Interessant artikel gepikt uit het Pinkpop-topic. Dit is een interview met de boeker van Pinkpop over de toekomst van het festival.
archived 13 May 2023 06:52:17 UTC
archive.is
Waarom ik hem hier deel? Er staan een aantal interessante dingen in. Graspop wordt ook genoemd. Je ziet ze bij Pinkpop zoekende zijn naar hoe ze hun festival levensvatbaar kunnen houden. En een aantal ideeën die ik lees zijn reeds al een tijdje geleden ingevoerd op Graspop. Dus ik kreeg zin om een aantal dingen op een rijtje te zetten en daarmee mijn favoriete festival een veer in hun achterste te duwen.
-
Programma op donderdag: ook in jaren dat het geen XL-editie is, is er op Graspop altijd wel wat te doen op de donderdag. Ik ben ervan overtuigd dat dit beter werkt dan drie dagen festival, omdat het mensen een gevoel van vakantie geeft als ze er echt een aantal dagen tussenuit kunnen, in plaats van enkel een weekend.
-
Dubbele mainstage: op Pinkpop hebben ze de North Stage omgedraaid, zodat 'ie nu tegenover de mainstage staat. Ze willen er naartoe dat op deze stage dezelfde productie gedraaid kan worden, zodat beide stages gelijkwaardig zijn aan elkaar en ze twee bands per dag een headlinestatus kunnen geven. Graspop heeft dit al, met de dubbele mainstage.
-
Hierop aansluitend: op Pinkpop moeten de acts om middennacht stoppen. Op Graspop gaan de acts door tot 1u/1:30u waardoor je twee bands volledig in het donker kunt zetten (tenzij je GnR boekt, haha). Dit is zowel voor bezoekers als voor bands aantrekkelijk. Wie kijkt er immers niet uit naar de sets van PwD en Gojira in het donker? Dat geeft echt een extra dimensie aan die shows.
-
Randprogramma: hoewel ik denk dat het reuzenrad en voorheen de botsauto's nou niet specifiek voor veel meer bezoekers heeft gezorgd, vind ik de coverbands en de DJ-sets in de nacht echt een uitstekende set. Het is voor veel mensen nou eenmaal een aantrekkelijk idee om van 12:00 tot 5:00 te kunnen feesten, in vergelijking met van 12:00 tot 00:00 uur. Hierdoor is het op de camping 's nachts ook een stuk rustiger geworden, zoals eerder in dit topic al benoemd.
-
Eigen identiteit: waar ze bij andere festivals als Pinkpop toch zoekende blijven naar welke identiteit ze nou eigenlijk hebben (pop of rock), is dat bij Graspop geen punt van discussie. Als bezoeker weet je al jarenlang wat je krijgt: het beste wat de wereld van de metal te bieden heeft, aangevuld met grote hardrockbands, waarvan er een aantal als headliner fungeren. Werkt ideaal denk ik als je een hele rits vaste bezoekers elk jaar tevreden kunt stellen, die vervolgens anderen kunnen enthousiasmeren dan dat je elk jaar moet mikken op een grote groep nieuwe bezoekers die door je headliners moeten worden overtuigd om naar je festival te komen.
Al met al heeft Graspop het dus naar mijn idee heel goed voor elkaar. Ik ben zelf niet direct fan van de dubbele mainstage, omdat ik muziek in het donker nou eenmaal intenser beleef dan in de volle zon. Maar voor veel mensen is lekker op een kleedje in het gras kijken naar optredens juist weer de ideale festivalbeleving. En dan is twee grote buitenpodia naast elkaar waar de acts elkaar gedurende dag afwisselen natuurlijk ideaal. En voor de fans van de meer extreme varianten van metal, zoals ik, zijn er ook gewoon twee podia waar ik ruimschoots aan mijn trekken kan komen. Tel daarbij de Jupiler Stage op, waar vroegere bezoekers van Groezrock hun nieuwe thuis hebben gevonden en de conclusie is dat Graspop zich naar mijn idee de komende tijd echt totaal geen zorgen hoeft te maken over z'n bestaanszekerheid.
Tot zover mijn ode.