Graspop Metal Meeting 2023

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
251
513
Mn gevoel zegt eerder de donderdag. Maar de hoop voor vandaag is nog niet verloren, nog 24 minuten tot we meer weten!

Verder zou ik van Sum 41 hééél blij worden. Of ze te klein zijn voor headliner? Misschien, denk wel dat ze de weide mee kunnen krijgen. Vorig jaar in Tilburg waren ze magistraal. Hele avond zong en sprong de volledige zaal alles mee.
Lijkt me wat te klein om te headlinen toch? Is meer een 013 band dan een Ahoy/Ziggo Dome (of zelfs Afas) band? Denk dat ze dan eerder Disturbed doorschuiven en dan Sum 41 in dat slot inpassen (of zelfs Amon Amarth, en dan Sum 41 in slot van Amon Amarth). Disturbed is wel meer van niveau (capaciteit) middelgrote zaal á la Afas. In 2017 heeft Sum 41 de Jupiler Stage geheadlined op zondag, dan zou Main Stage headlinen een heel grote stap zijn. Is geen opkomende band, lijkt redelijk stabiel qua status. Dus vroeg avondslot op een mainstage of afsluiten Jupiler stage?
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

RubenJS

Support act
18 feb 2023
826
2.379
Lijkt me wat te klein om te headlinen toch? Is meer een 013 band dan een Ahoy/Ziggo Dome (of zelfs Afas) band? Denk dat ze dan eerder Disturbed doorschuiven en dan Sum 41 in dat slot inpassen (of zelfs Amon Amarth, en dan Sum 41 in slot van Amon Amarth). Disturbed is wel meer van niveau (capaciteit) middelgrote zaal á la Afas. In 2017 heeft Sum 41 de Jupiler Stage geheadlined op zondag, dan zou Main Stage headlinen een heel grote stap zijn. Is geen opkomende band, lijkt redelijk stabiel qua status. Dus vroeg avondslot op een mainstage of afsluiten Jupiler stage?
Wat je schetst lijkt me logischer, ik zie ze ondanks mijn hoop ook niet echt een MainStage afsluiten. Zijn inderdaad waarschijnlijk niet groot genoeg.

Ze moeten overigens eerst nog maar eens worden aangekondigd. Ook die kans acht ik helaas niet heel groot. Maarja, hoop doet leven.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en mvl1980

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.010
Ze hebben ook gezegd dat in Europa touren ze eigenlijk alleen maar geld kost.Jammer,had ze graag nog eens gezien.
Er lijkt helaas wel een trend gaande dat niet-Europese bands steeds moeilijker de stap richting Europa maken.
Zou wel heel zonde zijn als we langzamerhand een soort tweedeling zouden gaan krijgen, waarbij bands voornamelijk op hun eigen continent blijven touren.

Dat zou een gigantische aderlating voor een festival als GMM zijn.
Momenteel zijn 67 van de 135 aangekondigde bands (net niet de helft) afkomstig van buiten Europa (VS 54, Canada, 6, Australië 6, India 1).

Toegegeven: zelfs zonder niet-Europese bands kun je nog steeds een mooi affiche maken, incl. goede headliners, maar je zou toch wel het nodige missen, en ook (nog) veel meer herhaling krijgen.

Desondanks zou ik zelf eerder kiezen voor alleen maar Europese (sub)headliners dan voor alleen niet-Europese (sub)headliners.
Hier wat kandidaten voor de bovenste rijen op het affiche op een rijtje (waarbij opvalt dat met name in het niet-Europese rijtje ook een heleboel onwaarschijnlijke kandidaten staan):

Niet-EuropaEuropaOnduidelijk/onwaarschijnlijk
AerosmithAlestormAC/DC
AirbourneAmon AmarthOzzy Osbourne
Alice CooperArch EnemyQueen + Adam Lambert
Avenged SevenfoldAvantasia
Bon JoviAvatar
DeftonesAyreon
DisturbedBehemoth
Dream TheaterBlind Guardian
EvanescenceBring Me The Horizon
Faith No MoreDeep Purple
Five Finger Death PunchDef Leppard
Foo FightersElectric Callboy
Green DayEmperor
Guns 'N RosesEpica
JourneyGhost
KISSGojira
KornHeilung
Lamb Of GodHelloween
Limp BizkitIn Flames
Linkin ParkIron Maiden
Machine HeadJudas Priest
ManowarMercyful Fate
MastodonMuse
MegadethNightwish
MetallicaPorcupine Tree
Mötley CrüePowerwolf
My Chemical RomanceRammstein
Nine Inch NailsSabaton
PanteraScorpions
Parkway DriveThe Prodigy
Rage Against The MachineVolbeat
SlipknotWardruna
System Of A DownWithin Temptation
Tool
Toto
Trans-Siberian Orchestra
 
Laatst bewerkt:

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.530
Er lijkt helaas wel een trend gaande dat Amerikaanse bands moeilijker de stap richting Europa maken.
Zou wel heel zonde zijn als we langzamerhand een soort tweedeling zouden gaan krijgen, waarbij bands voornamelijk op hun eigen continent blijven touren.

Dat zou een gigantische aderlating voor een festival als GMM zijn.
Momenteel zijn 67 van de 135 aangekondigde bands (net niet de helft) afkomstig van buiten Europa (VS 54, Canada, 6, Australië 6, India 1).

Toegegeven: zelfs zonder niet-Europese bands kun je nog steeds een mooi affiche maken, incl. goede headliners, maar je zou toch wel het nodige missen, en ook (nog) veel meer herhaling krijgen.

Desondanks zou ik zelfs eerder kiezen voor alleen maar Europese (sub)headliners dan voor alleen Amerikaanse (sub)headliners.
Hier wat kandidaten voor de bovenste rijen op het affiche op een rijtje (waarbij opvalt dat met name in het Amerikaanse rijtje ook een heleboel onwaarschijnlijke kandidaten staan):

VSEuropaOnduidelijk/onwaarschijnlijk
AerosmithAlestormAC/DC
AirbourneAmon AmarthOzzy Osbourne
Alice CooperArch EnemyQueen + Adam Lambert
Avenged SevenfoldAvantasia
Bon JoviAvatar
DeftonesAyreon
DisturbedBehemoth
Dream TheaterBlind Guardian
EvanescenceBring Me The Horizon
Faith No MoreDeep Purple
Five Finger Death PunchDef Leppard
Foo FightersElectric Callboy
Green DayEmperor
Guns 'N RosesEpica
JourneyGhost
KISSGojira
KornHeilung
Lamb Of GodHelloween
Limp BizkitIn Flames
Linkin ParkIron Maiden
Machine HeadJudas Priest
ManowarMercyful Fate
MastodonNightwish
MegadethPorcupine Tree
MetallicaPowerwolf
Mötley CrüeRammstein
MuseSabaton
My Chemical RomanceScorpions
Nine Inch NailsThe Prodigy
PanteraVolbeat
Parkway DriveWardruna
Rage Against The MachineWithin Temptation
Slipknot
System Of A Down
Tool
Toto
Trans-Siberian Orchestra
Als ik een paar kleine correcties zou mogen aandragen:
Airbourne komt uit Australië.
Muse uit Engeland/VK.
Ozzy Osbourne kunnen we met zekerheid afstrepen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

jbj

Dagopener
11 okt 2022
535
731
Er lijkt helaas wel een trend gaande dat niet-Europese bands steeds moeilijker de stap richting Europa maken.
Zou wel heel zonde zijn als we langzamerhand een soort tweedeling zouden gaan krijgen, waarbij bands voornamelijk op hun eigen continent blijven touren.
Oprechte vraag: zou het touren van festivals niet net veiliger zijn voor de meeste -overzeese- bands?
Of is een eigen tournee financieel interessanter?

Iemand die hierover meer weet? Online vind ik niet meteen iets.

Ps. Ik hoop dat dit voldoende GMM-gerelateerd is voor dit topic 😏
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
funfact waar ik toch hard mee moet lachen als ik deze lineup zie: bad omens staat op deze lineup hoger dan beide senses fail en the amity affliction.
een tijd terug was er een heuse vete waarbij bad omens voorprogramma ging doen voor deze 2 bands maar uit de tour is gestapt omdat de contractuele afspraken niet waren nagekomen, zo werd er een extra voorprogramma bijgevoegd zodat de setlist ingekort werd van bad omens, werd de vergoeding minder omdat er een ander voorprogramma was en was de poster ook niet naar de wens van bad omens omdat de supports in het kleinst mogelijke lettertype geplaatst waren, iets waar de band intern bezwaar had op gemaakt maar de 2 headliners dus niks mee gedaan hebben en gewoon zo uitgezonden. Bad omens heeft toen redelijk wat backlash gekregen mede aangewakkerd door de leden van senses fail en the amity affliction die zeiden dat bad omens enkel maar gecancelled hadden omdat hun naam te klein stond op de poster.

En nu zovele jaren later zien we wie er aan het langste eindje trekt. trouwens ook niet toevallig dat bad omens niet op dezelfde dag speelt als senses fail en the amity affliction omdat beide bands nog altijd weigeren om op een festival te spelen(lees op dezelfde dag) als bad omens na hun speelt
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
826
2.379
funfact waar ik toch hard mee moet lachen als ik deze lineup zie: bad omens staat op deze lineup hoger dan beide senses fail en the amity affliction.
een tijd terug was er een heuse vete waarbij bad omens voorprogramma ging doen voor deze 2 bands maar uit de tour is gestapt omdat de contractuele afspraken niet waren nagekomen, zo werd er een extra voorprogramma bijgevoegd zodat de setlist ingekort werd van bad omens, werd de vergoeding minder omdat er een ander voorprogramma was en was de poster ook niet naar de wens van bad omens omdat de supports in het kleinst mogelijke lettertype geplaatst waren, iets waar de band intern bezwaar had op gemaakt maar de 2 headliners dus niks mee gedaan hebben en gewoon zo uitgezonden. Bad omens heeft toen redelijk wat backlash gekregen mede aangewakkerd door de leden van senses fail en the amity affliction die zeiden dat bad omens enkel maar gecancelled hadden omdat hun naam te klein stond op de poster.

En nu zovele jaren later zien we wie er aan het langste eindje trekt. trouwens ook niet toevallig dat bad omens niet op dezelfde dag speelt als senses fail en the amity affliction omdat beide bands nog altijd weigeren om op een festival te spelen(lees op dezelfde dag) als bad omens na hun speelt
Eerlijkheid duurt het langst. En toch mooi hoe het dus nog altijd in het hoofd zit van all senses fail/ amity affliction.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.230
Wat ik trouwens wel zou toejuichen: Sum 41 en Within Temptation van dag wisselen op Hellfest zodat Sum 41 een mainstage kan headlinen bij Graspop. Dan gaat Hellfest wel moeten aanbieden om een vrijdag ticket voor een zaterdag ticket te kunnen wisselen maar op zich zou dit voor Graspop een mooie kans zijn. En sum 41 wordt er ook beter van. En Within Temptation zal van Graspop ook veel lof krijgen dan. Enkel wat vervelend voor Hellfest maar als Graspop een paar briefjes van 500 euro op tafel legt voor Hellfest komt dat wel goed :).
En Sum 41 heeft een betere status denk ik in België dan in Nederland. In België verkopen die Vorst Nationaal uit, dat is een zaal van 8000 man. Ongeveer evenwaardig dus met Gojira.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en RubenJS

RubenJS

Support act
18 feb 2023
826
2.379
Wat ik trouwens wel zou toejuichen: Sum 41 en Within Temptation van dag wisselen op Hellfest zodat Sum 41 een mainstage kan headlinen bij Graspop. Dan gaat Hellfest wel moeten aanbieden om een vrijdag ticket voor een zaterdag ticket te kunnen wisselen maar op zich zou dit voor Graspop een mooie kans zijn. En sum 41 wordt er ook beter van. En Within Temptation zal van Graspop ook veel lof krijgen dan. Enkel wat vervelend voor Hellfest maar als Graspop een paar briefjes van 500 euro op tafel legt voor Hellfest komt dat wel goed :).
En Sum 41 heeft een betere status denk ik in België dan in Nederland. In België verkopen die Vorst Nationaal uit, dat is een zaal van 8000 man. Ongeveer evenwaardig dus met Gojira.
Ik hoop met je mee! Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Verder totaal geen idee meer wat er dan wel nog gaat komen.

Edit; tenzij dit de reden van alle vertraging is!!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en won666

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.010
Wat ik trouwens wel zou toejuichen: Sum 41 en Within Temptation van dag wisselen op Hellfest zodat Sum 41 een mainstage kan headlinen bij Graspop. Dan gaat Hellfest wel moeten aanbieden om een vrijdag ticket voor een zaterdag ticket te kunnen wisselen maar op zich zou dit voor Graspop een mooie kans zijn. En sum 41 wordt er ook beter van. En Within Temptation zal van Graspop ook veel lof krijgen dan. Enkel wat vervelend voor Hellfest maar als Graspop een paar briefjes van 500 euro op tafel legt voor Hellfest komt dat wel goed :).
En Sum 41 heeft een betere status denk ik in België dan in Nederland. In België verkopen die Vorst Nationaal uit, dat is een zaal van 8000 man. Ongeveer evenwaardig dus met Gojira.
En dat allemaal voor Sum 41 als headliner?? 😳

straw GIF
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken