Inderdaad, zowel aan marquee als metal dome kan je eigenlijk geen genres toewijzen, noch aan de main stages.
Jupiler is eigenlijk het enige podium dat heel specifieke genres huisvest.
Over het algemeen worden de bekendste, makkelijkst verteerbare en grootste namen op de main stages gezet.
Het wat moeilijker verteerbare en alles wat niet op de mainstages past komt dan afhankelijk van de grootte van de band terecht in één van de tenten, maar dat gaat van prog naar death, black, stoner, sludge, industrial, thrash, hardrock en ik vergeet vast nog wel wat.
Toch zit er wel degelijk een bepaalde lijn in de programmering van de podia, ook de tenten.
De Jupiler Stage is inderdaad veruit het makkelijkste in te vullen met punk, hardcore en metalcore (deathcore kan zowel op JS als in Marquee).
Dat Heidevolk er in 2015 stond was een grote, zeldzame uitzondering.
Ostrogoth stond in 2014 ook op de JS, maar dat was tijdens de pre-party op donderdag, met alleen enkele bandjes op JS en in MD. Dan zal genre nauwelijks een rol spelen, lijkt me.
De Main Stages zijn vanzelfsprekend voor de grootste, bekendste en/of meest mainstream namen.
Dat kan dus alles zijn van kleine mainstream (bv. Blues Pills, Phill Campbell & The Bastard Sons) tot grote extremere bands (bv. Heaven Shall Burn, Emperor).
Er is daarbij volgens mij niet echt een verschil tussen South en North Stage (MS1/MS2), maar je ziet soms wel een bepaalde 'lijn' per podium op een bepaalde dag. Zo had je bv. vorig jaar op de zaterdag:
South: Majestica - Michael Schenker - Europe - Foreigner - Saxon - Judas Priest
North: Kontrust - Blues Pills - Eisbrecher - Shinedown - Five Finger Death Punch - Korn
Op North stonden toen voornamelijk oude, classic bands, terwijl op South vooral jonge bands stonden. Zo krijg je dus over de hele dag een afwisseling van jong-oud.
Enige 'vaste' regel is volgens mij dat de (grootste) headliner aan de kant van de VIP-tribune speelt (vroeger MS1, nu dus South Stage).
In de Marquee staan over het algemeen de meest extreme bands, voornamelijk dus death, black en (in mindere mate) thrash en doom. Bands als Marduk of Decapitated zullen 100% zeker altijd in de Marquee staan.
Ook de grotere folk metal bands (zoals Korpiklaani, Eluveitie, In Extremo, Heilung) staan meestal in de Marquee.
De headliners/grotere namen van de Marquee zijn vaak bands die ook op Main Stage kunnen staan en/of hebben gestaan (bv. Behemoth, Mercyful Fate, At The Gates, Arch Enemy, Gojira).
Het kunnen echter ook acts zijn die niet goed tot hun recht komen op MS en/of te groot zijn (geworden) voor de MD (bv. Ayreon, Heilung, Apocalyptica, Opeth, Devin Townsend, Amenra, Paradise Lost).
De Metal Dome is zoals gezegd het moeilijkst om te duiden, het is meer een soort 'verzamelbak' van bands die niet echt goed op een van de andere podia passen.
Toch is ook in de MD wel enige lijn te ontdekken. Zo staan de volgende bands/genres vrijwel altijd in de MD:
- stoner/sludge/noise/psychedelic (bv. Baroness, Kadavar, The Vintage Caravan, Fu Manchu, Monster Magnet, Clutch)
- post/experimental/avant-garde/'pseudo-metal' (bv. Neurosis, Zeal & Ardor, Twin Temple, The Hu, Heilung)
- kleinere progressive (bv. Tesseract, The Contortionist, Coheed And Cambria)
- industrial/gothic (bv. Combichrist, Deathstars, Mysticum, Oomph!)
- electronic/synth (bv. Perturbator, The Bloody Beetroots, Carpenter Brut)
- kleinere/'comeback' hardrock/glam/power (bv. Hawkwind, Krokus, Raven, Gotthard, Ugly Kid Joe, The Darkness, Thundermother, Massive Wagons, Beast In Black)
- 'zijprojectjes'/supergroups van bekende muzikanten (bv. Sloper, British Lion, Me And That Man, Myles Kennedy & Company, The Dead Daisies, Demons & Wizards, Sons Of Apollo)
Er zijn echter natuurlijk ontelbare uitzonderingsgevallen op al deze 'regels'.
Bands uit vrijwel elk genre kunnen 'promoveren' naar een groter podium naarmate ze groter/populairder worden.
Ook zullen er wel regelmatig gevallen zijn waarbij een podium gewoon vol zit, en er een teveel is aan bands uit een bepaald genre. Die 'overflow' wordt dan maar op een ander podium gezet waar het eigenlijk niet 'hoort' (misschien was zoiets het geval bij Heidevolk op de JS). Afzeggingen, verschuivingen en andere logistieke problemen kunnen zoiets wellicht in de hand helpen.