Graspop Metal Meeting 2023

Gisteren opgevangen via iemand van de catering dat er niet langer met tokens zal betaald worden, maar met elektronische kaarten.
Weet iemand hier meer over? Dit werd nog niet gecommuniceerd volgens mij (behalve die Bonsai-app).

In de pre order werd het nog gewoon GMM munten genoemd, dacht ik

Over Jinjer gesproken trouwens, zou dat ook geen vervanger kunnen zijn voor 1 van de cancellations?
De spot van The Distillers bijvoorbeeld passen ze wel denk ik. de hype rondom die band is wel weer wat gaan liggen en dit keer zouden ze tijdens Disturbed spelen dus die extreme drukte van vorige keer verwacht ik niet opnieuw.
Gisteren opgevangen via iemand van de catering dat er niet langer met tokens zal betaald worden, maar met elektronische kaarten.
Weet iemand hier meer over? Dit werd nog niet gecommuniceerd volgens mij (behalve die Bonsai-app).
Wel lullig voor de mensen die honderden euro's aan munten hebben gekocht:ROFLMAO:
Lijkt me dat dat soort informatie allemaal wel wat eerder bekend zou worden gemaakt, misschien iets voor volgend jaar?

Over Jinjer gesproken trouwens, zou dat ook geen vervanger kunnen zijn voor 1 van de cancellations?
De spot van The Distillers bijvoorbeeld passen ze wel denk ik. de hype rondom die band is wel weer wat gaan liggen en dit keer zouden ze tijdens Disturbed spelen dus die extreme drukte van vorige keer verwacht ik niet opnieuw.

Wel lullig voor de mensen die honderden euro's aan munten hebben gekocht:ROFLMAO:
Lijkt me dat dat soort informatie allemaal wel wat eerder bekend zou worden gemaakt, misschien iets voor volgend jaar?
Inderdaad. De korting zou dan op een of andere manier wel mogen gecompenseerd worden.
Ik zit daar verder ook helemaal niet op te wachten.

In de pre order werd het nog gewoon GMM munten genoemd, dacht ik
Klopt

En t bewijs van aankoop van munten kan je toch prima overzetten naar een betaalbandje oid?

Ik ben zo iemand maar waarom zou dat lullig zijn? Als ze mij een kaart geven waar dat bedrag aan munten opstaan dan komen ze toch in principe hun contractuele verplichtingen na?

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Ik ben zo iemand maar waarom zou dat lullig zijn? Als ze mij een kaart geven waar dat bedrag aan munten opstaan dan komen ze toch in principe hun contractuele verplichtingen na?
Gewoon het bedrag omzetten naar euro's zou ik persoonlijk wel lullig vinden, de reden dat je enkele maanden vantevoren je muntjes koopt is toch vooral dat je weet dat je minder geld kwijt bent aan je muntjes? Voor de fans is dit een voordeel, en voor de organisatie is het qua cash flow natuurlijk een groot voordeel.

Dan zou je iets van korting of extra consumptie moeten geven aan de mensen die een pre order hebben gedaan

Theoretisch gezien is het natuurlijk allemaal heel goed mogelijk hoor, maar het klinkt voor mij gewoon allemaal niet als een logische gang van zaken.
als er geruchten zijn lijkt me de kans groter dan het om volgend jaar gaat bijvoorbeeld.

Het betaalsysteem maakt me ook geen reet uit eigenlijk, maar begin wel steeds meer nieuwschierig te worden naar die plattegrond, wanneer gaan we die eens krijgen? :)

• Leuk
Waarderingen: saurus en JK79
Afgelopen vrijdag heeft The Amity Affliction trouwens hun nieuwe album uitgebracht, heb hem zelf al uitvoerig geluisterd en moet zeggen dat het een erg sterk album is. in de metalcore community is het album ook erg goed ontvangen.
voor de metalcore liefhebbers die hem nog niet geluisterd hebben, je weet wat je te doen staat.
ben benieuwd wat iedereen ervan vind.

The Amity Affliction heeft trouwens ook niet echt zware clashes dus als je niets te doen hebt op dat tijdsstip, gaat dat zien!

Heerlijk optreden gisteren op Durbuy Rock Festival van Rotting Christ! Intens genoten!
Hopelijk volgend jaar op GMM/Alcatraz.

Ook mooie optredens van Korpiklaani, Drakwald, Bloodbath en (beetje tegen verwachting in) Carnation!

Vandaag veel zin in Paradise Lost, maar ook Wolvennest, Belphegor, Amenra, Brutus, en benieuwd naar Lacrimas Profundere, Black Mirrors, Bukowski en natuurlijk de obligate goregrind-band Gronibard! 😎🤘
Voor de 3e keer Durbuy Rock Festival bezocht, en opnieuw zeer geslaagd!
Heel knap hoe dit piepkleine festivalletje/dorpje ieder jaar weer een mooie line-up weet neer te zetten!
  1. Rotting Christ (10) - Subliem!
  2. Paradise Lost (9,5) - Heerlijke, gevarieerde set met oude en nieuwe, gothic en death/doom nummers!
  3. Wolvennest (9) - Plus: de lange, repeterende nummers, lome, slepende gitaarpartijen, diepe, donkere vocalen, het psychedelische, onheilspellende sfeertje, de mystieke theremin-klanken, de rituele wierook. Helemaal mijn ding! Min: de (lichte) regen tijdens de eerste helft van de set en het daglicht buiten. Heel jammer dat dit optreden niet binnen in de zaal of in het donker was. Ik ga deze zeker ooit nog eens in een klein, donker zaaltje bekijken, waar de wierook nog intenser is en de kaarsen wel blijven branden!
  4. Belphegor (9) - Eveneens buiten, maar wel in het donker (en zonder regen), wat een bruut, overdonderend geweld! Dikke plus ook voor de geweldige inleidende intro die meteen de juiste sfeer neer zet, eveneens met veel wierook en (wel) brandende olielampen, geitenschedels en omgekeerde kruisen. Ok, beetje cheesy misschien ook wel, maar ik heb daar toch wel een zwak voor.. :devilish: 😉
  5. Lacrimas Profundere (9) - Misschien wel de grootste verrassing van het weekend voor mij. Niet alleen maar een gothic bandje, zoals ik eerder verwachtte, maar ook behoorlijk stevig, met diepe grunts van de jonge, charismatische zanger, die veel interactie met het publiek zocht en vond, en er regelmatig zelfs midden tussenin ging staan, met een huilende fangirl op de 1e rij tot gevolg..
  6. Amenra (9) - Afsluiter van het festival, en deed dat natuurlijk met de intensiteit en haast ongemakkelijke sfeer die we allen kennen en waarderen!
  7. Black Mirrors (8,5) - Grote verrassing, met name voor mijn vrouw, die ze zelfs op de 1e plek van het weekend zou zetten. Toch maar weer meepikken op GMM dus, ook al is het om 12:00 (Blind Channel sluit ik echter ook nog niet uit).
  8. Korpiklaani (8) - Feestje, als altijd.
  9. Bukowski (8) - Ook een aardige verrassing, lekker stevige rock.
  10. Drakwald (8) - Vermakelijke pagan metal met doedelzak.
  11. Gronibard (7,5) - Mannen in roze pijen, die al varkensgeluiden makend steeds meer kleren uitdoen om hun verlepte bierbuikjes te showen, en uiteindelijk nog maar in een string staan te heupwiegen: goregrind, je moet ervan houden... Het Waalse publiek behoort duidelijk wel tot de liefhebbers, gezien de onaflatende circle pits. En toegegeven, het is aardig aanstekelijk en vermakelijk (voor een uurtje dan)!
  12. Carnation (7,5) - Normaal niet zo mijn ding, dit soort death metal bands, maar deze was toch wel verrassend goed. Ik vraag me wel af of de douche van zanger Simon Duson na een optreden er niet uitziet als een crime scene... 😝
  13. Bloodbath (7) - Wellicht vernoemd naar eerdergenoemde douche? Leuk om Nick Holmes van Paradise Lost eens in een andere rol te zien, maar de generieke, klassieke death metal van deze supergroup doet mij een stuk minder dan de muziek van al de primaire bands van de individuele leden.
  14. Psykup (7) - Franse band die zichzelf bestempelen als 'struisvogel-metal'. 🤨 Behoorlijk experimenteel, het ene moment denk je te luisteren naar een progressive metalcore band, het andere moment denk je dat ze plaats hebben gemaakt voor een of ander jazz ensemble. Toch best aardig vermakelijk, en het publiek ging er behoorlijk hard op.
  15. My Diligence (6,5) - Aardige psychedelic stoner, maar kwam niet helemaal binnen tijdens het rusten.
Waar staat Brutus dan, hoor ik sommigen al denken?
Nou, bij het 2e nummer al was mijn vrouw er een beetje klaar mee. In grote tegenstelling tot Black Mirrors deed het haar gewoon niet veel, en vond ze haar stem niet echt prettig. Zo zie je maar.. 🤷‍♂️
Aangezien ik ook niet de allergrootste fan ben, en ze volgens recente setlists ook mijn favoriete nummer Drive niet zouden spelen, zijn we maar naar buiten gegaan om nog wat te eten en rusten, om ons op te laden voor de nog lange en drukke rest van de avond.

Laatst bewerkt:
Gewoon het bedrag omzetten naar euro's zou ik persoonlijk wel lullig vinden, de reden dat je enkele maanden vantevoren je muntjes koopt is toch vooral dat je weet dat je minder geld kwijt bent aan je muntjes?
Er zijn verschillende systemen om op te zetten rond cashless betalen natuurlijk.
Op metaldays werkten ze in de vorm van een kaart en daar was alles inderdaad in euro. Bij elke betaling zag je op het kasticketje hoeveel geld er nog op de kaart overblijft (zoals het Belgische maaltijdcheques systeem). Op tomorrowland betaal je via die 'bracelets' en daar werken ze op het terrein met 'pearls'. Dus 1 pearl komt overeen met x aantal euro - hetzelfde als de tokens dus maar dan in digitale vorm. In dat laatste geval behoud je nog steeds dat VVK-voordeel als die 'pearls' voor het festival goedkoper aan te kopen zijn. Alleen geen idee of Tomorrowland werkt met een voorverkoop van pearls en of daar een financieel voordeel aan verbonden zit.

Edit: nog een interessant artikel van vrt over dit topic

• Leuk
Waarderingen: jonasvh en Loek123
[*]Wolvennest (9) - Plus: de lange, repeterende nummers, lome, slepende gitaarpartijen, diepe, donkere vocalen, het psychedelische, onheilspellende sfeertje, de mystieke theremin-klanken, de rituele wierook. Helemaal mijn ding! Min: de (lichte) regen tijdens de eerste helft van de set en het daglicht buiten. Heel jammer dat dit optreden niet binnen in de zaal of in het donker was. Ik ga deze zeker ooit nog eens in een klein, donker zaaltje bekijken, waar de wierook nog intenser is en de kaarsen wel blijven branden!

Ze staan op Samhain in de Muziekgieterij in oktober.

Overigens wel nieuwsgierig naar dit festivalletje. Het is niet in Durbuy zelf, maar in een gehuchtje in de buurt toch? Kun je iets meer over het festival zelf vertellen?

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Laatst geparkeerd bij LOA in Amsterdam….. ticket concert 38,50 parkeerkosten 34,00….. ik vind 15,00 dan ook wel meevallen, nu alleen nog kunnen chargen als je het over het milieu hebt….
€ 15 is inderdaad niet eens zo duur om te parkeren, maar de grootste bezwaren komen dan ook van degenen die iedere dag op en neer rijden, en dan 4x € 15 moeten betalen, wat op zich begrijpelijk is.

Aan de andere kant, als ik een heel klein beetje advocaat van de duivel mag spelen:
Het gros van de bezoekers, die overnachten op een van de officiële GMM-locaties, hebben daar geen last van. Die betalen eenmalig de parkeerkosten, of zelfs helemaal geen.
Dat geldt ook voor de dagjesmensen.

De meeste mensen die er wel last van hebben, zijn degenen die ervoor kiezen om noch op de Boneyard, noch een van de andere campings/parken te overnachten, maar iedere dag op en neer rijden naar huis of naar een andere, particuliere camping/vakantiepark.
Nu zijn daar uiteraard goede redenen voor, zoals een betere nachtrust dan op de Boneyard, of (veel) lagere kosten dan de relatief dure GMM-opties.

Vanuit het perspectief van GMM zal dit echter om commerciële, logistieke, ecologische en/of andere redenen niet heel wenselijk zijn, en wil men dit wellicht ontmoedigen.

Voor de 3e keer Durbuy Rock Festival bezocht, en opnieuw zeer geslaagd!

Overigens wel nieuwsgierig naar dit festivalletje. Het is niet in Durbuy zelf, maar in een gehuchtje in de buurt toch? Kun je iets meer over het festival zelf vertellen?

Het wordt wel een klein beetje verwarrend nu :D De andere review van Durbuy staat in de algemene metal chat, dus daar kan je ook nog wat extra info vinden over camping en festival.

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal
Ze staan op Samhain in de Muziekgieterij in oktober.
Klopt, dat had ik inderdaad al gezien. Bijna een thuiswedstrijd, dus hele dikke kans dat ik daar aanwezig ben, ja! :cool: 🤘
Wordt inderdaad gehouden in het dorpje Bomal-sur-Ourthe (1400 inwoners), dat onder gemeente Durbuy valt, maar een kilometer of 10 van Durbuy zelf af ligt.

Het festivalterrein bestaat letterlijk slechts uit een sporthal met naastgelegen pleintje (een binnen- en een buitenpodium, die afwisselend spelen. Onhandig is vaak wel dat er maar één doorgang van een meter of 3 is tussen binnen en buiten, wat regelmatig leidt tot trechtervorming en opstoppingen, met name door mensen die dan ook nog eens op de meest onhandige momenten (bv. bij aanvang van een onweersbui met hevige regen) per se tegen de stroom in willen gaan...
Binnen is de enige, lange bar, en buiten zijn er enkele eetkraampjes (vrij goed en redelijk betaalbaar eten) en zelfs een kleine metal market.

Qua drank is de keuze (zeker voor België) redelijk beperkt. Enkel Maes pils (wat ook in grote 'cruches', schenkkannen wordt verkocht) en het lokale Durboyse bier (blond en bruin).
Tot verdriet van mijn vrouw wordt er geen wijn geschonken, dus drinkt ze maar bruin bier.
Op alle 3 edities die ik bezocht gebruikten ze al hardcups met statiegeld.
Kosten van munten waren dit jaar zo'n € 1,50 per stuk. Je betaalde 2 munten voor pils/fris, 4 voor blond/bruin, 4 voor een frietje/broodje wordt, 6 voor een pita gyros, etc.

Vlak bij is een kleine camping (daar kan @theblackmadness waarschijnlijk meer over vertellen), zelf verbleef ik in een B&B.

Sfeer is er altijd meer dan goed, met logischerwijs veel vaste, lokale bezoekers (best wel wat excentriekelingen ook). Het lijkt er dan ook vaak alsof iedereen elkaar kent, wat niet zo gek is natuurlijk.
Grappig is dat wij nu ook steeds dezelfde mensen herkennen, en sommige ook ons al/nog herkennen en aanspreken. 😅

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS
Het wordt wel een klein beetje verwarrend nu :D De andere review van Durbuy staat in de algemene metal chat, dus daar kan je ook nog wat extra info vinden over camping en festival.
Dat verslag is inderdaad helemaal perfect. Maakt me nog nieuwsgieriger. Wellicht volgend jaar.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Er zijn verschillende systemen om op te zetten rond cashless betalen natuurlijk.
Op metaldays werkten ze in de vorm van een kaart en daar was alles inderdaad in euro. Bij elke betaling zag je op het kasticketje hoeveel geld er nog op de kaart overblijft (zoals het Belgische maaltijdcheques systeem). Op tomorrowland betaal je via die 'bracelets' en daar werken ze op het terrein met 'pearls'. Dus 1 pearl komt overeen met x aantal euro - hetzelfde als de tokens dus maar dan in digitale vorm. In dat laatste geval behoud je nog steeds dat VVK-voordeel als die 'pearls' voor het festival goedkoper aan te kopen zijn. Alleen geen idee of Tomorrowland werkt met een voorverkoop van pearls en of daar een financieel voordeel aan verbonden zit.

Edit: nog een interessant artikel van vrt over dit topic
Om even mijn 2 cent te geven over het debat van munten/cashless betalen:
Ik heb het artikel ook gelezen.
Het systeem van Tomorrowland lijkt mij de toekomst te gaan worden. Ik zie ons binnen x aantal jaar betalen met 'Skulls' op Graspop (klinkt echt nog wel goed al zeg ik het zelf).
Is het de beste oplossing? Nee zeker niet, maar ik ben er persoonlijk wel meer fan van dan bonnen. (Waarschijnlijk door het feit dat ik onhandig ben en ze vaak kwijtspeel :D). Maar het systeem van Tomorrowland geeft wel een unieke manier van betalen en toch houdt het ergens het bonnensysteem in stand (1 bon = 1 pearl en je ziet hoeveel pearls je hebt) Bij het halen in een groep kan het wel lichtjes voor problemen zorgen als je om beurt je 'pearls' moet gebruiken, maar daar kan je een overzetsysteem misschien bij gebruiken via de app of dergelijke.
Ik juich het persoonlijk dus wel toe, maar als de tokens/bonnen blijven is me dat even goed (tot ik ze weer verlies)

Gewoon het bedrag omzetten naar euro's zou ik persoonlijk wel lullig vinden, de reden dat je enkele maanden vantevoren je muntjes koopt is toch vooral dat je weet dat je minder geld kwijt bent aan je muntjes? Voor de fans is dit een voordeel, en voor de organisatie is het qua cash flow natuurlijk een groot voordeel.
Of je nu muntjes of saldo gebruikt, maakt niks uit, toch.

Bier is 1 muntje of xx saldo.

Dan wordt er gewoon saldo+xx% erop gezet, zodra je de QR code scant van je gekochte muntjes...

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en RubenJS

Dan zou je iets van korting of extra consumptie moeten geven aan de mensen die een pre order hebben gedaan

Theoretisch gezien is het natuurlijk allemaal heel goed mogelijk hoor, maar het klinkt voor mij gewoon allemaal niet als een logische gang van zaken.
als er geruchten zijn lijkt me de kans groter dan het om volgend jaar gaat bijvoorbeeld.

Het betaalsysteem maakt me ook geen reet uit eigenlijk, maar begin wel steeds meer nieuwschierig te worden naar die plattegrond, wanneer gaan we die eens krijgen? :)
Ja ik snap het denk ik. Maar pak nu ik heb 20 munten gekocht dus eigenlijk zijn dat 20 tokens, dus als ze gewoon op die kaart 20 tokens zetten is dat eerlijk. Als ze het in euro er op zetten dan zou dat inderdaad lullig zijn denk ik.

Users who are viewing this thread