Ik denk dat anderen zich weleens onveilig gevoeld hebben op een festival ja. Beetje een onzinnige vraag. Er zijn al genoeg grote incidenten bekend waarbij doden en gewonden zijn gevallen. Om nog maar te zwijgen van alle persoonlijke incidenten die de media niet halen, of het feit dat vrouwen helaas nog altijd veel meer risico lopen lastig gevallen te worden door dronken mannen, tot de heftigste incidenten aan toe.Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld op een festival, anderen wel?
Maar ook op persoonlijk vlak, ja. Ik zal twee voorbeelden noemen van dat Metallica concert op Werchter 2014. Voor de show begon was het gedrang bij de poortjes naar het voorvak echt absurd. Zeker toen de lichtjes op groen gingen werd er met een kracht naar voren geperst, niet normaal. Nu ben ik een vrij grote kerel dus kon ik me goed staande houden en het weglachen. Maar op dat moment snapte ik wel opeens hoe verdrukkingen met dodelijke afloop kunnen ontstaan. Geen fijne ervaring. Later tijdens de show waren er ook redelijk wat mannen mee het voorvak in gekomen die uit het niks met hun doorgesnoven kop de pit in doken, en met uitgestoken vuisten om zich heen begonnen te meppen. Gaf mij een zodanig onveilig gevoel, dat ik in ieder geval de pits heb gemeden, en me die hele show niet meer heel prettig heb gevoeld in het publiek. Het hielp ook niet mee voor de sfeer dat Metallica echt ruk speelde toen, overigens.
Maar goed, geen hele grootste dingen voor mij persoonlijk ofzo, maar dat niet iedereen zich altijd 100% veilig heeft gevoeld op alle festivals lijkt me nogal wiedes