Spreek je jezelf nu niet tegen?
Helemaal niet naar genres kijken is praktisch onmogelijk. Onbewust denken we allemaal in hokjes, over alles, zo zitten onze hersenen nu eenmaal in elkaar (het lange betoog over evolutionair voordeel enzo zal ik maar weglaten..
).
Genres zijn nu eenmaal verrekte handig. De meeste mensen willen toch wel graag vooraf weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Natuurlijk kun je volkomen willekeurig alle soorten muziek gaan beluisteren, maar het scheelt toch wel als je de kans dat je het leuk gaat vinden kan vergroten.
Ook een niet-hokjesdenker als jij doet dat, bv. door bewust naar een metalfestival als GMM te gaan i.p.v. naar een mainstream festival als Werchter (of een dance, R&B, folk festival of wat dan ook).
Er zullen maar heel weinig mensen zijn die blind een kaartje kopen voor een bepaald concert of festival, zonder vooraf al iets te weten over de muziek die er wordt gespeeld of een bepaalde verwachting daarvan (zoals bij Hellfest, waar de tickets al zijn uitverkocht voordat ook maar één naam bekend is).
Hokjesdenken kan inderdaad beperkingen opleggen, zoals je suggereert, waardoor je minder in aanraking komt met andere genres, en daardoor een hoop 'goede' muziek zou kunnen mislopen.
Dat hoeft echter lang niet altijd het geval te zijn. Ook 'hokjesdenkers' als ik kunnen een zeer brede oriëntatie op muziekgebied hebben, zonder enige beperking.
Zo beluister ik vooraf altijd intensief en herhaaldelijk ALLE namen die op het affiche staan van een festival waar ik naar toe ga, zonder uitzondering, ook de genres waar ik normaal gesproken minder mee heb.
En ook voor mij geldt: "wat ik persoonlijk goed vind klinken, dat zijn voor mij de bands."