Graspop Metal Meeting 2023

Het andere fijne aan dat dubbele mainstage concept vind ik dat je daar altijd muziek hebt spelen. Op elk moment van de dag kan je daar gewoon even gaan chillen als je daar zin in hebt en heb je toch een band spelen voor je neus. In plaats van een half uur bada-boom tjak tjakk boom boom "test one two three"

Het andere fijne aan dat dubbele mainstage concept vind ik dat je daar altijd muziek hebt spelen. Op elk moment van de dag kan je daar gewoon even gaan chillen als je daar zin in hebt en heb je toch een band spelen voor je neus. In plaats van een half uur bada-boom tjak tjakk boom boom "test one two three"
Inderdaad! Altijd een heerlijke terugvaloptie. Om met wat te eten en een biertje uit te rusten met een band erbij.

• Leuk
Waarderingen: duck en InsaniTiny
Die boer stelt zijn land ook niet gratis beschikbaar.
Dat klopt, maar voorheen waren die kosten bij je ticket inbegrepen (en was parkeren dus gratis). Sinds vorig jaar moet je ervoor betalen onder het mom: we willen dat minder mensen de auto pakken om de uitstoot te verlagen. Aangezien je geen andere optie hebt dan de auto te pakken, kost het je simpelweg meer geld terwijl er geen greintje minder uitstoot is. De vraag is of die boer daarvan profiteert.

Voor mij wordt her donderdag-vrijdag-zaterdag/zondag denk ik. Al vind ik persoonlijk p zondag de 2 headliners Mötley Crüe en Deff Leppard echt helemaal niks! Zo jammer dat daar niet Powerwolf bijvoorbeeld staat. Dat zou wel een leuke afsluiter zijn. Of Metallic of S.O.A.D. … Ach, en mens moet wat te wensen over houden hè
Powerwolf speelt op Alcatraz als headliner.
Echt nog nooit van die band gehoord en zou daarom nou niet een echt logische vervanger zijn voor toch enkele grotere namen die afzeggen. Maar wie weet
Tja Belgisch natuurlijk. Al zou ik denken dat ze nog tijd genoeg hebben om iets internationaal te boeken. In principe kunnen ze bv gerust The Distillers vervangen maar dan moet er geschoven worden in het tijd schema. Achja we zien wel.

Ik ben nu bijgelezen tot aan de post van Jamel van deze ochtend. Zit ff te wachten op een stoel rustig. En dat interview lees ik subiet even tijdens mijn fitnesstraining terwijl ik op de fiets (hometrainer zit) en dan lees ik hier verder. Er kunnen dus nog reacties volgen van mij die in deze post hadden gekunnen. Sorry.

• Leuk
Waarderingen: diaan
Ha grappig. Ik ben juist fan van die dubbele mainstage omdat je dan meer acts in het donker hebt. Rond 21 uur start de schemer en begint de lichtshow aan kracht te winnen en dan heb je nog 3 acts te gaan. Ik vind dat altijd als zo rijkdom voelen rond die tijd.
Ja, zeker 's avonds is die dubbele Mainstage top. En zoals Nikita ook al zegt, het is heel fijn dat er de hele dag door muziek is, in plaats van de helft van de tijd soundchecks. Dus het heeft zeker z'n voordelen en ik ben onderaan de streep blij dat ze het zo hebben ingevoerd. Mijn mitsen en maren hebben te maken dat bijvoorbeeld bands als Behemoth, Epica, Amon Amarth, In Flames, Avatar, etc nu standaard in de volle zon worden geprogrammeerd, terwijl dat soort acts met één Mainstage en twee Marquee's een zeer goede optie zouden zijn voor een set in de tent, waar zij toch voor veel mensen net wat beter tot hun recht komen.

Dat is misschien ook wel het meest pijnlijke punt wat jij aanhaalde in je eerste bericht: Pinkpop mist identiteit. Er staan een paar metalbands op het affiche, maar voor wie eigenlijk? Als je metal wilt, dan ga je toch naar bijv. Graspop in datzelfde weekend? Ik kan mij niet voorstellen dat het mensen over de streep trekt om naar Pinkpop te gaan.
Dat is wat ik fijn vind aan RW ook wel, door mijn brede muzieksmaak kan ik daar Parkway Drive en Tool zien, maar ook The Cure bvb
Of vorig jaar naast Metallica en Turnstile ook genieten van Idles of Fontaines D.C.

• Leuk
Waarderingen: @Marc
Aantrekkelijk voor weekendbezoekers... Een heel stuk minder voor dagbezoekers (en dat zijn er toch echt wel veel), aangezien je verplicht met de auto moet komen en verplicht een veel te duur parkeerticket moet aanschaffen.
Inderdaad echt jammer dat festivals gewoon niet te doen zijn als je geen auto hebt. Al lijk me om 22:30 stoppen iedere dag ook niet echt een oplossing.

En dat parkeren is inderdaad belachelijk, en dan komen met die bullshit reden dat het voor het milieu is, dat gelooft natuurlijk niemand.

• Leuk
Waarderingen: InsaniTiny
Ik heb in 2018 denk ik Sons of Apollo in de Metal Dome van midden vooraan tegen hek aan meegemaakt. Heel gaaf om een show van zo dichtbij mee te maken. Laat staan als het een act is, waar je echt fan van bent!
Dat kan ook niet moeilijk geweest zijn. 😉
Ik was er toen ook, en heb zelden zo'n lege metal dome gezien, zeker rond 20:00.
Clashten toen met Kreator/Rise Against op de Main Stages en Marduk in de Marquee.

En ik vrees dat dat dit jaar niet veel anders zal zijn..
Mike Portnoy is altijd leuk om te zien, maar is dit jaar voor mij helaas 3e keus.
Ghost > My Dying Bride >>> The Winery Dogs > Sick Of It All

Dat is wat ik fijn vind aan RW ook wel, door mijn brede muzieksmaak kan ik daar Parkway Drive en Tool zien, maar ook The Cure bvb
Of vorig jaar naast Metallica en Turnstile ook genieten van Idles of Fontaines D.C.
Maar maak niet de fout te denken dat Pinkpop in Nederland eenzelfde status heeft als RW in België. Hier snoepen festivals als BKS, DTRH en NSJ standaard de meest interessante namen van het RW affiche af, waardoor alleen de meest mainstream eenheidsworst overblijft voor Pinkpop. Aangevuld met namen die in België op een los evenement weggezet worden. Neem nu bijvoorbeeld Idles en Fontaines D.C., fijne RW namen inderdaad, maar FDC zag ik hier op BKS, en ik meen dat Idles op DTRH stond? Niet zeker. Maar Tool zou hier dan bijvoorbeeld weer niet echt snel op Pinkpop staan, die krijgen een losse Ziggo show. Waar in België dus eerder een Robbie Williams in een Sportpaleis eindigt, en Tool inderdaad op RW. Dat illustreert het verschil goed denk ik.

Dat is misschien ook wel het meest pijnlijke punt wat jij aanhaalde in je eerste bericht: Pinkpop mist identiteit. Er staan een paar metalbands op het affiche, maar voor wie eigenlijk? Als je metal wilt, dan ga je toch naar bijv. Graspop in datzelfde weekend? Ik kan mij niet voorstellen dat het mensen over de streep trekt om naar Pinkpop te gaan.
Nou, toch wel een groot deel van het publiek denk ik. Ook hier op het forum zie je dat er redelijk wat interesse is voor de stevigere namen. Er is zeker een groot deel vast publiek, overwegend oud en man, die toch steevast voor de hardere rock en metal namen komen. En dat is ook wel een vast onderdeel van de identiteit. Metallica, RATM en Pearl Jam zijn net zo goed iconische Pinkpop headliners als Justin Bieber en P!nk. Maar, naar mijn smaak wordt er qua dagprogramma ook behoorlijk saai en mainstream geboekt op rock en metal vlak. Dus het is echt meer een zoethoudertje voor de terugkerende fans dan een reeks boekingen die inzet op nieuw publiek naar Pinkpop trekken.

En dat parkeren is inderdaad belachelijk, en dan komen met die bullshit reden dat het voor het milieu is, dat gelooft natuurlijk niemand.
Vergeet niet dat dat is ingevoerd na 2 coronajaren wanneer bijna iedereen z'n ticket al 2 jaar had liggen en de prijzen ondertussen drastisch de lucht in schoten. Dat was sowieso een verdoken manier om aan wat extra geld te kunnen komen, die milieu zever daarrond ophangen is dan gewoon een excuus zoeken maar slaagt sowieso volledig nergens op...

Dat kan ook niet moeilijk geweest zijn. 😉
Ik was er toen ook, en heb zelden zo'n lege metal dome gezien, zeker rond 20:00.
Clashten toen met Kreator/Rise Against op de Main Stages en Marduk in de Marquee.

En ik vrees dat dat dit jaar niet veel anders zal zijn..
Mike Portnoy is altijd leuk om te zien, maar is dit jaar voor mij helaas 3e keus.
Ghost > My Dying Bride >>> The Winery Dogs > Sick Of It All
Ik heb niet eens gezien hoe druk het achter mij was eigenlijk. In de pauze tussen de band ervoor en Sons of Apollo zelf was er een probleem met de vloer van de Metal Dome, dus om dat goed te kunnen fixen hadden ze de hele tent tijdelijk ontruimd en afgezet. Dus ik kon met mijn biertje bij het afzetlint klaar gaan staan, klein sprintje naar voren winnen tussen de andere wachtenden toen het lint weg ging, en ik stond opeens pal vooraan. Toch genoeg enthousiasme bij mij om er op tijd te zijn, en even voor te rennen toen. Maar dat werd dus vrij makkelijk beloond. En daarna zal het wel weer even geduurd hebben voor de Metal Dome weer vol stond ja, toch veel publiek wat een beetje blijft hangen normaal denk ik, als je iedereen eruit veegt druipen veel mensen af naar andere podia. Zeker als daar ook zoveel moois speelt haha, dat wist ik helemaal niet meer. Zou nu twijfelen over Rise Against voor de nostalgie, Kreator had ik toen het jaar ervoor al op Hellfest zien headlinen, Marduk is eeuwige tweede keus bij mij. Leuk om een keer te zien maar tot nu toe staat er altijd iets leukers tegenover. Afijn, blij met hoe het afliep uiteindelijke, ook al bleek de liefde voor Sons of Apollo van korte duur.

Ja het is zoals Nikita zegt; voorheen had je 1 Mainstage, twee Marquee's en de Metal Dome. De Jupiler stage is de vijfde stage die er in de laatste jaren bij is gekomen. Dus als ik het helemaal mocht aanpassen aan mijn persoonlijke voorkeuren, dan ga ik voor minimaal drie tenten en dan twee buitenpodia. Maar doordat Graspop tot laat doorgaat, heb je wel twee headlineshows in het donker. En dat is natuurlijk ook heel erg gaaf. Maar ik ben me er vooral ook van bewust dat een dubbele Mainstage waarschijnlijk voor meer bezoekers zorgt, dus schik ik me graag in. Zoals ik al zei, ik kan elk jaar weer een megagoed programma samenstellen voor mezelf. Dus dan kies ik automatisch voor de compromissen die veel bezoekers trekken, zodat het festival z'n bestaansrecht houdt.
Wie weet komt de 2e Marquee ooit nog wel terug, en krijg je een zelfde aantal en indeling van podia als Hellfest. 🙂

Wie weet komt de 2e Marquee ooit nog wel terug, en krijg je een zelfde aantal en indeling van podia als Hellfest. 🙂
Als ze dat goed weten te programmeren wat betreft verschillende smaken en clashes, heeft dat wellicht wel mijn voorkeur boven standaard 4 dagen. Gewoon lekker donderdag erheen, beetje opwarm acts kijken, en dan vrijdag-zaterdag-zondag volle bak programma, met nog meer muziek dan nu, en echt altijd wel iets goeds te zien. Nogmaals, vooropgesteld dat ze goede spoorboekjes voor iedere smaak uitstippelen, en niet teveel van die rare clashes binnen hetzelfde genre meer neerzetten. Dit jaar gaat dat ze, op een paar pijnlijke dingetjes na, toch best goed af vind ik.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en RubenJS
Ik ben trouwens even in mijn clashfinder de uitvallers rood aan het markeren. Ik heb nu 1914, The Distillers, en Coheed & Cambria als uitvallers beschouwd. Mis ik nog iets?

En dat is dus wat andere festivals wel bieden: een alternatief. In plaats van je ongeïnteresseerde publiek het terrein af te laten lopen, bied je hen een alternatief aan. Levert ook wat meer op qua drank- en voedselverkoop.
Mij trokken de metalbands vorig jaar dus wel over de streep om naar Pinkpop te gaan :)
Ideaal om toch naar een festival te kunnen gaan met mijn vriendin, die een heel andere muzieksmaak heeft!
Daarbij was het ook opvallend dat vrijdag de halve weide in een Metallica shirt liep, die mensen waren zaterdag duidelijk niet meer aanwezig.

• Leuk
Waarderingen: SulpherSouls
Ze moeten natuurlijk wel ergens de ruimte vandaan kunnen halen om een extra podium neer te zetten toch? Heb het idee dat het terrein wel aardig vol staat zoals het nu is ingedeeld

Ik heb niet eens gezien hoe druk het achter mij was eigenlijk. In de pauze tussen de band ervoor en Sons of Apollo zelf was er een probleem met de vloer van de Metal Dome, dus om dat goed te kunnen fixen hadden ze de hele tent tijdelijk ontruimd en afgezet. Dus ik kon met mijn biertje bij het afzetlint klaar gaan staan, klein sprintje naar voren winnen tussen de andere wachtenden toen het lint weg ging, en ik stond opeens pal vooraan. Toch genoeg enthousiasme bij mij om er op tijd te zijn, en even voor te rennen toen. Maar dat werd dus vrij makkelijk beloond. En daarna zal het wel weer even geduurd hebben voor de Metal Dome weer vol stond ja, toch veel publiek wat een beetje blijft hangen normaal denk ik, als je iedereen eruit veegt druipen veel mensen af naar andere podia. Zeker als daar ook zoveel moois speelt haha, dat wist ik helemaal niet meer. Zou nu twijfelen over Rise Against voor de nostalgie, Kreator had ik toen het jaar ervoor al op Hellfest zien headlinen, Marduk is eeuwige tweede keus bij mij. Leuk om een keer te zien maar tot nu toe staat er altijd iets leukers tegenover. Afijn, blij met hoe het afliep uiteindelijke, ook al bleek de liefde voor Sons of Apollo van korte duur.
Ik was daar toen ook bij! Wilde hen die editie echt graag zien en de show viel absoluut niet tegen. Alleen de geluidsafstelling was in het begin niet ideaal. Kan me niet herinneren dat het opvallend rustig was eigenlijk, prima gevuld maar zeker niet vol

Dat hangt natuurlijk van het type 'metalhead' af.
Er zijn best veel mensen die nauwelijks naar metal luisteren en er ook niet veel mee hebben, maar wél bands als Metallica, Rammstein, RATM, SOAD, Tool kennen en willen zien.
En helaas moet je dan doorgaans toch op festivals als Pinkpop of Werchter zijn...

@theblackmadness @Dr. Hannibal @RubenJS
Misschien projecteer ik te veel mijn eigen voorkeuren. De grote namen zoals Metallica en dit jaar Disturbed zullen inderdaad wel tickets schuiven. Disturbed is ook op de meest stevige rock dag geprogrammeerd, wat een logische keuze is om dagbezoekers aan te trekken. Ik vind bijv. I Prevail op zondag dan weer misplaatst als je kijkt naar wat er verder op het programma staat die dag. Er zal vast volk rondlopen die blij zijn met die boeking, maar ik geloof niet dat het mensen over de streep trekt die graag I Prevail willen zien om een duur dag- of weekendticket te kopen. Het komt op mij over alsof zij een boxje wilden afvinken 'metal band, check' om maar zo divers mogelijk te zijn. RW biedt zoveel meer artiesten aan dat het eigenlijk geen eerlijke vergelijking is (je krijgt veel meer opties voor je geld), daarbij programmeren ze veel slimmer en zetten ze bijv. Amenra en Puscifer op dezelfde dag neer.

@MetalLimbo
Ja, eens. Die bands hebben een brug geslagen tussen de doorgewinterde metalheads en alternatieve muziekliefhebbers en zijn altijd gewild. Ik had duidelijker moeten zijn op dat punt.

Ze moeten natuurlijk wel ergens de ruimte vandaan kunnen halen om een extra podium neer te zetten toch? Heb het idee dat het terrein wel aardig vol staat zoals het nu is ingedeeld
Ik denk dat ze toch best makkelijk wat ruimte van het veld voor de mainstages af zouden kunnen snoepen, om een tweede Marquee naast de huidige te zetten. Net als de Altar en Temple stages op Hellfest. Wat snel knip een plakwerk geeft zoiets:

Nu snoept dat natuurlijk alle benodigde ruimte af van de South Stage, maar ik weet niet of dat echt een probleem gaat zijn voor de capaciteit bij de grootste headliners? Er is naar mijn beleving altijd nog zat ruimte achterop het veld, plus de zuidkant is al breder dan de noord kant. Ik vind het er top uitzien hoor!

Edits: gedoe met afbeelding toevoegen, blijft lastig blijkbaar.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread