Graspop Metal Meeting 2023

Ik zeker ook. Ik heb ze nog nooit live gezien.
Vanaf hun eerste nummer was ik erg geïnteresseerd.

Het heeft me een halve liter gekost, maar ik heb @Joslittel vorig jaar toch kunnen overtuigen om ze te gaan zien op Sweden Rock.
Die pint verwacht ik trouwens wel terug op Graspop :p
Hahaha ja dat is ook een manier om met je verlies om te gaan. Gewoon weer terug vragen. Met liefde. Nuttigen we 'm op een mooi plekje bij The Halo Effect.

• Geweldig
Waarderingen: duck
Ik ben juist naar de show gaan zien van Fatal Move die ze speelden in Trix Antwerpen ter ere van hun tiende verjaardag. Op het einde zei de zanger "see you at Graspop".
Nu kan hij dat even goed bedoelt hebben als bezoeker (ik ken de leden van de band als Antwerpenaar een beetje en zij weten ook wie ik ben, dus ik weet wel dat die elk jaar als bezoeker op Graspop zijn). Maar even goed zijn ze de vervanger van een van de afzeggers natuurlijk dus ik vind het interessant ze te noteren met potlood als gerucht voor een van de vervangbands

Trouwens ik had vorige maand beloofd een review te zullen schrijven over Impericon en The Ghost Inside hun show daar. Die review komt nog maar nog geen tijd gehad voorlopig.
Echt nog nooit van die band gehoord en zou daarom nou niet een echt logische vervanger zijn voor toch enkele grotere namen die afzeggen. Maar wie weet

Interessant artikel gepikt uit het Pinkpop-topic. Dit is een interview met de boeker van Pinkpop over de toekomst van het festival.

Waarom ik hem hier deel? Er staan een aantal interessante dingen in. Graspop wordt ook genoemd. Je ziet ze bij Pinkpop zoekende zijn naar hoe ze hun festival levensvatbaar kunnen houden. En een aantal ideeën die ik lees zijn reeds al een tijdje geleden ingevoerd op Graspop. Dus ik kreeg zin om een aantal dingen op een rijtje te zetten en daarmee mijn favoriete festival een veer in hun achterste te duwen. :)

- Programma op donderdag: ook in jaren dat het geen XL-editie is, is er op Graspop altijd wel wat te doen op de donderdag. Ik ben ervan overtuigd dat dit beter werkt dan drie dagen festival, omdat het mensen een gevoel van vakantie geeft als ze er echt een aantal dagen tussenuit kunnen, in plaats van enkel een weekend.
- Dubbele mainstage: op Pinkpop hebben ze de North Stage omgedraaid, zodat 'ie nu tegenover de mainstage staat. Ze willen er naartoe dat op deze stage dezelfde productie gedraaid kan worden, zodat beide stages gelijkwaardig zijn aan elkaar en ze twee bands per dag een headlinestatus kunnen geven. Graspop heeft dit al, met de dubbele mainstage.
- Hierop aansluitend: op Pinkpop moeten de acts om middennacht stoppen. Op Graspop gaan de acts door tot 1u/1:30u waardoor je twee bands volledig in het donker kunt zetten (tenzij je GnR boekt, haha). Dit is zowel voor bezoekers als voor bands aantrekkelijk. Wie kijkt er immers niet uit naar de sets van PwD en Gojira in het donker? Dat geeft echt een extra dimensie aan die shows.
- Randprogramma: hoewel ik denk dat het reuzenrad en voorheen de botsauto's nou niet specifiek voor veel meer bezoekers heeft gezorgd, vind ik de coverbands en de DJ-sets in de nacht echt een uitstekende set. Het is voor veel mensen nou eenmaal een aantrekkelijk idee om van 12:00 tot 5:00 te kunnen feesten, in vergelijking met van 12:00 tot 00:00 uur. Hierdoor is het op de camping 's nachts ook een stuk rustiger geworden, zoals eerder in dit topic al benoemd.
- Eigen identiteit: waar ze bij andere festivals als Pinkpop toch zoekende blijven naar welke identiteit ze nou eigenlijk hebben (pop of rock), is dat bij Graspop geen punt van discussie. Als bezoeker weet je al jarenlang wat je krijgt: het beste wat de wereld van de metal te bieden heeft, aangevuld met grote hardrockbands, waarvan er een aantal als headliner fungeren. Werkt ideaal denk ik als je een hele rits vaste bezoekers elk jaar tevreden kunt stellen, die vervolgens anderen kunnen enthousiasmeren dan dat je elk jaar moet mikken op een grote groep nieuwe bezoekers die door je headliners moeten worden overtuigd om naar je festival te komen.

Al met al heeft Graspop het dus naar mijn idee heel goed voor elkaar. Ik ben zelf niet direct fan van de dubbele mainstage, omdat ik muziek in het donker nou eenmaal intenser beleef dan in de volle zon. Maar voor veel mensen is lekker op een kleedje in het gras kijken naar optredens juist weer de ideale festivalbeleving. En dan is twee grote buitenpodia naast elkaar waar de acts elkaar gedurende dag afwisselen natuurlijk ideaal. En voor de fans van de meer extreme varianten van metal, zoals ik, zijn er ook gewoon twee podia waar ik ruimschoots aan mijn trekken kan komen. Tel daarbij de Jupiler Stage op, waar vroegere bezoekers van Groezrock hun nieuwe thuis hebben gevonden en de conclusie is dat Graspop zich naar mijn idee de komende tijd echt totaal geen zorgen hoeft te maken over z'n bestaanszekerheid.

Tot zover mijn ode. :)

- Hierop aansluitend: op Pinkpop moeten de acts om middennacht stoppen. Op Graspop gaan de acts door tot 1u/1:30u waardoor je twee bands volledig in het donker kunt zetten (tenzij je GnR boekt, haha). Dit is zowel voor bezoekers als voor bands aantrekkelijk. Wie kijkt er immers niet uit naar de sets van PwD en Gojira in het donker? Dat geeft echt een extra dimensie aan die shows.
Aantrekkelijk voor weekendbezoekers... Een heel stuk minder voor dagbezoekers (en dat zijn er toch echt wel veel), aangezien je verplicht met de auto moet komen en verplicht een veel te duur parkeerticket moet aanschaffen.

• Leuk
Waarderingen: @Marc en EddiePlaysBass
Interessant artikel gepikt uit het Pinkpop-topic. Dit is een interview met de boeker van Pinkpop over de toekomst van het festival.

Waarom ik hem hier deel? Er staan een aantal interessante dingen in. Graspop wordt ook genoemd. Je ziet ze bij Pinkpop zoekende zijn naar hoe ze hun festival levensvatbaar kunnen houden. En een aantal ideeën die ik lees zijn reeds al een tijdje geleden ingevoerd op Graspop. Dus ik kreeg zin om een aantal dingen op een rijtje te zetten en daarmee mijn favoriete festival een veer in hun achterste te duwen. :)

- Programma op donderdag: ook in jaren dat het geen XL-editie is, is er op Graspop altijd wel wat te doen op de donderdag. Ik ben ervan overtuigd dat dit beter werkt dan drie dagen festival, omdat het mensen een gevoel van vakantie geeft als ze er echt een aantal dagen tussenuit kunnen, in plaats van enkel een weekend.
- Dubbele mainstage: op Pinkpop hebben ze de North Stage omgedraaid, zodat 'ie nu tegenover de mainstage staat. Ze willen er naartoe dat op deze stage dezelfde productie gedraaid kan worden, zodat beide stages gelijkwaardig zijn aan elkaar en ze twee bands per dag een headlinestatus kunnen geven. Graspop heeft dit al, met de dubbele mainstage.
- Randprogramma: hoewel ik denk dat het reuzenrad en voorheen de botsauto's nou niet specifiek voor veel meer bezoekers heeft gezorgd, vind ik de coverbands en de DJ-sets in de nacht echt een uitstekende set. Het is voor veel mensen nou eenmaal een aantrekkelijk idee om van 12:00 tot 5:00 te kunnen feesten, in vergelijking met van 12:00 tot 00:00 uur. Hierdoor is het op de camping 's nachts ook een stuk rustiger geworden, zoals eerder in dit topic al benoemd.
- Eigen identiteit: waar ze bij andere festivals als Pinkpop toch zoekende blijven naar welke identiteit ze nou eigenlijk hebben (pop of rock), is dat bij Graspop geen punt van discussie. Als bezoeker weet je al jarenlang wat je krijgt: het beste wat de wereld van de metal te bieden heeft, aangevuld met grote hardrockbands, waarvan er een aantal als headliner fungeren. Werkt ideaal denk ik als je een hele rits vaste bezoekers elk jaar tevreden kunt stellen, die vervolgens anderen kunnen enthousiasmeren dan dat je elk jaar moet mikken op een grote groep nieuwe bezoekers die door je headliners moeten worden overtuigd om naar je festival te komen.

Al met al heeft Graspop het dus naar mijn idee heel goed voor elkaar. Ik ben zelf niet direct fan van de dubbele mainstage, omdat ik muziek in het donker nou eenmaal intenser beleef dan in de volle zon. Maar voor veel mensen is lekker op een kleedje in het gras kijken naar optredens juist weer de ideale festivalbeleving. En dan is twee grote buitenpodia naast elkaar waar de acts elkaar gedurende dag afwisselen natuurlijk ideaal. En voor de fans van de meer extreme varianten van metal, zoals ik, zijn er ook gewoon twee podia waar ik ruimschoots aan mijn trekken kan komen. Tel daarbij de Jupiler Stage op, waar vroegere bezoekers van Groezrock hun nieuwe thuis hebben gevonden en de conclusie is dat Graspop zich naar mijn idee de komende tijd echt totaal geen zorgen hoeft te maken over z'n bestaanszekerheid.

Geen fan van de dubbele mainstage, omdat je liever acts in het donker ziet, maar wel fan omdat er twee headliners in het donker staan?

Aantrekkelijk voor weekendbezoekers... Een heel stuk minder voor dagbezoekers (en dat zijn er toch echt wel veel), aangezien je verplicht met de auto moet komen en verplicht een veel te duur parkeerticket moet aanschaffen.
Om en nabij de 10.000 dagtickets en 40.000 weekendtickets, volgens mij. Verder vraag ik me af of het voor een treinreiziger echt veel uitmaakt of het festival om middennacht of om 01:30 stopt. Tegen de tijd dat je van het festivalterrein naar de pendelbus en vervolgens naar station Mol gereisd bent, ben je ook zeker een uur verder. En zoveel reismogelijkheden zijn er niet om 1 uur 's nachts.

Verder vind ik 15 euro voor een parkeerticket niet extreem duur. Daarmee red je het niet bij een gemiddelde venue ergens in een stad, als je een avondje naar een concert gaat.

Geen fan van de dubbele mainstage, omdat je liever acts in het donker ziet, maar wel fan omdat er twee headliners in het donker staan?
Ja, compleet logisch toch, da's 2x hetzelfde.
2 mainstages waren vroeger 1 mainstage en 1 marquee (dus 2 marquees toen). Dat zijn meer bands in het donker. Door de late uren heb je gelukkig met de dubbele mainstage ook nog wel 2 bands 'buiten' in het donker.

Ja, compleet logisch toch, da's 2x hetzelfde.
2 mainstages waren vroeger 1 mainstage en 1 marquee (dus 2 marquees toen). Dat zijn meer bands in het donker. Door de late uren heb je gelukkig met de dubbele mainstage ook nog wel 2 bands 'buiten' in het donker.

Oh, geen idee dat dat zo was. Ik dacht dat het vroeger gewoon 4 stages totaal was en dat die mainstage 2 de 5e stage werd.

Mijn eerste editie was al met 2 mainstages, dus heb het daarvoor nooit meegemaakt

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: saurus en nikita
Oh, geen idee dat dat zo was. Ik dacht dat het vroeger gewoon 4 stages totaal was en dat die mainstage 2 de 5e stage werd.

Mijn eerste editie was al met 2 mainstages, dus heb het daarvoor nooit meegemaakt
Ja het is zoals Nikita zegt; voorheen had je 1 Mainstage, twee Marquee's en de Metal Dome. De Jupiler stage is de vijfde stage die er in de laatste jaren bij is gekomen. Dus als ik het helemaal mocht aanpassen aan mijn persoonlijke voorkeuren, dan ga ik voor minimaal drie tenten en dan twee buitenpodia. Maar doordat Graspop tot laat doorgaat, heb je wel twee headlineshows in het donker. En dat is natuurlijk ook heel erg gaaf. Maar ik ben me er vooral ook van bewust dat een dubbele Mainstage waarschijnlijk voor meer bezoekers zorgt, dus schik ik me graag in. Zoals ik al zei, ik kan elk jaar weer een megagoed programma samenstellen voor mezelf. Dus dan kies ik automatisch voor de compromissen die veel bezoekers trekken, zodat het festival z'n bestaansrecht houdt.

Daar heb je op zich wel een punt, maar als Graspop er om 00:00 uur mee zou stoppen dan zou je alsnog niet met het OV naar huis kunnen gaan. In België rijdt het OV niet zo laat door als in Nederland, je zou best vroeg moeten stoppen om de auto minder aantrekkelijk te maken. Heel veel festivals zijn op dit punt niet aantrekkelijk voor dagbezoekers.

De parkeerkaart is niks anders dan greenwashing. Elke dag €15 betalen om je auto op dat grasveld te zetten is gretigheid vanuit de organisatie en het helpt niks, het staat bomvol met auto's want inderdaad: wat moet je anders?

Al met al heeft Graspop het dus naar mijn idee heel goed voor elkaar. Ik ben zelf niet direct fan van de dubbele mainstage, omdat ik muziek in het donker nou eenmaal intenser beleef dan in de volle zon.
Aan de andere kant, zorgen die dubbele mainstages er dan wel weer voor dat je een extra headliner show kunt zien volledig in het donker. Dat je na/voor de grote headliner nog mag genieten van een headliner show in het donker van Gojira, Parkway Drive, Lamb of God, Korn etc etc. is voor mij toch wel het grootste voordeel dat Graspop te bieden heeft. Vandaar dan ook dat ik groot voorstander ben van die dubbele mainstage constructie. (jammer voor de Ghost fans dat GNR dit een beetje verpest met hun belachelijk lange speeltijd maarja)

• Leuk
Waarderingen: diaan, RubenJS en Jamel
Aan de andere kant, zorgen die dubbele mainstages er dan wel weer voor dat je een extra headliner show kunt zien volledig in het donker. Dat je na/voor de grote headliner nog mag genieten van een headliner show in het donker van Gojira, Parkway Drive, Lamb of God, Korn etc etc. is voor mij toch wel het grootste voordeel dat Graspop te bieden heeft. Vandaar dan ook dat ik groot voorstander ben van die dubbele mainstage constructie. (jammer voor de Ghost fans dat GNR dit een beetje verpest met hun belachelijk lange speeltijd maarja)
Klopt als een bus, zie ook mijn laatste post in dit topic.

Bijzondere aan Pinkpop is dat er al jaren dezelfde problemen spelen, waarvan sommige problemen gemakkelijk op te lossen zijn. Dat leidt tot frustratie bij de liefhebbers en als je een beetje door het topic scrollt zal die frustratie je niet ontgaan. Als ik het Pinkpop topic lees krijg ik het gevoel alsof nog niet eens de helft van de mensen er zin in heeft. Als je kijkt hoeveel plezier en zin wij hebben in Graspop en de positiviteit die in dit topic rondgaat, dan is het te betreuren dat dat niet zo bij Pinkpop leeft.

Bijzondere aan Pinkpop is dat er al jaren dezelfde problemen spelen, waarvan sommige problemen gemakkelijk op te lossen zijn. Dat leidt tot frustratie bij de liefhebbers en als je een beetje door het topic scrollt zal die frustratie je niet ontgaan. Als ik het Pinkpop topic lees krijg ik het gevoel alsof nog niet eens de helft van de mensen er zin in heeft. Als je kijkt hoeveel plezier en zin wij hebben in Graspop en de positiviteit die in dit topic rondgaat, dan is het te betreuren dat dat niet zo bij Pinkpop leeft.
Het is ook gewoon lastig voor een dergelijk festival. Het voordeel van 'mainstream' is dat je bron voor aansprekende namen veel groter is dan wanneer je zo specifiek bent toegespitst op een bepaald genre, zoals bij Graspop. Maar het is verrekte ingewikkeld om als festival raak te schieten met je namen als de ene helft schreeuwt om, pak 'm beet, Rosalia en Billie Eilish en de andere helft om Pearl Jam en Metallica. Bij Graspop ga je echter amper iemand negatief horen zijn als ze maar weer eens Slipknot en Maiden boeken. Zelfs bij meer controversiële namen als Crue en GnR is de teneur toch ook bij veel niet-fans van 'ach ja, snap ik wel. Zijn grote hardrocknamen, he. Ik ga wel naar de Marquee tijdens hun set'.

De standaard klagers en zagers op het afvoerputje wat social media heet niet meegerekend. Bij hen kan je het nooit goed doen.

Klopt als een bus, zie ook mijn laatste post in dit topic.
Grappig, zie nu inderdaad dat je bijna exact hetzelfde zei als ik :ROFLMAO:

Ze hadden natuurlijk vroeger wel 2 marquees, wat inderdaad ook wel zijn voordelen heeft. Zeker voor de vele mensen waaronder jij op dit forum die veel tijd in de tenten door brengen:) Toch jammer dat het Graspop terrein wat kleiner is, waardoor je keuzes moet maken. Ik zie nu trouwens dat ze bij Hellfest sinds dit jaar 1 van de tenten hebben weg gedaan voor een buiten podium. Vorig jaar hadden die 3 van die grote marquee tenten naast elkaar staan maar nu dus nog maar 2. Ook wel een interessante keuze.

In tegenstelling tot de meeste mensen hier ben ik dan juist weer vooral te vinden bij de main stages en jupiler stage. Ik vind die jupiler stage echt heerlijk, vooral overdag zie ik daar de mooiste optredens. Ook vind ik het erg fijn dat ik zonder enige moeite vooraan kan komen daar. Ik ben erg benieuwd hoe de wat grotere headline shows gaan zijn daar, dat is natuurlijk ook wel hun grote experiment dit jaar. Bands als As I Lay Dying, Billy Talent, Hollywood Undead die daar een uurtje mogen knallen in het donker tijdens de headliners. Lijken we geweldige shows te worden. Donderdagnacht tijdens GNR kan ik het jullie in ieder geval vertellen hoe het is bevallen ;)

Daar heb je op zich wel een punt, maar als Graspop er om 00:00 uur mee zou stoppen dan zou je alsnog niet met het OV naar huis kunnen gaan. In België rijdt het OV niet zo laat door als in Nederland, je zou best vroeg moeten stoppen om de auto minder aantrekkelijk te maken. Heel veel festivals zijn op dit punt niet aantrekkelijk voor dagbezoekers.

De parkeerkaart is niks anders dan greenwashing. Elke dag €15 betalen om je auto op dat grasveld te zetten is gretigheid vanuit de organisatie en het helpt niks, het staat bomvol met auto's want inderdaad: wat moet je anders?
Die boer stelt zijn land ook niet gratis beschikbaar.
(Tenminste ga er vanuit dat er op een weiland geparkeerd wordt).

Je vergeet dat er kosten tegen over staan. Dat het mensen stimuleert om te carpoolen. En ja, voor de organisatie wat extra inkomsten, waarmee ze weer een band kunnen boeken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Ha grappig. Ik ben juist fan van die dubbele mainstage omdat je dan meer acts in het donker hebt. Rond 21 uur start de schemer en begint de lichtshow aan kracht te winnen en dan heb je nog 3 acts te gaan. Ik vind dat altijd als zo rijkdom voelen rond die tijd.

Het is ook gewoon lastig voor een dergelijk festival. Het voordeel van 'mainstream' is dat je bron voor aansprekende namen veel groter is dan wanneer je zo specifiek bent toegespitst op een bepaald genre, zoals bij Graspop. maar het is verrekte ingewikkeld om als festival raak te schieten met je namen als de ene helft schreeuwt om, pak 'm beet, Rosalia en Billie Eilish en de andere helft om Pearl Jam en Metallica. Bij Graspop ga je echter amper iemand negatief horen zijn als ze maar weer eens Slipknot en Maiden boeken. Zelfs bij meer controversiële namen als Crue en GnR is de teneur toch ook bij veel niet-fans van 'ach ja, snap ik wel. Zijn grote hardrocknamen, he. Ik ga wel naar de Marquee tijdens hun set'.

De standaard klagers en zagers op het afvoerputje wat social media heet niet meegerekend. Bij hen kan je het nooit goed doen.
Dat is misschien ook wel het meest pijnlijke punt wat jij aanhaalde in je eerste bericht: Pinkpop mist identiteit. Er staan een paar metalbands op het affiche, maar voor wie eigenlijk? Als je metal wilt, dan ga je toch naar bijv. Graspop in datzelfde weekend? Ik kan mij niet voorstellen dat het mensen over de streep trekt om naar Pinkpop te gaan.

Zelfs bij meer controversiële namen als Crue en GnR is de teneur toch ook bij veel niet-fans van 'ach ja, snap ik wel. Zijn grote hardrocknamen, he. Ik ga wel naar de Marquee tijdens hun set'.
En dat is dus wat andere festivals wel bieden: een alternatief. In plaats van je ongeïnteresseerde publiek het terrein af te laten lopen, bied je hen een alternatief aan. Levert ook wat meer op qua drank- en voedselverkoop.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Users who are viewing this thread