Ze staan op Samhain in de Muziekgieterij in oktober.
Klopt, dat had ik inderdaad al gezien. Bijna een thuiswedstrijd, dus hele dikke kans dat ik daar aanwezig ben, ja!
Overigens wel nieuwsgierig naar dit festivalletje. Het is niet in Durbuy zelf, maar in een gehuchtje in de buurt toch? Kun je iets meer over het festival zelf vertellen?
Wordt inderdaad gehouden in het dorpje Bomal-sur-Ourthe (1400 inwoners), dat onder gemeente Durbuy valt, maar een kilometer of 10 van Durbuy zelf af ligt.
Het festivalterrein bestaat letterlijk slechts uit een sporthal met naastgelegen pleintje (een binnen- en een buitenpodium, die afwisselend spelen. Onhandig is vaak wel dat er maar één doorgang van een meter of 3 is tussen binnen en buiten, wat regelmatig leidt tot trechtervorming en opstoppingen, met name door mensen die dan ook nog eens op de meest onhandige momenten (bv. bij aanvang van een onweersbui met hevige regen) per se tegen de stroom in willen gaan...
Binnen is de enige, lange bar, en buiten zijn er enkele eetkraampjes (vrij goed en redelijk betaalbaar eten) en zelfs een kleine metal market.
Qua drank is de keuze (zeker voor België) redelijk beperkt. Enkel Maes pils (wat ook in grote 'cruches', schenkkannen wordt verkocht) en het lokale Durboyse bier (blond en bruin).
Tot verdriet van mijn vrouw wordt er geen wijn geschonken, dus drinkt ze maar bruin bier.
Op alle 3 edities die ik bezocht gebruikten ze al hardcups met statiegeld.
Kosten van munten waren dit jaar zo'n € 1,50 per stuk. Je betaalde 2 munten voor pils/fris, 4 voor blond/bruin, 4 voor een frietje/broodje wordt, 6 voor een pita gyros, etc.
Vlak bij is een kleine camping (daar kan
@theblackmadness waarschijnlijk meer over vertellen), zelf verbleef ik in een B&B.
Sfeer is er altijd meer dan goed, met logischerwijs veel vaste, lokale bezoekers (best wel wat excentriekelingen ook). Het lijkt er dan ook vaak alsof iedereen elkaar kent, wat niet zo gek is natuurlijk.
Grappig is dat wij nu ook steeds dezelfde mensen herkennen, en sommige ook ons al/nog herkennen en aanspreken.