Graspop Metal Meeting 2023

Sabaton: Graspop said they "aren't on the line up" when sharing their mini documentary a few weeks ago.

Volbeat: already busy on Friday

Scorpions: highly unlikely because they are super old and have a show in Estonia the next day
Denk dat het BMTH word. Nu Amsterdam show gehad. Zou het volgende week worden aangekondigd?

Heb de post even opgeslagen van hoeveel bands er al aangekondigd zijn per dag. Vergeten op te slaan wie het schreef.
Aantal bands nu:
Donderdag: 34
Vrijdag: 34
Zaterdag: 35
Zondag: 32
Totaal: 136
Degene die het schreef had eerst vrijdag 35 en zaterdag 34, maar had het gecheckt en op de graspop site heeft vrijdag er nu 34 en zaterdag 35

Vorig jaar zag een standaard dag er als volgt uit:
South Stage - 6
North Stage - 6
Marquee - 8
Metal Dome - 7
Jupiler Stage - 6
Totaal dus 33 bands.

De donderdag en de zaterdag zitten daar dus al 1 boven, en de vrijdag met de headliner zelfs al 3.
Dan moet er blijkbaar ergens een of meerdere uitbreiding zijn.
Gezien het grote aantal core/punk bands (ook in deze worp zitten er alweer een paar) lijkt het me aannemelijk dat de Jupiler Stage opnieuw wordt uitgebreid naar 7 bands per dag (2 edities geleden was dat nog maar 5).
Ook op Main Stage en in Metal Dome zou er nog eentje bij kunnen komen.

Als 36 de nieuwe standaard zou worden, zouden we dus nog maar liefst 9 bands kunnen verwachten.
Een standaard dag zou er dan als volgt uit kunnen zien:
South Stage - 7
North Stage - 6
Marquee - 8
Metal Dome - 8
Jupiler Stage - 7
Donderdag: vol? of nog 2 tot 36 acts? Aangezien het de begin dag is mogelijk wat minder acts?
Vrijdag: nog 2 tot 36 acts. Inclusief headliner?
Zaterdag: Indien 36 per dag nog 1 act. Mogelijk zaterdag meer dan 36?
Zondag: nog 4 indien er 36 acts spelen? Zou ook minder kunnen zijn ivm laatste dag?

Waar zouden ze die extra acts laten spelen? Acts spelen minder lang, vroeger beginnen?

Heeft iemand nog het tijdschema van vorig jaar?

Crowbar is met nog een luistersessie vanavond ook vol overtuiging de categorie "must see" binnen gedonderd trouwens. Wordt een heerlijk stoner sludge dagje zo, die vrijdag. Dit is toch gewoon heel erg fijn:

Ter info, leden van crowbar gaan met leden van type o negative een nieuw project doen, onder de naam 'eye am'. Zijn bezig aan hun eerste single.

Mag toch echt hopen dat Graspop een beetje inzicht heeft in wat het publiek vond van vorig jaar FFDP; zeer matig tot sommige momenten duidelijk ondermaats. Letterlijk het enige optreden waar ik ben weggelopen omdat het gewoon zo slecht was
Is daar een onderzoek naar gedaan dan onder het publiek? Ik vond dat nl helemaal niet zo slecht.

Denk dat het BMTH word. Nu Amsterdam show gehad. Zou het volgende week worden aangekondigd?

Heb de post even opgeslagen van hoeveel bands er al aangekondigd zijn per dag. Vergeten op te slaan wie het schreef.

Degene die het schreef had eerst vrijdag 35 en zaterdag 34, maar had het gecheckt en op de graspop site heeft vrijdag er nu 34 en zaterdag 35

Donderdag: vol? of nog 2 tot 36 acts? Aangezien het de begin dag is mogelijk wat minder acts?
Vrijdag: nog 2 tot 36 acts. Inclusief headliner?
Zaterdag: Indien 36 per dag nog 1 act. Mogelijk zaterdag meer dan 36?
Zondag: nog 4 indien er 36 acts spelen? Zou ook minder kunnen zijn ivm laatste dag?

Waar zouden ze die extra acts laten spelen? Acts spelen minder lang, vroeger beginnen?

Heeft iemand nog het tijdschema van vorig jaar?

Donderdag vol met 34 en de rest 36 kan ook nog, als GNR toch een volledige set willen van 3,5 uur, dan gaat dat wel ten koste van één à twee namen

Voor de zondag zie ik nog geen uitgesproken zondag headliner voor de Marque, jullie wel? Ik verwacht Eluveitie - Katatonia - Insomnium daar als hoogste namen. Heel heel misschien Avatar?

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Voor de zondag zie ik nog geen uitgesproken zondag headliner voor de Marque, jullie wel? Ik verwacht Eluveitie - Katatonia - Insomnium daar als hoogste namen. Heel heel misschien Avatar?
Ik dacht zelf aan Katatonia op de afsluitende positie, maar misschien overschat ik die wat. Insomnium zou ik ook heel gaaf vinden, moet dat nieuwe album nog luisteren maar aan het enthousiasme erover te zien gaan ze wel weer een stapje groeien daarmee.

Mag hopen dat ze Avatar gewoon op main zetten in de middag, misschien doe ik ze nu tekort maar ik vind het niet echt een waardig alternatief op de glammetal opa’s, eerder iets wat in het verlengde ervan ligt…
Ik drenk Kreator maar vestig mijn hoop op Billy Talent.
Kreator zou ook heel vet zijn om die positie imo, Billy Talent vind ik geen typische Marquee headliner, daar vind je normaal toch echt de stevigere metal namen.

• Leuk
Ik dacht zelf aan Katatonia op de afsluitende positie, maar misschien overschat ik die wat. Insomnium zou ik ook heel gaaf vinden, moet dat nieuwe album nog luisteren maar aan het enthousiasme erover te zien gaan ze wel weer een stapje groeien daarmee.

Mag hopen dat ze Avatar gewoon op main zetten in de middag, misschien doe ik ze nu tekort maar ik vind het niet echt een waardig alternatief op de glammetal opa’s, eerder iets wat in het verlengde ervan ligt…

Kreator zou ook heel vet zijn om die positie imo, Billy Talent vind ik geen typische Marquee headliner, daar vind je normaal toch echt de stevigere metal namen.
Ik zag ooit Hatebreed en Billy Talent vlak achter elkaar. Groezrock 2013. De pit van Billy Talent was ZOVEEL harder dan die van Hatebreed! In een Kreator pit heb ik ook al gezeten maar niet vlak na of voor een Billy Talent pit dus die twee kan ik niet zo makkelijk vergelijken.

• Leuk
Mag hopen dat ze Avatar gewoon op main zetten in de middag, misschien doe ik ze nu tekort maar ik vind het niet echt een waardig alternatief op de glammetal opa’s, eerder iets wat in het verlengde ervan ligt
Ik denk dat je misschien aan een andere band denkt dan Avatar? Denk dat dit wel heel ver van elkaar af ligt

• Leuk
Ik zag ooit Hatebreed en Billy Talent vlak achter elkaar. Groezrock 2013. De pit van Billy Talent was ZOVEEL harder dan die van Hatebreed! In een Kreator pit heb ik ook al gezeten maar niet vlak na of voor een Billy Talent pit dus die twee kan ik niet zo makkelijk vergelijken.
En tja, dat kan gebeuren natuurlijk. Ik vind Billy Talent ook een hele toffe act. Maar ongeacht van hoe hard de pits zijn, associeer ik dat type act niet met de positie van Marquee headliner op Graspop. Eerder iets in de trant van Mercyful Fate, Heilung, Opeth, of Dimmu Borgir van vorige editie. Of Bloodbath, Meshuggah, Behemoth, dat soort namen die eerder die positie gevuld hebben. Daar vind ik een Kreator of Insomnium beter bij passen.

En tja, dat kan gebeuren natuurlijk. Ik vind Billy Talent ook een hele toffe act. Maar ongeacht van hoe hard de pits zijn, associeer ik dat type act niet met de positie van Marquee headliner op Graspop. Eerder iets in de trant van Mercyful Fate, Heilung, Opeth, of Dimmu Borgir van vorige editie. Of Bloodbath, Meshuggah, Behemoth, dat soort namen die eerder die positie gevuld hebben. Daar vind ik een Kreator of Insomnium beter bij passen.
Kan me de voorbije 10 jaar sowieso geen enkele punk (of punk-achtige) band herinneren die uberhaupt in de Marquee stond.

Ja eens. Kreator zou het wel kunnen zijn. Insomnium en Katatonia vind ik eigenlijk net een niveau te klein ervoor. Maar tegelijkertijd moet elke band eens doorgroeien. Mijn gok blijft wel Eluveitie

Billy Talent als Marquee-afsluiter op zondag hoop (en verwacht) ik toch niet. Ik ben hier volgens mij in de minderheid, maar ik vind dat toch zo'n slechte band. Vooral die zanger trek ik voor geen meter.

Wel mee eens dat er op zondag relatief weinig typische Marquee-namen staan en juist veel kandidaten voor Mainstage. De grootste kandidaten voor de Marquee headliner vind ik Kreator en Dirkschneider, waarbij mijn voorkeur duidelijk naar die eerste uit gaat. Katatonia en vooral Insomnium lijken me niet groot genoeg voor die positie. Hoewel ik met beiden heel blij zou zijn.

Thanks, de dag weer gestart met een lach op mijn gezicht!

Ik geloof alleen niet dat dit een argument is voor Graspop om een band niet meer te boeken. Kijk maar eens naar Guns N’ Roses, Motley Crue, Dirkschneider etc. alleen al van deze line-up 😀
Hahaha, that's not what I meant :D I just don't think they would play in Belgium and Estonia in two days given their age.

Users who are viewing this thread