Graspop Metal Meeting 2023

Daan392

Playlistbediener
10 sep 2021
7
8
Voornamelijk het genre speelt een rol.

Jupiler stage omvat voornamelijk punk, metalcore en her en der een vleugje deathcore.
Marquee omvat - zover ik weet - voornamelijk black en death metal acts.
Zowat iedereen kan op de main stages spelen, maar dit zijn inderdaad de standaard/grotere/bekendere namen.
Het thema van de Metal Dome blijft me echter een raadsel.
Soms ook uitzonderingen zoals whitecapel is in de marquee gezien is ook deathcore band
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
een goeie band hoeft toch niet per se in een bepaald genre( hokje) te passen om het leuk te vinden.

Ik zal het “niet in hokjes denken” onthouden wanneer de oude glammetal acts de volgende keer gebashed worden :ROFLMAO:

"Een slechte (of slecht presterende) band hoeft ook niet per se in een bepaald hokje te passen om slecht gevonden te worden" 😅🤭
Mopje he koekdoos! Maar je hebt jezelf een zware opdracht gegeven met zoveel tegenstand, dat is een feit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.193
7.440

Zou BMTH ook wel begrijpen met zo'n show en aanhang.
inderdaad een indrukwekkende show.

BMTH zal trouwens Download headlinen begin Juni, waarschijnlijk is dat de grootste en belangrijkste show van hun carrière tot nu toe, en zullen ze daar goed voor voorbereiden en investeren in show. wat ze vervolgens kunnen kopiëren naar graspop.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Inderdaad, zowel aan marquee als metal dome kan je eigenlijk geen genres toewijzen, noch aan de main stages.
Jupiler is eigenlijk het enige podium dat heel specifieke genres huisvest.
Over het algemeen worden de bekendste, makkelijkst verteerbare en grootste namen op de main stages gezet.
Het wat moeilijker verteerbare en alles wat niet op de mainstages past komt dan afhankelijk van de grootte van de band terecht in één van de tenten, maar dat gaat van prog naar death, black, stoner, sludge, industrial, thrash, hardrock en ik vergeet vast nog wel wat.
Toch zit er wel degelijk een bepaalde lijn in de programmering van de podia, ook de tenten.

De Jupiler Stage is inderdaad veruit het makkelijkste in te vullen met punk, hardcore en metalcore (deathcore kan zowel op JS als in Marquee).
Dat Heidevolk er in 2015 stond was een grote, zeldzame uitzondering.
Ostrogoth stond in 2014 ook op de JS, maar dat was tijdens de pre-party op donderdag, met alleen enkele bandjes op JS en in MD. Dan zal genre nauwelijks een rol spelen, lijkt me.

De Main Stages zijn vanzelfsprekend voor de grootste, bekendste en/of meest mainstream namen.
Dat kan dus alles zijn van kleine mainstream (bv. Blues Pills, Phill Campbell & The Bastard Sons) tot grote extremere bands (bv. Heaven Shall Burn, Emperor).
Er is daarbij volgens mij niet echt een verschil tussen South en North Stage (MS1/MS2), maar je ziet soms wel een bepaalde 'lijn' per podium op een bepaalde dag. Zo had je bv. vorig jaar op de zaterdag:
South: Majestica - Michael Schenker - Europe - Foreigner - Saxon - Judas Priest​
North: Kontrust - Blues Pills - Eisbrecher - Shinedown - Five Finger Death Punch - Korn​
Op North stonden toen voornamelijk oude, classic bands, terwijl op South vooral jonge bands stonden. Zo krijg je dus over de hele dag een afwisseling van jong-oud.
Enige 'vaste' regel is volgens mij dat de (grootste) headliner aan de kant van de VIP-tribune speelt (vroeger MS1, nu dus South Stage).

In de Marquee staan over het algemeen de meest extreme bands, voornamelijk dus death, black en (in mindere mate) thrash en doom. Bands als Marduk of Decapitated zullen 100% zeker altijd in de Marquee staan.
Ook de grotere folk metal bands (zoals Korpiklaani, Eluveitie, In Extremo, Heilung) staan meestal in de Marquee.
De headliners/grotere namen van de Marquee zijn vaak bands die ook op Main Stage kunnen staan en/of hebben gestaan (bv. Behemoth, Mercyful Fate, At The Gates, Arch Enemy, Gojira).
Het kunnen echter ook acts zijn die niet goed tot hun recht komen op MS en/of te groot zijn (geworden) voor de MD (bv. Ayreon, Heilung, Apocalyptica, Opeth, Devin Townsend, Amenra, Paradise Lost).


De Metal Dome is zoals gezegd het moeilijkst om te duiden, het is meer een soort 'verzamelbak' van bands die niet echt goed op een van de andere podia passen.
Toch is ook in de MD wel enige lijn te ontdekken. Zo staan de volgende bands/genres vrijwel altijd in de MD:
  • stoner/sludge/noise/psychedelic (bv. Baroness, Kadavar, The Vintage Caravan, Fu Manchu, Monster Magnet, Clutch)
  • post/experimental/avant-garde/'pseudo-metal' (bv. Neurosis, Zeal & Ardor, Twin Temple, The Hu, Heilung)
  • kleinere progressive (bv. Tesseract, The Contortionist, Coheed And Cambria)
  • industrial/gothic (bv. Combichrist, Deathstars, Mysticum, Oomph!)
  • electronic/synth (bv. Perturbator, The Bloody Beetroots, Carpenter Brut)
  • kleinere/'comeback' hardrock/glam/power (bv. Hawkwind, Krokus, Raven, Gotthard, Ugly Kid Joe, The Darkness, Thundermother, Massive Wagons, Beast In Black)
  • 'zijprojectjes'/supergroups van bekende muzikanten (bv. Sloper, British Lion, Me And That Man, Myles Kennedy & Company, The Dead Daisies, Demons & Wizards, Sons Of Apollo)

Er zijn echter natuurlijk ontelbare uitzonderingsgevallen op al deze 'regels'.
Bands uit vrijwel elk genre kunnen 'promoveren' naar een groter podium naarmate ze groter/populairder worden.
Ook zullen er wel regelmatig gevallen zijn waarbij een podium gewoon vol zit, en er een teveel is aan bands uit een bepaald genre. Die 'overflow' wordt dan maar op een ander podium gezet waar het eigenlijk niet 'hoort' (misschien was zoiets het geval bij Heidevolk op de JS). Afzeggingen, verschuivingen en andere logistieke problemen kunnen zoiets wellicht in de hand helpen.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Na de enorme groei van sleep token vraag ik mij toch echt af waar Graspop die zal zetten. Met de cancels achter de schermen en dergelijke vermoed ik toch dat die al wat hoger gaan staan dan toen ze initieel geboekt werden
Normaal gesproken zou dit een typische Metal Dome naam zijn, maar het zou inderdaad kunnen dat ze al zover zijn gegroeid dat ze in de Marquee neer worden gezet.

Het is echter maar de vraag in hoeverre GMM op de hoogte is van de actuele grootte/populariteit van een bepaalde band. Regelmatig staan bands op een plek die ze eigenlijk zijn ontgroeid.
Zo was de JS duidelijk te klein voor Jinjer vorig jaar (waarbij de oorlog in Oekraïne vast een rol gespeeld zal hebben. En ook de MD barstte uit zijn voegen bij The Hu in 2019 (en dat al zo vroeg op de dag).
Of dat komt door onderschatting of door organisatorische/logistieke/contractuele redenen weet ik echter niet.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Persoonlijk kijk ik niet zo naar genres. Dat is hokjesdenken😁. Wat ik persoonlijk goed vind klinken, dat zijn voor mij de bands. Is vaak gewoon een bepaalde combi van gitaar en zang. Vooral qua zang ben ik nogal kieskeurig. Al die ...core zangers vind ik ook op elkaar lijken. Het moet er voor mij gewoon uitspringen. Heel veel bands klinken tegenwoordig ook wel hetzelfde. Ik zal wel oud worden😆😆.
Niks ten nadele van de nieuwe generatie. De toorts van de stevige metalen moet doorgegeven worden
Spreek je jezelf nu niet tegen? :unsure:😜

Helemaal niet naar genres kijken is praktisch onmogelijk. Onbewust denken we allemaal in hokjes, over alles, zo zitten onze hersenen nu eenmaal in elkaar (het lange betoog over evolutionair voordeel enzo zal ik maar weglaten.. 😉 ).

Genres zijn nu eenmaal verrekte handig. De meeste mensen willen toch wel graag vooraf weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Natuurlijk kun je volkomen willekeurig alle soorten muziek gaan beluisteren, maar het scheelt toch wel als je de kans dat je het leuk gaat vinden kan vergroten.
Ook een niet-hokjesdenker als jij doet dat, bv. door bewust naar een metalfestival als GMM te gaan i.p.v. naar een mainstream festival als Werchter (of een dance, R&B, folk festival of wat dan ook).

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die blind een kaartje kopen voor een bepaald concert of festival, zonder vooraf al iets te weten over de muziek die er wordt gespeeld of een bepaalde verwachting daarvan (zoals bij Hellfest, waar de tickets al zijn uitverkocht voordat ook maar één naam bekend is).

Hokjesdenken kan inderdaad beperkingen opleggen, zoals je suggereert, waardoor je minder in aanraking komt met andere genres, en daardoor een hoop 'goede' muziek zou kunnen mislopen.

Dat hoeft echter lang niet altijd het geval te zijn. Ook 'hokjesdenkers' als ik kunnen een zeer brede oriëntatie op muziekgebied hebben, zonder enige beperking.
Zo beluister ik vooraf altijd intensief en herhaaldelijk ALLE namen die op het affiche staan van een festival waar ik naar toe ga, zonder uitzondering, ook de genres waar ik normaal gesproken minder mee heb.
En ook voor mij geldt: "wat ik persoonlijk goed vind klinken, dat zijn voor mij de bands." 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
De Lokerse feesten gaan komende week elke dag een naam voor hun metal dag bekend maken. Kan nog wel interessant zijn om te weten wie we hoogstwaarschijnlijk niet op graspop moeten verwachten.
Eerder voor Alcatraz door de timing.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.432
De Metal Dome is zoals gezegd het moeilijkst om te duiden, het is meer een soort 'verzamelbak' van bands die niet echt goed op een van de andere podia passen.
Toch is ook in de MD wel enige lijn te ontdekken. Zo staan de volgende bands/genres vrijwel altijd in de MD:
  • ...
  • kleinere/'comeback' hardrock/glam/power (... Beast In Black)

Ik hoop dat Beast in Black een mooie upgrade krijgt naar later op de dag of vroeg op de mainstage. Dat ze maar flink groot mogen worden :)
Als het tijdschema goed uitpakt derde show binnen een jaar tijd!
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

magrathea

Campingartiest
9 feb 2020
66
131
Ik heb na de verslagen van het BMTH concert toch maar even een recent concert van hun bekeken op Youtube. En ik ben er inmiddels wel over uit dat ze inderdaad klaar zijn om een festival als Graspop te gaan headlinen. Als ik zie in welke zalen ze nu staan, hoe massaal ze het publiek meekrijgen en hoe goed hun productie inmiddels in elkaar steekt, heb ik er totaal geen problemen mee als ze zich aan de bovenkant van het affiche gaan melden. Ook al is het niet mijn persoonlijke smaak, kwaliteit = kwaliteit.
Op Lowlands vorig jaar was het ook wel echt leuk. Het hele publiek bestond wel echt uit de emokids van 10-15 jaar geleden :LOL:

Overigens kan simpelweg ook meespelen bij het plaatsen van een band of die "het daglicht kan verdragen" om het even zo te zeggen. Haken of Finntroll zou ik niet op hun plaats vinden op de main stages hoewel ze tamelijk groot zijn, die komen beter tot hun recht in de Marquee. Als een band een grote lichtshow meebrengt (Carpenter Brut of Combichrist in 2019 ofzo) moeten die ook niet in de volle zon staan.
Ik hoop eigenlijk dat beast in black een hoge spot krijgt in de Dome, hoewel ze qua grootte best wel aan Main gewaagd zijn is het juist een band die ook graag niet te ver van het publiek staat denk ik. In Patronaat vorige week was er veel contact, in telefooncamera's kijken, boks geven etc., dat mis je als er 10m tussen de eerste rij en het podium zit
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.402
6.675
Op Lowlands vorig jaar was het ook wel echt leuk. Het hele publiek bestond wel echt uit de emokids van 10-15 jaar geleden :LOL:

Overigens kan simpelweg ook meespelen bij het plaatsen van een band of die "het daglicht kan verdragen" om het even zo te zeggen. Haken of Finntroll zou ik niet op hun plaats vinden op de main stages hoewel ze tamelijk groot zijn, die komen beter tot hun recht in de Marquee. Als een band een grote lichtshow meebrengt (Carpenter Brut of Combichrist in 2019 ofzo) moeten die ook niet in de volle zon staan.
Ik hoop eigenlijk dat beast in black een hoge spot krijgt in de Dome, hoewel ze qua grootte best wel aan Main gewaagd zijn is het juist een band die ook graag niet te ver van het publiek staat denk ik. In Patronaat vorige week was er veel contact, in telefooncamera's kijken, boks geven etc., dat mis je als er 10m tussen de eerste rij en het podium zit
Haha, dat had ik alleen al vanuit nostalgisch oogpunt wel mee willen maken!

Verder eens met wat je zegt; sommige acts lenen zich bij uitstek beter voor een donkere setting. Daarom kijk ik bijvoorbeeld ook zo uit naar de show van Ghost, omdat die naar alle waarschijnlijkheid in de nacht gaat zijn. Dat gaat geweldig worden!
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh en MetalLimbo

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
463
254
Ik hoop dat Beast in Black een mooie upgrade krijgt naar later op de dag of vroeg op de mainstage. Dat ze maar flink groot mogen worden :)
Als het tijdschema goed uitpakt derde show binnen een jaar tijd!
Ik verwacht die ook wel eerdee vroeg op de main, alhoewel er die dag vrij veel potentiële main bands zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken