Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.266
7.585
Voornamelijk het genre speelt een rol.

Jupiler stage omvat voornamelijk punk, metalcore en her en der een vleugje deathcore.
Marquee omvat - zover ik weet - voornamelijk black en death metal acts.
Zowat iedereen kan op de main stages spelen, maar dit zijn inderdaad de standaard/grotere/bekendere namen.
Het thema van de Metal Dome blijft me echter een raadsel.
was ook net bezig met een antwoord te schrijven, je was me net voor.
mijn bericht was grotendeels hetzelfde, kleine aanvulling nog: ik denk dat de kleinste bands vooral in de metal dome terecht komen omdat dat het kleinste podium is, en de grotere bands op de mainstage. een metalcore band die normaal op de jupiler stage zou staan, of een death metal band die normaal in de marquee zou staan, kunnen te groot worden en komen dan alsnog op de main stage.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.436
6.827
Er zit niet echt een dermate duidelijke lijn in dat je de podiumindeling vooral al helemaal kunt uittekenen. Het is meer een gevoelskwestie, op basis van het verleden. Gokjes die wij Graspopveteranen doen op basis van eerdere passages van bands of vergelijkbare bands. De enige stage waar je 95% wel kunt invullen is de Jupiler Stage, omdat ze daar wel heel specifiek bepaalde genres programmeren. En uiteraard staan de grootste bands op Mainstage 1 of 2. Maar voor veel bands zal het toch vooral afwachten worden hoe Graspop het in gaat vullen.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.655
3.338
Die marquee gaat toch ook alle kanten op?
Eagles of death metal, Stone Temple Pilots zijn bvb de eersten die in me opkomen.
Inderdaad, zowel aan marquee als metal dome kan je eigenlijk geen genres toewijzen, noch aan de main stages.
Jupiler is eigenlijk het enige podium dat heel specifieke genres huisvest.
Over het algemeen worden de bekendste, makkelijkst verteerbare en grootste namen op de main stages gezet.
Het wat moeilijker verteerbare en alles wat niet op de mainstages past komt dan afhankelijk van de grootte van de band terecht in één van de tenten, maar dat gaat van prog naar death, black, stoner, sludge, industrial, thrash, hardrock en ik vergeet vast nog wel wat.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.436
6.827
Ik heb na de verslagen van het BMTH concert toch maar even een recent concert van hun bekeken op Youtube. En ik ben er inmiddels wel over uit dat ze inderdaad klaar zijn om een festival als Graspop te gaan headlinen. Als ik zie in welke zalen ze nu staan, hoe massaal ze het publiek meekrijgen en hoe goed hun productie inmiddels in elkaar steekt, heb ik er totaal geen problemen mee als ze zich aan de bovenkant van het affiche gaan melden. Ook al is het niet mijn persoonlijke smaak, kwaliteit = kwaliteit.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.195
1.251
Die genres per stage is mij ook een raadsel maar ik denk vooral dat de core bands (en weinige punk bands zoals Anti-Flag) een eigen podium hebben namelijk de Jupiler stage. Al zijn daar uitzonderingen op zie Heidevolk en Ostrogoth. De grotere punkbands (bv The Offspring) of core bands (bv Hatebreed) komen dan weer vooral op de mainstage. Mainstage 2 (north) vooral had ik altijd het gevoel maar The Offspring in 2022 stond op MS1 (North).

Mainstage zijn vooral voor de populairdere bands vermoed ik. Ik kan het niet anders noemen.

De Marquee is vooral voor de extremere zaken. Death en Black. Af en toe eens een thrash band zoals Testament. Of een occultere heavy metal band zoals Mercyful Fate.


De metal Dome vooral zou ik zeggen voor meer de post/sludge/Doom bands zou ik zeggen eigenlijk.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.435
2.993
Persoonlijk kijk ik niet zo naar genres. Dat is hokjesdenken😁. Wat ik persoonlijk goed vind klinken, dat zijn voor mij de bands. Is vaak gewoon een bepaalde combi van gitaar en zang. Vooral qua zang ben ik nogal kieskeurig. Al die ...core zangers vind ik ook op elkaar lijken. Het moet er voor mij gewoon uitspringen. Heel veel bands klinken tegenwoordig ook wel hetzelfde. Ik zal wel oud worden😆😆.
Niks ten nadele van de nieuwe generatie. De toorts van de stevige metalen moet doorgegeven worden
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.435
2.993
Wat Sulpher hierboven zegt. Dat bedoel ik eigenlijk😁 een goeie band hoeft toch niet per se in een bepaald genre( hokje) te passen om het leuk te vinden. Metal is zo verschrikkelijk breed. Pak er uit wat je leuk vind. Er is genoeg verscheidenheid om iedereen tevreden te houden. Dat is ook het mooie aan de rock/metal Community. Leven en laten leven en elkaars keuze respecteren, maar er toch samen onder het genot van een biertje van kunnen genieten en er over lullen.( Zeveren voor onze zuiderburen 😆😆)
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.655
3.338
hokjes zijn voor niet-metalheads haha
metalheads houden van alles rock/metal gerelateerd.
de rest mag ons in hokjes plaatsen :alien:
Heel wat niet metalheads hebben maar 1 hokje voor ons... Ook niet zo onlogisch, want we komen eigenlijk als een samenhorig geheel naar buiten, met die mooie groepsbenaming "metalheads" en een redelijk stereotiep uiterlijk ;)
Als ik 'metal' noem, denkt de helft van mijn familie en collega's en zelfs enkele vrienden aan onverstaanbaar gebrul en loeiharde, snelle muziek. Ik laat de meesten maar in de waan, het is zo vermoeiend om elke keer uit te proberen leggen dat metal als genre zo breed is als de weg van klassiek naar hiphop. Dat zijn toch de mensen waarvoor muziek grotendeels iets is waarvoor ze de radio opzetten en er verder niet mee bezig zijn.

Ik vind hokjes zelf gewoon een handig hulpmiddel, net zoals bandfoto's en bandlogo's :D Voor bepaalde (sub)genres die me minder liggen is het makkelijker om op die manier al wat te kunnen inschatten of iets wel of niet in mijn straatje ligt. Dan nog komen er soms bijzondere verrassingen in de 2 richtingen naar boven, maar dat zijn toch uitzonderingen. Er is zo'n groot aanbod aan bands, concerten, festivals dat je anders te gemakkelijk gewoon zou blijven hangen bij wat je al kent. Spotify die bands in je muzieksmaak blijft afspelen na lijsten en bij de mix'en van een band vind ik trouwens ook een heel fijn gebruik van de 'hokjes' want dat berust volgens mij toch ook voor een stuk op genres.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken