaaldelijk op Dynamo Open Air tussen 1997 en 2000. Toen was het 'normaal' om campingtenten in de fik te zetten, gevaarlijke voorwerpen het publiek in te gooien en gevaarlijke kampvuren middenin het publiek te maken. Oh ja, op Lowlands eind jaren '90 toen op de laatste ochtend de halve camping in de fik stond en massaal gasflesjes op het vuur werden gegooid. Gelukkig zijn de regels flink verscherpt.
Damn, ik wist niet dat het zo heftig is geweest qua vuur op festival campings. Jaren terug nog wel eens wat kleine brandjes gezien aan het einde van de dag, vooral op het festival terrein zelf eigenlijk, maar dat wordt gelukkig toch ook steeds minder heb ik het idee. Klinkt inderdaad behoorlijk gevaarlijk wat je beschrijft.

Ik voel me nooit onveilig en zeker niet op festivals. Ben alleen ooit bij Sonisphere uit het niets vanachter door 3 / 4 man aangevallen toen we aan de rand van de moshpit stonden. Ik kreeg echt rake klappen en had aardig wat blauwe plekken de volgende dag. Gelukkig kan ik wat hebben, maar was een laffe actie. De daders gingen er gelijk vandoor. Was een soort hit & run. Gelukkig zie je dan dat de “normale” festivalganger zich direct om je bekommert wat mij dus juist een veilig gevoel geeft. Rotte appels heb je altijd, alleen is de saamhorigheid op metalfestivals voor mijn gevoel altijd heel groot. Gek genoeg heb ik dit op LL ook altijd, terwijl dit een heel gemêleerd publiek is. Qua reden van deze laffe aanval, ik heb geen idee. Ik was toevallig toen even met iemand op pad die met een andere vriend mee was in een Chelsea shirt. Als je wil vechten, ga dan lekker op een vechtsport en als je mij wil aanpakken doe het dan eerlijk en recht in mijn gezicht.

Qua vuur, dat herken ik wel. Heb dat nooit als echt onveilig gevoeld op DOA en LL. Toen was fikkie steken wel een echte hobby van festivalgangers. Wel stomme acties van ons als groep om in de beginjaren van LL vuurwerk af te steken op de camping. Hoe dom kan je zijn 🤷🏼‍♂️

Als vrouw wil ik hier even op reageren.

Ja, ik heb me meermaals onveilig gevoeld op festivals. Zowel op Pinkpop als op Fortarock als op Das Oktober Metalfest.

Waarom? Omdat je als vrouw een makkelijk doelwit bent voor een (dronken) man. Zeker met mijn lengte is het al gauw intimiderende.

Zoals ik al aangaf, de vechtpartij naast mij op Pinkpop bij Rammstein was echt eng. Verschillende onschuldige omstanders zijn toen geraakt, waaronder een vrouw een paar meter verderop. Bloedneus en tand door de lip geloof ik. Ik was toen met mijn vader godzijdank, maar zelfs hij gaf aan zich op dat moment niet prettig te voelen.

Op Fortarock heb ik eens rustig op de grond zitten wachten tot mijn mede festivalganger terug kwam van de wc. Ik was destijds een jaar of 16/17 denk ik. Blijkbaar zijn er dan mannen die het nodig vinden om heel dicht bij mij te gaan zitten, proberen een zeer ongemakkelijk gesprek aan te knopen en je aan te raken. Rot toch godverdomme een eind op als je een vrouw alleen ziet zitten die overduidelijk niet gediend is van dit soort interactie?!? Op die leeftijd was ik absoluut niet mondig, maar het huilen stond mij nader dan het lachen.

Op Das Oktober Metalfest heeft een dronken gozer met een gigantische dildo in zn tiroler pakkie geprobeerd mij van een bankje te trekken om mee te dansen. Ik heb tot 3x toe aangegeven dit niet te willen, je blijft verdomme met je poten van me af?! En de mensen om me heen maar lachen, want dit is toch grappig?

Dit is PRECIES het probleem. Het is niet grappig, het is intimiderend, het is eng en het is gewoon compleet achterlijk. Bovenstaande ervaringen maken dat ik niet gauw in mn eentje naar een meerdaags festival ga. Was ik een man geweest, dan zou ik dat sneller doen. Maar als jonge vrouw van klein gestalte moet ik toch echt toegeven dat de samenleving nog steeds kut is. Enkel op Graspop heb ik nog niet zoiets meegemaakt, maar daar ben ik telkens met een groepje geweest. Dat scheelt wellicht.

Ligt voor mannen denk ik al snel anders dan voor vrouwen. Ik voel mezelf niet snel onveilig maar er zijn zeker soms sfeertjes op festivals die ik liever uit de weg ga. En vaak zijn dit drukke menigtes s avonds in combinatie met muziek waar veel drugsgebruik bij is. De sfeer is dan heel snel opgefokt en geeft het gevoel dat er niks hoef te gebeuren om tot een vechtpartij te komen. Boiler op Pukkelpop hangt savonds nog weleens zo sfeer

Een metalfestival is denk ik ook voornamelijk wiet, als er iets gebruikt wordt. Ten minste, dat idee heb ik. Naast de liters alcohol natuurlijk. Op mainstream festivals zal meer gebruikt worden en dus sneller onveilige situaties ontstaan?

Ikzelf heb eigenlijk nog nooit ruzie gehad of gezien op rock festivals.
Moet ik wel zeggen dat de eerste x aan tal jaren het Arrow Classic Rock Festival was en dat waren voor 90% ouwe stoners 😂 wat een geweldige sfeer en awesome festival was dat!

Daarna alle jaren FortaRock gedaan en enige x waarbij ik me enigszins oncomfortabel voelde was met de XL Rammstein editie.
Toen was het gewoon TE vol en dan merk je ook het verschil van de dagjes mensen, de weekend mensen en helemaal erg de specifiek-1-band mensen.
Ik ben zelf oprecht van mening dat de mensen die specifiek voor 1 band komen, gewoon niet relaxed zijn en niet, zoals de rest vh volk daar is om te genieten. En juist die menen dan een voorrecht ergens op te hebben, want zij betalen hetzelfde als wij, maar dan alleen maar om die ene band te zien...

Ja, de 1999 editie van dynamo stonden er nog een honderdtal dixies in de hens. Was niet echt grappig

Ja, de 1999 editie van dynamo stonden er nog een honderdtal dixies in de hens. Was niet echt grappig
Boh ja, bijna apocalyptisch. In 1997 ook toen een paar idioten met brandende fakkels over de camping (het deel achteraan) campingtentjes van medebezoekers in de fik aan het steken waren. Een goede kennis van me heeft dat toen ternauwernood overleefd. Die idioten probeerden daarna ook de blackmetal stage in de fik te steken. Niks van dat op GMM. Wat een mooi festival en publiek eigenlijk.

Ja, ik heb me meermaals onveilig gevoeld op festivals. Zowel op Pinkpop als op Fortarock als op Das Oktober Metalfest.

Waarom? Omdat je als vrouw een makkelijk doelwit bent voor een (dronken) man. Zeker met mijn lengte is het al gauw intimiderende.

Zoals ik al aangaf, de vechtpartij naast mij op Pinkpop bij Rammstein was echt eng. Verschillende onschuldige omstanders zijn toen geraakt, waaronder een vrouw een paar meter verderop. Bloedneus en tand door de lip geloof ik. Ik was toen met mijn vader godzijdank, maar zelfs hij gaf aan zich op dat moment niet prettig te voelen.

Op Fortarock heb ik eens rustig op de grond zitten wachten tot mijn mede festivalganger terug kwam van de wc. Ik was destijds een jaar of 16/17 denk ik. Blijkbaar zijn er dan mannen die het nodig vinden om heel dicht bij mij te gaan zitten, proberen een zeer ongemakkelijk gesprek aan te knopen en je aan te raken. Rot toch godverdomme een eind op als je een vrouw alleen ziet zitten die overduidelijk niet gediend is van dit soort interactie?!? Op die leeftijd was ik absoluut niet mondig, maar het huilen stond mij nader dan het lachen.

Op Das Oktober Metalfest heeft een dronken gozer met een gigantische dildo in zn tiroler pakkie geprobeerd mij van een bankje te trekken om mee te dansen. Ik heb tot 3x toe aangegeven dit niet te willen, je blijft verdomme met je poten van me af?! En de mensen om me heen maar lachen, want dit is toch grappig?

Dit is PRECIES het probleem. Het is niet grappig, het is intimiderend, het is eng en het is gewoon compleet achterlijk. Bovenstaande ervaringen maken dat ik niet gauw in mn eentje naar een meerdaags festival ga. Was ik een man geweest, dan zou ik dat sneller doen. Maar als jonge vrouw van klein gestalte moet ik toch echt toegeven dat de samenleving nog steeds kut is. Enkel op Graspop heb ik nog niet zoiets meegemaakt, maar daar ben ik telkens met een groepje geweest. Dat scheelt wellicht.
Er valt nog een wereld te winnen voor vrouwen (en andere genders dan mannen). Oprecht enorm rot dat je dit hebt moeten ervaren en dat dit nog steeds gebeurt... Fuck bepaalde toxische mannen.

Geluid kwam wel absoluut niet door. Maar vond dat heel de avond heel het geheel in een soort van modderige toon over kwam. Wat jammer was want qua show is sabaton van het spectaculairste ter wereld
Klopt wel ja, Lordi was vrij stil, Baby metal was heel schel. Sabaton viel wel mee vondt ik.

Heel naar om dit te lezen.

Ik ben blij dat het steeds meer onder de aandacht komt en ook breder wordt getrokken in de media (bijv. GP Zandvoort vorig jaar). Dit gedrag is veel te lang "normaal" geweest. Ik heb zelf helaas ook veel te vaak om me heen zien gebeuren. Vriendinnen of andere dames die onder het mom van een grapje worden meegetrokken door mannen om te dansen of te knuffelen, mannen die na een herhaaldelijke nee niet weggaan en door blijven praten of gewoon ongevraagd aan vrouwen zitten. Gelukkig zie je veel mensen dan opkomen voor de vrouwen, maar dan is het kwaad al geschied. Bah.

Fijn dat je op Graspop gewoon lekker kan genieten, met een groepje erheen kan en goed dat je gewoon naar festivals blijft gaan!

Ongelofelijk fucked up dat je dat gewoon moet voelen en meemaken als vrouw! Belachelijk! Dan doet mijn beetje angstige gevoel destijds op Dynamo om een grote fik helemaal niks. Gewoon idioot dat mannen met een biertje op menen dat dit "normaal" gedrag is.! Daar snap ik werkelijk waar helemaal niets van. Het moet voor iedereen op een festival gezellig en leuk zijn. Ongeacht kleur, gender, lengte, breedte etc.
Geintjes zijn leuk, maar je kan toch met zijn allen normaal doen!! Je moet je op zo'n evenement altijd veilig voelen. Wat @Timothy's Monster en ik hebben beleefd op bijvoorbeeld een Dynamo open Air is sowieso niet meer van deze tijd. Maar wat ik van jou hoor, daar gaan mij de nekharen van overeind staan. Heeeeeel triest dat soort gedrag.

Heel naar om dit te lezen.

Ik ben blij dat het steeds meer onder de aandacht komt en ook breder wordt getrokken in de media (bijv. GP Zandvoort vorig jaar). Dit gedrag is veel te lang "normaal" geweest. Ik heb zelf helaas ook veel te vaak om me heen zien gebeuren. Vriendinnen of andere dames die onder het mom van een grapje worden meegetrokken door mannen om te dansen of te knuffelen, mannen die na een herhaaldelijke nee niet weggaan en door blijven praten of gewoon ongevraagd aan vrouwen zitten. Gelukkig zie je veel mensen dan opkomen voor de vrouwen, maar dan is het kwaad al geschied. Bah.

Fijn dat je op Graspop gewoon lekker kan genieten, met een groepje erheen kan en goed dat je gewoon naar festivals blijft gaan!
Het begint inderdaad hier op het forum al om dit soort achterlijk gedrag af te keuren. Chapeau @Brian . Ook hier moet deze lijn getrokken worden in het zand

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Man, man, man! Sorry voor mijn lange verhaal. Ik kan hier persoonlijk zo ongelofelijk kwaad om worden. Ik heb altijd zoveel steun en kracht aan metal kunnen ontlenen. En ik weet heus dat we allemaal geen heiligen zijn, maar je doet gewoon normaal tegen elkaar. Juist een festival of los concert moet juist verbinden en verbroederen. Ik loop te lang mee om dit soort excessen te accepteren. Nu niet en nooit niet. Plezier en veiligheid moet altijd voorop staan op dit soort evenementen. Alleen al het gevoel van onveiligheid is in mijn ogen noooooooit!! Acceptabel.
Juist tegen mijn zoons zeg ik altijd: meegaan jongens, dit is het mooiste wat je kan overkomen qua ervaring. Jammer dat er altijd individuen zijn die daar anders over denken. Up the Irons!!!!

Users who are viewing this thread