Graspop Metal Meeting 2023

Mijn nominatie voor een van de vervangende bands: ad infinitum. Staan 14 juni in voorprogramma van Arch Enemy in 013. Zijn dus in de buurt en zou een mooie toevoeging zijn!
Is inderdaad ook een band die ik graag eens live wil zien! Zou een mooie last minute toevoeging zijn hoor. Symfonische metal is ook altijd erg schaars.

• Leuk
Waarderingen: duck en MarcoReusel
Loop wat achter maar dit nummer kom ff binnen zeg.
Als we het dan toch over vervanger hebben...zijn in Europa dus laat maar komen..😝
#thewarning
#graspop

Bijlagen

• Screenshot_20230513_172633_YouTube.jpg
    Screenshot_20230513_172633_YouTube.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: duck
Het was heel gek! Wat een hoop volk.
Babymetal in den AB wil ik nog wel eens gaan kijken, toffe chaos 🤣
Geluid kwam wel absoluut niet door. Maar vond dat heel de avond heel het geheel in een soort van modderige toon over kwam. Wat jammer was want qua show is sabaton van het spectaculairste ter wereld

• Leuk
Waarderingen: Simoni en Joslittel
Dat is misschien ook wel het meest pijnlijke punt wat jij aanhaalde in je eerste bericht: Pinkpop mist identiteit. Er staan een paar metalbands op het affiche, maar voor wie eigenlijk? Als je metal wilt, dan ga je toch naar bijv. Graspop in datzelfde weekend? Ik kan mij niet voorstellen dat het mensen over de streep trekt om naar Pinkpop te gaan.

En dat is dus wat andere festivals wel bieden: een alternatief. In plaats van je ongeïnteresseerde publiek het terrein af te laten lopen, bied je hen een alternatief aan. Levert ook wat meer op qua drank- en voedselverkoop.
Er zijn ook mensen met een brede muzieksmaak, die metal leuk vinden maar ook rock en indie. Die naar I Prevail gaan en naar Goldband.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Ik bash graag Pinkpop, dat moge bekend zijn. Maar hier met argumenten gooien die niet eens klopen is ook onzin natuurlijk. Publiek op Pinkpop is voor een groot deel gewoon alles goed vindt. Ruzie heb je overal wel eens, al is het zelden. Ben je echt muziekliefhebber dan is Pinkpop niet het festival waar je verbaasd moet zijn als er normies naast je staan te lullen over de hobby's van hun kinderen. Maar dat metalpubliek niet samen gaat met het normale publiek is natuurlijk onzin. Maargoed, iedereen heeft zijn beleving natuurlijk :)

Ik bash graag Pinkpop, dat moge bekend zijn. Maar hier met argumenten gooien die niet eens klopen is ook onzin natuurlijk. Publiek op Pinkpop is voor een groot deel gewoon alles goed vindt. Ruzie heb je overal wel eens, al is het zelden. Ben je echt muziekliefhebber dan is Pinkpop niet het festival waar je verbaasd moet zijn als er normies naast je staan te lullen over de hobby's van hun kinderen. Maar dat metalpubliek niet samen gaat met het normale publiek is natuurlijk onzin. Maargoed, iedereen heeft zijn beleving natuurlijk :)
Heb toevallig ook het meest vervelende en agressieve publiek meegemaakt bij Metallica op Werchter. Kan toeval zijn, maar ik denk toch juist wel dat in veel gevallen metal- en mainstreampubliek slecht mixt. Komt vast meer door wederzijds onbegrip dan haat, net als bij honden en katten, maar ik denk dat er wel een lijn in die ervaringen zit. Al is dat dus niet een probleem van Pinkpop alleen.

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
"Roze hoedjes" publiek is Pinkpop publiek maar niet alle Pinkpop publiek is "roze hoedjes" publiek. Dit even ter verduidelijking. Met de rest van het Pinkpop publiek kan ik het over het algemeen goed vinden. Zou ook raar zijn want anders zou ik weinig vrienden over houden (groot deel van mijn vrienden vallen onder het Pinkpop publiek maar niet onder het "roze hoedjes" publiek).
Ruzie heb ik ook gewoon zien gebeuren op Werchter en Pukkelpop. Nog niet op Graspop maar daarmee wil ik niet zeggen dat het daar niet voorkomt. Dat gebeurt altijd wanneer je zoveel mensen bij elkaar hebt en er daarnaast ook nog veel alcohol geconsumeerd wordt.

Dat praten over hobby's en werk is ook meer iets van de laatste jaren dat steeds erger wordt. Dat gebeurt tegenwoordig ook gewoon bij de niche festivals en optredens. Dat krijg je alleen iets minder mee bij een wall of sound van een metal band dan bij een gevoelige ballad van een singer-songwriter. Ik ga dan meestal zelf ergens anders staan of we vragen of het iets minder kan (dat laatste afhankelijk van de types die er staan) en vaak is dat laatste ook geen probleem. En eerlijk zullen we ons allemaal wel een schuldig maken eraan dat we staan te ouwehoeren bij een optreden wat we zelf even wat minder vinden en dat andere mensen zich daar aan storen.

Als ik nog in Limburg zou wonen dan zou ik, als het niet in hetzelfde weekend als GMM zou vallen, waarschijnlijk ieder jaar nog steeds wel een dag op de weide te vinden zijn. De ene keer voor de muziek en de andere keer om gewoon een gezellig dagje met vrienden te hebben.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en RubenJS
Dat klopt, maar voorheen waren die kosten bij je ticket inbegrepen (en was parkeren dus gratis). Sinds vorig jaar moet je ervoor betalen onder het mom: we willen dat minder mensen de auto pakken om de uitstoot te verlagen. Aangezien je geen andere optie hebt dan de auto te pakken, kost het je simpelweg meer geld terwijl er geen greintje minder uitstoot is. De vraag is of die boer daarvan profiteert.
Als je elektrisch rijdt is het parkeren dan gratis?

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: saurus en Loek123
Heb toevallig ook het meest vervelende en agressieve publiek meegemaakt bij Metallica op Werchter. Kan toeval zijn, maar ik denk toch juist wel dat in veel gevallen metal- en mainstreampubliek slecht mixt. Komt vast meer door wederzijds onbegrip dan haat, net als bij honden en katten, maar ik denk dat er wel een lijn in die ervaringen zit. Al is dat dus niet een probleem van Pinkpop alleen.
Dat Metallica publiek heeft mij in het verleden optredens vergald. Ik vind alleen dat metal publiek en Metallica publiek absoluut niet hetzelfde zijn. Er is natuurlijk een overlap maar de meeste mensen die naar Werchter/ Pinkpop voor Metallica gaan zul je niet snel op een metal festival tegenkomen.

Om en nabij de 10.000 dagtickets en 40.000 weekendtickets, volgens mij. Verder vraag ik me af of het voor een treinreiziger echt veel uitmaakt of het festival om middennacht of om 01:30 stopt. Tegen de tijd dat je van het festivalterrein naar de pendelbus en vervolgens naar station Mol gereisd bent, ben je ook zeker een uur verder. En zoveel reismogelijkheden zijn er niet om 1 uur 's nachts.

Verder vind ik 15 euro voor een parkeerticket niet extreem duur. Daarmee red je het niet bij een gemiddelde venue ergens in een stad, als je een avondje naar een concert gaat.
Laatst geparkeerd bij LOA in Amsterdam….. ticket concert 38,50 parkeerkosten 34,00….. ik vind 15,00 dan ook wel meevallen, nu alleen nog kunnen chargen als je het over het milieu hebt….

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Dat Metallica publiek heeft mij in het verleden optredens vergald. Ik vind alleen dat metal publiek en Metallica publiek absoluut niet hetzelfde zijn. Er is natuurlijk een overlap maar de meeste mensen die naar Werchter/ Pinkpop voor Metallica gaan zul je niet snel op een metal festival tegenkomen.
Dat is ook wel weer zo ja. Toch herken ik ook het gevoel dat Graspop een veilige bubbel van gelijkgestemden is, dat gevoel heb ik nog niet zo sterk op mainstream festivals ervaren. Maar Metallica is daarin nog weer een geval apart inderdaad.

• Leuk
Waarderingen: Nightrage, JK79 en @Marc
Laatst geparkeerd bij LOA in Amsterdam….. ticket concert 38,50 parkeerkosten 34,00….. ik vind 15,00 dan ook wel meevallen, nu alleen nog kunnen chargen als je het over het milieu hebt….
34 euro voor een parking ticket 😳dan zet ik (ook puur uit protest) nog liever mijn wagen op 5 km afstand en kom ik te voet voor de rest. Als ik een wagen had natuurlijk want ik ben autoloos.

Zelf heb in Pinkpop 2 maal bezocht. In 2008 voor de Foo Fighters, Bad Religion, Editors en nog een paar. Was mijn eerste festival toen, ik was toen 17 jaar en mocht maar een dagje gaan van mijn ouders. 2de keer dat ik het festival bezocht was op pinkstermaandag van 2018 of 2019 voor Tenacious D en Slash vooral. Volledig uitgeregend tijdens Slash maar ZOHARD genoten.

Zelf 2 maal gevechten gezien op festivals. Groezrock 2014 denk ik. Ik zag iemand een kartonnen bord in zijn gat rammen (WTF moment) en daarna kreeg die rammel van iemand. Bij dat gevecht ben ik tussen gekomen en was snel opgelost

Een de tweede keer was ... Jawel op Graspop. Eerste dag van ik denk 2017. Ik denk dat het broers waren en dat ze ruzie hadden over dat een van de broers zijn gsm niet wou opbergen. Daar heb ik ze gewoon laten doen en ik kan me niet herinneren hoe dat gevecht gestopt is.

• Leuk
Waarderingen: @Marc
Dat gevoel herken ik helemaal. Dat gevoel gaat zelfs nog dieper op festivals als Roadburn en Prognosis heb ik gemerkt. Al heb ik dat gevoel ook wel ervaren op de mainstream festivals maar dan bij de optredens in de tenten. Een PJ Harvey in een tent op Pukkelpop haalt datzelfde saamhorigheidsgevoel wel naar boven hoor.

Dat gevoel herken ik helemaal. Dat gevoel gaat zelfs nog dieper op festivals als Roadburn en Prognosis heb ik gemerkt. Al heb ik dat gevoel ook wel ervaren op de mainstream festivals maar dan bij de optredens in de tenten. Een PJ Harvey in een tent op Pukkelpop haalt datzelfde saamhorigheidsgevoel wel naar boven hoor.
Bij festivals als Prognosis is de saamhorigheid inderdaad helemaal bijzonder. Daar is helemaal niets aan agressiviteit. Echt nul. Op Graspop zie ik heel af en toe wel kleine opstootjes, maar niets noemenswaardigs. Maar dat voorkom je denk ik nooit helemaal, als je 50.000 mensen bij elkaar zet, waarvan een flink aantal behoorlijk wat pintjes achterover slaat.

Een vriendin van mij ging vorig jaar voor het eerst mee naar Graspop. Ze is daarvoor wel op diverse andere festivals geweest. En ze vertelde me op de laatste dag van Graspop dat ze zich nog nooit zo veilig had gevoeld als op Graspop. Gaf daar ook wat voorbeelden bij. Vond ik wel mooi om te horen.

Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld op een festival, anderen wel?
Nee eigenlijk ook niet. Maar ik vind het wel altijd wonderbaarlijk hoe goed het gaat op metalfestivals, gezien de bierconsumptie, het overschot aan mannen, slaaptekorten en het gebrek aan fatsoen van individuen.

Voor wat betreft dat laatste: ik trek het altijd slecht wanneer iemand erlangs wil en in plaats van rustig iemand even op de schouders tikken er domweg doorheen beukt. Ik ben verre van een vechtersbaas, maar ik heb om die reden vroeger wel eens een biertje moedwillig verspild of een pootje gehaakt. Ik kan het nu wat makkelijker laten gaan.

Users who are viewing this thread